וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד זכה למחיאות כפיים, אבל הורדת הריבית היא טעות נמהרת

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 11:20

בשעה שמנועי הצמיחה של האינפלציה פועלים במלוא המרץ ובממשלה מכהן שר אוצר נטול משמעת תקציבית, הנגיד לקח הימור מסוכן בהחלטה על הורדת ריבית

מסיבת עיתונאים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון העלאת ריבית/בנק ישראל

ניתן להיות פופוליסט בגרוש ולטעון שהחלטת נגיד בנק ישראל מהערב להוריד את הריבית אינה אלא מס שפתיים כלפי שר האוצר סמוטריץ', שדאג להארכת כהונתו בחמש שנים נוספת. אפשר לקרוא לכך מחוות תודה.

סמוטריץ' על כל פנים מיהר לברך על ההחלטה ולנכס אותה לעצמו. לדבריו "המדיניות הפיסקלית האחראית שאנחנו מובילים בשנה האחרונה תרמה לירידה האינפלציה".

האירוניה מאיימת להתאבד. שום מדיניות פיסקלית אחראית לא היתה פה בשנה האחרונה. בדיוק ההיפך: מדיניות אחראית זה 14 מיליארד שקל כספים קואליציוניים? מדיניות אחראית היא ממשלה מנופחת עם 38 שרים?

האם ה"מדיניות האחראית" תוביל את המדינה ב-2024 לתהום גרעוני של 115 מיליארד שקל ללא קריאת כיוון עתידית כמו סגירת משרדי ממשלה מומצאים או העלאת מיסים? אבל ניתן לפרופ' ירון את הקרדיט שההחלטה התקבלה לגופו של עניין.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש, הארץ
סמוטריץ'. מיהר לברך ולנכס את ההחלטה לעצמו/הארץ, הדס פרוש

ואם המדובר בהחלטה לגופו של עניין, יש לבקר אותה לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. בהסברים על ההחלטה להורדת הריבית מופיעים כמעט כל ההסברים הנכונים מדוע לא היה צריך להוריד אותה. "רמת הסיכון במשק עולה", "אי הוודאות בשער החליפין רבה" ולמרות הירידה באינפלציה "היא עדיין לא התכנסה לתחום היעד".

הנגיד רוצה להמריץ את המשק אבל הפעילות בתחום כרטיסי האשראי מוכיחה שהמשק כמעט חזר לפעילותו מלפני אסון ה-7 לאוקטובר. יוכיחו זאת מרכזי הקניות והפקקים. אז נכון שאינפלציית המוצרים "הלא סחירים" ירדה אבל במוצרים הסחירים היא נושמת ובועטת.


וחוץ מזה הסביר הנגיד הערב ש"הממשלה חייבת לנקוט בצעדים התקציביים הנדרשים כדי לטפל בעלויות המלחמה הנאמדות ב-210 מיליארד שקל. היא חייבת להראות 'מס רצינות', להתמקד בהוצאות המלחמה ולוותר על כל ההוצאות האחרות הלא חיוניות".

לדבריו "אין ארוחות חינם. ראוי לבחון את ההוצאות הביטחוניות ואני ממליץ על הקמת ועדה ציבורית שתגבש מתווה חדש לתקציב הביטחון". איזה יופי של ניתוח. ממשלה חדלת אונים שאינה עושה דבר בעניין התקציב אבל מקבלת פרס ניחומים של הורדת ריבית.

עוד בוואלה!

הנגיד מתריע: המשק עלול להידרדר לשנים אבודות

לכתבה המלאה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון החלטת ריבית 27/11/23. יחצ,
ירון. ניתוח מצוין שמוביל להחלטה ההפוכה/יחצ

הגרעון ב-2024 נאמד ב-115 מיליארד שקל ומחייב קיצוץ של 67 מיליארד שקל, אבל בינתיים איש לא זז. הגרעון יגרור הדפסת כסף, עליית הריבית, הורדת דירוג האשראי של המשק ולהעלאת חוזרת בריבית.

מדיניות הממשלה היא אחת ממנועי הצמיחה של האינפלציה, ולמרות זאת, למרות סימני אי הוודאות, הנגיד לקח פסק זמן מהמלחמה באינפלציה והוריד את הריבית. אין הסבר הגיוני למהלך כי כל הנימוקים שהנגיד עצמו מנה מחייבים את השארת הריבית ללא שינוי.

אבל היי, ההחלטה זכתה למחיאות כפיים גורפת מכלל המגזר הציבורית כולל תעשיינים, סוחרים, בעלי מלאכה, רואי חשבון ועסקים קטנים. ועדיין קשה להאמין שזה היה אחד השיקולים בהחלטה על הריבית היום.


.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully