וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי עסקים? היזהרו ממתווה הפיצויים הירוק

עו"ד אלי דורון

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 12:53

בעלי עסקים שמתפתים לבחור במסלול הירוק עושים טעות קשה: המסלול האדום אמנם יותר תובעני אבל יכול לתת להם מאות אחוזים יותר

פגיעה ישירה של רקטה בקריית שמונה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אנו נמצאים בימים אלה בעיצומה של מלחמה קשה וכואבת. באופן טבעי ומוצדק, הדגש ותשומת הלב מופנים לחזית הלחימה, למתמודדים עם הטבח הנורא, למפונים, לחיילים בסדיר ובמילואים.

אלא שבמקביל, נפגעים בימים אלה הרבה מאוד עסקים המוצאים עצמם על סף קריסה כלכלית. הנפגעים ביותר הם כמובן העסקים ביישובי העימות בדרום ובצפון הארץ, לרבות עסקים שנהרסו לחלוטין כתוצאה מנזק ישיר (שנגרם עקב פעולות של האויב או פעולת מלחמה של צה"ל) או נזק עקיף (הפסד/מניעת רווח מעסק בשל נזק ישיר או בשל היעדר אפשרות לנצל נכסים כתוצאה ממלחמה או פעולת איבה).

עסקים סגורים בשדרות בעקבות מלחמת חרבות ברזל, דצמבר 2023. ראובן קסטרו
עסק שנפגע בשדרות. הפער בין המסלולים יכול להיות ההבדל בין עסק שימשיך להתקיים לכזה שיכרע תחת נטל החובות/ראובן קסטרו

הפיצוי לבעלי העסקים בישראל מתחלק בין שלושה מסלולי פיצוי - מסלול אדום (על-פי חוק מס רכוש), מסלול ירוק "משודרג" ומסלול ירוק "רגיל" (הוצאות מזכות לכלל המשק), וכל עסק שנפגע נדרש לתבוע לפי מסלול התביעה המיועד לו, כאשר רק לעסקים הנמצאים בקו העימות עומדת האפשרות לבחור בין אחד משלושתם. אלא שכאשר עסק בקו העימות שוקל באיזה מהמסלולים לבחור, עליו להיזהר שבעתיים.

לעומת המסלול האדום, שנדמה כ"מורכב" יותר להבנה ומצריך למשל בניית תחשיב כלכלי ספציפי לאומדן הנזק של העסק ותחשיבים נוספים שדורשים זמן, מחשבה והרבה שעות עבודה, שני המסלולים הירוקים הינם לכאורה מסלולים פשוטים המבטיחים פיצוי מהיר יותר.

העסקים הממוקמים בקו העימות יכולים כאמור לבחור בעצמם את מסלול התביעה, ובתקופה כלכלית ואישית לא פשוטה - רבים מהם רואים לנגד עיניהם את המסלול ה"קל" והמהיר יותר לכאורה לקבלת הפיצוי הנכסף, ומגישים תביעה במסלול הירוק.

אלא שרבים מבעלי העסקים בקו העימות אינם מודעים לכך שהבחירה במסלול בו תוגש התביעה היא קריטית, מאחר שמיד עם הגשת התביעה וקבלת סכומי המקדמות, אין לבעל העסק אפשרות לבצע שינוי ולעבור ממסלול אחד לאחר. וההבדל בין המסלולים, חשוב לדעת, יכול להסתכם בעשרות אחוזים, אם לא במאות אחוזים.

עוד בוואלה!

הטיל פגע בביתם של בני הזוג - והציל אותם כלכלית

לכתבה המלאה
חנויות סגורות, קריית שמונה, 2 בינואר 2024. ראובן קסטרו
עסקים סגורים בקרית שמונה. רק לעסקים הנמצאים בקו העימות עומדת האפשרות לבחור בין המסלולים/ראובן קסטרו

מדובר בהחלטה שיש לה משמעות כלכלית אדירה, והיא יכולה להיות ההבדל בין עסק שימשיך להתקיים בתום המלחמה ובין עסק שיכרע תחת נטל החובות ויחדל מלהתקיים. חשוב להבין כי המסלול האדום הוא המסלול היחיד שאינו מוגבל בסכומים, מאפשר להגיש תביעה בגין כל הנזק הממשי שנגרם לעסק ללא תקרת פיצוי, ללא מגבלת תקופה ותוך קבלת מקדמות בטרם הגשת התביעה. למעשה, הוא כולל את כל מה שניתן לתבוע במסגרת מתווים "ירוקים" - והרבה מעבר.

כמו כן, תביעה דרך המסלול האדום אינה כפופה לנוסחה כלשהי ורק היא תאפשר לבעלי העסקים הניזוקים לקבל פיצוי מלא ואמיתי, כזה שיעמיד את בעל העסק במקום בו הוא יכול היה להימצא אם לא הייתה פורצת מלחמת חרבות ברזל, בעוד שהמתווים "הירוקים" הינם מתווים שמטרתם היא בעיקר לסייע סוציאלית ולחזק את העורף.

לדעתי, כמי שייצג את מס רכוש במשך כ-13 שנים, בעלי העסקים בדרום ובצפון, שמהווים חיץ והגנה של ממש עבור ולמען כלל תושבי המדינה, שרבים מהם גם נפגעו בגוף ובנפש, לא אמורים בכלל לעמוד בפני ההתלבטות.

אלה, חייבים להגיש את תביעתם בגין אובדן רווח במסלול האדום, בכפוף למקרים חריגים במיוחד. רק באמצעות המסלול האדום הם יקבלו את הפיצוי המלא על-פי חוק מס רכוש בגין כל תקופת המלחמה, ללא כל תלות במתווה ירוק כזה או אחר.

עו"ד אלי דורון. סיגל סבן,
עו"ד אלי דורון/סיגל סבן

בעלי עסקים ביישובי קו העימות, כאשר אתם מתלבטים בין מסלולים - היזהרו ממתווה הפיצויים הירוק.

בנוסף, אני פונה גם לעסקים בקו העימות שכבר הגישו תביעה במתווה הירוק: אם תזדרזו, עדיין לא מאוחר להחזיר את הגלגל לאחור. לאחרונה הבהיר מנהל מס רכוש בהגינות רבה כי כל עוד התביעה במסלול הירוק לא התבררה, רשאי בעל העסק לבטל את התביעה שהוגשה על ידו במתווה הירוק ולחזור למסלול האדום.

חשוב לומר: אם בעלי העסקים בקו העימות לא יזכו לפיצוי ראוי על הפגיעה בהם, הם לא ישרדו; ואנו כמדינה נמצא עצמנו ללא עורף איתן, משק תקין וכלכלה מתפקדת. וזה כבר יהיה הפסד לא רק של בעלי העסקים, אלא של כולנו.

הכותב הוא שותף מייסד ומומחה למיסים ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully