וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מגיע לכם החזר מס? המדריך הפשוט לשכיר

אבי רוזנבאום

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 8:52

רשות המסים האריכה את המועד האחרון להגשת בקשה להחזר עבור שנת 2017; למי מגיע החזר, איך מגישים ומה הסיכוי שאגלה שיש לי חוב?

שי ירון מתארח בוואלה! פתרנו, דצמבר 2023/מערכת וואלה!
טבלאות של הוצאות והכנסות. ShutterStock
הוארך המועד להגשת החזרי מס לשנת 2017. איך מקבלים את הכסף?/ShutterStock

רשות המסים הודיעה לאחרונה על הארכת המועד האחרון להגשת בקשות להחזרי מס עבור שנת 2017, עד ל-31 במרץ 2024. מדובר בבשורה של ממש עבור מאות אלפי שכירים, שמגיע להם החזר מס בסכום כולל של כ-931 מיליון ש"ח עבור 2017, כפי שקבע מבקר המדינה.

בימי שגרה, ניתן להגיש בקשות להחזר מס רק עד 6 שנים אחורה. כלומר ב-31 בדצמבר 2023 הסתיימה באופן רשמי האפשרות לקבל את החזרי המס של 2017. עם זאת, לאור מצב החירום, ומאות אלפי מילואימניקים שגויסו למערכה ולא יכלו להגיש בקשה להחזר, ובמסגרת הוראות החוק להארכת מועדים בהליכי מס, הוחלט להאריך את האפשרות להגיש ולקבל את הכסף, למשך שלושה חודשים נוספים, עד ה-31 במרץ 2024.

אז איך תדעו אם מגיע לכם החזר מרשות המיסים, איך מגישים את הבקשה, וכמה כסף אפשר לקבל? לפניכם מדריך קצר, עם כל מה שצריך לדעת כדי לקבל את החזר המס שלכם.

מהו החזר מס?

שיעור המס שלכם נקבע בתחילת השנה, לכל השנה. אם ההכנסה השנתית שלכם נפגעה במהלך השנה (אבטלה, חל"ת, מעבר בין עבודות וכו'), ככל הנראה שילמתם יותר מדי מס, ומגיע לכם החזר כספי.

מה הסיבות העיקריות להחזר מס?

אי רציפות בעבודה היא הסיבה השכיחה ביותר להחזרי מס, כאשר עבור קרוב ל-80% מהשכירים שזכאים להחזר מס, חלק מההחזר נובע משינויים בתעסוקה ובהכנסה.

עם זאת, יש סיבות נוספות להחזרי מס: ביטוח חיים ומשכנתא, סיום תואר או שירות צבאי, משיכת כספים מקרנות, הפסדים בשוק ההון, תרומות, מגורים ביישוב מזכה, ותנאי זכאות רבים נוספים.
כמו כן, חשוב לוודא שעדכנתם את המעסיק באמצעות טופס 101 על כל שינוי במצבכם המשפחתי (נישואין, גירושין, לידת ילדים, אחוזי נכות ועוד). כל שינוי כזה שווה נקודות זיכוי שמקטינות את חבות המס שלכם, כאשר כל נקודת זיכוי שווה 235 ש"ח בחודש, או 2,820 ש"ח בשנה (נכון לשנת 2023). לכן, אם שכחתם לעדכן את המעסיק בשינוי כלשהו, זה עשוי להגדיל מאוד את החזר המס שלכם.

איך מגישים את הבקשה להחזר מס?

כדי לקבל החזר מס, עליכם להגיש באתר רשות המיסים טופס 135 (דו"ח מקוצר למס הכנסה עבור יחידים המבקשים החזר מס). זהו טופס פשוט יחסית, שאפשר למלא באופן עצמאי. אתר רשות המיסים מעמיד לשירותכם גם מדריך וסימולטור, כדי להקל על התהליך.

להגשת הבקשה, תצטרכו את המסמכים הבאים: 1. טפסי 106 מכל המעסיקים באותה שנה - אם אין לכם את הטפסים, ניתן להוריד אותם באזור האישי באתר רשות המיסים. 2. אישור ביטוח לאומי עבור הכנסות חייבות במס (אבטלה, דמי מילואים וכו') - ניתן להוריד את האישורים באזור האישי באתר המוסד לביטוח לאומי, או להזמין את האישורים באופן מקוון ולקבל אותם בדואר רגיל. 3. כל מסמך רלוונטי בהתאם לתנאי הזכאות שלכם - (מסמכי ביטוח, תעודת סיום תואר, קבלה עבור תרומות, וכן הלאה).

האם חייבים להגיש לבד?

לא. לשכירים יש 3 דרכים להגיש בקשות להחזר מס: באופן עצמאי, בעזרת יועץ מס או רואה חשבון (שירות יקר יחסית, שכולל לרוב גם אחוזים מההחזר), או באמצעות חברות טכנולוגיה כמו Tax:on, שמושכות את המידע באופן ממוחשב ומטפלות בכל התהליך אונליין.

כמה כסף אפשר לקבל?

מנתוני Tax:on עולה כי 2 מכל 3 שכירים בישראל זכאים להחזר מס ממוצע של כ-7,500 שקל, בבדיקה של 6 השנים האחרונות.

בימים האחרונים, פרסמה דוברות רשות המיסים הודעה כי הרשות החזירה כ-123 מיליון ש"ח ל-34 אלף משפחות, שפונו לרשות בבקשה להחזר מס עבור השנים 2016-2017, אחרי שקיבלו "מעטפה ירוקה" מרשות המיסים, המודיעה להם שכנראה מגיע להם החזר מס. מנתוני הרשות, עולה כי ממוצע ההחזר השנתי הממוצע למשפחה עומד על 3,600 ש"ח.

תוך כמה זמן מקבלים את הכסף?

משך הטיפול תלוי בעומס אצל פקיד השומה שמטפל בתיק שלכם. על פי פקודת מס הכנסה, החזר המס מתבצע תוך שנה ממועד הבקשה, אך בפועל ממוצע ההחזר הוא 3 חודשים. בעקבות אירוע 7 באוקטובר, זמן הטיפול התקצר משמעותית, וההחזר הכספי מתבצע לעיתים תוך כמה ימים.
מנתוני Tax:on עולה כי אצל פקיד שומה ת"א זמן הטיפול הממוצע עומד על 37 יום, בחיפה 52 יום, בירושלים 55 יום, בגוש דן 49 יום, בשרון 44 יום, ובבאר שבע 51 יום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אבי רוזנבאום. סיון פרג',
אבי רוזנבאום, מנכ"ל חברת Tax:on המתמחה בהחזרי מס לשכירים/סיון פרג'

מה גובה ההחזר הממוצע בערים השונות?

החזר המס הממוצע לשנת מס בת"א הוא 5,859 ש"ח, בירושלים 3,401 ש"ח, בחיפה 1,496 ש"ח, בבאר שבע 2,472 ש"ח, בגוש דן 2,170 ש"ח, ובפתח תקווה 6,518 ש"ח.

ייתכן שקיים גם חוב לרשות המיסים?

בהחלט, וחשוב להבין את זה לפני שמגישים באופן עצמאי בקשה להחזר מס. כשמגישים בקשה להחזר עבור שנת 2017, ברוב המקרים פקיד השומה יבדוק גם את יתר השנים. ייתכן שמגיע לכם החזר מס על 2017 או שנים נוספות, וקיים חוב עבור שנים אחרות. עם זאת, יש כיום מערכות חכמות כמו Tax:on, שמבצעות בדיקה "שקטה" ומקצועית של כל 6 השנים האחרונות, ללא קשר למערכת של רשות המיסים . זה מאפשר קודם כל לבדוק אם קיים החזר, ורק אז להגיש. אם הבדיקה מצביעה על חוב, אפשר לוותר על הגשת הבקשה מבלי "להעיר" את רשות המיסים.

ומה עם שנות מס אחרות?

כאמור, ניתן וכדאי לבדוק את כל 6 השנים האחרונות, כדי לקבל תמונה שלמה ומלאה לפני שמגישים בקשה להחזר. מדוח מבקר המדינה עולה כי מדי שנה, יותר שכירים זכאים להחזר מס, וההחזר הממוצע גדל. זה נכון גם ובמיוחד לשנות הקורונה (2020-2022), שבהן רבים יצאו לחל"ת והכנסתם נפגעה. לכן, אם החלטתם להגיש בקשה להחזר מס עבור שנת 2017, מומלץ לבדוק גם את יתר השנים - ייתכן מאוד שמגיע לכם עבורן החזר מס מכובד של אלפי שקלים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת Tax:on המתמחה בהחזרי מס לשכירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully