וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מבטלת שורה ארוכה של פרויקטים תחבורתיים, רובם בפריפריה

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 14:38

קיצוץ עצום של כ-7.5 מיליארד שקל בתחבורה ותשתיות: בין היתר בניית מחלפים, שבילי אופניים, מטרונית בקריות, ביטול הרכבת הקלה במטרופולין חיפה וגם תוכנית "צדק תחבורתי" של מירי רגב

מירי רגב בתחנת ריענון לכוחות הביטחון שהקים משרד התחבורה בכביש 6 מלחמת עזה חרבות ברזל/משרד התחבורה

עומדים שעות בפקק, בכל ימי השבוע ולא רק בימי חמישי אחה"צ כמו פעם? מחכים לאוטובוס יותר מדי זמן? תתכוננו לבלות הרבה יותר זמן על הכביש ובתחנות בשנים הקרובות.

משרד התחבורה מתכנן לדחות בניית והרחבת פרויקטים תחבורתיים גדולים, כחלק מהיערכותו לקראת הקיצוצים בתקציב 2024. גם "צדק תחבורתי", תכנית הדגל של שרת התחבורה, מירי רגב, תבוטל באופן סופי.

בהצעת מחליטים שהכין המשרד תחת הכותרת: "דחיית ביצוע פרויקטי תשתית וביטול תספות בתקציב הסובסידיה", מפורט הקיצוץ המתוכנן בתקציבי 2024-2027 בסך מצטבר של כ-7.5 מיליארד שקלים, שיפגעו ביכולת של אזרחי ישראל לנוע בדרכים.

למרבה התדהמה, הדברים שיקוצצו הם בדגש על פרויקטים גדולים ורחבי היקף שמרביתם בפריפריה. עוד כוללת תוכנית הקיצוץ פיטורי 50 עובדים במכוני הרישוי, שאינם פועלים, כך לפי הכתוב, בצורה יעילה מספיק במעבר לדיגיטציה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה, שרת התחבורה מירי רגב , שר התשתיות כץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משיקים את הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
השקת הרכבת הקלה בתל אביב. חיפה יכולה לחלום/ראובן קסטרו

בין הפרויקטים שידחו, שתקציבם עומד על 2.4 מיליארד שקלים, בניית המטרונית של קריית אתא, בניית עוקף אל ערוב וצומת אלעזר בכביש 60, עבודות בשורה של מחלפים משמעותיים שביניהם מחלף המוביל, מחלף עתלית, מחלף גלעם בכביש 781, מחלף עטרות, ציר המחצבות בכביש 45, ודחייתו של פרויקט ה"מטרופן", הקמת שבילי אופניים במטרופולין חיפה.

התוכנית האסטרטגית לדרכים תקוצץ ב-2 מיליארד שקל. במקום קו רכבת קלה במטרופולין חיפה, תוקם מערכת BRT - מערכת אוטובוסים מהירה עם קיבולת זולה, שעלות הקמתה זולה באופן משמעותי. פרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת יבוטל ויוסב גם הוא למערכת אוטובוסים מהירה.


בנוסף לכל אלה יופחת תקציב חברות התשתית, ביניהן נתיבי ישראל, חוצה ישראל, רכבת ישראל, נתיבי איילון, ונת"ע, ב-10% לשלוש השנים הבאות. לא יתווספו קווים חדשים ולא יתוגברו קווים קיימים בשנה הקרובה.

תכנית הדגל של רגב, "צדק תחבורתי", עליה הכריזה בתחילת הקדנציה הנוכחית שלה במשרד התחבורה, ואמורה היתה להחליף את זו של מרב מיכאלי, קודמתה בתפקיד, ולתת הנחה של 50% לתושבי שכונות ביישובים בדירוג סוציואקונומי 1-5, 33% לבני 18-26, הנחה של 50% לזכאי הביטוח הלאומי ונסיעה חינם לחיילים, אזרחים ותיקים, עוברת סופית מהעולם.

עוד בוואלה!

זה מתחיל - קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה

לכתבה המלאה
פקקים בערב חג פסח, מחלף גהה. 5 באפריל 2023. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
פקקים. אל תבנו על הקלה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

תקציב הפיתוח של המשרד בשנת 2024, יופחת ב-630 מיליון שקלים ועוד 470 מיליון בשנים 2025-2027. ההפחתה של 630 תיעשה מהתקציבים הבאים: קיצוץ של 160 מיליון שקל בסל בטיחות; קיצוץ של 80 מיליון שקל לתיקון כשלים ברשת; קיצוץ של 50 מיליון שקל במציאות פתרונות לגודש; קיצוץ של 160 מיליון שקל באחזקה ותאורה ליו"ש, וכן קיצוץ של 180 מיליון שקל לטיפול במוקדי סיכון.

מה שדווקא יואץ, על פי הצעת המחליטים, הוא קידומו של חוק המטרו, שמטרתו להסיר חסמים שיאפשרו את הקמת פרויקט הרכבת התחתית בצורה מהירה ויעילה, והסדרת את אמצעי המימון לטובת ביצוע הפרויקט. "לאור התקדמות הפרויקט, והצורך המידי בהסדרי חקיקה אלו, אשר יאפשרו את האצת הפרויקט לאור השלב הנוכחי בקידומו מוצע להביא את הצעת החוק לשולחן הכנסת לקריאה שניה ושלישית עד ליום ה-19 בפברואר".

הצעת המחליטים תובא לדיון הממשלה בתיקון תקציב 2024 ביום חמישי הקרוב ולא רק האזרחים יפגעו מהקיצוץ המתוכנן במשרד התחבורה, אלא גם הצמיחה במשק, כיוון שהיא כרוכה, בין היתר, בהאצת החיבור בין הפריפריה למרכז ויכולת לנוע במהירות ממקום למקום.

ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully