וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרזן יורד: תוכנית הקיצוצים של האוצר נחשפת

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 12:59

בין הגזירות שעל הפרק עלייה במחירי הסיגריות, ביטול שורה ארוכה של פרויקטים בתחום הכלכלה, סגירת נציגויות בחו"ל, פגיעה בזכאות של עולים חדשים בסיוע לשכר דירה

מיטל ברמי מתארח בוואלה! פתרנו עפ ליאת רון, דצמבר 2023/מערכת וואלה!

טיוטה ראשונה של הצעת המחליטים בנוגע לתקציב ל-2024 מעלה שורה ארוכה של קיצוצים משמעותיים בשורה של תוכניות, החל מקיצוצים של עשרות מיליונים בתקציבי משרדי הממשלה, דרך סגירת תוכניות בתחום הכלכלה ופרויקטים עצומים של תחבורה ותשתיות, דרך עליית מחירי סיגריות ועד לסגירת נציגויות בחו"ל.

באוצר מבקשים לסגור את עידן פלוס. קרעי: "החלטה חצופה שפוגעת בשכבות החלשות" >>>

מהטיוטה, שהופצה לחברי הממשלה, עולים בין היתר הצעדים הבאים:

הגדלת המס למעשנים - על כל מוצרי העישון, החל מטבק לגלגול דרך סיגריות ועד עלייה של עשרות אחוזים במס על סיגריות אלקטרוניות. הצעד אמור להכניס לקופת המדינה כ-600 מיליון שקל נוספים מדי שנה.

צמצום למגזר הערבי - צמצום משמעותי של כ-15% מתקציבי שורת תוכניות שנועדו לקידום המגזר הערבי, כולל תוכניות ייעודיות ביישובים דרוזיים וצ'רקסיים, כולל תוכניות כלכליות ותוכניות לצמצום האלימות.

הכנסות של מיליארדים שיגיעו ממס רכוש לא ייכנסו לקופת המדינה אלא יופנו למילוי קרן הפיצויים. בעוד כיום ההפרשה היא בהיקף של 25% מכלל הכספים שמתקבלים ממס רכוש, ההפרשה תעלה ל-100% .מדובר באובדן הכנסות לקופה של 2.5 מיליארד שקל ב-2024 ו5.2- מיליארד ב-2025.

קיצוץ עצום בתחום התחבורה בהיקף של 7.4 מיליארד שקל, כפי שפורסם אתמול בהרחבה, בין היתר בביטול ודחייה של פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף, בעיקר בפריפריה.

סגירת מערכת עידן פלוס - מערכת הפצת שידורי הערוצים המרכזיים, הרלבנטית בעיקר לקבוצות חלשות אשר לא מנויות על טלוויזיה רב ערוצים וקולטות את הערוצים המרכזיים בלבד.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. משרד האוצר, צילום מסך
סמוטריץ'. יידרשו קיצוצים של מיליארדים/צילום מסך, משרד האוצר

קיצוצים משמעותיים במשרדי ממשלה וביניהם קיצוץ של 100 מיליון שקל במשרד החקלאות ב-2024, ובשנים לאחר מכן קיצוציים של 157 מיליון שקל ו-168 מיליון שקל. עוד יקוצץ 100 מיליון שקל מתקציב המיועד לבניית תשתיות ביוב.

במשרד הכלכלה יבוטלו שורה של תוכניות משמעותיות שביניהן הקמת רשות צעירים ושיתוף צעירים וצעירות בגופים שונים בקבלת החלטות ובהתוויית מדיניות. ב-2024 יקוצץ תקציב המשרד ב-70 מיליון שקל ויבוטלו תוכניות שביניהן כסף חכם, סיוע לקליטת עובדים בעסקים, קידום תעשייה תחרותית, מסלולי מענקים, השתתפות בפיתוח, ביטול קהילות החדשנות במשרד ועוד.

עוד יוטלו הגבלות חדשות שיפגעו בסיוע בשכר דירה לעולים חדשים ויביאו לצמצום תקופת הזכאות של עולים לסיוע.

המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ישנה את שמו ל"משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי", וחלק מסמכויותיו יעבאו למשרד הרווחה והביטחון החברתי. נראה כי המשרד הולך להשתנות וחלק מסמכויותיו יעברו למשרדים אחרים, למשל גם בנושא הטיפול באזרחים הוותיקים שירוכז במשרד הרווחה. עוד מצוין כי יבוטל חוק הרשות לפיצוח הנגב, וכי התקציבים המוקצים לנושא זה יבוטלו.

המדינה מתכוונת לסגור נציגויות בחו"ל ולבצע צמצום ומעבר לנציגויות אזוריות, כלומר שנציגות גדולה תרכז את הטיפול במספר מדינות כפי שכבר קורה היום במקרים מסוימים. החיסכון הצפוי עומד על 42 מיליון שקל.

עוד במסמך - תיבחן העברת טיפות החלב לקופות החולים, התקציבים לספורט ולספריות המקומיות ייחתכו בעשרות מיליוני שקלים.

המסמך כולל גם שורה של הכנסות נוספות שהמדינה מתכוונת להשיג, בין היתר באמצעות מס נסועה לרכב חשמלי, הטלת מס פחמן על הגז הטבעי שיביא להכנסות של קרוב ל-3 מיליארד שקל בשנה, ומשיכת רווחי דיבידנדים של הרשויות המקומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully