וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריפטו מממן את חמאס? תחשבו שוב

ניר הירשמן רוב

עודכן לאחרונה: 30.3.2024 / 8:58

קל להאמין לטענות שהקריפטו משמש צינור להעברת כסף לטרור אבל הסכומים שנמצאו עד כה נמוכים; מה שהתגלה במבצע חסר תקדים של חברות, קרנות ומפתחים ישראלים עבר לאכיפה מהירה

מאה ימים למלחמה/מערכת וואלה!
מטבעות דיגטליים. ShutterStock
"ישנם לא מעט מטבעות דיגיטליים, בניגוד למזומן, אותם ניתן לשרוף מרחוק או לעצור"/ShutterStock

בשלושת החודשים האחרונים, מאז מתקפת הדמים של החמאס, הולכת וצוברת תאוצה תיאוריה הקושרת את עולם הקריפטו עם מימון טרור. ולמה לא? הרי מדובר בעולם חדש, מסעיר, עם שורות קוד והאקרים עם קפוצ'ון.

גורם בכיר במטה ללוחמה בטרור אמר לאחרונה כי "הפעילות בקריפטו היא בנפחים קטנים משמעותית ביחס לנפח הפעילות של ארגוני הטרור". אז איך האמירה הזו מתיישבת עם הכותרות על הטרוריסטים בקריפטו? בואו נצלול לעובדות.

בתחילת אוקטובר פורסמה כתבה בוול סטריט ג'ורנל, המתארת דו"ח של חברת המחקר אליפטיק. על פי כתבה זו איתרה החברה עשרות מיליוני דולרים שהועברו לחמאס. כתבה זו הביאה למכתב של עשרות סנאטורים בראשות אליזבת וורן, הקובע כי מטבעות קריפטו משמשים למימון טרור, תוך שהם מסתמכים על האמור בכתבה זו. אבל שבועיים וחצי מאוחר יותר, וול סטריט ג'ורנל תיקן את הכתבה, וחברת המחקר נסוגה מהטענות. החברה, כך התברר ביצעה סדרה של טעויות מתודולוגיות במחקר, לקחה בחשבון ארנקים של ברוקרים ובורסות, מה שגרם לניפוח של הסכומים.

יתרה מזאת, שבוע לאחר מכן הוציאה Chainalysis, חברת המחקר הגדולה בעולם בתחום המטבעות הדיגיטליים, הוציאה דו"ח משל עצמה, בו היא בוחנת את המתודולוגיה של אליפטיק. בדו"ח, לאחר שבחנה את כלל הנתונים, צ'יינליסיס הצליחה לאתר 450 אלף דולר בלבד בהעברות למימון טרור.

יותר מזה, חברת מחקר נוספת, TRM, שבחנה אף היא את העברות הכספים לחמאס, איתרה כ-400 אלף דולר בהעברות. סכום דומה אך קטן במקצת אותר על ידי קבוצת איתור מימון טרור של פורום החברות, בה לקחה חלק חברת הסייבר Sayfer.

מטבעות דיגטליים. ShutterStock
מטבעות דיגיטליים. "הטרוריסטים שכן מנסים להשתמש בהם נתפסים, והכספים שלהם מוחרמים"/ShutterStock

המחבלים מנזילים את הקריפטו

אם כך, הסכומים לא גדולים, אבל השאלה היא האם ישראל כושלת בעצירת הכספים הללו. ובכן, דומה שפחות ממה שניתן היה לתאר.

ראשית, ישנם לא מעט מטבעות דיגיטליים, בניגוד למזומן, אותם ניתן לשרוף מרחוק או לעצור. כך לדוגמה, אם אירגון טרור גייס כספים במטבע הדיגיטלי היציב הפופלרי USDT, חברת האם Tether יכטלה לשרוף מרחוק את המטבעות. החברה אף עשתה זאת כמה פעמים, מה שהביא לכך שאירגוני הטרור הפסיקו לגייס כספים במטבע זה, שבועות לתוך מלחמת חרבות ברזל.

שנית, עם קריפטו לא ניתן לקנות כיום ברחוב. אחרי הכל, אותו מחבל בקצה צריך לקנות נשק, אוכל או ציוד. ועל כן, הוא חייב להנזיל את את הקריפטו - כלומר למכור אותו באמצעות בורסות ריכוזיות ולקבל תמורתו דולרים, או כל מטבע אחר.

גם כאן, בעקבות העובדה שמטבעות דיגיטליים הינם מערכת שקופה, ניתן היה לעקוב אחר נתיב המזומן ולהוציא צווים לבורסות - שבלא מעט מקרים כובדו והמטבעות הוחרמו.

ודבר שלישי, הקהילה התערבה. עם פתיחת המלחמה התארגנו חברות, קרנות ומפתחים - אנשי קהילת הקריפטו הישראלית למבצע מעקב ואיתור מימון טרור חסר תקדים. אנשי הקהילה איתרו כתובות, מיפו ערוצי טלגרם וחשפו את תשתית מימון הטרור אותה ניסו אירגוני המחבלים לפרוש.

בראיון עם ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לשעבר, ד"ר שלומית ווגמן רטנר, היא חשפה כי מעולם לא הגיע מידע מהר כל כך מהמשתמשים לאירגוני איסור מימון טרור בינלאומיים ומעולם לא הפך גילוי לפעולה בצורה זריזה כל כך, כמו שנעשה בתקופת חרבות ברזל.

עוד בוואלה!

צעד ענק לביטקוין אחרי שנים של המתנה: קרן סל ראשונה אושרה

לכתבה המלאה
ניר הירשמן רוב. יעל צור,
ניר הירשמן רוב, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו, בלוקצ'יין וה-web3/יעל צור

איפה זורם נהר הכסף?

למעשה, כאשר בוחנים את העובדות, ואת העובדות בלבד, אנחנו מגלים כמה דברים: מטבעות דיגיטליים ניתנים למעקב והם שקופים יותר, ברוב המקרים, מחשבונות בנק או מזומן. הטרוריסטים שכן מנסים להשתמש בהם נתפסים, והכספים שלהם מוחרמים.

וחשוב מכל, הכמות אינה גדולה באופן יחסי. חייבים לשאול מהם 450 אלף דולר, כאשר הניו יורק טיימס חושף קרן השקעות בשווי חצי מיליארד דולר, והמטה הלאומי ללוחמה בטרור מונע העברות בשווי 3.7 מיליארד שקל.

בסוף, זו לא השאלה האם קריפטו אשם או לא. כדי להילחם במימון טרור בצורה אפקטיבית אנחנו חייבים למצוא איפה זורם נהר הכסף. ואם נמשיך לבהות במקום הלא נכון ואם נמשיך להאשים את הקריפטו בהתעצמות הכלכלית של אירגוני המחבלים, לא נוכל להתמקד במה שצריך באמת לסכל ונמצא את עצמנו עם הרבה פנטזיות, אבל ללא חסימה אמיתית של מאות המיליונים שזורמים כדי להרוג בנו.

הכותב הוא מנכ"ל פורום חברות הקריפטו, בלוקצ'יין וה-web3

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully