וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום היסטורי לביטקוין: נפתח המרוץ אחרי מיליארדי דולרים

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 11:11

ההחלטה אמש פתחה את השער להשקעות של גורמים פרטיים ומוסדיים במטבע הדיגיטלי; על אף שהביטקוין רשם תשואה של יותר מ-500% ב-4 שנים, המתחרה הגדול שלו עשה פי שלוש

טל שמשון מתארח בוואלה! פתרנו, דצמבר 2023/מערכת וואלה!

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) אישרה אתמול (ד') 11 קרנות סל למסחר במטבע הדיגיטלי המוכר בעולם - הביטקוין, ואיששה את ציפיות המשקיעים שהובילו את שוויו לחציית רף 46 אלף הדולרים לכל ביטקוין.

יש לציין, כי כבר בשלהי אוקטובר 2021 החלה להיסחר בוול סטריט קרן סל ראשונה שעקבה אחר חוזים עתידיים של ביטקוין, שקיבלה גם היא אז את אישור ה-SEC, ונוהלה על ידי קבוצת ProShares.

מטרת תעודת סל היא לאגד במקום אחד מניות או אג"ח של מספר חברות הפועלות בתחום כלשהו או נסחרות במדד כלשהו, אך תעודות הסל שאושרו ויתחקו אחר הביטקוין מתחקות אחר פעילות מטבע אחד בלבד ותשגנה את אותה התשואה.

מדוע בכל זאת יהיו שירכשו אותן ולא ירכשו ישירות את מטבע הביטקוין? בשל היות תעודות הסל אמצעי להחזיק במטבע בעקיפין, בצורה גלויה ושקופה, וללא צורך לאתר קונים או בנק שיאפשר החליפין עת הרצון לבצע מכירה.

רכישת תעודות הסל מתבצעת בדולרים, והתשואה החיובית או השלילית של ביצועיהן אינה מצריכה כל המרות מטבע, המייצרת לעיתים גם סיבוכים אל מול רשויות המס השונות.

תשואות החל מ-2020. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
תשואות החל מ-2020/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

מדובר בצעד משמעותי עבור המטבע, המקרב אליו את הגופים המוסדיים השונים, קרי את כספי החסכונות והמשקיעים הגדולים. הדבר צפוי להזרים לתעודות הסל מיליארדי דולרים, ולמרות שכולן עתידות להיות זהות בתשואתן, כבר החלה מלחמת התמחרות עמלות בין הגופים השונים בניסיון להפוך אותם ליותר אטרקטיביים עבור מספר גדול ככל האפשר של משקיעים.

למרות הצעד המקרב את המוסדיים אל המטבע, שידע לא מעט השמצות מאז הנפקתו בינואר 2009, מחירו עדיין רחוק מהשיא אליו הגיע באמצע יולי 2021, אז חצה את רף 64.4 אלף הדולרים.

המטבע הדיגיטלי עדיין אמנם עדיין לא מימש את הבטחתו לשינוי "שליטת הממשלות על המטבעות" ואיחוד ערכן במטבע גלובלי אחד, אך מי שבכל זאת השקיע בו מאז תחילת 2020 רשם תשואה של כ-527% מאז.

מדדי הנאסד"ק וה-S&P500 האמריקאיים, לדוגמה, רשמו עלייה של 66% וכ-48%, בהתאמה, לאותה התקופה, מדד ה-DAX הגרמני עלה בכ-26%, ומטבעות הדולר והאירו עלו בכ-9% ו-6%, בהתאמה.

יש לציין עוד, כי בעוד הביטקוין מוכר כמטבע ואף משמש גורמים שונים לטובת מתן וקבלת תשלום, הוא אינו מוגדר ככזה. רוכשי הביטקוין מתייחסים אליו בעיקר כאל נכס דיגיטלי, ותעודות הסל סביבו מדגישות זאת, לצד היותן מקרבות אותו להגדרה בה הוא כה חפץ כמטבע.

עוד בוואלה!

צעד ענק לביטקוין אחרי שנים של המתנה: קרן סל ראשונה אושרה

לכתבה המלאה
מטבעות דיגטליים. ShutterStock
אתריום. תשואה של 1,789% מתחילת 2020/ShutterStock

אך בעוד כולם מדברים על הביטקוין, מעטים שמים לב למתחרה העיקרי שלו - האתריום, שזינק בכ-1,789% לאותה התקופה - יותר מפי 3 מהביטקוין.

מטבעות הקריפטו חוו טלטלות רבות בשנתיים האחרונות, בהן פשיטות הרגל האחרונות של חברות הקריפטו בלוקפי (BlockFi) בנובמבר 2022 וג'נסיס בתחילת 2023, וקריסת בורסת מטבעות הקריפטו FTX, שמייסדה סם בנקמן פריד הורשע בנובמבר האחרון ב-7 סעיפי הונאה פליליים.

ולמרות הסכנות הטמונות בו, נדמה כי מחיר הביטקיון מבטא אופטימיות מצד משקיעיו, שעלתה בעקבות אישור רשות ניירות ערך האמריקאית את תעודות הסל שיתחקו אחריו. כעת נותר לבחון אם אכן מדובר בנכס או מלכודת דבש דיגיטלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully