וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שספגו ביקורת עזה: נתניהו וסמוטריץ' מקדמים את העלמת הכספים הקואליציוניים

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 15:14

נתניהו וסמוטריץ' התעייפו מספיגת ביקורת בנושא, ומקדמים הסתרה של הכספים הקואליציוניים בתקציב הכללי: "או שנגיע להסכמות בעניין או שיקודם באופן חד צדדי", הבהירו ליוע"משית

בווידאו: הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנת 2024 15.01.2024/וידאו (עלה לשרת): עומר מירון / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

קרוב ל-20 שעות ארכה ישיבת הממשלה המיוחדת בנושא התקציב, אחת הארוכות בשנה בה צריך לדון על סעיפים רבים ובוערים שישפיעו ארוכות על המשק הישראלי לשנים הקרובות.

ואולם רגע לפני נעילת הישיבה, ואם לדייק מהפרוטוקול - הסעיף האחרון בעמוד 100, ראש הממשלה ושר האוצר בוחרים להתייחס לנושא אחד "שולי": הכספים הקואליציוניים.

במסיבות העיתונאים בחודשים האחרונים זה כבר היה ברור - לראש הממשלה ולשר האוצר כבר נמאס מהביקורת שהם סופגים עבור העברת מיליארדים למטרות פוליטיות, מחוץ למסגרת תקציב המשרדים הממשלתיים.

כעת הם פונים לתרגיל התורן - "העלמת" כספים אלה מהסיווג כקואליציוניים, למסגרת התקציב הכללית שבה החשיפה לביקורת עניינית וספציפית תהיה פחותה עד כמעט בלתי אפשרית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024.. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וסמוטריץ'. מאיימים בחקיקה חד צדדית במקרה שמשרד המשפטים לא יקבל את עמדתם/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בדיון עצמו, אחרי שסיימו לאשר מיליונים למנהלת לזהות יהודית, למשרד ההתיישבות ולרשויות ביו"ש, העלה נתניהו את סוגיית המושג "כספים קואליציונים" וציין כי מדובר בסלע מחלוקת עם הייעוץ המשפטי לממשלה בנוגע למי קובע איך יחולק התקציב. היה לו גם מענה: "התשובה היא - נציגי העם!" (כך במקור, לפי מסמך סיכום הישיבה).

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצטרף אליו ואמר שהגדרת הכספים האלו אינה קוהרנטית, מייצרת אי בהירות ומביאה להוצאת משאבים לא יעילה, סרבול של המערכת ולעתים גם סטנדרט כפול: "על מה מחילים (את המושג כספים קואליציוניים)? על מה לא מחילים? מי קובע ואיך מסווגים?", הוא תמה. שר האוצר מקווה שמשרדו ומשרד המשפטים יגיעו להסכמות בעניין זה וככל שלא תהיה הסכמה, הנושא יקודם באמצעות חקיקה.

היועמ"שית ענתה לשניהם כי מדובר בשאלה של מהות ולא של מינוח, ושינוי של שם הכספים שמקורם פוליטית - לא משנה את משמעות העניין: "השאלה מהם כספים קואליציוניים או כספים שמקורם פוליטיים, שיש להם משמעות תקציבית או כספית, היא שאלה של מהות ולא שאלה של המשגה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
בהרב מיארה. "שאלה של מהות ולא של המשגה"/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

לבסוף, הנחה ראש הממשלה את שר האוצר לבחון מחדש את מבנה התקציב ושיטת התקציב - באופן שיביא "לביטול מקסימלי של המושג 'כספים קואליציונים'". ויש גם יעד: לכל המאוחר בתקציב הבא. בהנחייה, רה"מ נתניהו מנסה לפרק את הסעיף התקציבי "שמקורו פוליטי" ולקבוע כי "התקציב צריך להיקבע על בסיס שיקולים מקצועיים בהתאם לסדרי העדיפויות שתקבע הממשלה".

כי למה להסתפק רק בקופה הקטנה כשאפשר לפתוח אותה למפרע? בלי מה שמכונה "כספים קואליציוניים" - שהם בפועל סוכריות תקציביות לשרים להוציא לפי ראות עיניהם על מטרות פוליטיות מוצדקות פחות או יותר (או פחות..) - יהיה קשה יותר לחשב את המיליונים למערך הגיור והמקוואות. לא מתוך 8 מיליארד, מתוך 270.

ההישענות "האובססיבית" של התקשורת לטענתם על הכספים הקואליציוניים בני מיליארדים בודדים רק מביא צרות - והאמת, עושה לאזרחים טובה: הוא מאיר לראשונה באור כנה את הממשלה, זו שמקדמת תקציבים עם התייחסות סקטוריאלית גם הרבה מעבר לסעיפים עליהם צריכים להודות "שמקורם פוליטי".

או במילים אחרות - אם הכול גם כך מחולק בהחלטה של חברי הקואליציה, אז למה מראש להפריש רק חלק במסגרת של כספים קואליציוניים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully