וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשך שנים ישראל העלימה עין ממסלול הכסף של הטרור, באוקטובר זה התפוצץ לנו בפרצוף

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 11:00

בעולם כבר משתמשים בבינה מלאכותית כדי לאתר עבירות מס, אבל בישראל לא גילו עדיין את הבינה הטבעית. כך לפחות עולה מהעלמת העין מהפעילות הכלכלית שמימנה את הטרור הפלסטיני

מעל מיליון דולר למימון בטון: תיעוד מהעמקת התמרון של אוגדה 98 במרחב חאן יונס ומחומרי המודיעין שאותרו/דובר צה"ל

בעולם כבר עושים שימוש במערכות בינה מלאכותית, AI, בכדי לפתח מערכת יחסים חדשה ועכשווית בין הנישום וזרועות המס למיניהן (הבינה המלאכותית עובדת בארצות שונות בעולם, בשירות מערכות המס).

ישראל מתהדרת בתואר "סטארט אפ ניישן", לכן זה רק טבעי כי ישראל היא מקום לעשות בו שימוש בטכנולוגיה החדשה, המציפה את העולם. האוצר הישראלי חסר הון, הרבה הון חסר לקופת המדינה בכדי לממן המלחמה ולממן תקציב בטחון שילך ויתנפח בהכרח בשנים הבאות, בכדי להבטיח שמצדה לא תיפול שנית, שהפתעת מלחמת יום כיפור לא תחזור ואסון שמחת תורה לא ישנה.

בקנדה למשל, עושים שימוש גלוי בבינה מלאכותית, כדי למגר תופעות של הלבנת הון. מערכות הבינה המלאכותית בקנדה גילו העברות כספים החשודות כי מעורבות בהן גם עבירות פיננסיות. מערכת המעקב והדיווח המרכזית אחר פעילות פיננסית לא חוקיות, תחת הגוף הנקרא בקנדה: the Financial Transactions and Reports Analysis Centre (FINTRAC), מעין מקבילה של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בישראל.

הרשות קנסה בסוף השנה שעברה את שני הבנקים הגדולים ביותר בקנדה - Royal Bank of Canada ו-CIBC - בסכום כולל של 9 מיליון דולר קנדי על כך שנכשלו לדווח לרשות המפקחת על העברות כספים חשודות. הבינה המלאכותית היא שגילתה את העבירות.

על פי הערכה, הלבנת ההון בקנדה נמשכת והיקפה השנתי מוערך ב-100 מיליארד דולר קנדי ועד 130 מיליארד דולר קנדי כך על פי מכון המחקר C.D. Howe, המלכ"ר העצמאי שמטרתו להעלות את רמת החיים בקנדה. סכום זה שווה לכ-4% מהתוצר של קנדה. ממשלת קנדה הוסיפה עוד תקציבים ועוד כח אדם ל-FINTRAC בכדי להגיע בזמן אמת להעברות פיננסיות לא חוקיות, שלגבי חלקן יש חשש כי הן מיועדות למימון טרור.

5 מיליון שקלים שתפס צה״ל מתחילת הכניסה הקרקעית לעזה, הועברו לאגף הכספים במשרד הביטחון ויופקדו בקופת המדינה. אגף דוברות וקשרי ציבור, משרד הביטחון
חלק ממיליוני ששקלים שצה"ל החרים בעזה במסגרת המלחמה/משרד הביטחון, אגף דוברות וקשרי ציבור

בצפון אמריקה ובאירופה כבר חושבים על המהפכה של המאה העשרים ואחת, לפיה הבינה המלאכותית לא תצריך את הנישום למלא טפסים ושדות במחשב מס הכנסה או באמצעות רואה החשבון, כל המידע זורם אוטומטית וברציפות והמערכת יוזמת גביית מסים או החזרים ישר מחשבון הנישום או אליו - הכל באמצעות מערכת אלגוריתמים של הבינה המלאכותית.

שלטונות המס יוכלו לשאוב נתונים אוטומטים מכל המקורות בפעילות המשקית מקניות, משלוחים, תשלומים, מערכות שכר ופעילות בנקאית ולהפיק ממש בזמן אמת חבויות מס או החזרי מס. המגה דאטה תהיה עצומה עם שימוש הולך וגובר במערכות מחשוב מבוססות רשת של שבבי זיכרונות, עם יכולות חישוב ותגובה שיפיקו נתונים במהירות גבוהה ובעלות הולכת ויורדת.

ארה"ב מגבירה סבסוד ליצרני זיכרונות מתקדמים, בכדי שלא להיות תלויה באספקה מחו"ל. לפי דיווח של ה-OECD, 40 מדינות כבר עושות שימוש בבינה מלאכותית לקידום מערכת מס יעילה וצודקת. בארה"ב, קנדה וספרד המערכת משמשת לאיתור מעשי מרמה והונאה.

ישראל, העסוקה במלחמה מול הטרור, נמצאת כמה צעדים מאחור. נכון, בשנת 2002, לפני 22 שנה, הוקמה "הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור" הנמצאת במשרד המשפטים. הרשות צריכה וחייבת לסייע לגופי המודיעין של ישראל והממשלה להתחקות אחר עבירות הלבנת הון, משם הדרך קצרה לייצור כסף המיועד לממן פעולות טרור, לצבור יכולת לטרור ולפגוע בבסיס כוחה המשקי של ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פלסטינים ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023. עבד רחים חטיב - פלאש 90, פלאש 90
טרוריסטים חוזרים לעזה ב-7 לאוקטובר/פלאש 90, עבד רחים חטיב - פלאש 90

זיכרון גורלי

הרשות לאיסור ההלבנת הון בישראל פועלת היום מכוח חוק המאבק בטרור, 2016. הרשות בישראל פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם משטרת ישראל וגם עם גופים בינלאומיים העוסקים בסוגיה, כגון FATF, שנתן המלצות כיצד יכולות רשויות האכיפה לעשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בכדי לחקור פרשיות של הלבנת הון ומימון טרור.

ארגון ה-FATF, Financial Action Task Force, גוף בינלאומי של שבע המדינות העשירות שהוקם בשנת 1989, הצביע אשתקד על השימוש הגדל במעשי סחיטה ותחכום באמצעות כופרה וכן שימוש גובר בנכסים וירטואליים. השימוש בנכסים וירטואליים כגון מטבעות קריפטו, מקשה על השלטונות בעולם ובישראל לעקוב אחרי כספי טרור.

לרשות לאיסור הלבנת בישראל אין סמכויות חקירה. היא מעבירה מידע רלוונטית ממאגר המידע האדיר שהיא צוברת, על פי חוק, רק כאשר קיים חשד להלבנת הון או כמובן למימון טרור. מקור הדיווח העיקרי לרשות לאיסור הלבנת הון בישראל היא ממניפת המערכת הפיננסית בישראל כולה.

השאלה אם הרשות בישראל עם מספר עובדיה, לפי ספר התקציב החדש, יש בה 50 עובדים בלבד, ותקציבה עומד על 37 מיליון שקל לכל היותר, יכולה בכלל או יכלה למנוע הזרמות כסף לטרור המקיף אותנו מכל עבר - כאשר השיא הוא כמובן המהלומה שספגנו בשבעה לאוקטובר 2023.

הרשות יכלה לעשות שימוש בבינה מלאכותית בכדי להעלות בחכתה דגים שמנים, לא רק בעבירות הלבנת הון אלא גם בקשרים למימון טרור, הרי המילה "טרור" מופיעה בכותרת שמה ותפקידה, לא כן? עם כח האדם שהמדינה הקצתה לה והפרוטות לתקציבה, ברור שאין לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור שום כח לפעול באמת לגילוי מספק וחשיפה של הסלקה, ניתוב, משלוח, מימון ותשלומים בגין הטרור הפלסטיני שקם להרגנו.

חלפנים בתחנה המרכזית תל אביב. ראובן קסטרו
חלפני כספים. זוהו 91 אלף מקרים של פעילות לא רגילה - עליה של 291% בתוך חמש שנים/ראובן קסטרו

לימוד עצמי

הבינה המלאכותית מאפשרת לבצע פעילויות רבות: העברות מידע צולבות ומפורטות, הנשאבות ממקורות שונים בכדי לאתגר לעומק את המערכת למלחמה בהלבנה ומימון טרור, למשל באמצעות שאלות ותשובות, דו שיח בין מערכות, שלא היה אפשר לבצע קודם לכן, בטח לא לביג דאטה ובמהירות הנדרשת.

הבינה המלאכותית יכולה לבחון מבני מערכות ולהתחקות אחרי פעולות אנושיות הנובעות מהלמידה העצמית שלה, מעין מכונת לימוד עצמית, LEARNING MACHINE, המגבירה את יכולתה מפעם לפעם.

בדו"ח של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לשנת 2022 היא דיווחה לגופים המוסמכים שקיבלו ממנה בשנה אחת מידע על 170,000 של פעילות בלתי רגילה (לעומת 3.2 מיליון פעילות רגילה של הנעקבים, על פי חוק ועוד 12,000 דיווחי מכס.

למשטרה הועברו מרבית תמציות הדיווחים על חשד בפעילות לא חוקית, 63%. לרשות המסים 13% ולמערכת הבטחון רק-9%. הרשות מצאה כי בשנתיים האחרונות 2021-2022, 23% מהעבירות שהיו בבסיס ההלבנה של הון, היו הונאה, מרמה וזיוף, 21% היו שימוש גובר בעבירות מסים כולל זיוף חשבוניות מס, 13% במסגרת פעילותם של ארגוני פשע, 20% כתוצאה מעליה בפעילות הבינלאומית ו-17% פעילות לא חוקית במזומן. כ-14% מהפעילות היו של נותני שירותים פיננסיים, כגון חלפנים, ועוד 12% התבצעו בשימוש בכרטיסי אשראי.

עלייה מובהקת נרשמה אצל החלפנים, 91,000 מקרים של פעילות לא רגילה אצל ציינג'ים, עליה של 291% בתוך חמש שנים, כן מעל מאתיים ותשעים אחוז.

עליה בהיקף כזה אצל נותני השירותים הפיננסיים (החלפנים), היתה צריכה להדליק אור אדום לא רק אצל שלטונות המס אלא מיד גם אצל שירות הבטחון הכללי, שאמור להבין - ולחקור לאן מנותבים כספים המגיעים מחו"ל והופכים לכסף ישראלי.

עבור זה לא צריך בינה מלאכותית אלא רק חשיבה רציונלית.
ברגע שהכספים מחו"ל הפכו לשקל דרך החלפנים (או "חוואלה" בערבית נאמנות, העברת כסף בין נאמנים: אחד משלם במדינה פלונית והמוטב מקבל את הכסף במדינה אלמונית, בלי העברת כסף, אלא התחשבנות נמשכת בין שני הגופים המביעים אמון אחד בשני, כך יכול להיות בין חלפן ביהודה ושומרון למקבילו בלבנון) קל יותר לרכוש ציוד וחומרים בישראל באמצעות סוחרים עזתיים, העובדים ישירות עם חשבוניות וקבלות מול סוחרים ישראלים, ה"מייצאים" לעזה עוד ועוד חומרי בניין מישראל, כולל מלט וכימיקלים לשימוש "אזרחי".

טחו עיני הישראלים מלראות מה נעשה במלט שיוצא לעזה ונאטמו אוזניהם מלשמוע את הלמות הבניה של מערכת מנהרות אדירה מבוטנת היטב לאורך מאות קילומטר. הכסף מדבר והוא המעוור עיני חכמים ומסלף דברי צדיקים, לא המלחמה בטרור.

5 מיליון שקלים שתפס צה״ל מתחילת הכניסה הקרקעית לעזה, הועברו לאגף הכספים במשרד הביטחון ויופקדו בקופת המדינה. אגף דוברות וקשרי ציבור, משרד הביטחון
כסף זר שנתפס בעזה. עד לשנה שעברה עוד התאפשר לאסירים ביטחוניים להחזיק חשבונות בנק במערכת הבנקאות הפלסטינית/משרד הביטחון, אגף דוברות וקשרי ציבור

בנקאות טרור

אחד ממקורות המידע העיקריים של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור היא מערכת הבנקאות הישראלית. בשום מקום בדו"ח של הרשות לאיסור הלבנה אין מידע בדבר הצלבת מידע מול שמונת הבנקים הפלסטינים ביהודה ושומרון מול מערכת הבנקאות הישראלית המדווחת, שבעה בנקים יושבים ברמאללה. לא יאומן, אבל עד לחודש מאי אשתקד עדיין התאפשר לאסירים ביטחוניים להחזיק חשבונות בנק במערכת הבנקאות הפלסטינית, אך צו ישראלי אילץ סגירת חשבונות אלה.

למעשה כספי טרור היו חלק אינטגרלי ממערכת הבנקאות ביהודה, שומרון ורצועת עזה. הישראלים, מערכת הביטחון ביהודה ושומרון, העלימו עין כפי שהעלימו עין מהתחמשות של חמאס, שמרו על שקט תעשייתי או יותר נכון שקט מסחרי.

רק לאחר הטבח בחודש אוקטובר נזכר השלטון הישראלי: צה"ל, שב"כ, יחידת הסייבר של 433 וגופים שלטוניים נוספים, בשלהי דצמבר, להחרים עשרות מיליוני שקלים כספי טרור ביהודה שומרון השייכים לחמאס. על מה ומי פשטו הישראלים? על 28 משרדי חלפנים. פתאום התבהרה תמונת מימון הטרור?

מכת המדינה בתחום מימון הטרור הם הציינג'ים העובדים עם עמיתים חלפנים במדינות ערב, בעיקר בלבנון.

אני שואל בשביל מה צריך את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אם הכל היה גלוי לשלטונות ישראל שהעלימו עין בשביל לשמור על שקט "תעשייתי" (כולל העברת כסף מזומן על ידי הקטארים באישור ישראל למימון התעצמות החמאס)? הרי בעיית החלפנים, הציינג'ים, מופיעה בגלוי בדו"ח של רשות איסור הלבנת הון ומלחמה בטרור שהצביע על בעיית הגידול העצום בפעילות הציינג'ים, מבלי לציין בעיית מימון הטרור הכרוכה בכך? לא רק ישראל שיחקה בנדמה לי.

חמור מכך, גם ארה"ב, שישראל נמצאת תחת חסותה, העלימה עין. ארה"ב השולטת למעשה במערכת העברת הכספים והתשלומים העולמית האדירה SWIFT, הדיחה יחד עם המערב את רוסיה ואירן משימוש במערכת זו, החיונית לכל משק חפץ חיים בעולם. שימו לב שהאמריקאים לא בלמו את הטרוריסטים העזתים של החמאס. למעשה ארה"ב אפשרה (בידיעת ישראל), לבנקים בעזה, כמו הבנק המוסלמי והבנק הפלסטיני הערבי, להישאר מחוברים לסוויפט העולמי. מעמד זה אפשר העברות בין-בנקאיות מכל העולם, למעשה למימון וחיזוק החמאס - כך פרסם "כלכליסט" מפי תת ניצב ערן קמין, ראש יחידת יאח"ה בדימוס, חוקר הפשיעה הכלכלית המכיר את הבנקאות העזתית.

אולי ישראל כלל אינה זקוקה למערכות בינה מלאכותית כפי שאומות העולם מפעילות, אולי נסתפק בתחילה בבינה אנושית בלבד של בן אדם ישר דרך, ממערכות הביטחון, הממשלה והאכיפה - ולא בהנחות עבודה מופרכות, מלוות בגאוותנות. אולי יכולנו למנוע את אסון השבעה באוקטובר - כך לפחות אומרת בינת האדם הצנוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully