וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מר כלכלה? מר ביטחון? נשארנו עם "שתישרף המדינה"

עודכן לאחרונה: 10.2.2024 / 17:12

הורדת דירוג האשראי ההיסטורית לישראל אינה קשורה למלחמת עזה בלבד אלא בעיקר הבעת אי אמון במדיניות הכלכלית והפוליטית של נתניהו. כל סיפורי גרנדמייזר על כלכלה ישראלית יציבה נתקלו בקיר של מודי'ס, מזל שיש לנו את קפלן ובית המשפט העליון

נתניהו: "כניעה לדרישות חמאס לא תביא לשחרור החטופים - אלא לטבח נוסף"/לע"מ

זאת לא הכלכלה טמבל. זאת הדרך שבה נוהלה המדינה בעשור האחרון, ששיאה הגיעו לשפל היסטורי ברבעון האחרון של 2023 בעקבות מלחמה עזה. גם לא המלחמה בעזה גרמה לחברת דירוג האשראי הבינלאומי מוד'יס להוריד את דירוג המשק עם תחזית שלילית שלא תעודכן בקרוב.

אמנם לא המלחמה היתה זו שגרמה להורדת הדירוג אלא ההתנהלות שאחריה. כשסיפור החטופים ברקע, חשש ממלחמה בצפון והתנהלות בהתאם להישרדותו הפוליטית של נתניהו לא ברור מתי היא תסתיים.

ואם אלה יתעכבו עלולה להיווצר טלטלה פוליטית אם המחנה הממלכתי ייפרד מנתניהו. כל אלה גרמו להורדת הדירוג ההיסטורית הראשונה בתולדות המשק. בשורה התחתונה מתברר שהסיפורים שכלכלת ישראל איתנה היו סיפור גרנדמייזר.

מדינת ישראל בהובלת נתניהו המשיכה להתנהל מבחינה כלכלית כאילו ה-7 לאוקטובר 2023 התרחש באחת המדינות הנידחות באפריקה. נתניהו ממשיך להתנהל לפי הפוליטיקה הישנה של ה-6 לאוקטובר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה. 27 בינואר 2024. צילום מסך, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו. המלחמה מתנהלת לפי צרכי הישרדותו ולא ברור מה יהיה סופה/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום מסך

ישראל למודת מלחמות ובמבצעים: מלחמה לבנון הראשונה והשנייה, המבצעים בעזה ובגדה המערבית. מעולם לא הורד דירוג האשראי כי בעולם הבינו שמדובר באירוע זמני שאחריו המשק יחלים ויחזור לצמוח כפי שהיה. אבל הפעם מדובר בעימות ארוך מאוד שאינו מטופל כראוי.

המשך הזרמת הכספים הקואליציוניים, היעדר תכניות התייעלות משרדי הממשלה, העדר מנועי צמיחה וכמובן העדר הכנסות שנועדו לכסות את הגרעון הענק (למעט העלאת מע"מ) שגם היא תהיה רק ב-2025.

ואם לא די בכל אלה באוצר עוד מנסים לקלקל ולהטיל מס על המערכת הבנקאית הזוכה לתשבחות של מוד'יס על תפקודה היעיל. אז למה להרוס?

מה שירד מעשית הוא לא דירוג האשראי של המשק ירד אלא הדירוג של נתניהו שמותג בעשור האחרון למר כלכלה והפך מאז למר מוות. נתניהו ושר האוצר שלו שהכריזו מספר פעמים שהכלכלה הישראלית איתנה שקרו ביודעין והפיצו סיפורי גרנדמייזר.

הם הבינו שאחר זינוק של מאות מיליארדי שקלים בהוצאות הביטחון ההכרח המידי היה להעלות מיסים וליצור לפחות מראית עין של נשיאה שוויונית בנטל אבל ברחו מאחריות בשם ההישרדות. מה בפועל קורה? הגירעון מזנק ל-6.6% מתוצר.

יחס חוב-תוצר שהוא קנה המידה מהותי ביותר ליכול ההחזר של המשק עומד לזנק ל-70% וזוהי רק ההתחלה. ההנחות בתקציב לגבי צמיחת המשק היו אופטימיות להחריד.

עוד בוואלה!

דירוג האשראי: כל השאלות והתשובות

לכתבה המלאה
מהומות באיילון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית. 9 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגיני מחאה על איילון. המחאה זכתה לשבחים/ראובן קסטרו

ערב הורדת דירוג האשראי התחילו לדון בחוק הגיוס שהמכביד מאוד על נטל האוכלוסייה החילונית הנושאת באלונקה ופוטרת משירות מאות אלפי חרדים. אז איך אפשר לדבר על שוויון בנטל?

אבל למזלנו היתה את מחאת קפלן שבזכותה זכינו בשבחים על חוסנה של החברה, החלטת בית המשפט העליון שזכתה לשבחים על ביטול עילת הסבירות והדמוקרטיה הבועטת.

כעת כבר ברור שבעקבות מוד'יס ילכו גם חברות דירוג האשראי האחרון והן S&P ופיץ' ויורידו אף הן את הדירוג. הורדת דירוג האשראי למדינה המסוכנת יותר היא בדיוק כמו שבנקאי מבשר ללקוח שהוא הולך לשלם יותר על האוברדרפט בגלל שהפך למסוכן יותר.

העלאת הריבית על חוב של מאות מיליארדי שקלים תביא על פי הערכות להוצאה תקציבית נוספת של 5 מיליארד שקל. את הכסף החסר הזה שהוא פחות או יותר בגובה הכספים הקואליציוניים נאלץ להחזיר כולנו, אם לא היום אז מחר ואם לא מחר אז מחרתיים. לצערו הסיכוי שבנק ישראל יוריד החודש את הריבית הולך ומתרחק - בשורה קשה לבעלי המשכנתאות.

דו"ח מוד'יס מהווה קריאת השכמה לקואליציית נתניהו. המצב אמנם גרוע אבל הולך להיות רע לתפארת. אל תמכרו לנו סיפורי "ניצחון מוחלט" או "יחד ננצח", כי לא ברור מתי יגיע ניצחון כזה ואם לא יהיה זה ניצחון פירוס. אבל השינוי לא יגיע כל עוד נתניהו בתפקיד. ואם הוא לא יתפטר תגיע הורדת דירוג נוספת ושהמדינה תישרף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully