וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ', זה לא האירוויזיון - תחזיר לכיס את הקלף האנטישמי

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 11:05

תגובתו הביזארית של שר האוצר מתעלמת מהעובדה שחברות הדירוג נתנו לישראל שנת חסד שבה הזהירו, הסבירו, כיוונו וביקשו, והוא המשיך להתעלם בזחיחות וניתוק; אם מצבנו באמת לא מצדיק הורדת דירוג, הרי שההחלטה היא כישלון מוחלט שלו ושל צוותו

סמוטריץ' נגד מינוי אהרן ברק: "נתניהו עשה זאת מבלי להתייעץ איתנו - זאת שגיאה"/ערוץ הכנסת

כל שנה לפני האירוויזיון, כולנו שולפים את מד האנטישמיות שמזהה את דורשי רעתנו, עוד לפני שהם יודעים שהם כאלה. השיר שלנו ממוקם נמוך בטבלת ההימורים? זה בגלל שהאירופאים שונאים אותנו. לא הגענו לגמר? עוכרי ישראל עשו נגדנו קמפיין והצליחו.

קרה הבלתי ייאמן וזכינו במקום הראשון? תראו איך ניצחנו את האנטישמים האלה. העיקר שיש לנו תירוץ טוב ביד, שמאפשר להצדיק כשלונות ולחזק הצלחות.

אבל כששר האוצר שולף את הקלף האנטישמי בתשובתו לחברת הדירוג מודי'ס, על החלטתה להוריד את דירוג האשראי של ישראל, כאילו מדובר בתחרות שירה בשבדיה ולא באירוע כלכלי, זה המקום להגיד לו את המובן מאליו: אדוני שר האוצר, זה לא האירוויזיון. זאת הכלכלה, סמוטריץ'.

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. Sraya Diamant, פלאש 90
סמוטריץ' ואורית סטרוק. הכספים הקואליציוניים המשיכו לזרום כסדרם/פלאש 90, Sraya Diamant

קריאה מודרכת בתגובתו למודי'ס, שפורסמה בצאת השבת, מתחילה ענייני ומידרדרת לתהומות הביזאר. היא פותחת בתיאור חוזקתה של הכלכלה הישראלית בכל המדדים ויכולתה לתמוך בכל הוצאות המלחמה. אבל משם, היא עוברת לטיעונים של רדיפת יהודים, שמתאימים לבית הדין לצדק בהאג, ולא לחוסנה הגיאופוליטי של ישראל והשפעתו על יכולתה לפרוע חוב.

ואם זה לא מספיק, בפרץ לא ברור של היבריס או אי הבנה עמוקה של המעמד, שר האוצר מזלזל בהבנה הכלכלית של מחברי הדו"ח, אחת משלוש חברות הדירוג הגדולות בעולם, וכותב: "הודעת מודי'ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים והיא מהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה".

בלי להעליב אותנו או את השר, לא נראה לי שצדקת דרכה של ישראל במלחמה מעניינת את האנליסטים של מוד'יס. אני גם לא חותמת שהם פרו-ישראלים בהגדרה, אבל הם גם לא פרו-פלסטינים. הם אנליסטים. ומתוקף תפקידם מנתחים את המצב על פי הנתונים שנמצאים לפניהם, וכמו שזה נראה על פניו, ישראל לא עשתה מספיק כדי להציג נתונים סותרים, שיגרמו להם להחליט אחרת.

Moody's Corporation. Daniel J. Macy, ShutterStock
משרדי מודי'ס. צדקת דרכה של ישראל במלחמה לא מעניינת את האנליסטים/ShutterStock, Daniel J. Macy

"מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור", קובל סמוטריץ', "ורומזת כי היתה נמנעת מהורדת הדירוג לו רק ישראל היתה מקבלת את מתווה ההתאבדות שמוצע לה על ידי גורמים בקהילה הבינלאומית לעצור את המלחמה ולהקים מדינת טרור ערבית בעזה וביהודה ושומרון".

אתה רציני? מודי'ס צריכה לקרוא לחמאס וחיזבאללה ארגוני טרור? אנחנו נמצאים באו"ם, שצריך לדרוש גינוי מהחברות במליאה? אכפת להם אם תקום מדינה ערבית ביהודה ושומרון?

הדו"ח הזה מציג ניתוח של נתונים. לא עמדות פוליטיות, או ניסוחים דיפלומטיים, ומי שחושב שבנייר העמדה הזה האנליסטים צריכים להביע תמיכה במאבקה הצודק של ישראל מול כוחות השחור, או לתמוך בהתנחלויות מעבר לקו הירוק, מתבלבל. הם מודדים את רמת הסיכון של המדינה, בודקים את החוסן הכלכלי שלה, חוסנם של הממשל והמוסדות, היציבות הפיננסית והרגישות לאירועי סיכון.

צודק השר כשהוא אומר שמצבנו הכלכלי לא מצדיק הורדת דירוג. גם אני חושבת, שאם באינתיפאדה השנייה, כשהיינו במצב כלכלי הרבה יותר גרוע, הדירוג של ישראל לא ירד, גם עכשיו אין שום סיבה להוריד אותו. רק שהתפקיד שלו ושל הצוות המקצועי בראשו החשב הכללי, היה לשכנע בזה את המשלחת שביקרה פה טרם פרסום הדו"ח. והם נכשלו.

מפגינים בכיכר הבימה. נבות צור,
מפגינים אמש. השר לא שעה לאזהרות, הוא וצוותו נכשלו במשימת ההסברה/נבות צור

אם מודי'ס באמת היו אנטישמים, דירוג האשראי שלנו היה יורד מזמן, בעקבות השלכות הרפורמה המשפטית. עובדה שזה לא קרה, למרות אזהרה חריפה והורדת אופק הדירוג. הם נתנו לממשלה שנת חסד ועוד כמעט 130 ימי מלחמה, שבהם הזהירו, הסבירו, כיוונו, וביקשו, אבל שר האוצר סרב להקשיב.

הוא, יחד עם כל הממשלה, שאחראית לתקציב המקורי והמתוקן, ישב זחוח במחלקה הראשונה של המטוס, במקום להחזיק בהגאים, וכשהמטוס צולל למטה, הוא צועק על מגדל הפיקוח שהם אנטישמים.

הרי השאלה הכלכלית שעומדת על הפרק, היא לא אם ננצח את חמאס, אלא אם ננצח את עצמנו. אם נדע להתגבר על יצר הסקטוריאליות והדאגה לבייס, ונפעל למען המדינה. אם נסגור משרדים מיותרים, נגייס את כולם, נקצץ הוצאות וכספים קואליציוניים, ונחתור לסיום המלחמה במהירות.

בינתיים תקציב 2023 חסר רסן, תקציב 2024 נראה רע, עשרות מיליארדים נשרפים בכל חודש על הלחימה שלא רואים את סופה, חיזבאללה מרביץ לנו ואנחנו נזהרים לא להחזיר לו חזק מדי, והממשלה לא מוכנה לדבר על "היום שאחרי" בעזה.

עוד בוואלה!

נגיד בנק ישראל: "הממשלה צריכה לטפל בסוגיות הכלכליות שמועלות בדו"ח מודי'ס"

לכתבה המלאה

במודי'ס ביקשו להבין אם יש כיוון, אסטרטגיה, נקודת קצה. גם החלטה על ממשל צבאי ישראלי, או הקמת גוש קטיף, יכולה היה לסייע לחמוק מהורדת הדירוג. אני נוטה להאמין שלא ממש אכפת להם אם הרשות הפלסטינית תשלוט בעזה, או מצרים.

למרות מופעי הניתוק לאורך הקדנציה שלו, שבאו לידי ביטוי בתגובותיו המבטלות לנתונים כספיים שלא היו לרוחו, סמוטריץ' דרדר אותנו לתהום ביודעין. הוא הבין את האזהרות שניתנו לו במעלה הדרך והעדיף לגחך עליהן ולרמוס אותן, בטוח בצדקת דרכו השגויה.

לא הודיע על קיצוץ ב-11 מיליארד השקלים שמופנים לכספים קואליציוניים, לא גייס כרית ביטחון ממקורות חוץ בריבית טובה כדי להפחית את הלחץ על קופת המדינה, ולא פועל לגיוס לכולם ולחלוקת הנטל. הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל תהיה לנצח על שמו. דוז פואה לבצלאל סמוטריץ', על השמדת ערך של מדינה תוך שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully