וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורח הכבוד בדיון ועדת הכלכלה: מתנחל שארה"ב הטילה עליו סנקציות חריפות

עודכן לאחרונה: 14.2.2024 / 12:53

בוועדת הכלכלה העריכו כי הסנקציות רק החלו: "מה שהיה עד עכשיו זה איתות. זה הולך להיות צונאמי". לדיון הוזמן אחד המתנחלים שארה"ב מחרימה ואשתו אף נשאה דברים; הפיקוח על הבנקים הדף: "צריך להיות מטופל ברמה המדינית"

צבי סוכות וינון לוי/דובר צבי סוכות

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה הבוקר בנושא הסנקציות הבינלאומיות על המתנחלים, כאשר התנהלות הבנקים היתה על המוקד וכן הצפי כי מדובר ביריית הפתיחה שתוביל לסנקציות בהיקף רחב, בין היתר נגד מתנחלים, חיילים ביהודה ושומרון ועוד.

בדיון נכח ינון לוי, אחד מארבעת המתנחלים שנכלל בצו האמריקני הנשיאותי, אשר ארה"ב הטילה עליו סנקציות. לוי ואשתו ספיר לוי הוזמנו לדיון על ידי ח"כ צבי סוכות וזוגתו אף נשאה דברים בפני ועדת הכלכלה.

יו"ר הוועדה דוד ביטן אמר כי "האמריקאים העבירו מסר. מה שהיה עד עכשיו זה איתות. זה הולך להיות צונאמי, המסרים האלה לא עוברים סתם. הנשיא איתנו, אבל הממשל לא איתנו בהרבה דברים".

ביטן הוסיף כי "כבר יש התפתחויות. האמריקאים התחילו ומאז הצטרפו גם הבריטים והצרפתים. הממשלה צריכה להתייחס ולטפל אחרת זה לא ייפסק, מהרגע שהתחילו לא ייפסק וצריך להבין את זה. זה לא ייגמר בשל הדעות של המפלגה הדמוקרטית. זה לא ייגמר כי כולם הולכים אחרי אמריקה".

הבנקים לא שלחו את נציגיהם לדיון, וביטן אמר כי יעביר הצעת חוק שתאפשר הוצאת צווי הבאה לדיונים בכנסת. "בנק לאומי לא בא וגם לא פועלים. רק נציגות הבנקים פה. בנק הדואר לא בא אבל שלח נציגים. הפיקוח על הבנקים פה? תגידו לבנק שבישיבה כזאת הם חייבים לנכוח, זה לא תוכנית כבקשתך. צריך חוק שיחייב צווי הבאה".

מימין - ספיר לוי, ינון לוי, צבי סוכות בדיון ועדת הכלכלה. דוברות הכנסת, דני שם וטב, דוברות הכנסת
ינון לוי, אחד המתנחלים שהוטלו עליו סנקציות, היום בדיון. מימינו אשתו ספיר לוי, משמאלו ח"כ צבי סוכות/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, דני שם וטב

ח"כ עמית הלוי אמר כי "הצו לא אמר שהאנשים האלה צריכים להפוך להומלסים ולמות ברעב. אז למה הבנקים אומרים את זה? ואגב לא כל הבנקים נהגו אותו דבר. אשתו של ינון לוי מעורבת או לא? השותף שלו בעסק מעורב? יש צו נגדם? אז איך אתם מעיזים לחסום גם את הכסף שלה? צריך לשקול את היחס בין הפגיעה בלקוח לבין הסיכון שאין לזלזל בו שהבנקים חשופים לו".

הלוי הוסיף כי "אם לא נצליח לטפל בזה מדינית אני חושב שהכנסת מחויבת לחוקק חוק שישפה את האזרחים עד שהסנקציה תוסר, או עד שיהיה הליך משפטי שיברר את העניין".

ח"כ אריאל קלנר ציין כי "אדם שלא הורשע בשום הליך קם בבוקר ולא יכול לקנות אוכל במכולת. מה אדם יכול לעשות היום בלי בנק? בהוצאה לפועל יש לך התראות, יש הגנה על השכר. יש הליך. פה יום בהיר אחד יש צו, על סמך מה?"

ח"כ כסיף ענה להם כי "אלה דמעות תנין של הקוזאק הנגזל. ארגון יש דין תיעד מאות מקרי פוגרומים ואירועי אלימות של מתנחלים, אחרי טבח ה-7/10 וגם לפניו. יש הרבה מקרים לא מתועדים. כל הבכיינות הזאת, האנשים האלה הופכים אחרים למסכנים כשעושים בהם פוגרומים. שלחתי מכתבים לגלנט והזהרתי וביקשתי שיטפל באלימות המתנחלים, התרעתי שזה יוביל לפיצוץ. לצערי שר הביטחון לא מצא לנכון לענות".

ח"כ לימור סון הר מלך אמרה לו "הסיבה שרואים ירידת אשראי זה בגלל אנשים כאלה, מהרסיך ומחריביך, שמוציאים דיבתה של ישראל".

ספיר לוי, אשתו של ינון לוי אשר הוטלו עליו סנקציות וחשבונו הוקפא, אמרה כי "אנחנו מגדלים עדר, האחים שלי בעזה, אחד מהם נכנס עכשיו לרשימה של בריטניה והוא בעזה ואפילו לא יודע. החווה שלנו סמוכה לחברון ולמקומות שמזוהים עם חמאס. מתמודדים גם עם ארגוני השמאל שמציקים לנו, הם פנו לארה"ב בניסיון להפריע לנו.

"לא יכול להיות שהבנק והמדינה יקפיאו לי את החשבון בנק בלי שום הליך. אני קמה בבוקר ולא יכולה להעביר כרטיס אשראי לקנות אוכל וחיתולים. מצפה מהמדינה שתגן עלי. אני ובעלי עובדים קשה לפרנסתנו ובוקר בהיר גנבו את כל כספנו. מדינת ישראל כמדינה ריבונית תתן לארה"ב להגביל אותנו כלכלית? פונים מפה לממשלה לפעול להסיר את ההגבלות מעלינו שנוכל להתנהל פה כמו כל אזרח ישראלי".

עוד בוואלה!

מודי'ס הורידה את דירוג חמשת הבנקים הגדולים

לכתבה המלאה
טלי קיסר, סגנית המפקח על הבנקים (מימין). ערוץ הכנסת, צילום מסך
סגנית המפקח על הבנקים טלי קיסר. "יש שימוש הולך וגובר בסנקציות. מערכת הפיננסית בישראל עובדת עם העולם, היא לא משק נפרד"/צילום מסך, ערוץ הכנסת

עו"ד איתי עצמון, היועץ המשפטי לוועדה, אמר כי "ההוראות קובעות כי בשל מאפייני הפעילות של תאגידים בנקאיים שקשורים גם לקשרים עם גופים בינלאומיים, חובה על בנק לנהל ניהול סיכונים והנחיה של הפיקוח לעניין התקשורת עם גורמים ברשימות סנקציות. סירוב לאשר עסקה או הפסקת התקשרות ייחשבו סירוב סביר למתן שירות".

ביטן שאל את נציגי הפיקוח על הבנקים "האם בדקתם אפשרות לפיצול? אנשים היו בחשבון משותף, לפצל את החשבון זה לא סותר את הצו".

טלי קיסר, סגנית המפקח על הבנקים, אמרה כי "יש שימוש הולך וגובר בסנקציות סביב נושאים של איסור הלבנת הון, מימון טרור, לחץ כלכלי. ארגונים בינלאומיים ומדינות הולכות ומשתמשות יותר במדיניות של סנקציות. המערכת הפיננסית בישראל עובדת עם העולם, היא לא משק נפרד".

ח"כ דוד ביטן ועדת הכלכלה. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
ביטן. ואם יוציאו צו על מאות אלפים?/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

חברי הכנסת שאלו - "ואם נקבל צו על 400 איש מה נעשה? על מאות אלפים? אם ייצא צו על חיילי צה"ל או כל תושבי יהודה ושומרון? האם לכמות יש משמעות? האם יש הבדל מבחינת מדיניות בנק ישראל?"

סגנית המפקח על הבנקים השיבה כי מדובר בנושא מדיני: "לצערי זה לא במגרש שלנו. חייבים לשמור גם על המדינה וגם על יציבות המערכת, זה לא במישור של המפקח על הבנקים. מבינה שהאחד יכול להפוך מחר למאות אבל זה במישור המדיני".

היא הוסיפה כי "במקרה של מלחמת רוסיה אוקראינה, הסנקציות תפסו את העולים החדשים שיש להם פנסיות ומצאנו פתרונות דרך משרד החוץ. המשרד פנה לאמריקנים ומצא מתווה שיאפשר להעביר את הפנסיות של העולים האלה, ולכן אני אומרת - זה לא במישור שלי.

"שנתיים שאני באירוע בשותפות עם גופים שמרביתם לא נמצאים כאן, גופים מדיניים, השיח המדיני נכנס לשיח של ניהול סיכונים. המערכת לא יכולה להיתפס ככזאת שעוקפת סנקציות. זה יפגע במשק ובכלכלה, בסופו של יום אם יש אדם שנמצא ברשימה של הסנקציות, הבנק נדרש לסרוק את כל החשבונות שאותו אדם או ישות או אזור גיאורפי שותפים לו".

ביטן אמר כי עוד שבוע תתנהל ישיבה נוספת שבה תיבדק התגובה השונה של הבנקים לסנקציות, וכן הםא ניתן לקבוע הליך שיפצל חשבונות, ישאיר סכום מינימלי למחיה וכיוצ"ב. לדבריו, "להוביל לתחום המדיני זה לא מספק. גם לכם יש אחריות מסוימת. זה יכול להתפתח לכמויות של אנשים שיוטלו עליהם סנקציות וזה מתחיל להתפתח. זרקו אבן ומי יודע איך יוציאו את זה. עוד שבוע נעשה ישיבה תבדקו את העניינים האלה, תנו לנו תשובות ספציפיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully