וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השפעה בלתי הוגנת": החוק של ביטן נגד עליות המחירים אושר בקריאה טרומית

6.3.2024 / 16:00

לאחר המהלך של ביטן וברקת, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את חוק הגנת הצרכן: עוסק המוכר בזמן מצב חירום שירותים חיוניים או טובין במחיר העולה משמעותית על המחיר הממוצע - יראו בו כמי שמפעיל השפעה בלתי הוגנת. 13 ח"כים תמכו

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) יו"ר ועדת הכלכלה בדיון על אישור חובת לוחיות רישוי לכלים חשמליים/דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - מניעת הפעלת השפעה בלתי הוגנת בעת הכרזה על מצב חירום), התשפ"ד-2024 של ח"כ דוד ביטן וקבוצת חברי כנסת. 13 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכלכלה.

מוצע לקבוע כי בתקופת תוקפה של הכרזה על מצב חירום, יראו עוסק המציע, מציג או מוכר שירות המנוי בתוספת השנייה לחוק, בין היתר, ספק מורשה המספק שירותי בזק ואינטרנט או ספק גז, שירות חיוני אחר או טובין, במחיר העולה באופן משמעותי וחריג על מחירו הממוצע, כמי שמפעיל השפעה בלתי הוגנת. יצוין כי מצב חירום לעניין החוק המוצע הוא מצב חירום ביטחוני, אירוע חירום אזרחי הכולל גם אסונות טבע וכן מצב חירום בריאותי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ככלל, תמחור של מוצרים צריך להיעשות בהתאם לכוחות השוק ובהתאם להיצע ולביקוש, לעיתים במצב חירום עשוי להתעורר צורך בהתערבות רגולטורית שמטרתה למנוע העלאת מחירים משמעותית וחריגה ביחס למחיר המקובל תוך ניצול המצב, ולהבטיח שאותו מוצר או שירות יהיה נגיש לכלל האוכלוסייה בתקופת מצב החירום".

ח"כ דוד ביטן ועדת הכלכלה. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
סוף לעליות המחירים המופרזות? ביטן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

בסוף אוקטובר פרסם משרד הכלכלה תזכיר חוק, על פיו על מי שינצל את המצב ויעלה מחירים באופן לא הוגן, יוטל קנס של 138 אלף שקל. התזכיר התבסס על מודלים שונים בעולם שנוצרו עקב מצבי חירום, כמו אסונות טבע, מגפות ואירועים מלחמתיים, שנוצרו בגלל חשש שחלק מהסוחרים ינצלו את הנסיבות כדי לייקר מחירים. מי שמנע את קידום החוק הזה, וחוק נוסף, דומה, שמקדמת ח"כ אורית פרקש מהמחנה הממלכתי, היה שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

בשל כך, ביטן חבר לברקת, וקיים היום דיון מהיר באותו החוק ממש, אלא שהפעם חתומים ביטן וחברי כנסת נוספים, ובסיומו הוכן לקריאה טרומית, שאכן עברה פה אחד. יו"ר הקואליציה, אופיר כ"ץ, נרתם גם הוא למאמץ, הצטרף ליוזמי החוק והבטיח שייתן לו פטור מחובת הנחה, דבר שיקצר משמעותית את ההליכים בדרך לאישורו הסופי. אישור החוק בוועדה מותיר את סמוטריץ' מחוץ למשחק. ההתנגדות היחידה שיוכל להביע תהיה בהצבעה נגדו בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully