וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ביטל פה אחד את פיטורי יו"ר דואר ישראל: "הדחה חריגה ביותר ובלתי סבירה באופן קיצוני"

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 12:18

בפסק הדין נקבע בין היתר כי "יו"ר דירקטוריון של חברה ממשלתית אינו בגדר 'פקיד' עושה דברו של השר הממונה, התשתית העובדתית הייתה חלשה ביותר והליכי ההיוועצות והשימוע קוימו למראית עין בלבד"; תגובת קרעי לפסק הדין: "כשתהיה קטסטרופה בג"ץ יאשים את ביבי"

בווידאו: "סערת הוודקה": עימות מביש בין גוטליב לאמסלם/ערוץ הכנסת

בית המשפט העליון ביטל היום את פיטורי יו"ר דירקטוריון הדואר מישאל וקנין בהחלטה פה אחד של השופטים יצחק עמית, דוד מינץ וחאלד כבוב.

בג"ץ דן בעתירתם של שר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דוד אמסלם, שדרשו להעביר מתפקידו את יו"ר הדירקטוריון של חברת דואר ישראל בע"מ מישאל וקנין. בפסק הדין נקבע, פה אחד, כי דין העתירה להתקבל וכי החלטת השרים בטלה.

בפסק הדין קבע השופט מינץ, שכתב את חוות הדעת העיקרית, כי החלטת שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי להעברתו מכהונה של יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, בטלה.

השופט מינץ עמד על הוראות הדין המגדירות את רשימת המצבים שבהם דירקטור בחברה ממשלתית יחדל לכהן לפני תום התקופה שלה נתמנה, כאשר הודגש כי רשימת העילות הקונקרטיות מתכתבת עם החשש מפגיעה בשיקול דעתם העצמאי של דירקטורים.

הודגש כי השרים לא הוסמכו לפטר דירקטור בכל עת לפי שיקול דעתם, אלא רק בהתקיים אחת מהנסיבות שנקבעו בדין. עוד הובהר כי לצורך הפעלת הסמכות להעברת דירקטור מתפקידו בשל כך שהדירקטור אינו ממלא את תפקידו כראוי - העילה שעליה נסמכו השרים - נדרשת הנחת תשתית מוצקה, מבוססת וברורה בדבר סטייה מההתנהלות המצופה מדירקטור.

לגבי נסיבות מקרה זה פורטה התמונה החריגה והברורה באופן שאינו משתמע לשני פנים, בעניין הפגמים המשמעותיים שנפלו בהליך העברתו מכהונה של יו"ר הדירקטוריון, ונקבע שלא ניתן לראות בו כהליך שעומד בדרישות הדין. זאת בין היתר נוכח העובדה ששר התקשורת הודיע לעותר כבר בחודש מרץ 2023 על כוונתו להעבירו מתפקידו; שהתשתית העובדתית שהוצגה ברקע להודעה זו הייתה חלשה ביותר; וכי הליכי ההיוועצות והשימוע שנעשו לאחר מכן, קוימו למראית עין בלבד. מצבור הפגמים האמור הוביל למסקנה בדבר בטלות ההחלטה.

שלמה קרעי, יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין, דוד אמסלם. יונתן זינדל/פלאש 90, צילום מסך/ערוץ הכנסת, עיבוד תמונה
קרעי, וקנין ואמסלם. הודגשה החשיבות הרבה בביצור עצמאותם של נושאי המשרה בחברות הממשלתיות/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90, צילום מסך/ערוץ הכנסת

השופט עמית קבע כי הדחת העותר היתה חריגה ביותר ובלתי סבירה באופן קיצוני בשל מספר טעמים, ביניהם: אי-קיום חובת היוועצות של שר התקשורת עם רשות החברות הממשלתיות במועד (עילה העומדת בפני עצמה); העיתוי הרגיש של קבלת ההחלטה, בשעה שחברת הדואר ניצבת בישורת האחרונה לפני הפרטתה; התנגדותו של שר האוצר להעברת העותר מתפקידו בעיתוי הנוכחי; והתעלמותם של שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי מעמדתה של רשות החברות הממשלתיות, שהתנגדה לאורך כל הדרך למהלך ההדחה.

בנוסף הדגיש עמית את חריגותה של הסנקציה שנבחרה - העברת יו"ר דירקטוריון מתפקידו - שלא ננקטה מעולם לאורך עשרות שנות קיומן של החברות הממשלתיות; וכן את העובדה שסנקציה מרחיקת לכת זו ננקטה במקרה הנוכחי כצעד ראשון, מבלי שמוצו קודם לכן אמצעים מתונים יותר. השופט עמית הבהיר כי בהתאם לדין, משרת יו"ר דירקטוריון של חברה ממשלתית אינה משרת אמון, ויו"ר הדירקטוריון אינו בגדר "פקיד" עושה דברו של השר הממונה. על רקע זה, הודגשה החשיבות הרבה בביצור עצמאותם של נושאי המשרה בחברות הממשלתיות.

השופט כבוב הצטרף לחוות דעתם של השופט מינץ ושל השופט עמית; ולצד זאת, הוסיף מספר הערות בנוגע לטיבן של החברות הממשלתיות, בשים לב לתפקידן המרכזי בכלכלה הישראלית.

וקנין יוצג ע"י עורכי הדין גיורא ארדינסט, עמיחי ורסטיל ואוהד מייזליק ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו EBN.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי מסר בתגובה כי "כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג"צ כנגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג"צ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את ביבי.

"פסק הדין של בג"צ, שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור לעצמו ומשאיר את האחריות עליהם, הוא הפרה יסודית היורדת לשורש המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. נתקן בעז"ה. בינתיים, מוזמן המותב הנכבד בראשות יצחק עמית לטפל בהפרות של תנאי הרישיון ובסגירת סניפים בפריפריה, באופקים, נתיבות, אשקלון, קרית שמונה, באר יעקב, ועוד.

"בכל מקרה, משרד התקשורת בראשותי ימשיך לשרת את הציבור ולפעול לשיפור השירות, למרות ההפקרות הקיימת כתוצאה מהמצב של 'איש הישר בעיניו יעשה' שאליו הביאו אותנו לצערי שופטי בג"צ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully