וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה הזניקה את אלביט לתוצאות שיא לצד איומי אמברגו: "חווים התקפות BDS, קשה לדעת מה יקרה"

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 14:52

היצרנית הביטחונית מסכמת שנה עם זינוק במכירות לצה"ל בגלל המלחמה, לצד פינוי מפעלים בקריית שמונה ושדרות ועד ל-5 עובדים שנהרגו. מכליס: "אם מישהו בעולם לא ימכור לנו רכיבים, יש אלטרנטיבות. הממסדים הביטחוניים בעולם מאוד אוהדים את צה"ל ואלביט"

ייצור פגזים במפעל אלביט ברמת השרון,/משרד הבטחון

השילוב בין מלחמת חרבות ברזל והמלחמה באוקראינה הביאו את אלביט לתוצאות שיא, עם גידול במכירות למשרד הביטחון ולמדינות אירופה. החברה על סף הגעה לרף ה-6 מיליארד דולר בשנה של מכירות, גידול של 8.4% לעומת השנה שעברה, וצבר ההזמנות שלה הגיע לשיא של 17.8 מיליארד דולר, זינוק של 17.8%. עם זאת, הרווח הנקי עמד על 215 מיליון דולר, ירידה חדה של 22%, המיוחסת לסגירת פעילות חברה בת בעלת בארה"ב ומחיקת חוב אבוד על פרויקט שנוהל בה והופסק.

מערכות נשק וחימושים של החברה כיכבו במלחמה בעזה ובגבול הצפון, החל מפגזי הטנקים והתותחים, כטב"מי הזיק והכוכב התוקפים, כטב"מי מגזי המרגמה מונחי הלייזר עוקץ פלדה ועוד. במקביל גויסו בשיא המלחמה 2,000 מעובדי אלביט למילואים, וחמישה מהם נפלו בקרבות: ליאב עטייה, אוהד עשור, ניתאי מייזלס, עומרי רות ואביחי אמסלם.

החברה נאלצה לפנות שניים מפסי הייצור שלה, בקריית שמונה המייצר מכשירי קשר ובשדרות המייצר מערכות אלקטרו אופטיות, שחזר מאז לעבוד. אלביט סייעה למאות מעובדיה לשכור דירות בערים אחרות, והפעילות של המפעל הצפוני עברה למתקנים אחרים שלה, עד שיתאפשר להפעילו מחדש.

את הגידול במכירות לצה"ל אפשר לראות בנתוני הרבעון האחרון: בזמן שמכירות הכלליות של החברה גדלו ב-8%, המכירות בישראל זינקו ב-61.5% ל-437 מיליון דולר, בזמן שאלביט מאיצה את ייצור הפגזים ומוצרים אחרים לצה"ל כדי לא להגיע למצב של חוסר במלאים. להזמנות ממשרד הביטחון תהיה גם השפעה על דוח הרבעון הראשון של 2024 שיפורסם בשבועות הקרובים.

הרמס 900 תוצרת חברת אלביט. דובר צה"ל
כתב"מ כוכב של אלביט (הרמס 900). בחודשים הקרובים תחנוך המדינה מפעל לכטב"מים ולחימושים משוטטים/דובר צה"ל

"אם בשנים האחרונות מכרנו למערכת הביטחון ב-1.1 מיליארד דולר בשנה וב-2023 גדלנו ל-1.7 מיליארד דולר, אני מעריך שבשנים הבאות העלייה הזאת תישמר", אמר לוואלה מנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס.

"משרד הביטחון גם שילם לאלביט את רוב חובותיו ברבעון האחרון, ואנחנו מעריכים שכך יהיה גם ברבעון הבא. קיבלנו הזמנות חדשות למערכות קיימות, וגם למערכות חדשות. הרבה מערכות של החברה משתתפות בלחימה, כשבראשן מערכת צבא יבשה דיגיטלי (צי"ד) שתזמנה את הפעילות המורכבת של בעזה, ביבשה, מהאוויר ומהים ואפשרה תקיפות מאוד קרובות לכוחותינו. המלחמה בעזה היא המלחמה הדיגיטלית הראשונה בעולם, והיא מתבססת על מערכת שאנחנו מפתחים כבר 20 שנה".

אלביט גם הגדילה את מכירותיה באירופה, שממשיכה בהכנות למלחמה מול רוסיה, אבל רושמת ירידה במכירות לארה"ב ולקנדה. במקביל מודה מכליס, אחרי שלל הצהרות של מדינות זרות ובראשון קנדה על אמברגו נשק על ישראל או הכנסות לקראתו, כי החברה מתחילה להיתקל לעתים בקשיי אספקה ממדינות שמגבילות אספקת רכיבים ביטחוניים לישראל בעקבות התמשכות המלחמה בעזה.

מכליס: "יש מקומות שקשה לנו היום לרכוש רכיבים, אבל אין לנו תלות אסטרטגית באף אחד ואנחנו יודעים להתמודד, גם אם זה לא טיול בפארק. אין לנו תלות אסטרטגית. זה נמצא בשוליים, אבל אי אפשר להגיד שלא קיים. גם אם מישהו לא ירצה למכור לנו, נדע למצוא רכיב ישראלי או ממדינה אחרת כתחליף".

רוב המכירות שלכם הן לייצוא. המצב הזה יכול לפגוע בהזמנות שאתם מקבלים ממדינות זרות, בעיקר מאירופה?
"אנחנו בתהליך מתפתח, קשה לדעת מה יקרה. זה לא שאין התקפות BDS נגדנו, אבל יש שני פרמטרים שעוזרים לנו. האחד, המערכות הביטחוניות שהן הלקוחות שלנו מאוד אוהדות לישראל, לצה"ל ולאלביט ומנהלות איתנו דיאלוג אינטימי. אני שומע מהם הרבה, אין עוד חברות עם אנשים כמו שיש לך. השני, יש לנו חברות מקומיות, בגרמניה, בבריטניה, ובמדינות אחרות. בתחומים רגישים אלביט היא לא הקבלן הראשי, כמו במכירות הכטב"מים באנגליה, שם אנחנו שותפים של ת'אלס המקומית. אלה קשרים שלקח לנו שנים לבנות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
בצלאל מכליס אלביט. באדיבות אלביט,
מכליס. "מערכות הביטחוניות מאוד אוהדות לישראל, לצה"ל ולאלביט ומנהלות איתנו דיאלוג אינטימי. אני שומע מהם הרבה, 'אין עוד חברות עם אנשים כמו שיש לך'"/באדיבות אלביט

כפי שפורסם בוואלה, אלביט תפעיל לקראת סוף השנה את המפעל החדש שלה ברמת בקע שבדרום, ובו פסי ייצור לפגזים, רקטות ומערכות יבשה נוספות ובוחנת את הפעלתו הזמנית במקביל למפעל ברמת השרון שאמור היה להיסגר.

המפעל תוכנן מראש לגודל של 30 אלף מ"ר, אבל הוגדל תוך כדי הבנייה ל-50 אלף מ"ר, אחרי שבחברה זיהו ביקושים מוגברים בעולם לחימושים, בין השאר בעקבות פרוץ המלחמה באוקראינה. בחודשים הקרובים תחנוך המדינה גם מפעל לכטב"מים ולחימושים משוטטים. על רקע הרצון של משרד הביטחון להישען יותר על ייצור מקומי של חימושים כלקח מהמלחמה וההפחתת התלות במשלוחים מארה"ב, אמורה אלביט להיות מסוגלת לענות לעיקר הביקושים של צה"ל.

תוך כדי המלחמה הקים חיל האוויר טייסת כטב"מי כוכב חדשים. אבל כשמדינות כמו טורקיה ודרום קוריאה משיקות כיום כטב"מים חמקנים. אתם לא נשארים מאחור?
"כטב"מים חמקנים זה תחום שניכנס או לא ניכנס אליו, אבל הוא שונה מהתחום שבו אנחנו פועלים. הכלים החמקנים מחליפים מטוסי קרב. בנישה שלנו אנחנו מובילים עולמיים, כשהיתרון שלנו זה החיישנים וכל המערכת שמסביב".

משרד הביטחון הכריז כבר לפני חמש שנים שירכוש מכם את מערכת חץ דורבן להגנת נגמ"שי האיתן ודחפורי הדי 9. אבל במלחמה בעזה הם עוד לא היו בשירות. למה העיכוב?
"עוד נדרש תהליך פיתוח אחרי ההכרזה, ומשרד הביטחון הוא לקוח שיודע מה הוא רוצה, ועובד איתנו בצמוד. כלים ראשונים עם המערכות יוצגו לקראת סוף השנה. קיבלנו השנה הזמנות גדולות חץ דורבן מהולנד ומאוסטרליה, ואנחנו מעריכים שהמערכת תהפוך למשמעותית עוד יותר במכירות שלנו בשנים הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully