וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיימינג לחברות המזון? הממשלה מעלה בעצמה מחירי החשמל, הדלק והארנונה

עודכן לאחרונה: 30.3.2024 / 8:09

את החרם והשיימינג שיוזמים שרי נתניהו נגד חברות שהעלו מחירים צריכה הממשלה כאחראית העל ליוקר המחייה להפנות כלפי עצמה. הלוואי שנתניהו היה מקדיש לענייני יוקר המחייה עשירית מהזמן המוקדש לחוק ההשתמטות. החשבון יוגש לנו בפסח הקרוב

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) יו"ר ועדת הכלכלה בדיון על אישור חובת לוחיות רישוי לכלים חשמליים/דוברות הכנסת

בהתקרב חג הפסח יוצאים שרים בממשלה וחברי הכנסת בפסטיבל שיימינג נגד חברות במגזר הפרטי המעלות מחירים בזמן מלחמה הנמתחת כבר חצי שנה. מבחינתם זה תחליף לביעור חמץ.

זה התחיל במהלך היחצנות של שר הכלכלה ניר ברקת להפעיל חקיקה המכונה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". מדובר בהקלות בתקינה בנמלים ובמכון התקנים. הרפורמה לא אושרה בחקיקה, אבל גם אם יהיה חיסכון לא בטוח שיגולגל לצרכן.

שר הכלכלה לא הסתפק בכך ופתח במלחמת מדבקות כנגד חברות מזון שהעזו להעלות מחירים. לאחרונה מתפרסמת רשימה שחורה של חברות שהעלו מחירים כמו ויסוצקי או שטראוס, ורשימה ירוקה של חברות ידידויות לכיסו של הצרכן.

בפועל המדובר בתעלול גרפי שיכול היה להפוך למשחק ילדים אך לא יותר מכך. מי יכול למשל לומר 'בשלוף' האם אוסם או ויליגר נמצאים ברשימה השחורה או הירוקה?

שיימינג בוטה במיוחד שוגר שלשום כנגד חברת שטראוס 'שברוב חוצפתה' הציגה דוחות מצוינים וחילקה דיווידנד. זה המקום להזכיר שמנכ"ל שטראוס שי באב"ד סוחב מערכת יחסים טעונה עם ניר ברקת מהתקופה ששימש כמנכ"ל האוצר בתקופת משה כחלון.

לבאב"ד אין כוונה להתנצל על הדוחות המצוינים וזה הרתיח את שר הכלכלה עוד לפני שידע שמשפחת שטראוס ניצלה את הדוחות המצוינים למכירת מניות ב-300 מיליון שקל:

"שטראוס הנמצאת ברשימת השחורה לאחר שהעלתה מחירים בתקופת מלחמה איבדה את הבושה ושוברת שיאים של ניתוק", קבע ברקת והוסיף: "לאחר שהתלוננו על פגיעה ברווחים מצאו לפתע מאות מיליוני שקלים לחלקם כדיווידנד. אני קורא לציבור שלא לרכוש מוצרים של שטראוס".

ניר ברקת, דוד ביטן, דיון ועדת הכלכלה, 6 בדצמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ברקת וביטן. פירוטכניקה שמפנה את האש למגזר העסקי/פלאש 90, יונתן זינדל

השר ברקת פוסע במדרון חלקלק: קריאה חצופה של שר בכיר בישראל לחרם תכשיר בעתיד חרם על בן אנד ג'ריס או על תוצרת שמקורה מעבר לקו הירוק.

ברקת לא הסתפק בכך והוסיף: "לצערי קריאות הציבור להקפאת מחירים בתקופה זו לא נענו. מדובר ביריקה בפרצופו של ציבור שנאמן לכם ומעשיר את קופתכם וכיסכם. היה מצופה מכם, להיכנס וולונטרית תחת האלונקה ולסייע. סולידריות היא נשמת אפה של החברה בישראל".

אנסח את דבריו בשינויים אקטואליים: "לצערי קריאות הציבור להקדמת הבחירות לא נענו. זו יריקה בפרצופו של הציבור שנאמן לכם ומעשיר את קופתכם ואת כיסכם. מצופה היה מכם (במיוחד מידידי החרדים) להיכנס וולונטרית מתחת לאלונקה. סולידריות היא נשמת אפה של החברה בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ליל הסדר. ShutterStock
ליל הסדר. משרד הכלכלה שכח לעדכן במועד את ירידת מחירי החיטה, המצות נאפו במחירים יקרים וכך גם יהיה מחירן השנה/ShutterStock

כעת בואו נבדוק כיצד יראה סל הפסח לשולחן ליל הסדר שצורך יהודי או אפילו מי ששכח להיות יהודי. מוצרי הבסיס לשולחן החג הם בדרך כלל מצות, ביצים ועופות וגם דגים. מחיר הקמח זינק בעקבות המלחמה באוקראינה ובעקבות כך תודלקו המחירים.

מאז הם ירדו אבל בגלל שמשרד הכלכלה שכח לעדכן במועד את ירידת מחירי החיטה, המצות נאפו במחירים יקרים וכך גם יהיה מחירן השנה. המחדל רשום על שמה של הממשלה. הביצים והעופות יתייקרו בעיקר בגלל המלחמה בצפון.

כאן אמנם נוח להאשים את החיזבאללה אבל בואו לא ננקה מאחריות ממשלה שפינתה בחופזה את תושבי הצפון בגלל המחדל בעזה ועד היום לא שבו לביתם. תכנון משק הביצים והעופות היה מונע את זיגזג המחירים שצפויים לרדת מיד אחרי החג.

הגענו לדגים שמחירם אינו מושפע ממגדלי הדגים שחוסלו ושאת כל תוצרתם ניתן לאפסן באקווריום גדול. הצרכנים נתונים לחסדם של מגדלי דגים מסין ומהמזרח בגלל הרפורמה. קשיי הובלה ימיים יובילו למחסור. את יוקר המחייה אמורים להסדיר באוצר ובמשרד הכלכלה שעסוקים בפוליטיקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישה עם קנצלר גרמניה. רוני כנפו
נתניהו. שבענו מהבטחות, קצנו בתעלולים/רוני כנפו

וכשנדמה היה שכל שיאי הציניות נשברו הגענו לתחתית חדשה. ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (ליכוד) אישרה לקריאה ראשונה את הצעתו לתקן את חוק הגנת הצרכן כדי להילחם בהעלאת מחירים במלחמה ובמצבי חירום.

לפי ההצעה בעת הכרזה על מצב חירום יוכל שר הכלכלה להכריז על מי שיעלה מחירים כמי שביצע השפעה בלתי הוגנת. ברשות להגנת הצרכן ובאוצר יכינו רשימת המוצרים ושעליהם תחול ההכרזה. מי שיעלה מחירים ייקנס ויוצא לגביו צו להפסקת ההפרה.

שאלות כמו מהי "הפרה מהותית", מהי "תקופת חירום" ומה כוללת רשימת המוצרים שיחויבו בפיקוח - נותרו ללא מענה. בזמן שחברות המעלות מחירים בגלל ייקור מחירי סחורות כמו קפה וקקאו מאוימות בקנסות, הממשלה יוצאת פטורה.

הממשלה מאשרת בפועל את העלאת מחירי החשמל, המים, הארנונה ואת הבנזין למכוניות וגורמת לתדלוק יוקר המחייה. אז האם ההצעה ח"כ ביטן תהיה בתוקף גם לגבי ממשלתו האחראית לתדלוק המחירים לקראת החג? ספק רב

תעריף הארנונה הוא דוגמה מצוינת לאבסורד. ההחלטה על התעריף אמורה הייתה להתקבל עד ספטמבר 2023 אבל בגלל הבחירות לרשויות שום רשות מקומית לא העזה להעלות תעריף לפני הבחירות.

לכן הארנונה לשנת 2024 אמורה הייתה להישאר ללא שינוי אבל אז ח"כ יעקב אשר יו"ר ועדת הפנים בישל קומבינה וקבע שההחלטה לגבי תעריף הארנונה ל-2024 תדחה לסוף יוני 2024 בתוקף רטרואקטיבי מינואר 2024 ולראשי הרשויות תינתן הזדמנות שנייה.

ח"כ יעקב אשר, ועידת לשכת שמאי המקרקעין. פוטו מרסלו,
ח"כ יעקב אשר. נתן לראשי הרשויות אפשרות להעלות ארנונה בדיעבד/פוטו מרסלו

ממשלת המחדל משחזרת בכישרון רב את התמחותה עתיקת היומין: הסטת האש כלפי המגזר העסקי. חלק משמעותי מעליות המחירים נמצאים באחריותה ושום פירוטכניקה לא תעלים את זה. אבל למרבה הפלא מתקבל הרושם שאפילו זה לא מטריד אותה.

ועדת השרים לענייני יוקר המחייה התכנסה בשנה האחרונה פעמיים בלבד ומאז לא נודעו עקבותיה. לכן גם אם ביבי נתניהו יתחפש בבחירות הבאות למתדלק ויככב בתשדירי הליכוד אחוז במשאבת בנזין אל תקנו את הבטחות "הקוסם" להורדת מחירי הבנזין.

אם נתניהו יבטיח לחיילים קרקעות במחירי היצף תתייחסו כאילו שיווק קרקעות בירח במחיר מציאה. שבענו מאלף ואחד ההבטחות בנושא יוקר המחייה והדיור שראש הממשלה הנצחי מרעיף עלינו. הלוואי שנתניהו היה מקדיש לענייני יוקר המחייה עשירית מהזמן שהוא מקצה לחוק ההשתמטות.

נושאים כמו הקדמת הבחירות, היריקה בפרצופו של הציבור החילוני, העשרת קופת הציבור החרדי והבריחה מנטל האלונקה המפורסמת, מתנקזים כולם לחוק הגיוס. קצנו בתעלולי הפירוטכניקה ובא לנו להקיא. את משחקי הישראבלוף מומלץ להשאיר לגששים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully