וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבש את העולם: מה זה בעצם ביטקוין ולמה הוא כל כך מצליח?

3.6.2024 / 8:37

מסחר חליפין דרך תשלום במתכות יקרות ועד מטבעות דיגיטליים עצמאיים: מה מיוחד בביטקוין, איך הגיע למעמד הנוכחי שלו ומה הדברים שמייחדים אותו מכל מטבע אחר?

בווידאו: תחנת כוח הופעלה מחדש כדי לכרות ביטקוין/זווית

ביטקוין, ביטקוין, ביטקוין... כמה פעמים שמעתם את המילה הזאת אך לא עצרתם כדי להבין מה עומד מאחורי המטבע שמשגע את העולם? ביטקוין הוא מטבע מבוזר. כלומר הוא אינו כפוף לגוף מרכזי או למדיניות מוניטרית ריכוזית של ממשלות. ביטקוין נוצר בשנת 2009 על ידי אדם או קבוצת אנשים המכנים עצמם סאטושי נאקמוטו, שעד היום זהותם לא נחשפה.

ביטקוין הוא מערכת להעברת ערך המבוססת על קוד פתוח, כלומר כל אחד יכול להשתמש בה, לראות כיצד היא בנויה, ולהציע שינויים ושיפורים. המערכת מבוססת על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שמאפשרת להעביר כספים בצורה מאובטחת, סופית ובלתי הפיכה.

בשביל להבין את ביטקוין, צריך לשאול - מה זה כסף?
היסטוריית הכסף היא ארוכה ומפותלת. בתחילה, אנשים סחרו זה עם זה בדרך של סחר חליפין, כלומר הם החליפו סחורה או שירותים תמורת סחורה או שירותים אחרים. עם הזמן, אנשים החלו להשתמש במטבעות כצורה של ערך, כדי להקל על מסחר בזמן ובמרחב. הכסף בו אנחנו משתמשים כיום, הוא כסף שהממשלה מנפיקה. הוא אינו מבוסס על נכס פיזי, כמו זהב או כסף, אלא על אמון של הציבור בו (ובדרך כלל גם על גודל הצבא של אותה מדינה - אמון גלובלי).

בשנת 2008, העולם חווה את משבר הסאב-פריים בארה"ב. המשבר הצריך מבנקים מרכזיים ברחבי העולם להגדיל את כמות הכסף באופן משמעותי, ובכך לפגוע בערכו, ובכוח הקנייה של האזרחים. באותה תקופה, סאטושי נאקמוטו פרסם מאמר בשם "ביטקוין: מערכת כסף אלקטרונית מבוזרת". המאמר הציג את הרעיון של מטבע מבוזר, שאינו כפוף לגוף שליטה מרכזי.

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
ביטקוין הוא מטבע מבוזר. כלומר הוא אינו כפוף לגוף מרכזי או למדיניות מוניטרית ריכוזית של ממשלות/ShutterStock

אז איך זה עובד?

ביטקוין פועל באמצעות רשת מחשבים מבוזרת. כל מחשב ברשת יכול להצטרף לתהליך כריית ביטקוין, כלומר לנסות ליצור מטבעות חדשים.

כריית ביטקוין דורשת פתרון של חידות מתמטיות מורכבות. המחשב הראשון שפותר את החידה זוכה בחלק מהמטבעות החדשים שנוצרו. כל העסקאות בביטקוין נרשמות בספר חשבונות ציבורי, שנקרא בלוקצ'יין. הבלוקצ'יין מאובטח באמצעות קריפטוגרפיה (ענף הצפנה במתמטיקה), מה שהופך אותו לבלתי ניתן לזיוף או לשינוי.

כיצד ביטקוין שונה?
ביטקוין שונה ממטבעות ממשלתיים במספר היבטים:

היצע: כמות הביטקוין שלעולם יהיו קיימים מוגבלת ל-21 מיליון. זה מתוכנן כדי למנוע אינפלציה שהולך ופוחת עד שמגיע ל-0.

ביזור: ביטקוין אינו כפוף לגוף מרכזי. זה אומר שאף גוף או אינדיבידואל בודד לא יכול לשלוט במערכת או לשנות את חוקיה.

אפקט רשת: ככל שיותר אנשים משתמשים בביטקוין, כך הוא הופך להיות בעל ערך רב יותר. זהו אפקט רשת, שבו הערך של מוצר או שירות עולה ככל שיש יותר אנשים משתמשים בו.

עוד בוואלה!

הדרך הפשוטה להוזיל את חבילת הסלולר! עכשיו כולם יכולים!

לכתבה המלאה
ביטקוין. Lightrocket, GettyImages
ככל שיותר אנשים משתמשים בביטקוין, כך הוא הופך להיות בעל ערך רב יותר/GettyImages, Lightrocket

בנוסף, לכסף ישנם מאפיינים, שחשוב שיהיו לו לאורך זמן על מנת שיוכל לשמש אותנו בצורה תקינה. זהב, לצורך הדוגמא, שימש ככסף יותר מ-5,000 שנה:

נדירות: זהב הוא נדיר בטבע, מה שהופך אותו לנכס בעל ערך. כמות הביטקוין בעולם גם היא מוגבלת. כמות הכסף הממשלתי לעומת זאת, שמדינות יכולות להנפיק, אינה מוגבלת, מה שמסביר את שחיקת כוח הקנייה שלו לאורך זמן.

חלוקה ליחידות: זהב וביטקוין ניתנים לחלוקה ליחידות קטנות, מה שהופך אותם לנוחים לשימוש בעסקאות קטנות (זהב פחות).

ניידות: כסף ממשלתי וביטקוין ניתנים להעברה בקלות ממקום למקום באופן מהיר ודיגיטלי. אך כסף ממשלתי וזהב, יכולים לדרוש התעסקות רבה ועמלות גבוהות כשמדובר בסכומים גולים.

עמידות: זהב הוא חומר עמיד מאוד שלא מתבלה או מתקלקל, לא מושפע מתנאי מזג האוויר או מהזמן. ביטקוין נהנה מתכונות דומות.

אחידות: זהב וביטקוין הם נכסים אחידים, כלומר כל יחידה שלהם שווה ערך לכל יחידה אחרת.

ביטקוין פתח את השער לעולם הפיננסי החדש
מאז שנוצר ביטקוין, והחל לצבור אימוץ זעיר - המגמה רק הלכה והתעצמה. כיום ביטקוין אחד שווה עשרות אלפי דולרים, ויחד איתו נוצר שוק שלם של אלפי מטבעות נוספים. מטבעות אלטרנטיבים, המכונים "אלטים", הגיעו בהמוניהם לאורך השנים, חלקם סתמיים, חלקם מביאים חדשנות טכנולוגית פורצת דרך, וחלקם כבר מהווים כתשתית פיננסית ונמצאים בשימוש בקרב מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות כל המטבעות האלטרנטיביים, ביטקוין היה ונשאר המטבע המוביל והחזק ביותר, שמוביל את שוק הקריפטו קדימה.

איך רוכשים ביטקוין?
ישנן מספר דרכים לרכוש ביטקוין, הדרכים הפופולריות ביותר הן דרך חלפן ישראלי כמו אלטשולר שחם הוריזון, המחזיקים עבורך את המטבעות הדיגיטליים. דרכים נוספות הן לרכוש ישירות מאדם פרטי, מבורסה בינלאומית, או משירותי חלפנות אחרים.

להרחבה בנושא יש לקרוא את המדריך המלא.

ביטקוין. ShutterStock
כיום ביטקוין אחד שווה עשרות אלפי דולרים, ויחד איתו נוצר שוק שלם של אלפי מטבעות נוספים/ShutterStock

האמור בכתבה, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות במדור זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully