וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון הכריע: אברמוביץ' לא יוכל לתרום מיליונים לזק"א

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 13:52

האוליגרך רצה להעביר לזק"א תרומה של 8 מיליון שקל אך סורב בשל הסנקציות שהופעלו נגדו בגין קשריו עם פוטין: "יש להתחשב בעוצמת הנזק הפוטנציאלי לבנק ולציבור"; תגובת אברמוביץ': "התערבות היועמ"שית היא תקדים מדאיג - מעניקה לממשלות זרות סמכות על אזרחי ישראל"

בווידאו: האוליגרך הרוסי, רומן אברמוביץ' בנתב"ג/צילום: אתר רשמי

בית המשפט העליון הכריע: האוליגרך רומן אברמוביץ' לא יוכל לתרום מיליונים לזק"א בשל הסנקציות שהופעלו נגד חשבונותיו, וקיבלה את עמדת בנק מזרחי-טפחות שטען כי העברת הכסף תוך התעלמות מהסנקציות תחשוף את הבנק לסיכונים משמעותיים.

לפי פסק הדין של שופטת העליון גילה כנפי-שטייניץ, "זק"א לא הוכיחה כי אי-העברת התרומה כבר בשלב זה תפגע בפעילות באופן בלתי הפיך", ולעומת זאת, "להעברת התרומה פוטנציאל לחשיפת הבנק לסיכונים משמעותיים כתוצאה מאי-כיבוד משטרי סנקציות בינלאומיות - ביניהם סיכוני מוניטין וסיכון לפגיעה בהתקשרויות הבנק עם גופים פיננסיים זרים הנדרשות להמשך פעילותו".

הפרשה החלה כאשר לאחר הטבח סייר אברמוביץ, אוליגרך ומיליארדר שהונו מוערך ב-7 מיליארד דולר, עם אנשי זק"א בעוטף עזה. הביקור הותיר בו רושם עצום והוא התחייב לתרום לזק"א סכום של 8 מיליון שקל. בדצמבר פנה אברמוביץ' לבנק מזרחי טפחות שבו מתנהל חשבונו, וביקש להעביר את הסכום לחשבונה של זק"א, המתנהל אף הוא בבנק. הבנק סירב בשל סנקציות שהופעלו נגד אברמוביץ, על ידי בריטניה והאיחוד האירופי, זאת על רקע המלחמה באוקראינה ובשל קשריו עם נשיא רוסיה פוטין.

הבנק סירב לבקשה באומרו כי מדיניות ניהול הסיכונים שקבע, אוסרת עליו לבצע פעולות המנוגדות לסנקציות שהוטלו על גורמים הנכללים ברשימות הסנקציות של האיחוד האירופי וממשלת בריטניה, בהם אברמוביץ'. לפיכך, כך צוין, כל עוד לא הוסרו הסנקציות שהוטלו על אברמוביץ', לא ניתן לבצע את העברת הכספים המבוקשת.

רומן אברמוביץ', בעלי צ'לסי. BEN STANSALL, GettyImages
אברמוביץ'. העליון קיבל את עמדת הבנק, הכסף של אברמוביץ' לא יוכל לעבור לזק"א/GettyImages, BEN STANSALL

בעקבות תשובת מזרחי טפחות, הגישו זק"א ואברמוביץ' תביעה לבית המשפט המחוזי נגד הבנק, במסגרתה ביקשו להורות לו להעביר את סכום התרומה לחשבונה של זק"א. בתביעה נטען כי העברת התרומה אינה מפרה את הסנקציות, אשר אין להן תחולה מחוץ לבריטניה ולאיחוד האירופי, וכי העברת התרומה אינה חושפת את הבנק לסיכונים בשל הפרת הסנקציות, וממילא, הבנק לא הציג ראיות שיוכיחו שנשקפים לו סיכונים כאלה. עוד נטען, כי סירובו של הבנק אינו תואם את עמדת המפקח על הבנקים שלפיה, במסגרת ניהול סיכונים הנוגע למשטרי סנקציות בינלאומיות - אין לסרב לתת שירות באופן גורף, אלא יש לבחון את הנסיבות ואת אופי הפעולה הפרטנית.

בסוף ינואר קיבל בית המשפט את עמדת העותרים וקבע כי על הבנק לאפשר את העברת הכסף.

על כך עירער הבנק לעליון, כשהוא מגובה בעמדת היועמ"שית שהדגישה את הנזקים העצומים שעלולים להיגרם כתוצאה מקבלת הבקשה.

לטענת הבנק, הוא עמד בנטל המוטל עליו להוכיח את סבירות סירובו לאשר את העברת התרומה, בוודאי בשלב מקדמי זה - ואין מקום ליטול סיכון להתרחשותם של נזקים חמורים כאלה "בחטף", מבלי שבית המשפט בדק את הדברים לעומקם לאחר עריכת בירור ראייתי. מעבר לאמור, שב הבנק על טענתו ולפיה סירובו לאשר את העברת התרומה הוא סירוב סביר, שאינו גורף, שהתקבל לאחר בחינה פרטנית, כמתחייב ממדיניות ניהול הסיכונים שלו

את מזרחי טפחות ייצגו עוה"ד שרון לובצקי הס ויניב הולצמן ממשרד עמית, פולק, מטלון. את זק"א ייצגו עוה"ד שמוליק קסוטו ובלה פלד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מרכז לזיהוי גופות חללים, מחנה שורה רמלה, 13 באוקטובר 2023. נתי שוחט, פלאש 90
אנשי זק"א לאחר טבח ה-7/10. "לא הוצגו ראיות ממשיות הנוגעות למצבה הכלכלי של זק"א, או ליכולתה לגייס כספים"/פלאש 90, נתי שוחט

השופטת כנפי-שטייניץ קיבלה כאמור את עמדת הבנק, כשהיא קובעת כי "פעילותה של זק"א חשובה מאין כמוה, וביתר שאת, למרבה הצער, בתקופה האחרונה. עם זאת, אל מול הנזק העלול להיגרם לזק"א אם לא יינתן הסעד הזמני, עומדים אינטרסים חשובים העלולים להינזק אם יינתן הסעד הזמני. בכלל אינטרסים אלה נמנים השמירה על קשריו של הבנק עם תאגידים בנקאיים וגופים פיננסיים בעולם, השמירה על יציבותו של הבנק ועל תקינות פעולתה של המערכת הבנקאית כולה, ושמירה על קשרי הכלכלה והמסחר של ישראל".

היא מוסיפה כי "המשיבים לא הוכיחו כי אי-העברת התרומה כבר בשלב זה תפגע בפעילות זו באופן בלתי הפיך. המשיבים לא הציגו ראיות ממשיות הנוגעות למצבה הכלכלי של זק"א, או ליכולתה לגייס כספים הדרושים לה לצורך מימון פעילותה ממקורות אחרים. מנגד, הוכח ברף הנדרש בשלב מקדמי זה כי להעברת התרומה פוטנציאל לחשיפת הבנק לסיכונים משמעותיים.

"הסיכונים הנשקפים לבנק כתוצאה מאי-כיבוד משטרי סנקציות בינלאומיות - ביניהם סיכוני מוניטין וסיכון לפגיעה בהתקשרויות הבנק עם גופים פיננסיים זרים הנדרשות להמשך פעילותו. סיכונים אלה הוכרו כאמור בהוראות המפקח על הבנקים וכן הובהרו במסגרת עמדת המדינה, שתמכה בעמדת הבנק. בהתחשב בעוצמת הנזק הפוטנציאלי לבנק ולאינטרס הציבורי, נכון היה לנקוט משנה זהירות ולהימנע מהכרעה מוקדמת המבטלת את החשש להתממשות נזקים אלה, באופן המעמיד את הבנק ואת האינטרס הציבורי בסיכון". אף אחד מהצדדים לא ישלם הוצאות.

תגובת אברמוביץ' וזק"א: "התערבותה ועמדתה של היועמ"שית מהווה תקדים מדאיג - מעניקה לממשלות זרות סמכות על אזרחי ישראל גם כאשר ממשלת ישראל החליטה אחרת"

עו"ד שמוליק קסוטו, המייצג את רומן אברמוביץ' וזק"א בתביעה נגד בנק מזרחי טפחות, מסר בתגובה כי "אנו מצרים על החלטת בית המשפט העליון שלא לאפשר למר אברמוביץ' לתרום 8 מיליון שקל לזק"א בזמן המלחמה. מטרת התביעה הייתה לאפשר לזק"א, שזוכה לתמיכה ממשלתית מינימלית, להיערך להמשך האתגרים הפוקדים אותנו בזמן המלחמה ולפעול למען מלאכתם החשובה.

"מר אברמוביץ', שהינו אזרח ישראלי ביקש להעביר תרומה מחשבונו הפרטי בבנק מזרחי בישראל למתנדבי זק"א, אשר חירפו נפשם ב-7 באוקטובר ומאז עובדים לילות כימים לעשות חסד של אמת עם החללים והקורבנות. כפי שצוין על ידי מומחים בבית המשפט, תרומה זו הינה בתוך שטח ישראל, הרחק ממשטר הסנקציות של האיחוד האירופי ובריטיניה, ואף עומדת בכל התקנות ואינה מהווה כל סיכון לבנק".

"בית המשפט המחוזי אישר תחילה את בקשתו של מר אברמוביץ' וקבע כי בנק מזרחי לא פעל באופן סביר בעת שסירב, אך בעקבות התערבותה של היועצת המשפטית לממשלה בתיק, בית המשפט קבע כעת אחרת. התערבותה ועמדתה של היועצת המשפטית לממשלה מהווה תקדים מדאיג שכן היא מעניקה לממשלות זרות סמכות על אזרחי ישראל גם כאשר ממשלת ישראל החליטה אחרת.

"אנו נלמד ונבחן לעומק את פסק הדין במלואו, ונשקול את המשך צעדינו המשפטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully