וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להערכות: פיץ' לא הורידה את דירוג האשראי, אבל כן את התחזית

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 16:12

חברת הדירוג פיץ' לא הורידה את דירוג האשראי של ישראל כפי שעשתה חברת מודי'ס, אבל כן קבעה למדינה תחזית שלילית בשל סיכון להסלמה במלחמה ופתיחת חזית מול איראן, פוליטיקה פנימית שברירית ואפילו חוק הגיוס

סמוטריץ' במסר לממשל ביידן: "ניכנס לרפיח ונפרק את חמאס, אין דרך אחרת"/מערכת וואלה!

הפתעה חיובית למחצה בהחלטת חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' (Fitch Ratings), אשר בניגוד לציפיות לא הורידה היום (ג') את דירוג האשראי של ישראל אלא אישרה מחדש את הדירוג הגבוה של A+ וכן הסירה את "המעקב השלילי".

יחד עם זאת החברה עדכנה את תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית", כשהיא מונה שורה של סיבות - החל מהסלמה אפשרית של המלחמה, דרך אי ודאות בשורה של פרמטרים חשובים, ועד לשבריריות הממשלה והמשבר הפנימי העמוק.

החברה מסמנת מספר נקודות שיכולות להיות משמעותיות ולהוביל לפגיעה כלכלית: האחת היא החוב הגדל של ישראל שעלול להמשיך לטפס גם השנה ובשנת 2025, וכן את היציאה האפשרית של גנץ מממשלת החירום. החברה רומזת כי תרחישים אלה עלולים להחמיר את המצב, כלומר להביא לירידת דירוג ובעקבותיו הכבדה במצב הכלכלי של אזרחי ישראל.

החברה מפרטת בהחלטתה את ההסברים לקביעת התחזית השלילית, ומציינת כי היא "משקפת את שילוב אי-הוודאות סביב ההתפתחות הפיסקלית וסביב משך המלחמה ועוצמתה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית. החברה צופה לקפיצה ביחס החוב לתוצר בטווח הזמן הקרוב ולהוצאות צבאיות גבוהות יותר בהקשר של פוליטיקה פנימית שברירית וחוסר ודאות לגבי הסיכויים המאקרו כלכליים, שעלולים להגביל את יכולתה של ישראל להפחית את החוב בעתיד".

נראה כי מדובר בהפתעה לטובה, כאשר ההערכות בשוק היו כי שאר חברות הדירוג צפויות ליישר קו עם חברת מודי'ס, שהיתה הראשונה להודיע על הורדת הדירוג של ישראל - לראשונה אי פעם. מאז הודעת מודי'ס, רק רבו התרחישים הכלכליים השליליים והצפי לעתיד הבעייתי, זאת לצד חוסר הסכמות פוליטיות שמלוות את הקואליציה. משרד האוצר והחשב הכללי יהלי רוטנברג וכן בנק ישראל השקיעו מאמצים בהצגת פרמטרים חיוביים לחברות הדירוג שמעידים על חוזקתה של ישראל.

Fitch Ratings בלונדון. ShutterStock
"ממשלת החירום ככל הנראה תתפרק ברגע שיסתיים השלב העצים של הלחימה ואולי אף קודם לכן"/ShutterStock

פיץ' שמה דגש על המצב הפוליטי המעורער בישראל. לפי המפורט בהחלטה, מעריכה החברה כי "ממשלת החירום ככל הנראה תתפרק ברגע שיסתיים השלב העצים של הלחימה ואולי אף קודם לכן, והקואליציה המקורית תחזור לשלטון. הקואליציה המקורית יכולה להישאר בשלטון עד למועד הבחירות הבא בחודש אוקטובר 2026, למרות שנדיר שקואליציות מסיימות את מלוא הקדנציה שלהן, ושצפוי שהיא תתמודד עם לחץ להקדים את הבחירות לאור אירועי אוקטובר 2023". החברה מציינת עוד ש"החקיקה הקרובה בנושא פטור מגיוס עלולה להתברר שנושא שיפלג את הקואליציה".

לדברי החברה, הסיכונים להרחבת הסכסוך הנוכחי, כך שיכלול עימות צבאי נרחב עם גורמים נוספים באזור, בהם חיזבאללה, קבוצות מיליטנטיות אזוריות אחרות ואיראן, ולאורך תקופה ממושכת יותר, נותרו גבוהים. אף שזה אינו תרחיש הבסיס של החברה במסגרת החלטתה, הסלמה בקנה מידה גדול, בנוסף לפגיעה בחיי אדם, עלולה להביא להוצאה צבאית משמעותית נוספת, להרס של תשתיות, לשינוי מתמשך בסנטימנט הצריכה וההשקעה ובכך להוביל להרעה משמעותית במדדי האשראי של מדינת ישראל.

לדעת החברה, המשך הפעילות בעזה מותיר את הסיכון להתרחבות הסכסוך ברמה גבוהה. החברה מוסיפה כי למרות חילופי אש בין צה"ל וחיזבאללה, אף אחד מהצדדים לא בחר להסלים את העימות למלחמה כוללת, אך זו עדיין נותרה אפשרית ועלולה לכלול קבוצות מיליטנטיות אזוריות אחרות ואיראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ההרס בזירת התקיפה בדמשק, שבה חוסל בכיר במשמרות המהפכה של איראן. רויטרס
ההרס בדמשק, באזור השגרירות האיראנית. "אף אחד מהצדדים לא בחר להסלים את העימות למלחמה כוללת, אך זו עדיין נותרה אפשרית ועלולה לכלול קבוצות מיליטנטיות אזוריות אחרות ואיראן"/רויטרס

על הגירעון התקציבי מציינת פיץ' כי "המלחמה והשיבושים הכלכליים הנלווים לה הביאו לירידה של 6.6% בהכנסות ממיסים בשנת 2023 ובמקביל לעליה של 12.5% בהוצאות אשר נבעה מצעדי סיוע לאלו שהושפעו מהלחימה ומההוצאות הצבאיות. הגירעון בשנת 2023 הגיע לרמה של 4.1% מהתוצר וזאת בהשוואה לתקציב המקורי בו נקבע גירעון מתוכנן בשיעור של 0.9% תוצר. בשנת 2025 החברה צופה גירעון תקציבי בשיעור של 3.9% תוצר". עוד צופה החברה עלייה בחוב הממשלתי בשנים 2024 ו-2025 לשיעור של 65.7% ו-67% מהתוצר בהתאמה, וזאת מתחת ליחס החוב לתוצר בשיעור של 68% שנרשמו בשנת 2021.

לדברי החברה, "השילוב של עלייה קבועה בהוצאה הצבאית ואי הודאות במגמות המאקרו-כלכליות עלול להוביל לכך שיחס החוב לתוצר ימשיך במגמת עליה מעבר לשנת 2025. החברה מציינת שהחוב של מדינת ישראל גבוה מתחזית חציון מדינות הייחוס (A) העומד על שיעור של 55% תוצר לשנת 2025".

פיץ' מתייחסת גם לסקטור ההייטק ולמשקיעים הזרים, אשר תרם ליציבות בהכנסות ממיסים בשנים האחרונות. לפי הודעת החברה, מדינת ישראל חוותה ירידה חדה בהיקפי גיוסי ההון של חברות הסטארט-אפ מהשיא שנרשם בשנת 2021, וזאת בעוצמה גבוהה יותר מזו שנרשמה בארה"ב, אירופה או אסיה. החברה מציינת כי עסקאות המשיכו להיחתם ברבעון השלישי של 2023 וברבעון הראשון של 2024, אבל בקצב נמוך יותר. פיץ' מוסיפה כי תפיסה שלילית מתמשכת של מדינת ישראל כיעד להשקעה וכן עזיבה של עובדים בעלי כישורים, יכולה להזיק לצמיחה הפוטנציאלית.

הועידה הכלכלית של ישראל , 26.3.2024. אבשלום שושני, פלאש 90
סמוטריץ'. "כלכלת ישראל איתנה ותמשיך כך בע״ה"/פלאש 90, אבשלום שושני

תגובת שר האוצר: "הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית שאנו מובילים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיב לאישור מחדש של דירוג האשראי ברמה A+ ע"י סוכנות הדירוג פיץ': "כלכלת ישראל איתנה ותמשיך כך בע"ה. השארת הדירוג על A+ בעת מלחמה מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית שאנו מובילים.

"אנחנו בעיצומה של מלחמה שנכפתה עלינו ובאופן טבעי המלחמה מייצרת אתגרים רבים לכלכלה. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול במכלול הצעדים הנדרשים על מנת לגדר ולמזער את הסיכונים ולשוב למסלול צמיחה מהיר שימצא את הפוטנציאל של המשק הישראלי. נסיים בע"ה את המלחמה בניצחון, נשיב את הביטחון והחטופים ונחזיר במהירות האפשרית את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ועוצמה".

"נראה כי לא נותרה כל ברירה הגיונית בידי חברות הדירוג"

צח קסוטו, שותף מנהל בחברת Moore Financial Consulting מקבוצת ליאון-אורליצקי ושות' Moore ישראל, מוסר בתגובה על החלטת סוכנות הדירוג פיץ' בעניין דירוג האשראי של ישראל: "כמו כל אזרח ומשקיע, גם חברות הדירוג עדות למציאות הפוליטית, החברתית, הביטחונית והכלכלית בישראל, ועל כן איננו יכולים להיות מופתעים מהורדת תחזית הדירוג.

"יתר על כן, לאחר שגררו החלטה זו במשך חודשים ארוכים, נראה כי לא נותרה כל ברירה הגיונית בידי חברות הדירוג, והימנעות משינוי הסטטוס של ישראל היתה מהווה למעשה החלטה תמוהה. האקלים הכלכלי הישראלי ברור וקשה, וכעת הגיע השלב שבו אנו מקבלים את ההכרה בכך. באשר להשפעת ההחלטה על השווקים, היסטורית הוכח כי הורדות דירוג אשראי של מדינות לא הביאו לקטסטרופות בשוקי ההון, וראינו זאת גם בהורדת הדירוג של מודי'ס, שהיתה החריפה ביותר שאותה ניתן לדמיין, ולא השפיעה כלל על בורסת תל אביב.

"לפיכך, ודאי שהורדת תחזית דירוג, המגיעה בתוך 'גל' של החלטות לא מחמיאות, אינה נראית כמו דרמה. עוד הרבה לפני החלטותיהן של מודי ופיץ' בנוגע לדירוג האשראי של ישראל, השווקים כבר עשו את העבודה בעצמם, וכפי שציין השבוע נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ישראל כבר משלמת הלכה למעשה ריביות התואמות דירוג נמוך יותר ומדינות בעלות כלכלות חלשות יותר. לכן, סביר להניח שגם הפעם, לא צפויה להורדה עצמה השפעה דרמטית על השוק המקומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully