וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנו פגעה בצרכנים ותשלם קנס ענק

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 11:56

הממונה על התחרות קונסת את סנו בסכום של 16 מיליון שקל בשל פגיעה בתחרות בשוק המזון באמצעות התערבות בשטחי תצוגה, בהמלצות מחיר ובהעברות תשלומים לקמעונאים, בכסף ובשווה כסף, שלא כהנחות למוצרים

בווידאו: 5 שימושים מפתיעים לסבון כלים/עריכה: גלעד מן מנהיים

סנו פגעה בצרכנים ותשלם קנס ענק של 16 מיליון שקל - כך עולה מהודעת הממונה על התחרות. לפי ההודעה, חברת סנו, מהיצרניות והמשווקות הגדולות במשק, התנהלה בניגוד להוראות בחוק קידום התחרות בענף המזון.

רשות התחרות לא מספרת על המקרים הספציפיים שנידונו נגד סנו אלא על שלושת הסעיפים שעליהם עברה. בין היתר סנו הפרה סעיפים בחוק המזון העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים, בהמלצות מחיר לקמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים, בכסף ובשווה כסף, שלא כהנחות למוצרים אותם היא מוכרת להם. ההפרות בסעיפים אלה יכולות לכלול בין היתר התערבות בשטחי תצוגת חוץ מדף לקמעונאים ודרישה שמוצרי סנו ישובצו במיקומים אטרקטיביים, המלצה לקמעונאים בנוגע לתמחור מוצרי סנו, והעברות כספים לקמעונאים שלא במסגרת הנחה על מוצרים ספציפיים.

נסביר - חוק המזון קובע הגבלות על מערכת היחסים בין קמעונאים לספקים, בניסיון למתן את ההשפעה של הספקים הגדולים על רשתות הקמעונאות, כדרך למשל לדחוק ספקים קטנים או לקבוע את המחירים בשוק.

בנוגע להתערבות בתצוגות, מדובר למשל על ספק אשר דורש כי מוצריו יהיו בקופה, בסטנד בולט בכניסה וכיוצ"ב, ומפעיל את כוחו הרב על מנת לכפות זאת ובכך מוצריו מקבלים יתרון תחרותי בחנות.

הסעיף השני שאותו מציינת רשות התחרות נוגע לקביעה עבור הקמעונאי (כלומר רשתות השיווק) באיזה מחיר ימכור את המוצר. הדבר אסור בחוק כאשר הרציונל הוא שכל קמעונאי יתמחר לפי ראות עיניו וכך ייווצר שוק תחרותי ואטרקטיבי. כאשר ספק ממליץ לקמעונאי באיזה מחיר למכור את מוצריו, התוצאה עלולה להיות תיאום מחירים ורף אחיד בכל הרשתות.

הסעיף השלישי נוגע להעברת כסף שלא כהנחה למוצר. בעבר, ספקים היו נוהגים לתת לרשתות כסף במקרים שונים, למשל סביב חגים מסוימים וכו', והרשת היתה משתמשת בו כראות עינה. החוק קבע כי יש להפסיק את העברות כספים אלה, אלא במקרה שבו מדובר בהנחה עבור מוצר מסוים: אם למשל הסופר ביקש למכור מוצר מסוים הנחה לקראת החג, והספק הסכים לזכות אותו בגובה ההנחה, מותר לו להעביר לרשת כסף, אך אסור להעביר ללא הצדקה ספציפית וקונקרטית הקשורה למוצר מסוים. לפי הודעת רשות התחרות, סנו עברה על סעיף זה, כלומר העבירה במקרים מסוימים כסף לרשתות, לא הקשר להתחשבנות סביב מוצר ספציפי.

העיצומים נקבעו בהסכמת סנו וכעת פורסמו להערות הציבור לתקופה של 30 יום, שאחריהן ההחלטה צפויה להפוך לסופית.

מיכל כהן מנכלית רשות התחרות. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
הממונה על התחרות מיכל כהן. האם תגדל ההרתעה?/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

מדובר בקנס שניתן במסגרת בדיקה רוחבית של הממונה על התחרות שהחלה ב-2022, במסגרתה נבדקו ההסכמות הקיימות בין ספקי המזון הגדולים לקמעונאי המזון הגדולים (ספקים וקמעונאים גדולים כפי שמוגדרים ברשימות המפורסמות על-ידי הממונה). הבדיקה התמקדה בהתנהגות הספקים ובחנה את מכלול היחסים המסחריים שבין כל אחד מהספקים הגדולים לבין כל אחד מהקמעונאים הגדולים ואת עמידתם בהוראות חוק המזון.

לבסוף, הגיעה הממונה להסכמות לפני כשנה עם מרבית הספקים הגדולים שעלה חשש כי הפרו את חוק המזון, ובמסגרתן ספקי המזון שילמו במצטבר מעל 23 מיליון ש"ח לאוצר המדינה.

מרשות התחרות נמסר כי "העיצומים המוסכמים אליהם הגיעה הממונה עם סנו, בדומה לעיצומים המוסכמים אליהם הגיעה הממונה בעבר עם ספקים גדולים, מאפשרים אכיפה מהירה ויעילה של הוראות חוק המזון, ומגבירים את ההרתעה בענף המזון מפני הפרתן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מדפי סופר ריקים, רמי לוי פתח תקווה, 10 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
תור בסופר. הקנס התקבל בהסכמה עם החברה/ראובן קסטרו

בפברואר האחרון הודיעה רשות התחרות כי חברת ויליפוד זומנה לשימוע לפני הגשת כתב אישום בגין עבירת ניסיון להסדר כובל. לשימוע של רשות התחרות זומן יו"ר החברה צבי ויליגר. הרשות הודיעה לחברה על כוונתה להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע.

על פי מכתבי השימוע חברת ויליפוד אותתה למתחרותיה באמצעות התבטאויות פומביות כי היא מעוניינת ומוכנה להעלות מחיר, וניסתה להגיע עמן להסדר כובל על העלאת מחירים.

על פי כתב החשדות, יו"ר חברת ויליפוד, צבי ויליגר, התראיין בתקשורת במספר אירועים שונים ובהם התבטא בעניין הצורך בהעלאות המחירים הצפויות לשיטתו בשוק המזון בכלל ועל רצונה של ויליפוד להעלות מחירים בפרט, תוך שהוא מבהיר כי בוויליפוד טרם התקבלה החלטה על העלאת מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully