וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ להוצאת נתניהו לנבצרות: "נמצא בניגוד עניינים מובנה, עוצמתי, חריג ובלתי ניתן להתרה"

עודכן לאחרונה: 4.4.2024 / 11:50

עשרות בכירים במשק, באקדמיה ויוצאי מערכת הביטחון עתרו לבג"ץ בדרישה להוציא את נתניהו לנבצרות או לפסול כהונתו: "מקבל החלטות בנוגע למידת עצימותה של הלחימה, למשך הזמן עד לסיומה, להתפרסותה לזירות נוספות, אשר משפיעה באופן ישיר ומיידי על ההליך הפלילי בעניינו"

תיקי נתניהו- עדותו של אייל גבאי מנכ״ל משרד רה״מ לשעבר/מערכת וואלה!

בכירים במשק, בהייטק, באקדמיה ויוצאי מערכת הביטחון עתרו היום (חמישי) לבג"ץ בדרישה להוציא את נתניהו לנבצרות בעקבות ניגוד עניינים "עוצמתי וחריג" סביב ניהול המלחמה.

העתירה שהוגשה באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר דורשת לפסול את כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה או להוציאו לנבצרות בגלל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי בין אחריותו לפעול לטובת המדינה בניהול המלחמה לבין השימוש שהוא עושה, לכאורה, במלחמה כדי לדחות ולעכב את משפטו הפלילי בתיקי האלפים.

בין העותרים, הנמנים על קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", נמצאים מייסדי אורמת וחתני פרס ישראל לתעשייה, יהודה ודיתה ברוניצקי; יזמי ומשקיעי ההייטק דב מורן, ינקי מרגלית ויובל רכבי; אלוף (במיל') נמרוד שפר, תא"ל (במיל') חיים גופן ותא"ל (במיל') עופר לפידות; חתן פרס ישראל, פרופ' דוד הראל, והפרופסורים רבקה כרמי, מנחם מגידור, פרנסס רדאי, אהוד שפירא, ועוד.

זו העתירה הראשונה לבג"ץ המבקשת לפסול את נתניהו לא בגלל שהפר את הסדר ניגוד העניינים שגיבש עבורו הייעוץ המשפטי לממשלה אלא בגלל עצם הימצאותו של נתניהו בניגוד עניינים מובנה בין תפקידו הציבורי לבין משפטו הפלילי. על סמך פרוטוקולים מבית המשפט המחוזי בירושלים, שם מתנהל משפטו הפלילי של נתניהו, העותרים טוענים, כי ראש הממשלה השתמש מספר פעמים מאז פרוץ המלחמה בעיסוקו סביב ניהולה כהצדקה להגשת בקשות לדחיות ולעיכובים במשפטו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתפס בחזרות לפני הצהרתו. צילום מסך: חדשות 13, עיבוד תמונה
נתניהו. "בלא אמון הציבור באדם העומד בראש הממשלה ואחראי לקבלת ההחלטות במלחמה, נחלשת יכולתנו לנצח במלחמה"/עיבוד תמונה, צילום מסך: חדשות 13

לטענת העותרים, הדבר מחייב להורות על פסילת נתניהו מכהונתו או על הוצאתו לנבצרות. זאת, לאור פסיקת בית המשפט העליון בסוגיית ניגוד העניינים, ולפיה די בחשש סביר לניגוד עניינים כדי לפסול כהונה. עוד מסתמכים העותרים על חוות דעת שהגישה בעבר היועצת המשפטית לממשלה, אשר משקפת את פסיקת בית המשפט העליון בנושא ואשר בה נקבע באופן עקרוני, כי אם לא ניתן למנוע ניגוד עניינים מצד בעל תפקיד ציבורי באמצעות הסדר ניגוד עניינים (מהסוג האוסר כיום על נתניהו לעסוק במערכת המשפט), הדרך לטפל בניגוד העניינים היא פסילת הכהונה. העותרים מסכימים כי לא ניתן להחיל על נתניהו הסדר ניגוד עניינים שיימנע ממנו לעסוק במלחמה, ועל כן יש לדבריהם לפסול אותו מכהונתו.

בעתירה נכתב בין היתר כי "כראש הממשלה העומד בראש קבינט המלחמה, נתונה הסמכות לשלוט ולקבוע את 'גובה הלהבות' במלחמה, קרי לקבל החלטות בנוגע למידת עצימותה של הלחימה, למשך הזמן עד לסיומה, לרוחב התפרסותה על פני זירות נוספות וכן כל החלטה אחרת, אשר משפיעה באופן ישיר ומיידי על עצימותו של ההליך הפלילי המתנהל בעניינו. בדרך זו זוכה נתניהו בשליטה משמעותית על התארכותו של ההליך, על היקף התפרסותו, על קצב שמיעת העדים במסגרתו ועל תדירות הדיונים.

"לפיכך, אין חולק כי קיים חשש ממשי ביותר להימצאותו בניגוד עניינים מובנה, עוצמתי, חריג ובלתי ניתן להתרה, בין היותו נאשם העומד לדין פלילי לבין כהונתו בתפקיד ראש ממשלה בזמן ניהול מלחמה, באופן שאינו ניתן למניעה ולגידור בכל דרך שהיא. בנסיבות אלו, אין מנוס ומתחייב לטובת האינטרס הציבורי, להורות על פסילת כהונתו בתפקידו הציבורי הרם.

"בלא אמון הציבור באדם העומד בראש הממשלה ואחראי לקבלת ההחלטות במלחמה, בטוהר שיקוליו ובכך שהאינטרס האחד והיחידי העומד לנגד עיניו בעת קבלת ההחלטות הגורליות לעתידו של כל אזרח וכל חייל במדינה ולעתיד המדינה בכללותה, הינו האינטרס הציבורי ואין בלתו - נפגע אנושות החוסן הציבורי ונחלשת יכולתה של החברה להילחם להגנתה, להמשיך ולשמור על בטחונה, לשלוח את חייליה וחיילותיה לשדה הקרב ולנצח במלחמה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שרה נתניהו בעת מתן עדותו של יהודה וינשטיין, לשעבר היועמ"ש, במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 7 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שרה נתניהו והיועמ"ש לשעבר ויינשטין בבית המשפט, פברואר האחרון. "נתניהו זוכה בשליטה משמעותית על התארכותו של ההליך"/פלאש 90, יונתן זינדל

לפני שבוע הוציאו למעלה מ-50 בכירים מאותה הקבוצה מכתב קשה נגד נתניהו ובו קריאה חריפה להוצאתו לנבצרות מיידית בשל ניגוד עניינים ואינטרס אישי שלו בהימשכות המלחמה.

הבכירים חתמו על קריאה ליועמ"שית להוציא את נתניהו לנבצרות לאלתר בהתאם לחוק יסוד: הממשלה, וקראו לבית המשפט לפסוק בעניין ללא עיכובים: "עניין של חיים ומוות"

לפי הקריאה, "אנו, החתומים מטה, מביעים אי-אמון בכשירותו וביכולתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להנהיג את ישראל בהכרעות כבדות המשקל סביב המשך המלחמה ולקראת היום שאחריה. זאת, לנוכח היותו של נתניהו שקוע עד צוואר בניגודי עניינים בין חובתו לפעול למען טובת המדינה לבין האינטרס האישי שלו בהימשכות המלחמה כדי לדחות את משפטו הפלילי ולהימלט מאימת הדין.

"אזרחי ישראל החיים במציאות מדממת כבר קרוב לחצי שנה זכאים להיות בטוחים כי ההחלטות לגבי העסקה שעל הפרק ולגבי המלחמה מתקבלות אך ורק על סמך שיקולים עניינים לטובת המדינה וללא חשש למעורבות של שיקולים אישיים. איננו נוקטים בעמדה זו או אחרת בסוגיות השונות, מה שחשוב לנו זה תהליך קבלת ההחלטות".

במסמך מפורט כיצד "בשתי הזדמנויות לפחות ביקש באחרונה נתניהו מבית המשפט להאט ולהשהות את ניהול משפטו, ותוך שהוא עושה שימוש במלחמה כהצדקה לבקשותיו. המלחמה צפויה להוביל בהכרח גם לדחיית החקירה הנגדית של נתניהו מעל דוכן העדים, אשר תוכננה לחודשים הקרובים. התנהלות זו מלמדת, כי נתניהו אינו חדל מללהטט בין תפקידו הציבורי, כמי שעומד בראש הממשלה ובראש קבינט המלחמה, לבין קידום האינטרס האישי שלו בעיכוב, דחייה ומיסמוס המשפט הפלילי שבו הוא עומד לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully