וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו המוצרים שעליהם טורקיה הטילה הגבלות - והמהלך הנגדי של שר החוץ כ"ץ

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 13:48

טורקיה עצרה יצוא של שורת מוצרים ששוק הבנייה מסתמך עליהם, מברזל ועד עגורנים; בתגובה הורה שר החוץ כ"ץ להכין רשימת מוצרים שישראל תמנע מטורקיה לייצא לישראל: "מפרה באופן חד צדדי את הסכמי הסחר, ננקוט נגדה בכל הצעדים המתבקשים"

בווידאו: סרטונים של המעצרים של סוכני המוסד שביצעה משטרת טורקיה 02.01.24/ללא

הרשימה המלאה של המוצרים שטורקיה הטילה עליהם הגבלות יצוא עתידה להשפיע באופן משמעותי על שוק הבנייה הישראלי.

הרשימה, שפורסמה על ידי משרד הסחר הטורקי, כוללת שורה ארוכה של מוצרים שביניהם ברזל לבנייה, מכונות לבנייה, מוצרי איטום לבנייה, זכוכית לבנייה, תרכובות כימיות, מוצרים כימיים, שיש, מכונות לעיבוד מתכת, כימיקלים לעיבוד מתכת, שמן מכונות, אריחים, בנזין למטוסים, דבקים ועגורנים.

בדברי הסבר להגבלות האשמת ישראל בהרג והרס בעזה, התעלמות מהחלטות בינ"ל, הדגשת המאמץ התורכי בסיוע וקביעה כי "הגבלות אלה תישארנה בתוקף עד שישראל תתיר הכנסת סיוע הומניטרי במידה מספקת".

להלן הרשימה המלאה:

1. פרופילי אלומיניום
2. חוטי אלומיניום
3. צבעים
4. פרופילים, מקלות וחוטי נחושת
5. מערבלי בטון
6. צינורות ואביזרי פלדה
7. חוט פלדה
8. תפזורות ואחסון מתכתיות
9. חלקי גשר פלדה
10. מגדלי פלדה
11. פרופילים פלדה
12. אם לנטוקס
13. לבנים וקרחונים לבנייה מלאכותית, בטון או אבן
14. כל חומרי הבנייה המיוצרים מברזל ופלדה
15. כל החוטים העשויים מברזל ופלדה
16. חפצי הפריקה
17. כבלים חשמליים
18. לוחות חשמליים
19. אריחים
20. כבלי סיבים אופטיים ומובילי חשמל
21. משאיות רמפה
22. גרניט
23. חבלים וכבלים
24. מוצרי החומר המתכתי
25. שמנים הידראוליים
26. ברזל בנייה
27. מכונות בנייה
28. חומרי בידוד לבנייה
29. זכוכית בשימוש בבנייה
30. תרכובות כימיות
31. כימיקלים משטחיים
32. קלינקר
33. דליים, ידיות, כפרות, מזרקות ועוקבים
34. גופרית
35. שמנים מינרליים
36. שרשראות רולר
37. מרמר
38. מכונות עיבוד מתכות
39. כימיקלים המשמשים בעיבוד מתכות
40. דשנים מינרליים
41. שמני מנוע
42. פלטות
43. צינורות פלסטיק
44. פאנלי סנדוויץ'
45. קרמיקה
46. צבעי דיסולוב
47. מכונות עיצוב חוטים
48. מכונות חיתוך
49. לבנים
50. בנזין תעופה ודלק לג'טים
51. צבעים לגימור
52. מנופים
53. דבקים ומדביקים
54. מוצרי פלדה שטוחה

רשימת המוצרים המלאה - טורקיה. מערכת וואלה!, צילום מסך
הרשימה המלאה. "מדובר בשגיאת מדיניות חמורה של ממשלת טורקיה"/צילום מסך, מערכת וואלה!

בעקבות צעדה של טורקיה הורה שר החוץ ישראל כ"ץ לאגף הכלכלה במשרד החוץ להכין רשימה נרחבת של מוצרים שישראל תמנע מטורקיה לייצא לישראל. לפי הודעת כ"ץ, טורקיה מפרה באופן חד צדדי את הסכמי הסחר עם ישראל, וישראל תנקוט נגדה בכל הצעדים המתבקשים.

כ"ץ אמר כי "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס בעזה שאנסו, רצחו וחיללו גופות של נשים, נערות, מבוגרים ושרפו ילדים בחיים. ישראל לא תכנע לאלימות ולסחטנות ולא תבליג על ההפרה החד צדדית של הסכמי הסחר ותנקוט נגד טורקיה בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית. בנוסף, הוריתי לפנות למדינות וארגונים בארה"ב, לעצור השקעות בטורקיה ולמנוע יבוא מוצרים מטורקיה, ולידידינו בקונגרס האמריקאי לבחון הפרה של חוקי החרם ולהטיל על טורקיה סנקציות בהתאם".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ ישראל כץ במליאת הכנסת

6 במרץ 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
כ"ץ. "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס"/פלאש 90, יונתן זינדל

התאחדות התעשיינים קוראת לנתק את התלות בטורקיה ולחזק את התעשייה הישראלית, בהמשך להחלטת טורקיה לעצור יצוא של 54 מוצרים לישראל, בכללם מוצרים משמעותיים לתעשיית הבנייה הישראלית.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, אמר על החלטתה של טורקיה כי "הדבר מדגיש את מה שאנו טוענים מזה זמן רב - אנחנו חייבים להפסיק את התלות בטורקיה. ישראל חייבת להיות עצמאית.

"שמירת היכולת והכוח של התעשייה הישראלית לייצר הכל בעצמה היא מהותית לחוסן הלאומי שלנו - הן בעיתות שגרה, הן בעיתות משבר עולמי כגון מגיפת הקורונה, מלחמת רוסיה אוקראינה וכדומה, ובוודאי במשברים מקומיים כגון מלחמה, בהם אנו מגלים שהעולם שולף את נשק המסחר כדי ללחוץ ולהשפיע על ישראל".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר כי "מדובר בשגיאת מדיניות חמורה של ממשלת טורקיה. הממשלה הטורקית שוגה שאינה מפרידה הפרדה מוחלטת בשאלות מדיניות לשאלות כלכליות ושאלות של יחסי מסחר. בכך שהיא מגבילה את היצוא לישראל היא פוגעת באנשי עסקים בטורקיה. בין המגזר העסקי בישראל לבין המגזר העסקי בטורקיה שוררים יחסי אמון ויחסי ידידות שנבנו על בסיס עשרות שנים של שיתוף פעולה. מרגע שטורקיה אוסרת יצוא מטורקיה לישראל על שורת מוצרים ארוכה היא מערערת יחסים אלה לרעת כלכלת טורקיה ולרעת אנשי העסקים שלה".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעצרת תמיכה בפלסטינים באיסטנבול, 28 באוקטובר 2023. רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן. "תעדוף של התעשייה הישראלית במכרזים"/רויטרס

בהתאחדות התעשיינים הדגישו כי בשנים האחרונות האיום מצד טורקיה הלך והתגבר: "טורקיה נמצאת מזה כבר זמן מה בתהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל, כגון תעשיות הבנייה שלנו.

"הטורקים מייצאים לישראל סחורה מסובסדת שמיוצרת על ידי עובדים בשכר משפיל וללא שמירה על תקני איכות סביבה מערביים, וכך מחסלים את התעשייה הישראלית המקומית ופוגעים בעצמאות היצרנית שלנו.

"בקצב זה, לא רחוק היום ונהיה תלויים אך ורק בטורקיה למוצרים הבסיסיים ביותר, ומיותר לומר עד כמה מצב זה מסוכן למדינה. הטורקים כבר משתלטים על ענף הפלדה ממנו נותרו בישראל רק שני מפעלים, על ענף המלט ממנו נותר בישראל רק מפעל אחד בודד (!!) ועוד".

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה לפעול לחיזוק התעשייה הישראלית: "מקווה שממשלת ישראל תתעורר ותבין כי עליה להתנתק כבר מהתלות הטורקית ותבחר לחזק את התעשייה הישראלית על ידי תעדופה בכלל המכרזים של המוסדות הציבוריים בישראל, בהם משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, בתי חולים, קופות חולים ועוד. העדפת תוצרת הארץ היא קריטית כיום יותר מתמיד, כאשר מוטלת עלינו החובה לשקם את המדינה אחרי המלחמה".

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה. "קיים חשש אמיתי מפני חרם וסנקציות כלכליות מטעם מדינות נוספות וחברות בינלאומיות"/ShutterStock

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, מזהיר כי "קיים חשש אמיתי מפני חרם וסנקציות כלכליות מטעם מדינות נוספות וחברות בינלאומיות". אמיתי קורא לקיים דיון חירום בנושא ולגבש תכנית פעולה מתאימה.

לדבריו, "ראשית, יש לתמרץ ולפתח בישראל יכולות ייצור עצמי בתחומים קריטיים הנוגעים לביטחון מזון וחקלאות, תעשיית נשק, מוצרי רפואה, ברזל ומלט לבניה ועוד. כמו כן, יש לעודד ולתמרץ עסקים להתקשר עם מגוון ספקים ממדינות שונות ובכך להבטיח רציפות אספקה, תוך בחינה של רכיבי הייבוא לפעילות המשק. בנוסף, יש לבחון מדיניות הממנפת הסכמי סחר ורכש גומלין גדולים של ישראל מול מדינות אחרות, לצורך הבטחת אספקת חומרים ומוצרים קריטיים למשק".

"אמיתי סיכם את דבריו ואמר "נוסף על מאמצים מדיניים להסרת מגבלות על ישראל, על הממשלה לקיים דיון חירום בנושא מגבלות המסחר, לבחון כיווני הפעולה ולגבש תכנית פעולה הולמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully