וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום הצפון? סטרוק תקבל עוד 50 מיליון שקל

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 18:10

ראשי הרשויות שהגיעו לדיון במשרד ראש הממשלה הופתעו לגלות כי למרות שהממשלה לא הצליחה להביא עד עכשיו את 3.5 המיליארד המובטחים, זינק הסכום ל-6.5 מיליארד. כמו כן התוכנית כוללת מענה לכל הרשויות באזור: "יתנו כסף לרשויות משגשגות על חשבון אלה שפונו"

מטח כבד לעבר הצפון, 27 במרץ 2024/27א'

ראשי הרשויות בצפון ששהגיעו היום לדיון במשרד ראש הממשלה, נדהמו לגלות כי על אף שהממשלה לא מצליחה כבר חודשים ארוכים לספק את 3.5 מיליארד השקלים שהבטיחה לשיקום הצפון, כעת גדל הסכום הנקוב ועומד על 6.5 מיליארד שקל.

דבר חמור נוסף הוא כי ראשי הרשויות גילו כי הכסף לפעילות השוטפת נגמר ולא ברור מהיכן יגיע סכום נוסף. הרשויות שנפגעו היו אמורות לקבל 315 מיליון שקל ב-2024, מתוכם ניתנו כבר 85 מיליון שקל בינואר עד מרץ, וסכום נוסף לא תוקצב ואין מקור שעתיד לספק אותו נכון לכרגע. המשמעות כפי שהובנה על ידי ראשי הרשויות: "אומרים לנו - אין לכם יותר כסף לשוטף. הורידו את השיפוי לרשויות המפונות עבור הפעילות השוטפת".

אך בזאת לא נגמרו ההפתעות: הסכום יוקצה לא רק לרשויות שפונו או נפגעו מטילי החיזבאללה, אלא לכלל הרשויות בצפון, גם אלה שכלל לא ספגו פגיעה והחיים בהם מתנהלים כסדרם.

אחד מראשי הרשויות אמר לוואלה! כסף כי "זאת בדיחה. הכסף יינתם לכולם על חשבון הרשויות המפונות. התוכנית שווה לתחת".

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. Sraya Diamant/פלאש 90, עיבוד תמונה
סטרוק וסמוטריץ'. קיבלה נתח מהתקציב/עיבוד תמונה, Sraya Diamant/פלאש 90

דבר נוסף שהתגלה לראשי הרשויות הוא כי 50 מיליון שקל שכן תוקצבו יגיעו למשרדה של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק, זרועו הארוכה של סמוטריץ' בחלוקת כספים קואליציוניים למטרות פוליטיות.

במשך חודשיים עיכב שר האוצר את קידום תכנית הצפון והתנה את העברת התקציב של 3.5 מיליארד שקלים, בהעברת המרחב הכפרי בצפון לידיה של שרת ההתיישבות, אורית סטרוק, ממפלגתו.

בתכנית שהציג היום מנכ"ל רוה"מ יוסי שלי, לראשי הרשויות, התברר שסטרוק בפנים וחזק. משרד ההתיישבות יתן מליון שקלים מתקציב משרדו למען התכנית לחיזוק ושיקום הצפון ויקבל עוד 49 מיליון שקלים תוספתיים מהאוצר, או מדויק יותר, בעזרת יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ'

כך למשל, יקבל משרדה של סטרוק 8 מיליון שקלים לתוכנית צמיחה לישובי המרחב הכפרי ולגיבוש תוכניות יישוביות לשיפור פני היישוב ולחיזוק תשתיות ישוביות. קרית שמונה, שלומי ומטולה, לא יקבלו דבר.

לטובת תוכניות לחברה וקהילה, תקבל סטרוק 30 מליון למרחב הכפרי, בעוד 10 מליון יועברו למרחב העירוני, שלומי, מטולה וקרית שמונה, ש-58% מהמפונים יצאו ממנו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חלק מהתוכנית כפי שהוצגה לראשי הרשויות בצפון. יח"צ,
התוכנית החדשה מבטיחה 6.5 מיליארד, אחרי שהממשלה נכשלה להביא 3.5 מיליארד שהובטחו לפני חודשים/יח"צ

התוכנית, שמחשפה היום בוואלה! כסף, כוללת חיזוק עסקים ומפעלים, קידום תחום הפודטק, חיזוק החינוך, ושירותי הרפואה, שיפור תשתיות תחבורתיות, התחדשות עירונית והרחבת הישובים הכפריים, מתן הטבות למתיישבים חדשים, העמקת סבסוד הפיתוח והקרקעות.

האוצר צריך לגבש מקורות תוך 30 יום, להקצאת 3 מיליארד שקלים למשך חמש שנים, לטובת התכנית. להקנת תכנון והקמת אתרים זמניים למפונים בהובלת משרד ההתיישבות למפונים יקצה האוצר 5 מיליון שקלים ולחיזוק תשתיות 8 מיליון שקלים. בהתחדשות העירונית תשקיע המדינה 35 מיליון שקלים בשנת 2024.

תוקם אוניברסיטה בקריית שמונה תוך שלוש שנים, הקמת מרכז רפואי על קופתי שישרת את כל תושבי הצפון, ויכלול שירותי רפואה יועצת, מכוני דימות ומרפאות מומחים.

תכנית "מגן לצפון" תושלם, ותתוקצב ב-1.4 מיליארד שקלים על ידי משרד הביטחון, עבור מיגון שטחי החקלאות בישובים צמודי גדר יוקצו 10 מיליון שקלים וסכום דומה למיגון איזורי תעשיה, כל זאת עוד בשנת 2024. סכום של 11.25 מיליון שקלים יעביר האוצר לחיזוק וציוד תחנות כיבוי האש.

בנוסף יוקם "מטה צפונה", שיאויש בעשר משרות, בהעסקה ישירה או עקיפה, תחת משרד רוה"מ. חלק מסעיפי הטיוטה עדיין לא תוקצבו.

נזק שנגרם כתוצאה מנפילת רקטות, שלומי, 28 במרץ 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נזק שנגרם כתוצאה מנפילת רקטות, שלומי, 28 במרץ 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חלק מראשי הרשויות קיבלו הבוקר טלפונים מלשכת רוה"מ, כדי לוודא את בואם, ולספר להם שאתמול, אחרי הישיבה שהתקיימה במשרד האוצר, בנוכחות השר בצלאל סמוטריץ', דלקו שם האורות עד חמש לפנות בוקר, כדי לשפר את הטיוטה, שזכתה כבר לביקורת קשה של הרשויות.

ראשי הרשויות מתרעמים על כך שהיא כוללת, בין היתר, הקמת חמישה יישובים חדשים, זאת בעת שהיישובים הקיימים לא מצליחים לעמוד על הרגליים, והעובדה שגובשה בלי לשתף אותם, כך שהיום יראו אותה לראשונה.

עוד נאמר להם טלפונית, ששר האוצר אישר עוד שלושה מיליארד שקלים לתוכנית, מה שעל פניו נשמע מופרך, מכיוון שאין כספים תוספתיים לתוכנית בכלל, ובטח אין מקור תקציבי לעוד שלושה מיליארד שקלים.

במהלך הפגישה שהתקיימה אתמול באוצר, ונמשכה שלוש שעות, התנצל סמוטריץ' בפני חברי פורום קו העימות על כך שהטיפול בתוכנית לצפון, שקיבלה את השם החדש "צפונה", התעכבה במשך כל כך הרבה זמן.

במהלך הפגישה היו חילופי דברים קשים בין שר האוצר לראשי הרשויות, שהטיחו בו מילים קשות, על כך שמושכים אותם באף כל כך הרבה זמן ונותנים להם הבטחות בלי כיסוי. "מה שקורה עם הטיפול בתושבי הצפון זה ביזיון", אומר לוואלה אחד מראשי הרשויות. "הטיוטה הראשונית שגובשה לא תעבור אצלנו. שר האוצר הבטיח לנו שהתוכנית הזאת צריכה להיות מוסכמת גם עלינו, והדבר ייכתב כסעיף בתוכה, אחרת היא לא תצא לפועל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully