וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרתם של ימי החרם: הממשלה הפכה את ישראל למצורעת גם בגזרה הכלכלית הבינלאומית

עודכן לאחרונה: 13.4.2024 / 7:38

חארם עליכום: המרס הטורקי פחות מטריד, אבל שליפת עומרי פדן ממקדונלד'ס מוכיחה שישראל הפכה למדינה לא רצויה בכלכלה הבינלאומית. הנורא מכל הוא שהיחס המבזה מגיע גם מארה"ב

בווידאו: נתניהו משיב לארדואן ״ הוא בעצמו הפציץ כפרים שלא יטיף לנו מוסר״. 15.11.23/אתר רשמי

באוקטובר 1993 נפתח סניף מקדונלד'ס ראשון בישראל בקניון איילון ברמת גן. נקלעתי לזירה הקולינרית ואני זוכר את התורים הארוכים שהשתרכו בדרך לקציצת הבשר המיוחלת מקניון איילון בואכה בני ברק. היו אלה ימי הסכמי אוסלו העליזים.

כל הגופים העסקיים הבינלאומיים שהסתתרו עד אז מאחורי הקלעים מחשש החרם הערבי הגיחו ממחבואם. מקדונלד'ס הייתה אחת מהן. נסטלה השוויצרית היתה נוספת. והיו גם האחים ספרא שהחביאו את בעלותם על הבנק הבינלאומי ויצאו לאור.

אלה היו פירות הסכמי השלום באוסלו שהפכו את ישראל לאחת המחובקות בעולם. יצחק רבין הפך למלך העולם בזכות קשריו עם הנשיא קלינטון.

וכעת נחזור באכזריות חסרת רחמים לאפריל 2024. ישראל בחסות ראש ממשלת ההישרדות בנימין נתניהו הפכה משווייץ של המזרח התיכון למדינה מצורעת. די היה להביט בכתבה המצוינת של אוהד חמו ואלעד שמחיוף מחדשות 12 על אירוויזיון 2024 במאלמו בשבדיה כדי להבין לאן התדרדרנו.

השבוע גם היתה גם הודעת טורקיה על חרם סחורות על ישראל. זה אמנם לא מפתיע אבל המרס הטורקי מזכיר לנו שעדיף לעבור לתוצרת כחול לבן בחקלאות, בבנייה גם אם המדובר בסחורה היקרה בכמה שקלים. אפשר לשרוד גם בלי הכל כלול. זאת לא הבעיה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 4 במרץ 2024. רויטרס
ארדואן. לא הפתיע/רויטרס

אבל יש סיבה לדאגה אמיתית מהפן העסקי הנוגע למדינות המערב הנאורות. הנגיד פרופ' אמיר ירון הודה בראיון שערכתי אתו שסר חינה של ישראל בעיני משקיעים בעולם. גם ישי דוידי מייסד קרן ההשקעות פימי המצליחה בישראל אמר דברים דומים.

הנורא מכל הוא שהיחס המבזה מגיע גם מארה"ב. הסנטימנט העסקי העיקרי שם הוא השטר הירוק עם הכיתוב IN GOD WE TRUST. כבר לפני יותר משנה החליטה בשם אלוהי הכסף חברת יוניליוור, בעלת מותג הגלידות בן אנד ג'ריס, על ביטול זיכיון שיווק הגלידות בישראל בגלל המכירות בשטחים.

לפני שלושה חודשים הטילה ארה"ב סנקציות על ארבעה מתנחלים שתקפו תושבים פלסטינים, ובעקבות כך הוגבלו חשבונותיהם בבנקים. בימים אלה קרנות השקעה נורבגיות ומאירלנד הודיעו על משיכת השקעותיהם במניות הבנקים ובמניות רמי לוי לאור הגידול בסיכון בתיק ההשקעות.

ואם לא די בכל אלה ממשלת ארצות הברית פתחה בחקירה נגד חברה ישראלית בשם פינקלשטיין מתכות באזור התעשייה אלון תבור שליד עפולה על מענקים שקיבלה המהווים סובסידיה ממשלתית אסורה הנוגדת את חוקי הסחר.

כשחשפתי את הסיפור לפני חודשיים התבקשתי להנמיך פרופיל בתקווה שבמשרד הכלכלה יפתרו את המשבר. אבל בינתיים שום דבר לא קרה. מותגים זרים נוספים הפועלים בישראל כמו רשת קרפור הצרפתית, נמצאים על הכוונת החרם.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עמרי פדן. Creative Commons
פדן. היטיב לקרוא את תמונת המצב ולא לעשות סקנדל מביך/Creative Commons

השיא השלילי נרשם כשדווח על החלטת עומרי פדן זכיין מקדונלד'ס ישראל למכור את הזכיינות לחברת האם. פדן הפיקח, שעשה אקזיט מהסרטים, היטיב לקרוא את תמונת המצב ולא לעשות סקנדל מביך.

האמריקאים אילצו אותו למכור רק מכיוון שבמלחמת עזה חילק אלפי קציצות לחיילים ופינוקים נוספים. זה המקום להזכיר לביביסטים כי פדן, ממובילי שלום עכשיו, העדיף את האינטרס הלאומי על פני העסק הפרטי שלו. אז כדאי שהם ילמדו ציונות מהי.

עסקת מקדונלד'ס מוכיחה את חזרתו בדלת האחורית של החרם. אמנם זה יהיה בשפה מכובסת ומנומסת התהליך כבר התחיל. עם כל הכבוד לעשרת מיליוני הישראלים כוח הקנייה של מאות מיליוני המוסלמים בקציצות בשר, גלידות, עופות צלויים ומוצרי קוסמטיקה גדול בהרבה.

למרות הקטסטרופה המתרגשת בממשלה לא מתרגשים ושום דיון חירום עדיין לא נערך. כנראה שזה משעמם את נתניהו, כמו אותה תושבת קריית שמונה שצעקה לעברו באחד הכנסים.

רה"מ בנימין נתניהו על שיחות המו"מ בקהיר. משרד רה"מ, אתר רשמי
נתניהו. מסתבר שאין שלום בלי פלסטינים/אתר רשמי, משרד רה"מ

ביבי מכר לנו עד היום את האגדה שאין קשר בין שלום עם הפלסטינים לביטחון. הוא הוכיח את זה בהסכמי אברהם שנחתמו עם האמירויות בזכות הנשיא טראמפ. אבל כאן בדיוק הוא נתקע.

יוזמת השלום עם ערב הסעודית התנפצה משום שנתניהו אינו מסוגל להגות את המילים 'רשות פלסטינית' או 'היום שאחרי'. תנו לו את צמד המילים 'ניצחון מוחלט' והוא יישן מעולה. ובכן התיאוריה שיש שלום בלי פלסטינים ובלי ביטחון התנפצה לרסיסים.

עבדנו קשה מאוד ב-30 השנים האחרונות כדי להגיע להישגים הכלכליים יוצאי הדופן בזירה הבינלאומית. לא 'חארם עליכום' שהכל כעת ירד לטמיון בגלל נתניהו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully