וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר נגד שר האנרגיה: מדוע השר מעכב את תחנות הכוח החדשות?

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 21:16

לבקשת שר האנרגיה אלי כהן תקיים הממשלה ביום ראשון דיון נוסף בהקמת שתי תחנות כוח נוספות למרות שכלל גורמי המקצוע תומכים בצעד; תגובת לשכת השר: "עד 2030 יש מלאי תכנוני של יותר מ-3 תחנות כח בעוד שנדרשות שתיים בלבד"

רשת חשמל, אוורור ותשתיות ביוב, חדרי תפילה ומנוחה: אותרו והושמדו מנהרות המטה הכללי של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה/דובר צה"ל

דייג אוהב דגים? שאלו חברי הגשש החיוור, ותהו, "אז למה הוא דג אותם?". על המשקל הזה אפשר לשאול, "שר האנרגיה אוהב חשמל?", ולתהות, "אז למה הוא לא רוצה לבנות תחנות כוח?". גם במשרד האוצר לא ממש מצליחים להבין מדוע שר האנרגיה, אלי כהן, עומד על הרגליים האחוריות ומתנגד להקמת שתי תחנות כוח חדשות.

אגף התקציבים באוצר הוציא הערב מכתב שקורא לחברי הממשלה לתמוך בהקמת תחנות הכוח בישיבת הממשלה ביום ראשון. יונתן פלורסהיים, רכז האנרגיה באגף התקציבים, דורש ממשרד האנרגיה והתשתיות וממנהל תכנון להבהיר בכתב ומראש מדוע יש להקים את תחנות הכוח הללו ומדוע הן קריטיות להמשך אספקת חשמל סדירה לאזרחי ישראל בשנים הקרובות.

לאחר תקופה ארוכה שבה לא הוקמו תחנות כוח גדולות בישראל צפויה הממשלה לדון ביום ראשון בהקמת שתי תחנות כוח חדשות. המדינה כבר פרסמה מכרז להקמת תחנת כוח בשורק ורשות החשמל פרסמה טיוטת אסדרה לתחנות כוח נוספות, אולם לבקשת שר האנרגיה צפויה הממשלה לקיים דיון בנושא.

הועידה הכלכלית של ישראל , 26.3.2024. אבשלום שושני, פלאש 90
כהן. ביקש דיון נוסף/פלאש 90, אבשלום שושני

תחנות אלה נדרשות לקום נוכח הגידול בביקוש לחשמל בגלל רכבים חשמלים והגידול בצרכי המשק. משרד האנרגיה, משרד האוצר, רשות החשמל ומינהל התכנון עובדים בימים אלו על המלצות לממשלה בדבר היקף תחנות הכוח הדרושות למשק בעתיד הלא רחוק. מדובר בהיקף של 10-15 תחנות נוספות.

משק החשמל יזדקק לתחנות כוח נוספות על מנת לספק את הביקוש לחשמל, גם אם ממשלת ישראל תקבע יעדים שאפתנים ביותר של ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, השאר יבוא מתחנות כוח.

לקראת הדיון בממשלה ביום ראשון הקרוב על משק החשמל, קורא משרד האוצר לשרים לתמוך בהקמת שתי תחנות הכוח החדשות. גורמים במשרד האוצר גורסים כי התחנות הללו נדרשות גם כדי לאפשר תחרות בשוק החשמל וגם כדי להבטיח את צרכי המשק העתידיים.

כל הרגולטורים במשק החשמל תומכים באישור תוכניות התחנות החדשות, ובהם רשות החשמל וחברת ניהול המערכת, וכן משרד האוצר ומינהל התכנון. מי שמתנגד לאישור התוכניות, ועומד על הרגליים האחוריות כדי שלא יצאו לפועל, הוא באופן בלתי נתפס לא אחר משר האנרגיה.

האישור צריך להיות במשמרת שלו, אבל הפסקות החשמל והעלייה במחירי החשמל יורגשו רק עוד שנים, במשמרת של מישהו אחר. מה איכפת לו.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
משרד האוצר, אגף החשב הכללי, אגף הכלכלן הראשי. יונתן זינדל, פלאש 90
משרד האוצר. פרסם מכתב בנושא/פלאש 90, יונתן זינדל

ככל שיהיו יותר תחנות חדשות ויעילות כך תגדל התחרות. אלא שאף אחד לא אוהב לאשר הקמה של תחנות כוח. אף פוליטיקאי לא מעוניין להסתבך עם התושבים, שלא ממש רוצים שתקום תחנה על הראש שלהם, ולכן הם מעדיפים שהן יקומו בלי דיון מקדים.

במאי 2023 כך אישרה הממשלה תוכניות סטטוטוריות רק של שתי תחנות במקום ארבע, מה שפוגע בתחרות לחשמל ומתגלגל לכיס של הצרכנים. כך עתידה לקום תחנה בסמוך למחלף קסם, שלא יהיו לה מתחרים ותוכל לדרוש מחירי זמינות גבוהים (מחירים שבהם היא עומדת בסטנד ביי למקרה שיזדקקו להפעיל אותה) וגם למכור את האנרגיה במחירים גבוהים.

מדובר בתשלומי יתר של מיליארדים במשך חיי התחנה. אפשרות לתחרות של התחנה הזו, היא תחנת ריינדיר הסמוכה לכביש 6. אם היא לא תקום - כולנו נהיה בבעיה גדולה ומאוד בקרוב.

תגובת לשכת שר האנרגיה: "בוחנים את הצרכים"

מלשכת שר האנרגיה נמסר: "עד שנת 2030 יש מלאי תכנוני של יותר מ-3 תחנות כח בעוד שנדרשות שתיים בלבד. בהתאם יש להשלים את העבודה המקצועית של משרד האנרגיה שתבחן את הצרכים המדויקים ובהתאם תמליץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully