וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות התחרות נגד שר האנרגיה: "חשש כבד לאמינות אספקת החשמל באזור גוש דן"

14.4.2024 / 10:04

הממונה על התחרות מיכל כהן מבהירה כי למרות עמדתו של השר כהן יש לאשר את הקמת שתי תחנות הכח החדשות במרכז אחרת מחירי החשמל יעלו: "שיקולים של תחרות במשק החשמל מחייבים את אישור התחנות"

רשת חשמל, אוורור ותשתיות ביוב, חדרי תפילה ומנוחה: אותרו והושמדו מנהרות המטה הכללי של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה/דובר צה"ל

ברשות התחרות קוראים לאשר את שתי תחנות הכוח החדשות ומתריעים כי אי אישורן עלול להביא לעלייה בתעריפי החשמל: "חשש הכבד לאמינות אספקת החשמל באזור גוש דן".

עמדת רשות התחרות נמסרה על רקע הדיון היום, בשל בקשתו של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, לנהל דיון נוסף באישור שתי תחנות כוח נוספות במרכז.

במכתב ששלחה הממונה על התחרות, מיכל כהן, למנכ"ל משרד האנרגיה, היא מזהירה מפני השלכות אי אישור הקמת התחנות. לפי כהן, "רשות התחרות תומכת בקידום התת"לים וסבורה כי שיקולים של תחרות במשק החשמל מחייבים את אישור התחנות".

ברשות התחרות מתריעים: אי אישור תחנות הכוח החדשות עלול להביא לעלייה בתעריפי החשמל: "כזכור התחנות הועלו כבר לאישור הממשלה לפני כשנה יחד עם תחנת הכח קסם וזאת על רקע החשש הכבד לאמינות אספקת החשמל באזור גוש דן. עם זאת, בישיבת הממשלה הוחלט לאשר רק את תחנות קסם ודוראד, ואילו התחנות ריינדיר ו-OPC הוחזרו לדיון מחודש בוות"ל. כעת שתי התחנות מובאות בשנית לדיון בממשלה, ולעמדת רשות התחרות יש לאשרן משיקולים של קידום התחרות הענפית".

כהן מוסיפה כי תחרות בשל הוספת תחנות תשפיע על הוזלת תעריך החשמל: "קיומו של הליך תחרותי יאפשר לתחנות להתחרות זו בזו על תעריף הזמינות שישלם להן מנהל מערכת החשמל. זאת לעומת מצב שבו המדינה תוותר מראש על קיומה של תחרות על המחיר בין שתי תחנות ורשות החשמל תיאלץ לקבוע את תעריף הזמינות ללא הליך תחרותי. מטבע הדברים, קביעה כזאת לא יכולה להיעשות בצורה מיטבית, והיא עלולה להביא לייקור התעריף באופן שצפוי להתגלגל לציבור צרכני חשמל".

כהן מסכמת כי "החלטת ממשלה שתמנע את אישור התכניות צפויה לפגוע ביעילות הקמת התחנה הנוספת באזור ועלולה להביא לייקור עלויות הפעלתה עבור הציבור".

אלי כהן, מיכל כהן. ראובן קסטרו, חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
אלי כהן ומיכל כהן. "שיקולים של תחרות במשק החשמל מחייבים את אישור התחנות"/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, חיים גולדברג/פלאש 90

כהן מצטרפת בכך לעמדת האוצרף כאשר במשרד האוצר לא ממש מצליחים להבין מדוע שר האנרגיה, אלי כהן, עומד על הרגליים האחוריות ומתנגד להקמת שתי תחנות כוח חדשות.

אגף התקציבים באוצר הוציא ביום חמישי שעבר מכתב שקורא לחברי הממשלה לתמוך בהקמת תחנות הכוח בישיבת הממשלה ביום ראשון. יונתן פלורסהיים, רכז האנרגיה באגף התקציבים, דורש ממשרד האנרגיה והתשתיות וממנהל תכנון להבהיר בכתב ומראש מדוע יש להקים את תחנות הכוח הללו ומדוע הן קריטיות להמשך אספקת חשמל סדירה לאזרחי ישראל בשנים הקרובות.

לאחר תקופה ארוכה שבה לא הוקמו תחנות כוח גדולות בישראל צפויה הממשלה לדון היום (ראשון) בהקמת שתי תחנות כוח חדשות. המדינה כבר פרסמה מכרז להקמת תחנת כוח בשורק ורשות החשמל פרסמה טיוטת אסדרה לתחנות כוח נוספות, אולם לבקשת שר האנרגיה צפויה הממשלה לקיים דיון בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הועידה הכלכלית של ישראל , 26.3.2024. אבשלום שושני, פלאש 90
כהן. ביקש דיון נוסף/פלאש 90, אבשלום שושני

תחנות אלה נדרשות לקום נוכח הגידול בביקוש לחשמל בגלל רכבים חשמלים והגידול בצרכי המשק. משרד האנרגיה, משרד האוצר, רשות החשמל ומינהל התכנון עובדים בימים אלו על המלצות לממשלה בדבר היקף תחנות הכוח הדרושות למשק בעתיד הלא רחוק. מדובר בהיקף של 10-15 תחנות נוספות.

משק החשמל יזדקק לתחנות כוח נוספות על מנת לספק את הביקוש לחשמל, גם אם ממשלת ישראל תקבע יעדים שאפתנים ביותר של ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, השאר יבוא מתחנות כוח.

לקראת הדיון בממשלה היום הקרוב על משק החשמל, קורא משרד האוצר לשרים לתמוך בהקמת שתי תחנות הכוח החדשות. גורמים במשרד האוצר גורסים כי התחנות הללו נדרשות גם כדי לאפשר תחרות בשוק החשמל וגם כדי להבטיח את צרכי המשק העתידיים.

כל הרגולטורים במשק החשמל תומכים באישור תוכניות התחנות החדשות, ובהם רשות החשמל וחברת ניהול המערכת, וכן משרד האוצר ומינהל התכנון. מי שמתנגד לאישור התוכניות, ועומד על הרגליים האחוריות כדי שלא יצאו לפועל, הוא באופן בלתי נתפס לא אחר משר האנרגיה.

האישור צריך להיות במשמרת שלו, אבל הפסקות החשמל והעלייה במחירי החשמל יורגשו רק עוד שנים, במשמרת של מישהו אחר. מה איכפת לו.

משרד האוצר, אגף החשב הכללי, אגף הכלכלן הראשי. יונתן זינדל, פלאש 90
משרד האוצר. פרסם מכתב בנושא/פלאש 90, יונתן זינדל

ככל שיהיו יותר תחנות חדשות ויעילות כך תגדל התחרות. אלא שאף אחד לא אוהב לאשר הקמה של תחנות כוח. אף פוליטיקאי לא מעוניין להסתבך עם התושבים, שלא ממש רוצים שתקום תחנה על הראש שלהם, ולכן הם מעדיפים שהן יקומו בלי דיון מקדים.

במאי 2023 כך אישרה הממשלה תוכניות סטטוטוריות רק של שתי תחנות במקום ארבע, מה שפוגע בתחרות לחשמל ומתגלגל לכיס של הצרכנים. כך עתידה לקום תחנה בסמוך למחלף קסם, שלא יהיו לה מתחרים ותוכל לדרוש מחירי זמינות גבוהים (מחירים שבהם היא עומדת בסטנד ביי למקרה שיזדקקו להפעיל אותה) וגם למכור את האנרגיה במחירים גבוהים.

מדובר בתשלומי יתר של מיליארדים במשך חיי התחנה. אפשרות לתחרות של התחנה הזו, היא תחנת ריינדיר הסמוכה לכביש 6. אם היא לא תקום - כולנו נהיה בבעיה גדולה ומאוד בקרוב.

תגובת לשכת שר האנרגיה: "בוחנים את הצרכים"

מלשכת שר האנרגיה נמסר: "עד שנת 2030 יש מלאי תכנוני של יותר מ-3 תחנות כח בעוד שנדרשות שתיים בלבד. בהתאם יש להשלים את העבודה המקצועית של משרד האנרגיה שתבחן את הצרכים המדויקים ובהתאם תמליץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully