וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדת הדירוג: "כישלון מחפיר ומהדהד של ממשלה זחוחה, יעלה לנו עשרות מיליארדים"

19.4.2024 / 10:15

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים תוקף: "ייקח שנים לתקן את הנזק". באוצר הודפים: "הכלכלה הישראלית חדשנית וחזקה ותתמודד בהצלחה עם כל האתגרים"; עוד מתוך הדו"ח החמור: "התמיכה הפיננסית של ארה"ב בישראל עלולה להיות מוטלת בספק"

עימות בין סמוטריץ' למשפחות העוטף: "הבן שלך לא בצבא ושלי משרת בעזה"/ועידת המחר של ישראל היום

ביקורת תקיפה של מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק. "מוניטין כלכלת ישראל בעולם הפיננסי - על הקרשים", כותב בליאק.

לדבריו, "הורדת הדירוג על ידי שתי הסוכנויות המובילות בעולם תעלה לנו עשרות מיליארדי שקלים בשנים הקרובות. בניגוד להצהרות השקריות של נתניהו, הדירוג לא יעלה 'מיד בתום המלחמה'. ייקח למדינת ישראל שנים לתקן את הנזק".

איך תשפיע עלינו הורדת הדירוג? לפי בליאק, "נשלם יותר על החוב, יישאר פחות לחינוך, בריאות ורווחה. אזרחי ישראל העובדים והמשרתים ישלמו יותר על הרפואה, על החינוך, על הדיור וגם על סל הקניות בסופר. הכל קשור בהכל".

בליאק מבקר את נתניהו וסמוטריץ': "אתם לא תראו היום סרטונים בנושא מנתניהו וסמוטריץ', וגם באולפנים כנראה יזכירו את זה כהערת אגב בלבד. אבל זה מה שחשוב היום באמת. מדובר בכישלון מחפיר ומהדהד של הממשלה. ממשלה מנופחת, זחוחה, חצופה ולא מקצועית. זה יכול להתנהל אחרת, זה חייב להתנהל אחרת. גם בעת המלחמה".

במשרד האוצר ניסו לרכך את המהלומה. החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, אמר הבוקר כי "החלטת חברת הדירוג S&P באה בתגובה ישירה למתקפת הטילים האירנית, ובחברת הדירוג מעריכים שהעלייה בסיכונים הגיאו-פוליטיים והביטחוניים עלולה להשפיע לרעה על הגירעון הממשלתי וביצועי המשק.

"החברה מציינת לטובה את יכולתה של הכלכלה הישראלית לעמוד בפני זעזועים כלכליים וגיאו-פוליטיים, את עוצמת החשבונות החיצוניים של ישראל, גם ביחס למדינות הייחוס ואת יתרות המט"ח הגבוהות שמאפשרות למשק מרווח תמרון. בחברת הדירוג מדגישים את מבנה החוב הממשלתי האיכותי ואת הנגישות הגבוהה לשווקי ההון בארץ ובעולם שמאפשרים לממן את פעילות הממשלה בעתות שגרה וחירום וביחסי כיסוי גבוהים, כפי שהוכח גם בהנפקה הבינלאומית מחודש מרץ 2024".

רוטנברג הוסיף עוד כי "חשוב להדגיש כי המשקיעים בעולם ובישראל מתנהלים בידיעה שאגרות החוב של מדינת ישראל הן נכס בטוח ונזיל והכלכלה הישראלית היא מגוונת, חדשנית וחזקה ביסודה. מדינת ישראל תתמודד בהצלחה עם כל האתגרים שיעמדו בפנייה. יש לפעול באחריות פיסקאלית במטרה להבטיח צמיחה ארוכת טווח של המשק וירידה ביחס החוב לתוצר."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
רוטנברג. "משקיעים בעולם ובישראל מתנהלים בידיעה שאגרות החוב של מדינת ישראל הן נכס בטוח ונזיל"/אתר רשמי, גלעד ארצי

בשוק נרשמו הבוקר תגובות מעורבות הנעות מאופטימיות הכלת ההורדה ללא כל משמעות כלכלית משמעותית, להמשך פסימיות אי הוודאות הכלכלית.

ארז צדוק, מנכ"ל ואסטרטג השקעות ראשי ב'אביב בית השקעות', נמנה על האופטימיים: "הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי S&P לא מגיעה בהפתעה למשק הישראלי, שחווה כבר הורדת דירוג על ידי מודיס' לצד תחזית שלילית על ידי פיץ'.

"יש לזכור כי גם אחרי ההורדה, דירוג האשראי של ישראל עדיין גבוה, והנתונים המאקרו-כלכליים המקומיים מדגישים את חוזקה של הכלכלה הישראלית, דוגמת יחס החוב תוצר העומד על 69%, שיעור אבטלה שעומד על שיעור של 3.1%, תחזית צמיחה גבוהה לשנה הבאה שהציב בנק ישראל, אינפלציה שעדיין בטווח היעד, ועוד.

"בנוסף, השוק כבר תמחר את הורדת דירוג האשראי שבוצעה בפברואר האחרון ע"י 'מודיס', ולכן להורדה של S&P לא צפויה להיות השפעה כלכלית משמעותית.

"מים רבים זרמו בכלכלה הישראלית מאז הקורונה, וזה לבדו מראה עד כמה הכלכלה הישראלית חזקה, שכן הגענו בתקופת המגפה לגירעון של כ-11.5% וההערכה אז הייתה שייקח עידנים עד שנוריד את שיעורו. כיום, 7 חודשים בתוך המלחמה, עם איומים אזוריים מהגדולים שידענו, אנחנו אפילו בקושי בחצי הדרך לשם."

אייל חיים, סמנכ"ל שיווק ומכירות ב'איילון קרנות נאמנות', פחות אופטימי: "הורדת הדירוג תקשה על בנק ישראל להמשיך לצעוד לעבר הורדת הריבית, ובכך לאפשר חמצן פיננסי לעסקים במשק.

"ההורדה עצמה לא תשנה את תמחור השוק, שכן היא מתכתבת עם ההורדה שביצעה מודי'ס, שדירוגה האחרון נמצא אף נמוך יותר מההורדה הנוכחית של S&P, ועם התחזית השלילית שהציבה פיץ' לדירוג של ישראל - אותו השאירה על כנו. כלומר היא כבר מגולמת בפרמיית הסיכון של ישראל. אבל הדאגה היא סביב מצב העסקים במשק, שכן היא כן מונעת אופק למרווח הנשימה שהם כה זקוקים לו, ובמיוחד בקרב העסקים מוטי המימון דוגמת הנדל"ן."

על דבר אחד כולם בשוק מסכימים - הכלכלה הישראלית צפויה להכיל את ההורדה ללא זעזועים מיידיים לכלכלתה. עתה העיניים נשואות בעיקר אל עבר הברומטר העיקרי לבחינתה: שער השקל-הדולר.

אייל חיים, סמנכ"ל שיווק ומכירות באיילון קרנות נאמנות. איילון קרנות נאמנות,
חיים. "הורדת הדירוג תקשה על בנק ישראל להמשיך לצעוד לעבר הורדת הריבית"/איילון קרנות נאמנות

הלילה הודיעה סוכנות דירוג האשראי S&P כי הורידה את דירוג האשראי של מדינת ישראל ל-A פלוס. זאת, לאחר שקודם לכן עמד על AA מינוס. גורם מרכזי להורדה בדירוג היה התגברות העימות עם איראן, המתווסף למצב הביטחוני הרעוע.

"אנו צופים כי הגירעון הממשלתי של ישראל יגדל ל-8% מהתמ"ג בשנת 2024, בעיקר כתוצאה מהגדלת הוצאות הביטחון", נכתב בהודעת S&P Global, "כרגע אנו רואים כמה סיכוני הסלמה צבאיים אפשריים, כולל עימות צבאי מהותי יותר, ישיר ומתמשך יותר עם איראן".

עוד הוסיפה החברה בהודעתה כי "סכסוך אזורי רחב יותר, שאינו תרחיש הבסיס של החברה, עשוי להיות השפעה שלילית מהותית נוספת על מצבה הביטחוני של מדינת ישראל, וכתוצאה מכך על הפרמטרים הכלכליים, הפיסקאליים ומאזן התשלומים שלה".

ארז צדוק. נחשון פיליפסון,
צדוק. "דירוג האשראי של ישראל עדיין גבוה, והנתונים המאקרו-כלכליים המקומיים מדגישים את חוזקה של הכלכלה הישראלית"/נחשון פיליפסון

בדו"ח החמור של חברת הדירוג מהלילה נכתב כי "החברה רואה כיום מספר סיכוני הסלמה צבאיים אפשריים, כולל עימות צבאי מהותי, ישיר ומתמשך יותר עם איראן. ישראל עומדת בפני לחץ בינלאומי להכיל את תגובתה למתקפה ב-13 באפריל, בעוד איראן הודיעה על כוונתה לא להסלים. עם זאת, לדעת החברה קיים סיכון לתאונות או חישובים שגויים, במיוחד אם יהיו חילופי אש נוספים בין שני הצדדים.

"תרחיש נוסף כרוך בהרחבת הסכסוך עם חיזבאללה בגבולה הצפוני של ישראל. תרחיש זה יכול להתממש במקרה שהתקפות חיזבאללה יגברו או שישראל תחליט לפתוח במערכה צבאית בלבנון בכדי להקים רצועת ביטחון ולהרחיק את חיזבאללה מצדו הלבנוני של הגבול".

החברה מציגה תרחיש לפיו ארה"ב תפסיק לתמוך פיננסית בישראל. לפי הדו"ח, "תחזיות החברה מביאות בחשבון את התמיכה הפיננסית המתמשכת של ארצות הברית בישראל. אם כי, הדבר עלול להיות מוטל בספק אם חילוקי הדעות בין שתי המדינות על ההתפתחויות בעזה יימשכו, לאור החששות המוצהרים בפומבי של ארה"ב לגבי המחיר האזרחי הגובר של הסכסוך בעזה".

מוקדם יותר החודש, חברת הדירוג הבינלאומית פיץ' הודיעה כי, בניגוד לציפיות, לא הורידה את דירוג האשראי הישראלי, והשאירה אותו על A פלוס. כמו כן, הסירה החברה מישראל את ה"מעקב השלילי". אולם, במקביל, עדכנה החברה את תחזית הדירוג שלה בנוגע לישראל מ"יציבה" ל"שלילית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully