וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגם הגדול של הרגישים לגלוטן: מה שווה לקנות עכשיו בסופר?

חזי גור מזרחי

19.4.2024 / 13:19

תהליכי הייצור של מוצרים כשרים לפסח, במיוחד נטולי גלוטן, אומנם יקרים מהרגיל, אבל חברות רבות מנצלות זאת כדי לגבות מאיתנו סכומים מופרזים, כשאחת הדרכים היא להקטין אריזות. מה אפשר לעשות?

בווידאו: ד"ר חזי גור מזרחי בריאיון לליאת רון בוואלה פתרנו על הוזלת סל הקניות לפסח/אולפן וואלה

"וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלְךָ שִׁבְעַת יָמִים". חג הפסח מאופיין בשינויים משמעותיים בדפוסי הצריכה, כשהשינוי מתחיל בין שבועיים לחודש לפני ערב החג. השינויים הללו לא משפיעים רק על המגזר החרדי או הדתי, אלא נוגעים לכלל אזרחי מדינת ישראל.

בעבר, המצה הרגילה עם ממרח שוקולד או חמאה הייתה החיבור הקלאסי והנפוץ במהלך חג הפסח. אך עם השנים, עולם המצות עבר שינוי רדיקלי והתחדש באופן מרשים. כיום אנו מוצאים בשוק מצות שיבולת שועל, כוסמין ואף מצות מועשרות בטעמים שונים, דבר שמאפשר לצרכן לבחור מתוך מגוון רחב יותר של אופציות.

מגוון זה אינו מוגבל רק למצות. בשוק ניתן למצוא כיום עוגות, עוגיות, מאפים שונים, בורקס, ממתקים ואפילו סוגים שונים של לחם, כולם מותאמים לכללי הכשרות לפסח. חידושים אלה מעידים על כך שתעשיית המזון עושה מאמצים גדולים לענות על ההעדפות והצרכים של הציבור שצורך את מוצריה, תוך שילוב של חדשנות וקריאטיביות.

ההתפתחות הזו מאפשרת לכל אחד ליהנות מהבחירה המועדפת עליו, אפילו בתקופה שבה האפשרויות הקולינריות נראות מוגבלות. זה לא רק שיפור בטעם ובאיכות, אלא גם בהיצע הכללי שנותן מענה לדרישות תזונתיות שונות ולרצון לחוויית אכילה מעשירה ומהנה גם במהלך החג.

השוואת מוצרים לפסח. מערכת וואלה, עיבוד תמונה
השוואת מוצרים לפסח/עיבוד תמונה, מערכת וואלה

חג הפסח מציע לנמנעים מגלוטן וחולי צליאק סיבה לחגוג. בתקופה זו של השנה השוק מוצף במגוון רחב של מוצרים נטולי גלוטן, כאשר רבים מהם מותאמים גם לכשרות לפסח. עם זאת, למרות צמיחה מתמדת בשוק המוצרים נטולי גלוטן, ההיצע עדיין נשאר נמוך יחסית והמחירים לצרכנים גבוהים.

בשונה מרוב הציבור שמתמקד ברכישת מוצרים כשרים לפסח רק לפני ובמהלך החג, חולי הצליאק והנמנעים מגלוטן מרחיבים את צריכתם של מוצרים אלו גם לאחר החג. זו תקופה שבה הם יכולים למצוא בקלות יתרה מוצרים התואמים את דרישותיהם התזונתיות, ולכן הם נוטים לקנות ולאחסן אותם בכמויות גדולות כדי להשתמש בהם לאורך כל השנה.

בעקבות הביקוש הגבוה והמתמיד, נוצרות מחוות תמיכה לקהילה זו, כאשר נקודות מסירת מוצרים מיוחדות מופעלות לאחר החג, מאפשרות לחולי צליאק להמשיך וליהנות ממוצרים נטולי גלוטן במשך השנה. המחוות הללו מעידות על הכרה בצורך לתמוך בציבור זה ולהנגיש לו מוצרים בריאותיים ומתאימים, אשר יאפשרו לו לשמור על אורח חיים נטול גלוטן בקלות ובנוחות גם מחוץ לתקופת החג.

תהליכי הייצור של מוצרים לחג הפסח, במיוחד נטולי גלוטן, עלולים להיות יקרים משמעותית מהייצור הרגיל, וזאת מסיבות מובנות. התהליך דורש הכשרת קווי יצור ספציפיים לפסח ולהפקת מוצרים נטולי גלוטן, תוך שמירה על תקנות כשרות ואיכות מחמירות. בנוסף, מכיוון שחלק מהמוצרים אינם נהנים מביקוש רציף לאורך כל השנה, ההשקעה בהכנתם לא תמיד מקבלת מענה כלכלי מתאים אחרי החג.

העלות הגבוהה של תהליכים אלה מתורגמת למחירים גבוהים לצרכן, דבר שמחמיר את בעיית יוקר המחיה. הפער בין הצורך של הציבור למחירים הגבוהים אינו משקף את השוק באופן ראוי ודורש מחשבה חדשה על אופן הייצור והשיווק של מוצרים אלו.בעקבות מצב זה, חיוני לחפש פתרונות חדשניים וטעימים שיוכלו להתחרות באופציות המסורתיות כמו מצה עם ממרח שוקולד, אך יהיו גם נגישים יותר מבחינת מחיר. על היצרנים לחשוב על דרכים לייעול תהליכים, הוזלת עלויות והגדלת ההיצע באופן שיאפשר לכולם ליהנות ממוצרים איכותיים ללא פשרה על הטעם או הכשרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
השוואת מוצרים לפסח - חלק שני. מערכת וואלה, צילום מסך
השוואת מוצרים לפסח - חלק שני/צילום מסך, מערכת וואלה

כך תמנעו בזבוז

בתקופת חג הפסח משקי הבית בישראל מתמודדים עם עלייה ניכרת בהוצאות. בשונה מחגים אחרים, שבהם מבצעים בעיקר השלמות קנייה, בפסח נדרש חידוש מלא של המזווה והמקרר, כדי להבטיח את כשרות המוצרים לפי ההלכה. הדרישה זו גורמת לצריכה מוגברת של מוצרים חדשים ולזריקת מוצרים שאינם כשרים לפסח, דבר שמוביל לבזבוז משמעותי של מזון.

ההשלכות הן כפולות: ראשית, יש הגדלה משמעותית בכמות המזון המושלך, דבר שמעמיס על התשתיות הקיימות לטיפול בפסולת ועלול לגרום נזקים סביבתיים. שנית, הגידול בהוצאות משק הבית נובע גם מהמחירים הגבוהים של מוצרי הפסח וזאת עקב הדרישות הקפדניות לכשרות.

כדי לצמצם את הבזבוז וההוצאות, חשוב להתכונן לפסח בצורה יעילה יותר. חשוב תמיד להיות מחושבים ולבצע קניות לפי תכנון וניהול נכון למשק הבית.

אבא יחד עם אמא ועם ילדה קטנה עושים קניות בסופר. ShutterStock
קניות בסופר. האם ההתייקרות מוצדקת?/ShutterStock

האם ההתייקרות מוצדקת?

שאלת ההצדקה למחירים הגבוהים היא מורכבת. מצד אחד, העלויות הגבוהות מוצדקות על ידי ההשקעה הגדולה בתהליכים קפדניים של הכשרת מוצרים לפי הדרישות המחמירות של החג והתקנים ללא גלוטן. מצד שני, קיים חשש שחלק מעליות המחירים לא נובעות ממחויבות תהליכית אלא מניצול ההזדמנות לרווחים גבוהים במיוחד תוך ניצול המצוקה הצרכנית.

לכן, חשוב לבחון את מדיניות המחירים של חברות המזון ולאפשר שקיפות רבה יותר בתהליכי הייצור והתמחור. כמו כן, יש לשקול הטמעת רגולציה או תמריצים ממשלתיים שיאזנו בין הצורך לשמור על סטנדרטים גבוהים של כשרות ואיכות לבין הגנה על הצרכן מפני מחירים גבוהים באופן לא הוגן.

ההשוואות שביצענו מצביעות על נושא חשוב שמשפיע לא רק במהלך החג אלא גם בכל ימות השנה עבור קהילת נמנעי הגלוטן. צרכנים אלה מתמודדים עם מחירים גבוהים באופן קבוע, שכן מוצרים נטולי גלוטן נמכרים בדרך כלל במחירים גבוהים יותר מהמקבילים הרגילים שלהם. המציאות הזו מורכבת עוד יותר בחג הפסח שבו כל המוצרים, ובפרט אלו הנדרשים להיות כשרים לפסח, מתייקרים.

הבעיה במחירים הגבוהים טמונה לא רק בעול המחיר הכלכלי אלא גם בהשפעה החברתית והרגשית על הצרכנים שמוגבלים בבחירות התזונתיות שלהם מתוך צורך בריאותי. כאשר מחירי המזון גבוהים באופן משמעותי, זה עלול להוביל לבחירות תזונתיות מוגבלות יותר ולחרוג מהגבולות הכלכליים של משקי הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully