וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה אישרה: קנס ומאסר לשיכורים בסירות ואופנועי ים

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 14:06

החוק כיום אוסר על נהיגה בשכרות או טיסה חלילה, אך לא חל על משיטי כלי שיט: "כמעט אי אפשר למצוא בכנרת סירה שאין עליה אלכוהול"

תיעוד: אדם נסחף לעומק הכנרת על מזרון מתנפח/דוברות המשטרה, איגוד ערים כנרת

ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק לקריאה ראשונה: משיטי כלי שיט ואופנועי ים שייתפסו בשכרות יהיו צפויים לעונשים של עד 3 שנות מאסר וקנס של עד 75,300 שקל.

ההצעה של ח"כ יצחק קרויזר לתיקון פקודת הנמלים נועדה לאסור על השטת כלי שיט ושימוש באופנוע ים בשכרות. בדיון התברר כי למרות שאיסור כזה חל על נהגים וטייסים, הוא לא חל על משיטי כלי שיט וכבר 7 שנים הממשלה מנסה להסדיר זאת.

יוזם ההצעה, ח"כ קרויזר, סיפר כי הוא מבלה לא מעט בכנרת ורואה עלייה "מטורפת" בכמות עלי השיט, הסירות ואופנועי הים. לדבריו, "בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול, וכל שבת שעוברת בלי אסון אפשר להגדיר כנס. התופעה מונעת מהרבה מאוד אנשים להגיע לחופי הים ולבלות, כי זה פשוט מסוכן. נפגשתי עם אנשי השטח ואז עלה הצורך בתיקון חקיקה, שמחכה כבר 7 שנים במשרדי הממשלה שכנראה היו צריכים את הדחיפה הזו. הצעת החוק היא חשובה, מטרתה להציל חיי אדם כדי שהציבור יוכל לבלות בחופים ולחזור הביתה בשלום".

יו"ר הוועדה דוד ביטן תהה אם עד היום זה לא נעשה ואפשר היה לנהוג בשכרות בים, והיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, ציין כי בתעבורה הימית לא הייתה הוראה כזו, שכן קיימת בתעופה ובתחבורה ביבשה.

חיפושים אחר נעדר בכנרת, 20 באפריל 2023. דוברות משטרת ישראל
חיפושים אחר נעדר בכנרת. "עלייה אקספוננציאלית של עשרות ומאות אחוזים"/דוברות משטרת ישראל

ראש מדור שיטור ימי במשטרה, סנ"צ ארמן סקיימן, ציין כי "במשטרה מזהים עלייה מתמדת של צריכת אלכוהול, ויש לא מעט תאונות ואנשים שנשארו קטועי גפים בזמן השטת כלי שיט מהיר כזה או אחר". לדבריו, "אין מחלוקת שצריך את החקיקה. צריך לבנות את החוק כך שלא נפגע באקטיביות של האכיפה, וצריך לייצר מנגנון שאנחנו כימאי משטרה נוכל לאכוף בצורה מהירה מאוד, בלי להביא אדם לבית משפט. בים הקהילה מאוד סגורה ואם אני נותן ברירת קנס אז כשהמשיט חוזר לחוף כולם רואים את זה ומתיישרים ואנחנו רוצים להשליט סדר בגזרה הימית. חייבים לטפל בזה, בואו נמחק את הכתובת מהקיר", אמר.

מנהל אגף כלי שיט קטנים ומשיטים ברשות הספנות והנמלים, עופר בן עזרא, ציין כי בעולם יש איסור כזה וקנסות כבדים עד כדי מאסר. "אנחנו מתמודדים עם תאונות ימיות, ולפני כעשור צעיר נהרג בהתנגשות בין אופנוע ים לסירה ורק אחרי 40 יום מצאנו אותו", סיפר.

יו"ר איגוד ערים כנרת וראש מועצת עמק הירדן, עידן גרינבאום, אמר כי "יש עלייה אקספוננציאלית של עשרות ומאות אחוזים. תמיד אומרים שהכתובת על הקיר, אז היא הייתה כבר לפני 35 שנה כשהשוער אבי רן נהרג בכנרת". גרינבאום ציין כי אם תהיה הרתעה אמיתית בקנסות ושלילת רישיון אז יהיו תוצאות, והוסיף כי צריך גם תוספת של שוטרים וסירות אכיפה וכך אפשר יהיה לשנות את המציאות ולהביא בשורה לציבור שמגיע לבלות לכנרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יצחק קרויזר, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
קרויזר. "כל שבת שעוברת בלי אסון היא נס"/פלאש 90, יונתן זינדל

היועצת המשפטית של רשות הספנות והנמלים, עו"ד בילי בירון, התייחסה לסעיף המבקש לאסור גם על בעל תפקיד בכלי שיט, כמו נוסע על אופנוע ים, להיות תחת השפעת סמים או אלכוהול. היא הסבירה כי שימוש לא נכון באופנועי ים מוביל לתאונות קשות, ולפני מספר שנים אף נהרגה נוסעת בתאונה קשה. "תקנות הנמלים מחייבות את משיט אופנוע הים להודיע לנוסע לפני שהוא מאיץ, כדי שהנוסע ידע לשתף פעולה מאחד שמדובר בכלי מסוכן. לכן הנוסע חייב בעצמו שלא להיות נתון תחת השפעת סמים ואלכוהול", אמרה. היא אף התייחסה לענישה המוצעת של עד 3 שנות מאסר, וציינה כי זה יאפשר בעתיד להמיר את העונש לקנס מנהלי ולהפוך את האכיפה לאפקטיבית יותר.

לקראת תום הדיון ביקשו במשטרה וברשות הספנות כי ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כשנה, על מנת שיוכלו להיערך מבחינת רכישת אמצעים ואישור התקנות הדרושות ליישום החקיקה. היו"ר ביטן מתח על כך ביקורת ותהה מדוע צריך שנה. "גם לא עשיתם את זה עד עכשיו וגם אתם רוצים שנה? או שזה דחוף או שזה לא דחוף, אני לא מבין למה צריך כל כך הרבה זמן", אמר. עו"ד בירון השיבה כי אין מספיק כוח אדם במשרדי הממשלה. לבסוף אישרה הוועדה את הצעת היו"ר ביטן, לפיה ההצעה תיכנס לתוקף לקראת עונת הרחצה הבאה, 9 חודשים לאחר פרסומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully