וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית לשיקום הצפון סוף סוף אושרה. חבל

עודכן לאחרונה: 28.5.2024 / 12:09

גבב של הצהרות עמומות בלי כיסוי, כסף ממוחזר שכבר הוקצב בעבר, ג'ובים למקורבים ושום פתרון ביטחוני. בתוכנית המדכדכת שאושרה באיחור של חודשים אין שום בשורה והיא פנטזיה תלושה של הבטחות נפוחות. תושבי הצפון ממשיכים לשעמם את הממשלה בקריסתם

תושבי הצפון במחנה הפליטים- עקורי הגליל - קיבוץ עמיעד/אלי אשכנזי

אחרי ארבעה וחצי חודשים, 80,000 תושבים מפונים, אלפי טילים ונזק במיליארדים לרכוש, סוף סוף אישרה הממשלה אתמול את תכנית "צפונה" לחיזוק ושיקום רצועת הביטחון הנטושה בתוך שטח ישראל. "זאת בשורה לתושבי הצפון", כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודעה החגיגית שהפיץ לתקשורת. "אנחנו ניתן פתרון לצפון - גם כלכלי, גם חברתי וגם פתרון ביטחוני רחב".

אלא שעיון בתוכנית שאושרה משרה תחושה מדכדכת: אין בה פתרון כלכלי - הכסף התוספתי שהוקצב לה מסתכם, במקרה הטוב בכמה עשרות מיליונים בודדים, שברובם זכה משרד ההתיישבות של אורית סטרוק, עבור צרכים שלא ברור איך הם קשורים לצפון. אין בה פתרונות חברתיים אמיתיים - בטח כשחלק מיישובי קו העימות לא נכללים בה משום מה, ופתרון ביטחוני, מצומצם אפילו, לא נראה באופק.

מה שיש בה ללא ספק, זאת הזדמנות מעולה של נתניהו וסמוטריץ' לעשות על תושבי הצפון המוכים סיבוב יח"צ שינסה להלבין את חוסר העניין, שלא לומר, השעמום, שהם מטילים עליהם ועל בכירי ממשלתם, שלא סופרים אותם גם עכשיו, בבואם לתת להם פתרונות.

ישיבת הממשלה עם ראשי הרשויות של הצפון. חיים צח/לע"מ,
כסף לממ"דים אתם לא מוצאים, מאיפה יגיע מימון ל"חוסן אנרגטי, לרבות מתקנים פוטולואים, ביו-גז ואגירה"?/חיים צח/לע"מ

ההבטחה ל-3.5 מיליארד שקלים לטווח קצר שעליה הצביעה הממשלה ועוד 3 מיליארד לטווח הארוך, היא עבודה בעיניים. בעיקר, כי שני מיליארד שקלים מתוכה כבר תוקצבו בעבר במסגרת תכנית "מגן לצפון", בסך 5 מיליארד שקלים על פני עשור. אגב, אם התכנית היתה מיושמת במלואה, עד היום אמורים היו להיות מושקעים בבניית מיגון לתושבים 3.5 מיליארד שקלים, בדיוק בגובה התקציב לטווח הקצר, אבל למה לא למחזר תקציבים ישנים. זה ירוק ותורם לאיכות הסביבה. חוץ מזה, אף אחד לא יעמוד הרי לדין על זריקת סכומים מופרכים לאוויר, ולכן לא היתה לאף אחד בעיה להצביע על סכום כולל בגובה 6.5 מיליארד שקלים.

מה שבטוח יקרה, הוא הקמת המטה היעודי במשרד רוה"מ שיקדם את ההחלטה ויתוקצב ב-10 מיליון שקלים. מטה זה ג'ובים ולזה יש כסף. הרשויות יצטרכו להסתפק ב-200 מיליון שקלים לצרכים השוטפים, שזה כלום ושום דבר כשמחלקים אותם בין 42 רשויות.

כל היתר הוא גבב של הצהרות עמומות בלי כיסוי, כך מתוך ההודעה הרשמית למענים לטווח קצר, לא נגענו: "הגברת הוודאות והבהירות עבור האזור, היישובים והאוכלוסייה המאוימת, תוך יצירת מוקד ברור לקשר עם הציבור. סיוע לשמירה ואיחוד היישובים המאויימים ואוכלוסייתם שפונו וקירוב האוכלוסייה צפונה, תוך שמירה על החוסן והשלומות ברמת הפרט, המשפחה והקהילה.

"הגברת הרציפות החינוכית, צמצום פערי למידה וסיוע לשיפור ההישגים הלימודיים של התלמידים. סיוע בשמירה על רציפות תפקודית של עסקים וחיזוק הביטחון התעסוקתי, לרבות שמירה על ענפי התיירות והחקלאות, הבטחת הפעילות העסקית וחיזוק העסקים המקומיים באזור המאוים. חיזוק ותגבור הרציפות התפקודית של רשויות ההחלטה לרבות תגבור פעולות ורציפות השירותים המוניציפליים, ושימור ושיפור החוסן הארגוני, איסוף והאחדת מידע עבור קבלת החלטות ויישומן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנת תושבי שלומי שמפונים מבתיהם, ירושלים, 16 במאי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
סיבוב יח"צ על חשבון תושבי הצפון המוכים/פלאש 90, חיים גולדברג

התכנית לטווח הארוך נשמעת כמו פנטזיה תלושה, עם שלל מונחים מגניבים כמו, "יצירת אקו-סיסטם לתחום הפודטק", "חוסן אנרגטי, לרבות מתקנים פוטולואים, ביו-גז ואגירה", וגם "הקמת מכללה לאיתנות ומרכז שיקומי לאומי". כסף לממ"דים אתם לא מוצאים, אז מאיפה יבוא התקציב ל"שדרוג לחיזוק תעשיית התיירות בצפון?".

אקורד הסיום של ההכרזה על "צפונה" נראה כאילו מישהו שם החליט לקחת קילו מלח ולפזר אותו לאט לאט על הפצעים הפתוחים של חברי פורום קו העימות, שחלקם לא זכו להיכלל בצ'ופרים המדומיינים של "צפונה": "גיבוש המתווה יבוצע תוך שיתוף הציבור ועבודה מלאה מול נציגי הרשויות, תושביהן וקהילותיהן". רובו של המתווה שאושר היום, שאפשר לקרוא לו בקיצור "הצהרת כוונות בלי כיסוי", נעשה מעל ראשי הקהילות והתושבים ובלי להתייעץ עם ראשי הרשויות. שיפסיקו לבלבל את המוח ויילכו לאכול משהו בחדר האוכל של המלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully