וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר יקר מזהב: נוצה אחת בודדה נמכרה במחיר שיא חסר תקדים

29.5.2024 / 0:02

נוצת ציפור ההוייא שהשתמרה היטב הייתה צפויה להימכר ב-3,000 דולרים ניו זילנדיים, אך בסופו של דבר נמכרה בהרבה (הרבה) יותר

המכירה הפומבית בה נשבר השיא במחיר עבור נוצה/webbsauctions

מכירות פומביות יכולות להיות מלאות בפריטים מוזרים, שרבים מוכנים להוציא עליהם הון קטן. כך למשל בשנה שעברה נמכרו זוג מכנסי הג'ינס הישנים ביותר של לוי'ס תמורת 100,000 דולרים ורק לפני חודש נמכרה המפית עליה נחתם חוזה הכדורגל הראשון של ליאו מסי עם ברצלונה תמורת סכום של לא פחות מ-762,000 ליש"ט (890,000 דולר). במקרה אחר כרטיס ביקור נדיר של סטיב ג'ובס, מייסד ומנכ"ל אפל המנוח, נמכר במכירה פומבית במחיר שיא של 180 אלף דולר.

ועכשיו גם נוצה (כן, קראתם נכון) נמכרה בסכום מדהים. אבל לא סתם נוצה. זו נוצה נדירה ונחשקת מאוד מהעוף הנכחד הוייא (Huia) מניו זילנד והיא נמכרה תמורת 46,521 דולר ניו זילנדי (28,365 דולר אמריקאי או 105 אלף שקלים) - מה שהופך אותה לנוצה היקרה ביותר שנמכרה אי פעם במכירה פומבית (או בכלל).

המחיר הסופי חרג בהרבה מההערכות הראשוניות של 2,000-3,000 דולר, והותיר את השיא הקודם הרחק מאחור - עד למכירה ביום שני, שיא המחיר הקודם עבור נוצת הוייא אחרת היה 8,400 דולרים בשנת 2010.

ב"גארדיאן" דווח שהנוצה שוקלת כ-9 גרם, מה שהופך אותה ליקרה הרבה יותר מזהב - 5,169 דולר לגרם לעומת 127 דולר לגרם זהב, לפי נתוני Gold Broker העדכניים ביותר.

נוצה שנמכרה במכירה פומבית. Webb's Auction House,
נוצה שנמכרה במכירה פומבית/Webb's Auction House

ההוייא הייתה הציפור הגדולה ביותר במשפחת הדבלולניים והיא והיא הזכירה במראה עורב משונה בעל מקור מוזר. היא נקראה בידי החוקר ג'ון גולד ב-1837, ופירוש שמה המדעי הוא: "אשה בעלת מקור שונה". שם המין פירושו: "בעל קצה מחודד". השם הוייא הגיעה מהשפה המאורית. היא הייתה ידועה ביופיה, בנוצותית השחורות המבריקות שכיסו את קוב גופה ונוצות הזנב הארוכות שלה עם קצוות לבנים. התצפית המאומתת האחרונה שלה בחיים הייתה בשנת 1907, למרות שעל פי ההערכות ציפורי הוייא עדיין היו בחיים גם בשנות ה-20.

הציפור הייתה קדושה למאורים, כיכבה בשירים וסיפורים עממיים וחבישת נוצותיה הייתה שמורה רק לראשי השבטים ולאנשים עם "מאנה" (יוקרה). היא נחשבת לקדושה, והיה טאבו על נגיעה באיש שנשא את עורה או את נוצותיה, לאחר שצדו מספר פרטים. כאשר האירופאים הגיעו לניו זילנד הציפורים כבר היו נדירות, אך ההתלהבות האירופית המאוחרת מנוצותיהן הובילה לכלייון שלהן ולהכחדתן.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

הרצון להחזיק במשהו שנשאר מההוייא נותר חזק ברמה הבינלאומית. בשנת 2023, נמכר זוג ציפורי הויותא מפוחלצים במכירה פומבית בבריטניה תמורת 466,000 דולר ניו זילנדי (מעל מיליון שקלים), למרות פניות רבות לממשלת ניו זילנד להתערב ולהחזיר אותם "הביתה".

עוד מכירות פומביות
הציור הישראלי שנמכר בכמעט מיליון שקל

המחשב הראשון של אפל נמכר ב-440 אלף דולר

ליאה מוריס, ראש מחלקת אמנות דקורטיבית בבית המכירות הפומביות וובס שבסיסו באוקלנד, שם נמכרה הנוצה, מאמינה שהמצב המצוין של הנוצה הבודדת, המאמצים להגן עליה באמצעות נייר ארכיון וזכוכית נגד קרינה אולטרה סגולה, יחד עם סיפורה של הציפור, העלו את המחיר. "ההוייא היא ציפור אייקונית כל כך והרבה אנשים באמת מתחברים אליה בצורה מסוימת", היא אמרה לגרדיאן.

הפריט שנמכר היה אחת מנוצות ההוייא הטובות ביותר שבית המכירות ראה אי פעם מגיעות לשוק. "אין לה הרבה קימוט בנוצות... ניתן לראות גם שהיא שמרה על הרבה מהצבעים שלה - בעיקר החום העשיר שלה ואין עליה סימני נזק מחרקים", אמרה מוריס.

נוצה שנמכרה במכירה פומבית. Webb's Auction House,
תראו את הצבעים - אחת מנוצות ההוייא הטובות ביותר/Webb's Auction House

אז מי קנה אותה?

הנוצה רשומה כטאנגה טוטורו (אוצר אותנטי) במשרד לתרבות ומורשת בניו זילנד, כלומר רק אספן "טאנגה טוטורו" רשום יכול לקנות את הנוצה, והנוצה לא יכולה לצאת מניו זילנד ללא אישור.

יש מעט פרטים לגבי המקור של הנוצה ומוריס לא יכלה לחשוף מידע על המוכר או הקונה בשל הסכמי סודיות. אבל היא אמרה ששניהם אספנים רשומים ותושבי ניו זילנד וצייה שלא היו הצעות בינלאומיות לרכישה.

כ-30 איש נכחו במכירה הפומבית, אולם כל ההצעות הוגשו בטלפון או דרך האינטרנט. מוריס אמרה שאנשים צפו במחיר עולה בנשימה עצורה.:כשההצעות בסופו של דבר נעצרו והפטיש נחת, נשמעו מחיאות כפיים בחדר - זה לא משהו שקורה במכירה פומבית."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully