וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעמת עם משפחות חטופים ודרך על בכירי משרדו: השבוע של שר האוצר

עודכן לאחרונה: 15.6.2024 / 7:20

כוחני, זחוח ומלא פנטזיות, סמוטריץ' מהנדס את התקציב לפי צרכי הקואליציה ומטיף מוסר לדרג המקצועי במשרדו. הצרות שעדיין לא טופלו בתקציב 2024 הן רק קדימון למצב הגרוע בתקציב 2025 שיכלול זינוק של כ-50 מיליארד שקל בהוצאות

סמוטריץ למשפחות חטופים: ״אין נזק גדול יותר שאתם עושים לקרוביכם, מלהכניס פוליטיקה״/דוברות מטה המשפחות

שר האוצר שיגר בדיוק לפני שבוע מכתב לראש אגף תקציבים יוגב גרדוס תחת הכותרת היומרנית "ממלחמה לצמיחה" ובו הנחיות לקראת הכנת תקציב 2025. הבשורה הטובה היא שהשנה התקציב יהיה חד שנתי ולא דו שנתי הכתוב על הקרח.

הבשורה הרעה היא בעצם המשלוח התקדימי של מכתב הכוונות שהתקבל בהפתעה. באגף התקציבים לא זקוקים להוראות ההפעלה של שר האוצר איך להכין תקציב. תקציב זה לא מתכון לעוגה. גם אם יעירו את ראש האגף באמצע הלילה הוא יהיה מסוגל לצטט את כל המספרים.

אבל סמוטריץ' שיכור הכוח החליט לשבור את הכלים ובמקום שדיוני התקציב ירוכזו באוצר, הסדר התהפך הפעם: משרדי הממשלה יגיעו לאוצר עם צרכי התקציב ואז יבוצעו ההתאמות. לכאורה המדובר בשינוי מינורי, אבל בפועל המדובר במהפכה.

וזה לא עניין של מה בכך. תקציב 2025 צפוי להיות גבוה מ-600 מיליארד שקל. הכותרת המפוצצת "ממלחמה לצמיחה" שבמכתבו מסתירה אין ספור אפשרויות ליצירתיות חשבונאית שתופנה כמובן לתועלתם של קבוצות לחץ פוליטיות.

בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת - הצבעות על התקציב. 23 במאי 2023. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
סמוטריץ'. במקום שדיוני התקציב ירוכזו באוצר, הסדר התהפך הפעם/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

אנשי האוצר חרדים לגורל המשק ומה שמנחה אותם הם שיקולים מקצועיים בלבד. הנחיית השר להתיישר עם משרדי הממשלה שרואים את טובת הקלפי ולא את טובת המשק צריכה להדיר שינה מעינינו.

סמוטריץ' גם מבקש שהתקציב יוצג כבר בדיונים שיתקיימו בשבוע הבא (ב-18-19ביוני) באירוע שנראה כמו סמינר או ועידה כלכלית ללא עבודת מטה רצינית. יהיו שם הנגיד שלא ברור מדוע הוזמן, החשב כללי, הממונה על השכר, הכלכלן ראשי, היועץ משפטי, מנהל רשות המסים, ראש מטה שר האוצר וכמובן מנכ"ל האוצר.

שר האוצר פותח את מכתבו במילות נועם מכובסות כמו החיוניות בקידומן של רפורמות בהייטק, הנדל"ן, התשתיות והחינוך שיביאו לצמיחה. חלק מאלה כמו בתחום ההייטק כבר נמצאים ממילא בשלבי אישור מתקדמים וכוללים מתן הטבות מס לענף.

שרת המדע גילה גמליאל כבר הקדימה והכינה בקשות לתוספת תקציב של מיליארדי שקלים. למרות זאת סמוטריץ' אינו מזכיר אפילו במילה מה מקורות התקציביים שיממנו את שיגעונות השרים. האם תהיה גביית מיסים נוספת או ביטול הטבות מס בסקטורים שונים?

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
רו״ח יהלי רוטנברג
יוגב גרדוס
ד"ר שמואל אברמזון. גלעד ארצי, דוברות האוצר, יח"צ, עיבוד תמונה
בכירי האוצר יוגב גורדוס, יהלי רוטנברג ושמואל אברמזון. הכוחניות של שר האוצר מתגברת ועמה ורצונו לנטרל את כוח פקידי האוצר ולהעבירו לשרי הממשלה/עיבוד תמונה, גלעד ארצי, דוברות האוצר, יח"צ

אבל עוד לפני שנעסוק בתקציב 2025 נזכיר לשר את תקציב 2024. סמוטריץ' הגיע השבוע באיחור אופנתי לדיון בתקציב בוועדת הכספים שעסק בכל הנושאים חוץ מענייני כלכלה. אלה שעצמו עיניים לרגע יכלו להתבלבל ולחשוב שבפני הוועדה יושב ראש הממשלה בכבודו ובעצמו.

בחשיבות עצמית הרחוקה ממידותיו של מי שבקושי עובר את אחוז החסימה, סמוטריץ' דיבר על ענייני ביטחון, התעמת מול משפחות חטופים ופינטז על הכרעת חמאס. על שאלות כלכליות של חברי אופוזיציה סירב לענות וביקש להעביר אותם אליו בכתב.

הצרות שעדיין לא טופלו בתקציב 2024 הן רק קדימון למצב הגרוע בתקציב 2025 שיכלול זינוק של כ-50 מיליארד שקל בהוצאות. אלה יעלו אם תפרוץ מלחמה מול לבנון שתגשים את חלומותיו של סמוטריץ' עצמו. אבל שר האוצר בשלו.

שיגור המכתב אינו מקרי. זו דוגמה נוספת להתגברות הכוחניות של שר האוצר ורצונו לנטרל אם כוחם של פקידי האוצר ולהעבירו לשרי הממשלה על שלל האינטרסים ההזויים. המדובר בסוג של מלחמה על התודעה התקציבית.

מהלך המוצג "כצעד מדיניות" ינטרל את יכולת היועצים המשפטיים וגורמי האופוזיציה להילחם נגדו. התוצאות בהתאם. כבר ראינו מה מסוגלת שרת התחבורה (למקסיקו, הודו וסרילנקה) מירי רגב לעולל לתקציב קטן בהרבה. או איך תקציבי משרד ההתנחלויות של אורית סטרוק ממפלגתו של סמוטריץ' התנפחו.

בצלאל סמוטריץ׳ עם משפחות החטופים בוועדת הכספים. ערוץ הכנסת
סמוטריץ' מתעמת השבוע עם משפחות החטופים. סירב לענות לשאלות חברי האופוזיציה/ערוץ הכנסת

שר האוצר כבר הוריד את מסכת הממלכתיות ומתעלל בפקידי משרדו ללא בושה. כשהחשב הכללי וראש אגף התקציבים באוצר הודיעו לרשתות החינוך החרדי על ניתוקם מה-1 ליולי ממערכת השכר של האוצר הוא דרש לבטל את המהלך בנימוק "שעם כל הכבוד מישהו כאן התבלבל".

אז עם כל הכבוד, מי שהתבלבל כאן הוא שר האוצר. אם הוא "זורם" עם הפרות של כללי התקציב והבקרה משיקולים קואליציוניים, הנזיפה מגיעה לו בלבד ורצוי ממבקר המדינה. מערכת היחסים שלו עם היועץ המשפטי של משרדו אסי מסינג יודעת מורדות ומורדות.

אחרי פרוץ המלחמה הוא הורה ליועץ להימנע ממתן הוראות למנכ"ל משרדו או לראש המטה שלו. "אתה יועץ ומתוקף כך אתה רשאי לייעץ, אך לא לתת הנחיות למי שאינם כפופים לכך". ובכן היועץ המשפטי של משרדו כפוף עם כל הכבוד למערך הייעוץ הממשלתי.

"אתה שר אוצר, ועם כל הכבוד לך אני לחייב להסביר לך שתפקידי הוא להזהיר ממהלכים הנוגדים את החוק", אמורה הייתה להיות תשובת מסינג. שר אוצר המהנדס את התקציב לצרכי קואליציה ופוגע בעצמאות אנשיו אינו ראוי להישאר שנייה נוספת בתפקיד. כבר עדיף שר אוצר מעלי אקספרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully