וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכירות, מלצרות או קיפול מגבות בבריכה: בני הנוער מסתערים על שוק העבודה

עודכן לאחרונה: 21.6.2024 / 8:05

עבור תיכוניסטים רבים חופשת הקיץ היא גם היכרות ראשונה עם מעגל העבודה. פגשנו שלושה מעסיקים כדי לבדוק מה הם מציעים לעובדים הצעירים

בווידאו: מחנה קיץ של הצופים בכלא אופק/צילום: ניב אהרונסון, עריכת תוכן: דניאל פרבר בל, עריכת וידאו: ניר חן, טל רזניק, אביעד בללי

"רשת קרביץ מגייסת מדי שנה ביולי-אוגוסט מאות רבות של עובדים, מעל 500 בני נוער, חבר'ה לפני צבא, סטודנטים, וכל מי שמתאימה לו עבודה לתקופה קצרה. השנה אנו מגייסים אפילו יותר מהרגיל לתקופת הקיץ, גם כי נוספו לנו עוד כמה סניפים במהלך השנה, אבל בעיקר מפני ששנת הלימודים האקדמית נפתחה מאוחר, והיא גם מסתיימת יותר מאוחר", אומר מאור ארצי, סמנכ"ל קמעונאות ברשת קרביץ.

בתקופת הקיץ, מספר ארצי, בדרך כלל יש ברשת קרוב ל-150 סטודנטים שבאים לעבוד, "ואילו בקיץ הזה רבים מהם עוד יהיו בתקופת לימודים ובתקופת מבחנים. לכן אנחנו קוראים השנה אפילו בצורה יותר ממוקדת לבני נוער מגיל 16 ומעלה ומזמינים אותם להגיע לסניפים שברחבי הארץ, ולשאול את מנהלי הסניפים האם מחפשים עובדים לקיץ. בהרבה מקרים התשובה תהיה 'כן'. גייסנו כבר לא מעט בני נוער, צוות של משאבי אנוש שלנו השתתף למשל ביריד תעסוקה של בני נוער בתל אביב, אבל עדיין אנו רחוקים מהשלמת המכסה".

זוג צעירים מחייכים. ShutterStock
זוג צעירים מחייכים/ShutterStock

יותר קורות חיים

ב-20 ביוני הסתיימו הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים וחלק גדול מבני הנוער יצטרפו במהלך חופשת הקיץ למעגל העבודה. "אנחנו רואים הרבה בני נוער שמחפשים עבודה לקיץ כבר אחרי פסח ומתחילים להשתלב. בגדול, לקראת הקיץ יש עליה בביקוש עובדים לענף המסעדנות, לשליחויות, לעבודה כמוכרנים בחנויות, לעבודה במתחמי בילוי וגם דרושים מדריכים לקייטנות", אומרת ליאת בן תורה שושן, מנהלת תחום קריירה בקבוצת AllJobs.

לדבריה, על פי נתוני AllJobs, אם בוחנים את התקופה מפסח ועד ימים אלה לעומת אותה תקופה אשתקד, הרי שבקטגוריית "עבודה ראשונה" / "מתאים לצעירים ובני נוער" רואים השנה עליה בשליחת קורות חיים של יותר מ-100% לתפקידי המזון והמשקאות (למשל מלצרות, שירות בתחום חנויות מזון ומשקאות, עבודה בבתי מלון), ואילו בשליחת קורות חיים לתפקידים התחלתיים בתחום שירות לקוחות שלא דורשים ניסיון - רואים עליה של למעלה מ-20%.

"חוץ ממה שאנו רואים באתר, יש כמובן משרות שעוברות מפה לאוזן, של 'חבר מביא חבר'. יש גם כאלה שמגיעים ישירות לקניונים, לחנויות ומחפשים עבודה. ויש גם חברות שפותחות משרות בקיץ לילדי העובדים", היא אומרת ומוסיפה שלדעתה את הנתונים שרואים השנה לעומת אשתקד ניתן לייחס למשל גם לעליה ביוקר המחיה.

"האתגרים הכלכליים כמו עליית המחירים, שחיקת השכר והאינפלציה גורמים לנוער להבין שבשביל מותרות צריך לצאת לעבוד", היא מציינת. "ההבנה שכיום מאתגר יותר 'לסגור את החודש' הוא גורם שמניע את הנוער לצאת לעבוד כדי לממן שיעורי נהיגה, טלפון חכם מתקדם, יציאות ואת כל נושא המותרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שרון שפירא סמנכ"ל שיווק קבוצת BBB. קבוצת BBB,
שפירא. "אנשים מעדיפים לעבוד במקצועות אחרים או לא לעבוד בכלל. לכן אנו פונים לקהלי יעד צעירים יותר"/קבוצת BBB

ומה קורה בקרב המעסיקים?
"מבחינתם רואים עליה של 50% לעומת אשתקד בביקוש עובדים למשרות המתאימות גם לבני נוער, אם זה בבתי מלון ומקומות הארחה, בתחום המזון והקייטרינג. מדובר בתפקידים שתמיד היו בדרישה גבוהה, ובמיוחד עכשיו בעונת הקיץ והחופש נדרשים לידיים עובדות רבות. את העלייה לעומת אשתקד אפשר אולי לייחס לעובדה שמצד אחד אנחנו נמצאים בתקופה שלא מעט אנשים נמצאים במילואים וחסרים עובדים.

כמו כן, יש אנשים שבוחרים הקיץ לנפוש בארץ ולא לצאת לחו"ל, מה שמגביר את הדרישה לתפקידים האלה, שכאמור תמיד יש להם דרישה. אגב, גם בביקוש של מעסיקים לעובדים לתפקידים ראשונים בקווי יצור פשוטים, במפעלים ובתי מלאכה רואים עליה יפה לעומת אשתקד".

כאמור, רשת קרביץ מגייסת מדי קיץ מאות בני נוער לתגבור הסניפים. לקרביץ 70 סניפים, כאשר הפריסה הגיאוגרפית היא מקריית שמונה ועד אילת. "השנה, לצערי, זה מראש פינה ועד אילת. הסניף בקריית שמונה סגור. זה סניף חשוב, קרוב ללבנו, אבל במקרה הזה בטיחות העובדים שלנו קודמת וגם כמעט כל הסניף מגויס למלחמה מהיום הראשון", אומר ארצי ומספר שלהערכתו כ-50% מבני הנוער שעובדים ברשת בחופש הגדול, חוזרים גם לעבוד בחופש בשנה שלאחר מכן.

"הם מקבלים אצלנו סט של הכשרה מעמיקה, הדרכות בזום, משמרות חניכה בתוך הסניפים. היתרון מבחינתם בעבודה אצלנו הוא שציוד לבית הספר זה עולם תוכן שמדבר אליהם. אלה מוצרים שהם משתמשים בהם ביומיום. הם לא פחות מומחים מאיתנו. אלה עולמות תוכן טובים עבורם, עבודה מגניבה שמדברת בשפה שלהם. גם במהלך השנה יש אצלנו בני נוער שעושים משמרת או שתיים אחרי הלימודים, ואם זה טוב להם - אז טוב גם לנו".

לדברי ארצי, בני נוער שבאים לתגבר בקיץ בקרביץ מאוד נחוצים לרשת מדי שנה. "אנחנו מגייסים המון בני נוער מפני שבעצם אנו מכפילים את מקומות המכירה שלנו בחופש הגדול, מוסיפים נקודות מכירה מעבר לסניפים הקיימים", הוא מסביר. "אנו עורכים ירידי חזרה לבית ספר ברחבי הקניונים, שם מציגים את הקולקציות החדשות ביותר של הציוד שלנו, ובעצם הופכים מ-70 נקודות מכירה לכמעט 150 נקודות מכירה. זו אופרציה מאוד מורכבת גם לוגיסטית, גם תפעולית, גם מבחינת משאבי אנוש".

עסקים רבים מחפשים בני נוער בעונת הקיץ. כיצד אתם מנסים למשוך אותם אליכם?
"העבודה אצלנו מאוד מתגמלת. מעבר לשכר, אנחנו מייצרים תגמולי בונוסים על מכירות גם לבני נוער והם יכולים להיות מתוגמלים מעבר לשכר הבסיס בעוד כמה מאות שקלים. אנחנו גם עושים תחרויות נושאות פרסים לעובדים, ויש גם בונוס התמדה. החבר'ה שנשארים אתנו מתחילת הקיץ ועד סופו זכאים לבונוס התמדה על כך שעבדו איתנו כתף אל כתף עד התקופה האחרונה של הקיץ".

ליאת בן תורה שושן מנהלת תחום קריירה קבוצת AllJobs. לילך אוזן,
בן-תורה שושן. "עליה של יותר מ-100% בשליחת קורות חיים לתפקידים בתחום המזון והמשקאות"/לילך אוזן

קיץ בלחמניה

"בכל הקבוצה אנו מעסיקים בתקופת הקיץ - שהיא תקופה סוערת ומאוד עמוסה במסעדות - כמה מאות בני נוער שמתווספים לצוותים הקיימים ומחזקים אותם", אומר שרון שפירא, סמנכ"ל שיווק של קבוצת BBB, הכוללת את הרשתות BBB, בורגרים ומוזס שופ. "אנחנו רוצים להעניק שירות מעולה לכל האורחים, ולכן מחזקים את הצוותים בכל הקשור למארחים, מלצרים, מפני שולחנות, עובדי ניקיון וכדומה. יש הרבה בני נוער שעבדו אצלנו בין כיתה י' ל-י"א, ועכשיו חוזרים לעבוד בין י"א ל-י"ב.

יש גם שסיימו את הלימודים וחוזרים לעבוד אצלנו עד הגיוס. למלצר, לארח, לפנות זו לא עבודה קלה. זה כרוך בהרבה מאמץ, הסטנדרטים שלנו מאוד גבוהים, לא כל אחד מתאים לתפקיד, אבל עצם זה שהם חוזרים אלינו מדי שנה מוכיח שכיף לעבוד אצלנו".

מבין הסניפים של קבוצת BBB, מספר שפירא, רק סניף רשת בורגרים שבקריית שמונה סגור. "אין לנו עוד עסקים שנמצאים באזורים 'חמים' והפעילות ביתר הסניפים מתקיימת כסדרה. אבל כן יש ימים שבהם יש התקפות על אזור הצפון, ואז אנחנו בירידה באותו יום, אבל בגדול הרשתות עובדות כרגיל", הוא אומר ומציין ש"המצב בכלל בשוק התעסוקה של עולם המסעדנות הוא מאוד קשה כבר תקופה ארוכה. יש יותר ביקוש מאשר היצע, אנשים מעדיפים לעבוד במקצועות אחרים או לא לעבוד בכלל. לכן אנו פונים לקהלי יעד צעירים יותר, שכמובן צריכים לעמוד בסטנדרטים של הרשתות מבחינת שירות ומקצועיות, ושעוברים אצלנו הכשרות".

בקבוצת BBB מעסיקים בתקופות הקיץ בני נוער מגיל 16 ומעלה, והגיוס לעבודה, לדברי שפירא, כבר החל בחלק מהסניפים. "לצערי, זה שוק שכאמור תמיד דורש ידיים עובדות", הוא אומר. "יש חבר'ה שמגיעים אלינו בשיטת 'חבר מביא חבר'. באופן כללי, מי שמחפש לעבוד בקיץ, מוזמן לפנות אלינו או דרך טופס פניה לחיפוש עבודה שאפשר למלא באתרי שלושת המותגים שלנו, או להיכנס פיזית לאחת המסעדות שברחבי הארץ, או להתקשר. אנו זמינים בכל הפלטפורמות".

מאור ארצי סמנכ"ל קמעונאות רשת קרביץ. קרביץ,
ארצי. "מי שנשאר איתנו עד סוף הקיץ מקבל מענק התמדה"/קרביץ

מעל החוק

"תמיד בקיץ, התקופה הלחוצה שלנו, אנו מעסיקים במלונות כ-100 בני נוער בתפקידי מלצרים, מקפלי מגבות, נערי בריכה ומדריכי ילדים. אלה בעיקר התפקידים המבוקשים", אומר גולן כהן, סמנכ"ל משאבי אנוש, רשת ישרוטל. "בגלל התחרות שקיימת בחוץ אנו משלמים יותר משכר הנוער שקבוע בחוק. היום אצל החבר'ה הצעירים זה לא רק להעביר את הקיץ, אלא 'כמה אני מרוויח לשעה?'. יש גם מקרים שבהם חלק מבני הנוער נשארים לעבוד אצלנו במהלך השנה, במסגרת מה שמאפשר החוק כמובן".

כהן מדגיש ומוסיף ש"בעיקר השנה, כשיש לנו הרבה מילואימניקים וקשה להשיג כוח אדם, בני נוער יכולים לסייע. לתפקידים מסוימים אנחנו מגייסים כבר מגיל 15 וחצי. חלק מהם כבר גייסנו, ובמהלך השבוע-השבועיים הראשונים של תחילת החופש נסיים את הגיוס. עשינו פרסום, זה גם עובר מפה לאוזן, ואנו גם מעסיקים ילדי מנהלים ועובדים שמביאים חברים שלהם. מי שמתעניין בעבודה יכול לפנות למשאבי אנוש שבמלונות, ויש לנו גם מרכז גיוס באילת ובתל אביב. אנו פוגשים חבר'ה צעירים שרוצים לעבוד, ואנחנו אפילו מאוד מופתעים מהרצינות המאוד גבוהה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully