וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסכון לכל ילד: ניתן יהיה לעבור מבנק לקופת גמל

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 13:06

עד כה מי שבחר בבנק בתחילת ההפקדות לא היה יכול להעבירו לקופת גמל למרות התשואות העדיפות בהרבה. חוק חדש צפוי לשנות את המצב, בכפוף לאישורו במליאת הכנסת; מנתונים שהוצגו בדיון עולה כי כמחצית מההורים עושים בחירה בעצמם וכי בחירה בבנק תשיג לילד רק חצי מהתשואה

קופת חזיר, חיסכון, פנסיה/envto

בשורה להורים ולילדים: הצעת חוק חדשה שאושרה לקריאה שנייה ושלישית קובעת כי הורים יוכלו להעביר את כספי "חיסכון לכל ילד" מהמסלול שנבחר בבנק למסלול רווחי יותר של קופת גמל. עד כה ההורים לא יכלו לעבור בין בנקים לקופות גמל ולהיפך אלא רק בין חברות מאותו סוג ובין מסלולים (לפי רמת סיכון ועוד), וזאת למרות שקופות הגמל השיגו תשואות עדיפות משמעותית.

עם זאת החוק לא מוציא את הבנקים מהמשחק אלא רק מצמצם את חלקם ומאפשר ניידות. כספים שהופקדו עד כה במסלולי הבנקים יישארו שם, ורק כסף חדש יוכל להיות מופקד בקופות הגמל.

ועדת הכספים אישרה היום פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הביטוח הלאומי הקובעת כי ניתן יהיה לשנות את מסלול ההפקדה, כך שמי שהתחיל להפקיד בפיקדון בנקאי במסגרת "חיסכון לכל ילד", יוכל לעבור להפקיד בקופת גמל - זאת נוכח התשואות העודפות בקופות הגמל שהוצגו במהלך הדיונים ובמטרה להגדיל את החיסכון לילדים. מהדיונים עלה עוד כי חלק ניכר ממפקידי הכספים בבנקים הן משפחות מרקע מוחלש. סכומים שהופקדו עד למעבר יישארו בפיקדון המקורי, והמעבר יוכל להיעשות רק מבנק לקופת גמל ולא להיפך.

עוד נקבע כי על מנת לקדם חיסכון מקסימלי לילדים, הורים שבחרו בילדם הראשון להפקיד את הכספים בבנק, ובילדם השני לא יעשו בחירה אקטיבית באמצעות כניסה לאתר התוכנית, תהיה ברירת המחדל עבור הילד השני הפקדות בקופת גמל במסלול סיכון מוגבר.

ינון אזולאי. חזקי ברוך, אתר רשמי
אזולאי. "החוק נולד גם מניסיון אישי פחות מוצלח, שהחיסכון של הילדים שלי מופקד בבנקים"/אתר רשמי, חזקי ברוך

מדובר בהצעת חוק של ח"כ ינון אזולאי אשר אמר כי "הצעת החוק הזו שנתיים וחצי בוועדה, תוך כדי הליך החקיקה ובעקבות הגשת הצעת החוק שלנו, הרשות הביאה את התיקון שביקשנו לעשות וברירת המחדל הפכה ועברה מהפקדה בבנקים לקופת גמל בסיכון מוגבר, שזה כבר הישג בפני עצמו. הדבר השני היה לקחת את הפיקדונות הקיימים ולהעבירם מהבנקים לקופות הגמל, זה נעשה בתיקון הזה. בתיקון הזה אנחנו קובעים גם שילד שני יעבור לקופת גמל אוטומטית. החוק נולד גם מניסיון אישי פחות מוצלח, שהחיסכון של הילדים שלי מופקד בבנקים".

על העובדה כי לא ניתן יהיה להעביר את מה שנחסך עד כה בבנקים לקופות גמל אמר ינון כי "דעתי היתה מההתחלה שיש להוציא את הבנקים, הם נשארים בתמונה אבל עם פחות אפשרויות שיגיעו אליהם, כי מי שרוצה להשקיע בבנק צריך לעשות צעד אקטיבי. להגיד שאני רווה נחת? לא, אבל כשבאתי לגעת בפיקדונות ומעבר שלהם, אמרו כל גורמי המקצוע שלא ניתן לעשות זאת והגענו לפתרון, הבנקים היו מעדיפים שמה שהופקד בבנקים ימשיך להיות מופקד שם, אבל כעת ניתן להעביר את המשך החיסכון לקופות גמל, ואי אפשר לעשות מעבר הפוך לבנקים. החוק הוא בשורה ענקית לטובת חיסכון ילדינו".

לינור דויטש, לובי 99, אמרה כי "בסוף זו תוכנית פטרנליסטית במובן הטוב, שנועדה לצמצם פערים, אבל המדינה לא חשבה עד הסוף, ומה שיצא הוא שילד שחסכו לו בבנק יצא עם שליש מהסכום, ומי אלה? אנשים עם פחות אוריינית פיננסית. כך 80 אחוז ממי שמפקיד בבנקים זה השכבות החלשות, אנחנו משאירים את השכבות החלשות עם פחות כסף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בנקים. פלאש 90: אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני, יונתן זינדל, שלומי גבאי
מדת האוצר שהבנקים לא צריכים להיות במסגרת חיסכון לכל ילד, הפער בחיסכון עומד על בערך פי שתיים בין המוצרים/שלומי גבאי, פלאש 90: אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני, יונתן זינדל

באיגוד הבנקים מחו. גלי כספרי, נציגת האיגוד, אמרה כי "הבנק שנתן את ההצעה שלו לילד, יצא מנקודת הנחה שהתשלומים ימשכו במשך 18 שנה, ולפי ההצעה הקיימת להורה תהיה אופציה לשבור את זה באמצע, זה מאוד חריג ולא קיים בבנקאות. הריבית היום היא ריבית מאוד אטרקטיבית, הריבית שהבנקים מציעים, זה לא הריביות שהיו לפני שנתיים ושלוש. ילד שנולד עכשיו מקבל 5 וחצי אחוז, עד גיל 18".

שרית דמרי, ביטוח לאומי, אמרה כי "רק 49% עושים בחירה אקטיבית. מתוך 197 אלף לידות בשנת 2023, 96 אלף בחרו בצורה אקטיבית - 81 אלף מהם בחרו בקופות גמל, ו-15 אלף המהווים 8% בחרו בבנקים".

עוד ציינה דמרי כי בקרב 90 אלף הילדים שלא נבחר עבורם מסלול נבחר מסלול ברירת המחדל שהינו קופת גמל במסלול מוגבר, ועבור 9,000 נוספים נבחרו בנקים כהמשך לאח קודם, מצב שישונה כעת עם כניסת החוק לתוקף כאמור, וגם אלה יופנו לקופות הגמל במסלול מוגבר.

נציג אגף תקציבים ציין על רקע הדברים כי עמדת האוצר שהבנקים לא צריכים להיות במסגרת חיסכון לכל ילד, וכי הפער בחיסכון עומד על כפי שתיים בין המוצרים, על כך תהה ח"כ אזולאי מדוע האוצר לא מביא הצעה שמוציאה את הבנקים מצידו: "החוזה שלכם הסתיים בדצמבר 23, לקראת החוזה החדש אמרתם שתוציאו את הבנקים ולא עשיתם זאת", נציג האגף ציין כי הבאת הצ"ח בדבר הוצאת הבנקים תישקל.

ח"כ ולדימיר בליאק הוסיף כי "אני חושב שיש פה צעד מאוד חשוב לטובת הציבור והילדים, זה דבר מבורך. אני מתלבט פה באופן אמיתי, אין ספק שקופת גמל להשקעה הרבה יותר נכונה ומבחינת תשואות התמונה ברורה, אין ספק שמדובר באוכלוסיות מוחלשות והישארות בבנקים עלולה לפגוע. ההתלבטות היחידה שלי היא אידיאולוגית, אני פחות מתחבר לגישה פטרנליסטית שנחליט להורים מה יקרה עם הילדים שלהם. עם ברירת מחדל ומעבר חד סיטרי אני מסכים, אני חושב שמי שכן רוצה להפקיד בבנק, להשאיר לו את האופציה, אני מאמין בחופש הבחירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully