וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' לא ידע: כך מתעלמת המדינה ממצוקת העסקים בצפון

עודכן לאחרונה: 24.7.2024 / 14:08

מדינת ישראל הודיעה בגאווה על השקת מתווה פיצויים לעסקים בגליל ובגולן, שספגו פגיעה אנושה בשל המלחמה. רק שכאשר מעיינים בה, מתברר שהיא מעניקה פיצוי חלקי וחסר. ומי לא בתמונה? שר האוצר

בצלאל סמוטריץ' מניף את תמונתו של סינוואר בישיבת הסיעה של הציונות הדתית 08 ביולי 2024. ערוץ הכנסת, אתר רשמי
מרוב עיסוק בנושאים אחרים, אין לו מושג מה כולל ומה לא כולל מתווה הפיצויים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ'/אתר רשמי, ערוץ הכנסת

במדינת ישראל, גם כשסוף סוף יוצאת בשורה טובה, תמיד משהו חייב לקלקל אותה. הפעם זו הייתה ההודעה שהוציא אתמול משרד האוצר, על תכנית פיצויים חדשה לפי מחזורים למאי- יוני, לישובי רמת הגולן והגליל העליון. כאשר אם המצב המלחמתי ימשך, היא תוארך גם ליולי - אוגוסט.

על פניו, מדובר תכנית שתשפר את מצבם הכלכלי של עסקים שעומדים על סף פשיטת רגל, בגלל הפגיעה האנושה כתוצאה מהמלחמה, אבל איכשהו, חמקו להם ארבעה חודשים, שנשכחו איכשהו, ועליהם חלק נכבד מהעסקים לא יקבלו פיצוי.

תחילתה של הסאגה הזו בהודעה סתומה שיצאה מהאוצר לפני שבוע, על הארכת מתווה הפיצויים לעסקים בשל מלחמת חרבות ברזל, אלא שהמתווה שהוצג נתן פיצוי רק לחלק מהיישובים והעסקים, ונראה כי הם עלולים להידרש להחזיר כסף. בדיעבד מתברר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לא ידע על המתווה שפורסם ולא היה לו מושג שפורסמה הודעה בעניין.

אחרי פניות בהולות של יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, שנפגש אתמול עם סמוטריץ' בעניין לפני פרסום התכנית החדשה, ושל נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, שופר המתווה, אבל גם הוא עדיין עושה עוול לעסקים שהופקרו למציאות הביטחונית של ירי בלתי פוסק לכיוונם, ולא יקבלו את הפיצוי העקיף המגיע להם.

אדלינה. מיכל מור,
מסעדת אדלינה בקיבוץ כברי, בימים יפים יותר/מיכל מור

ללא מקור פרנסה

היום העסקים המפונים הישובי קו העימות, יחד עם כמה ישובים בגליל העליון, זכאים לפיצוי במסלול אדום. הלא מפונים מקבלים פיצוי במסלול מחזורים עד יוני.

ירון גינדי אומר שזהו מצב תקין, עסקי תיירות בישובי רמת הגולן בלבד זכאיים לפיצוי במסלול אדום, השאר אינם מפוצים על אובדן רווחים ושכר, אלא רק על הוצאות בלבד. כך שכלל העסקים ברמת הגולן (מלבד תיירות מובהקת) לא מקבלים פיצוי על אבדן רווחים או שכר החל מאוקטובר 2023, והם מפוצים על חלק מההוצאות הקבועות שלהם בלבד, ללא מקור פרנסה.

ממרץ הם לא מקבלים כלום גם לא השתתפות בהוצאות קבועות.

עסקים ביישובי הגליל העליון למעט מספר ישובים שהועברו להגדרת קו עימות (יסוד המעלה , שדה אליעזר , מירון , קדיתא , בר יוחאי , ספסופה ואור הגנוז) אין מסלול פיצוי מינואר, למעט לעסקי תיירות להם מגיע מסלול הוצאות מזכות עד אפריל 24.


המשמעות: לעסקי תיירות - אין פיצוי על אבדן רווחים ושום מקור פרנסה בגליל העליון למעט השתתפות בהוצאות קבועות מאוקטובר ועד היום .
"ישנם עסקים לדוגמא במרכז הארץ שנסמכים על תיירות חוץ", אומר ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "ולכן הם בירידת מחזורים של 100 אחוז מאוקטובר והם באפס פיצוי על רווחים מאוקטובר ומינואר על אפס פיצוי על ההוצאות הקבועות".

עוד בוואלה!

וואלה מובייל במבצע משפחתי משתלם במיוחד! חוסכים לכל המשפחה

לכתבה המלאה
ירון גינדי 7. ראובן קסטרו
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי: "איך בדיוק נשקם את הצפון?"/ראובן קסטרו

מדינת גדרה-חדרה

"ב - 7 באוקטובר זרקנו את הסחורה ומאז אותו יום אנחנו אוכלים מרורים", אומר אמיר אופנהיימר, הבעלים של מסעדת "אדלינה" בקיבוץ כברי, שספג ירי ופגיעות. "אחרי שלושה חודשים ניסיו לפתוח במהלך השבוע, וההבנו שאין לנו בשביל מה, ומאז אנחנו פותחים רק בסופי שבוע.

"עסקי התיירות סביבנו קיבלו פיצוי, אבל אנחנו, שנסמכים על תיירות, לא נחשבים. קיבלנו מקדמות על חשבון המסלול האדום וזהו. הפסקנו לקבל פיצויים על מחזורים מהמדינה בפברואר. אנחנו ממשיכים לפתוח בסופי שבוע, בלי שום הגיון, כי אנחנו מפסידים כל יום כסף ומשלמים לעובדים שלנו. המסעדות הופלו לרעה וכולם נמצאים על סף קריסה כלכלית. איך בדיוק רוצים שנמשיך להחזיק מעמד, אם לא נותנים לנו פיצוי מלא?".

ירון גינדי: "העסקים ברמת הגולן והגליל העליון לא קיבלו דבר מסוף דצמבר, למעט מה שקרוי 'הוצאות מזכות', זאת אומרת, הפיצוי הוא רק על ההוצאות אבל לא על אובדן ההכנסה והרווח. עכשיו המדינה מוכנה לפצות על הירידה במחזורים ממאי, אבל מה איפה הפיצוי על ארבעת החודשים מינואר עד סוף אפריל? בגליל המערבי, קיבלו אובדן מחזורים עד פברואר, ונשאר בור של חודשיים, שהאוצר לא מוכן לפצות עליהם, יתכן שזה בגלל שמדובר בחקיקה רטרואקטיבית".

כל ההתנהלות של המדינה מאז תחילת המלחמה היא בחקיקה אחורה. מה קרה פתאום?
"אין לי מושג. אבל מה שבטוח הוא, שב - 50 השנים הבאות נתמודד עם אויב מר שרוצה להשמיד אותנו, גם בצפון וגם בדרום, ומי שטוען אחרת הוא בת יענה.

אם בתקופות כאלה לא מפצים את העסקים באזורי הלחימה, מי ירצה בכלל להשקיע בצפון ואיך בדיוק נשקם אותו? נישאר עם מדינת גדרה חדרה? לשם אנחנו הולכים? אנחנו לא רק דופקים את מנועי הצמיחה שלנו שם, אלא את הכלכלה של כל מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully