וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקת נגד יבואני הרכב: הנחה את רשות התחרות למנוע מהם לייבא רכבים סיניים

עודכן לאחרונה: 8.8.2024 / 10:04

בלעדי: עוד פיצוץ בין שר הכלכלה לממונה על התחרות - ברקת זימן אותה לפגישה בטענה ודרש לפעול נגד יבואני הרכב, "מצב בלתי נסבל שבו היבואנים אוספים עוד ועוד מותגים והאזרחים משלמים כפול ופי שלוש על הרכב וחלפים"; הממונה על התחרות: "לא התקבלה פנייה"

שר הכלכלה ניר ברקת בהודעה מיוחדת בכנסת: ״פוליטיקאים מנסים להכשיל את רפורמת ׳מה שטוב לאירופה׳ - כדי להכשיל אותי ופוגעים בציבור/ערוץ הכנסת

עם השלמת רפורמת מה שטוב באירופה הגדיר שר הכלכלה ניר ברקת את היעד הבא: פירוק הקרטלים והמונופולים בשוק הרכב. השר ברקת זימן לאחרונה את הממונה על התחרות מיכל כהן לשיחה דחופה בלשכתו, ודרש ממנה לפעול בדחיפות כדי להוציא צווים נגד המונופולים בשוק הרכב - שלא יוכלו להשתלט כיבואנים בלעדיים גם על הרכבים הסיניים.

לדברי גורמים שנכחו בפגישה, הממונה על התחרות מיכל כהן מושכת את העניין למרות חוסר תחרות שפוגע בכל אזרח שמשלם פי שניים על רכב ועל חלפים לרכב מאשר אזרחים באירופה או אמריקה.

בדיון שהתקיים במשרד הכלכלה ברקת הגדיר את שוק הרכב כיעד הבא לטיפול בנושא הריכוזיות והגברת התחרות. כיום שוק הרכב סובל מריכוזיות וחוסר תחרות שגורמות למחירים של כפי שניים בעלויות הרכבים לעומת אמריקה ואירופה, ועלויות של כפי שלושה במחירי החלפים. זאת בשל שליטה של קבוצת מונופולים קטנה שהפכה עצמה ליבואנית בלעדית בתחום הרכב בישראל ומונעת תחרות.

השר ברקת הנחה את רשות התחרות לעצור בצו את המשך הריכוז של מותגים חדשים בתחום הרכב בידי קומץ היבואנים הקיימים, ואמר בפגישה כי "זהו מצב בלתי נסבל שבו היבואנים אוספים עוד ועוד מותגים, דבר שמחזק את הריכוזיות ומונע תחרות".

מיכל כהן מנכלית רשות התחרות
ניר ברקת. יונתן זינדל, חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
ברקת וכהן. השר מאשים את הממונה על התחרות בעיכוב הטיפול/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, חיים גולדברג/פלאש 90

מדובר בין היתר בחברות דלק מוטורס, צ'מפיון מוטורס, יוניון מוטורס וכלמוביל. הדברים קרו כאשר ברקע פועלת ועדה משותפת של משרד התחבורה, האוצר ורשות התחרות, אשר בוחנת את נושא התחרות בתחום וכיצד ניתן לשפרה ואמורה להגיש מסקנותיה בעוד מספר שבועות.

נראה כי מדובר בצעד שמגיע באיחור, שכן שורה ארוכה של מותגי רכב סיני כבר מיובאת לישראל והנהירה הגדולה של רכבים מאזור זה כבר נעשתה.

לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2022 ושבחן את התחרותיות בענף הרכב, יבואני הרכב מייבאים ומוכרים בעצמם 60% מהחלפים בשוק, עוד מצא המבקר כי שיעור החלפים המקוריים בישראל מוערך בכ-61%, לעומת 48% בגרמניה, 29% בצרפת ו-27% בבריטניה.

חלק גדול ממחירוני החלפים של היבואנים הוא בלוף מוסכם, כמו במקרה של חלפים שנרכשים בידי חברות הביטוח. אלה מקבלות לפי המבקר הנחות בשיעור 50% עד 90% מהמחירון. גם מוסכים מקבלים הנחות, ורק הלקוחות הפרטיים שרוכשים בעצמם חלפים, הם הפראיירים שמשלמים את המחיר המלא והמופקע.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

תגובת הרשות: "םועלת לקידום מספר רפורמות"

מרשות התחרות נמסר כי "לא התקבלה מהשר כל פנייה להוצאת צווים בעניין רכבים סיניים. הרשות יוזמת בימים אלה פעולות במסגרת צוות בין משרדי לקידום התחרות בתחום יבוא הרכבים החשמליים (ותוצרים סיניים בכלל זה) ועדכנה בכך את משרד הכלכלה. גם בנושא חלפים לרכבים רשות התחרות פועלת לקידום מספר רפורמות בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים, ועדכנה בכך את משרד הכלכלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully