וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפת וואלה עוררה סערה בטורקיה, וחברת הענק הודיעה כי תצא מפעילות בישראל

עודכן לאחרונה: 11.8.2024 / 15:24

חשיפת וואלה לפיה תחנת כוח בבעלות טורקית חלקית מספקת חשמל לצה"ל ואף האריכה את ההסכם במהלך המלחמה, הביאה לתגובות נזעמות בטורקיה, מחאות והפגנות; חברת "זורלו החזקות" דיווחה לבורסה כי תמכור חלקה בתחנת הכוח: "ממשיכים במאמצים להסיר אחזקותינו בישראל"

נשיא טורקיה, ארדואן, עם בניו של הניה באיסטנבול מנחם על מות אביהם מנהיג חמאס/לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

בעקבות חשיפת וואלה על הארכת החוזה לאספקת חשמל לצה"ל, בין משרד הביטחון ל"דוראד", שנמצאת בבעלות חלקית של "זורלו" הטורקית (25%), הודיע תאגיד הענק, שבעליו מקורבים לנשיא ארדואן, על כוונתו למכור את אחזקותיו בתחנת הכוח ולחסל את אחזקותיו בישראל.

מאז הפרסום, שצוטט בהרחבה תקשורת הטורקית כולל ידיעת שער בעיתון איידינליק, תחת מתקפה קשה של פעילי BDS ותומכי הסחורות נגד ישראל. הפגנות שונות התקיימו בסוף השבוע ליד ביתו של העומד בראשה, איש העסקים הטורקי, אחמד זורלו, וכן בכניסה למשרדי החברה.

"זורלו" היא חברת ענק מוכרת מאוד בטורקיה המחזיקה במפעלי טקסטיל, ייצור מכשירי חשמל ביתיים, חברות אנרגיה, תשתיות, נדל"ן ושירותים פיננסיים, וכן מרכזי קניות עצומים.

הכתבה שפורסמה ב"ג'רוזלם פוסט" באנגלית, זכתה למעל למיליון צפיות ברשת "X", וזכתה בגל גינויים בוטה. "הסחר המלוכלך בין חברות טורקיות לארגון הטרור ישראל נמשך ללא הפסקה. זה יירשם בהיסטוריה כבושה. כל מי שמועיל לישראל הציונית הוא לא אחד מאיתנו. גם אנחנו לא כאלה", נכתב שם. "אם זורלו הולדינג מספקת חשמל לברברים הציונים שרצחו היום 100 אזרחים, מה שהיא עושה, היא שותפה לטבח הזה. תהא קללת אללה גם עליהם. כשם שחרם מוחל על סחורות יהודיות, יש להחיל אותו גם על 'זורלו הולדינגס".

חשיפת וואלה הביאה לסערה בטורקיה. מערכת וואלה, עיבוד תמונה
סיקור תקשורתי בטורקיה לידיעה שנחשפה בוואלה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה

תנועת ה-BDS הטורקית קראה להחרים את החברה: "זורולו הולדינג ממשיכה את שותפותה לרצח עם, באמצעות אספקת חשמל לצבא הכיבוש. אנו מדגישים שום כי השקעות האנרגיה של זורלו הולדינג במדינה הכובשת, מספקות תמיכה לוגיסטית לרצח העם המתמשך בפלסטין, ואנו חוזרים על קריאתנו לחרם עד לסיום שותפות זו".

לנוכח הביקורת הקשה, פרסמה "זורלו הולדינגס", הנסחרת בבורסה המקומית, הודעה בה היא מצהירה על כוונתה למכור את חלקה בדוראד, ובכך לחסל את עסקיה בישראל. "בהתייחס לחדשות לגבי תחנת הכוח דוראד, שנמסרו לציבור על ידי כלי תקשורת שונים היום וקושרו עם חברתנו", נכתב שם, "היה צורך שחברתנו תוציא הודעה בהתאם לסעיף 9 שכותרתו 'אימות חדשות ושמועות' של ההודעה המיוחדת II-15.1 של הרשות לניירות ערך.

"בהקשר זה, אנו מבקשים ליידע אתכם שאנו ממשיכים במאמצים להסיר את חלקנו בתחנת הכוח דוראד ובישראל מהתיק שלנו, בהתחשב בהצהרה המיוחדת שלנו מ-24.05.2024 וכל בעלי העניין שלנו, במיוחד המשקיעים שלנו. נשתף את הציבור בהתפתחויות באופן מלא ובזמן".

חלקה האחרון של ההודעה מפתיע. כדי להוכיח את מחויבותה לחרם הטורקי, בסוף מאי מכרה "זורלו אנרג'י" לקבוצת אדלטק את אחזקותיה האחרות בארץ, בתחנות הכוח רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה, שהפעילו החברות במשותף, ב-127 מיליון שקל. בהודעה הרשמית נכתב, שהעסקה היא חלק ממעבר החברה הטורקית להתמקדות במקורות אנרגיה מתחדשים, במסגרתו מוכרת החברה את אחזקותיה בתחנות כוח מבוססות גז.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

אלא שעד כה, נראה של"זורלו" לא היתה כל כוונה להיפטר מהאחזקה המניבה שלה ב"דוראד", שמזרימה לכיסי הבעלים מאות מליונים בשנה, למרות שגם היא פועלת על גז. ככל הנראה, בעקבות הלחץ הכבד שהופעל עליה בימים האחרונים, נכתב בהודעה שהם "ממשיכים במאמצים להסיר את חלקנו בתחנת הכוח".

בשנת 2004 נכנסה זורלו לשותפות עם חברת "דוראד" אנרגיה, להקמה ותחזוקה של תחנת הכוח דוראד בעלות של מיליארד דולר. טקס החתימה החגיגי נערך באנקרה, בהשתתפות שר האנרגיה הישראלי ועמיתו הטורקי. בינואר 2005 נכנסה זורלו כשותפה בבעלות על תחנת הכוח, כשרכשה 25% מהמניות.

דוראד, אחת מתחנות הכוח הגדולות בישראל, ממוקמת דרומית לאשקלון, ומוסקת בגז טבעי וסולר, נמצאת בבעלות חלקית של המדינה בהיקף של 37.5% (דרך קצא"א א', המכונה היום שתא"א). משנת 2004 מספקת התחנה חשמל לצה"ל ומשרד הביטחון.

במהלך יולי, כחודשיים וחצי אחרי הטלת החרם הטורקי, חודש ההסכם ואושר פה אחד בדירקטוריון דוראד, כשנציגי זורלו הטורקית מצביעים בעדו ביחד עם יתר בעלי המניות הישראלים.

מעבר לעובדה שדווקא חברה בבעלות טורקית נבחרה על ידי משרד הביטחון להמשיך ולספק את החשמל לחיילי צה"ל, נשאלת השאלה כיצד מדינת ישראל מתירה לחברה טורקית להחזיק במתקן תשתית לאומי אסטרטגי, ועוד חולקת איתה את הבעלות עליו.

הציוץ עם הידיעה באנגלית, שזכה ליותר מ-1.2 מיליון צפיות

אחמד זורלו ונשיא טרוקיה ארדואן. urkish Presidency / Yasin Bulbul / Handout/Anadolu Agency, GettyImages
אחמד זורלו וארדואן. "נשתף את הציבור בהתפתחויות באופן מלא ובזמן"/GettyImages, urkish Presidency / Yasin Bulbul / Handout/Anadolu Agency

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לידיעה המקורית על הארכת ההסכם כי "בין משרד הביטחון לדוראד נחתם הסכם ארוך טווח בשנת 2004 שעודנו בתוקף. ההסכם לא חודש, אלא סוכם על עדכון אחוז ההנחה על תעריף החשמל לצורך הוזלת עלויות החשמל של מערכת הביטחון בהתאם לתנאי ההסכם. חברת דוראד היא חברה ישראלית, כשבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה היא מדינת ישראל, ופעילותה מתבצעת על פי החוק הישראלי ובכפוף לרגולציה הישראלית".

גם הצביעות הטורקית חוגגת כשמדובר בהרבה כסף וחברים. מצד אחד, ארדואן מטיל על ישראל חרמות, ומגביל את המסחר איתה, ומהצד השני, מאפשר לחברו הטוב להמשיך ולהחזיק פה מתקן תשתיות חשוב, בשותפות עם חברה ממשלתית, שמוכר חשמל לצבא שנלחם בעזה, כאשר בשל אותה לחימה הוטל על אותה הממשלה ממש, חרם סחורות. אלא שאחרי הסערה בסופ"ש, אפשר לקבוע כמעט בוודאות, שחלקה של "זורלו" על ב"דוראד" נמצא על המדף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully