וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רעידת אדמה כלכלית, מחדל חסר תקדים, רגע לפני נפילה לתהום"

עודכן לאחרונה: 13.8.2024 / 14:56

תגובות חריפות להורדת דירוג האשראי במערכת הפוליטית והעסקית: "נתניהו וסמוטריץ' מחבלים באופן מכוון במוניטין כלכלת ישראל, בחוסנו של המשק, ברמת החיים של אזרחי המדינה. כבר היום אגרות החוב של ישראל נסחרות ברמה של מקסיקו או פרו, היתכנות להורדות נוספות כבר בקרוב"

סמוטריץ': "לו היתה התיישבות יהודית בגוש קטיף, הטבח לא היה קורה"/כנס קטיף לאחריות לאומית

תגובות חריפות במערכת הפוליטית והעסקית להורדת דירוג האשראי של ישראל הלילה על ידי חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ.

החברה הודיעה על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של A+ לרמה של A, עם תחזית דירוג שלילית. בכך הצטרפה פיץ' לשתי חברות דירוג האשראי הנוספות, מוד'יס ו-S&P, שכבר הורידו - לראשונה בהיסטוריה - את הדירוג של ישראל בשנה האחרונה.

לשכת ראש הממשלה: "הכלכלה הישראלית איתנה ומתפקדת היטב. הורדת הדירוג הינה תולדה של התמודדות ישראל עם מלחמה רב-זירתית שנכפתה עליה. הדירוג יעלה שוב כשננצח - ואנו אכן ננצח".

בהודעת חברת פיץ' נכתב במפורש כי גורם חשוב בהחלטתה להוריד את דירוג האשראי הוא אי קבלת ההחלטות הכלכליות בממשלה ול"קיטוב הפוליטי ולשיקולים הנובעים מצרכים קואליציוניים אשר עלולים להוות סיכון לתחזיות החברה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
"הממשלה מובילה לכאוס כלכלי מוחלט, הגיע הזמן להנהגה אחרת, הנהגה אחראית ומקצועית"/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "כשאמרנו לראש הממשלה ולשר האוצר שחייבים לעשות תיקון ענק בתקציב - הם אפילו לא היו מוכנים לסגור משרדי ממשלה מיותרים ולהפסיק כספים קואליציוניים.
‏את התוצאה של העדפת השיקולים הפוליטיים על הלאומיים ראינו אתמול בהורדת דירוג האשראי, ולצערי כולנו נשלם את המחיר. ‏למדינת ישראל כלכלה חזקה, יזמים מעוררי השראה וכוח אדם יצירתי, שיזניקו אותה קדימה. אחרי שנחליף את הממשלה, נשקם גם את כלכלת ישראל."

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, תוקף את הממשלה על הורדת דירוג האשראי הלילה. "בנוסף למחדל הצבאי, ממשלת ישראל הובילה אותנו למחדל כלכלי חסר תקדים", הוא צייץ בחשבון ה-X שלו. "‏הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת הדירוג פיץ', היא רעידת אדמה כלכלית שתשפיע באופן מיידי על כל כיס של כל אזרח במדינת ישראל. הממשלה הזאת מובילה אותנו לכאוס כלכלי מוחלט, הגיע הזמן להנהגה אחרת, הנהגה אחראית ומקצועית".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הורדת דירוג האשראי של ישראל נראית כמו משהו טכני, היא לא. זה יעלה לנו. מעמד הביניים הישראלי ירגיש את זה בכיס. המחירים הבלתי נסבלים יעלו עוד יותר. המדינה תשלם ריביות גבוהות יותר. חברות הדירוג אומרות לנו: הכלכלה הישראלית לא מנוהלת. הממשלה לא יודעת מה היא עושה. המלחמה ארוכה ויקרה מדי, סדרי העדיפויות עקומים, ההפקרות חוגגת.

"כדי לעצור את הסחף צריך לסגור מיד לפחות 12 משרדי ממשלה מיותרים, לבטל את הכספים הקואליציוניים, לקדם מנועי צמיחה במקום תמיכות לאנשים שאינם עובדים, להציג תקציב מאוזן ואחראי שעונה על צרכי המשק במקום על צרכי הפוליטיקאים.

"ב-2013 קיבלתי לידי את משרד האוצר ומשק עם "בור תקציבי" של עשרות מיליארדים. עשינו תיקון מהיר ואחראי שסייע למעמד הביניים, חיזק את כלכלת ישראל והוביל לשנים של שגשוג והצלחה. ב-2022 "ממשלת השינוי" הובילה את המדינה לעודף תקציבי מרשים והעבירה שורה של רפורמות שהזניקו את המשק.

"זה מה שאנחנו צריכים גם עכשיו: ממשלה חדשה עם סדרי עדיפויות נכונים, שתקדם את מעמד הביניים ותוריד את יוקר המחיה, ותעביר תקציב שיחזיר את דירוג האשראי שלנו למקומו הטבעי".

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, הגיב גם הוא ואמר כי "הורדת דירוג האשראי של ישראל ע"י חברת פיץ' מהווה אינדיקציה נוספת למשבר הכלכלי. מתחילת המלחמה לא גילתה הממשלה אחריות כלכלית וגם לא נקטה בצעדי ריסון פיסקאלי משמעותיים, הנדרשים לנוכח העליה ההכרחית בהוצאות הביטחון. גם חגיגת הבזבוזים הפוליטיים נמשכה כבשגרה. משבר הוא גם תמיד הזדמנות לרפורמות (כלכליות) - אך גם מזה הקפידה הממשלה להמנע. המיתון בשער. תתעשתו!".

חה"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, לא חסך במלים קשות. "ממשלת נתניהו-סמוטריץ' ממשיכה לדרדר את כלכלת ישראל לתהום. בניגוד לטענותיו שר האוצר, אין בהורדת דירוג האשראי בעת הזאת שום דבר 'טבעי'. מדובר בתוצאה ישירה של המדיניות הכלכלית הכושלת של שר האוצר וראש הממשלה".

לדברי בליאק, "האם החלטת פיץ' על הורדת דירוג האשראי קשורה לחוסר היכולת של הממשלה לקבל הכרעות מדיניות קשות בעזה ובצפון? כן. לעובדה כי בתפקיד שר האוצר מכהן פוליטיקאי קיצוני ומשיחי, חסר ידע והבנה בסיסיים במאקרו כלכלה? כן. להמשך פיזור הכספים הקואליציוניים ולהחזקת המשרדים המיותרים? כן. לאי גיוס בני הישיבות ולהשתתפות הנמוכה של הגברים החרדיים בשוק העבודה? כן. לאי מיצוי כושר ההשתכרות בחלוקת הקצבאות? כן. לאי ביצוע "תכנית ההתכנסות" של משרד האוצר בתקציב 2024? כן. לעיכוב מכוון בדיונים ובהכנות תקציב 2025? כן.

"הכלכלה והציבור כולו כבר משלמים מחיר כבד על הורדות דירוג האשראי. החוב תופח, הגיוסים מתייקרים - גם עבור המגזר העסקי. השנה הוצאות הריבית של מדינת ישראל יגדלו בלפחות 5 מיליארד ש"ח לעומת 2023, בשנה הבאה - ב-8-9 מיליארד ש"ח, ב-2026 - ב-12-14 מיליארד ש"ח (!). על חשבון החינוך, הבריאות, הרווחה, התשתיות. כבר היום אגרות החוב של מדינת ישראל נסחרות ברמה של BBB (כמו מקסיקו או פרו), מה שמשקף היתכנות ריאלית להורדות הדירוג הנוספות כבר בשבועות הקרובים.

"נתניהו וסמוטריץ' לא יכולים להפיל את כל הכישלון המחפיר הזה על המצב המלחמתי, וכן לא יוכלו לטעון בפני ועדת חקירה שתקום - והיא תקום - כי "לא ידעו". נתניהו וסמוטריץ' מחבלים באופן מכוון במוניטין כלכלת ישראל, בחוסנו של המשק, ברמת החיים של אזרחי המדינה.

"אני קורא לכל הסיעות בכנסת ולכל חברי הכנסת שגורלה של כלכלת ישראל ומדינת ישראל יקרה להם - רגע לפני הנפילה לתהום, זו העת להחליף את ההנהגה הפוליטית והכלכלית וכושלת, ולהתחיל לשקם ולהבריא את ישראל".

בכירי ההייטק הגיבו בחריפות. מפורום "הייטק למען ישראל" הכולל עשרות מנכ"לים משקיעים ושותפים בחברות וקרנות הייטק נמסר כי "הורדת דירוג האשראי של חברת פיץ מצטרפת לשתי הורדות דירוג האשראי האחרות במהלך השנה האחרונה, ולראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל. הורדות אלו, אינן גזירת שמיים או קשורות אך ורק למלחמה, אלא תוצאה של התנהלות פיסקאלית מופקרת של שר אוצר, בגיבוי ראש הממשלה, הפועלים בהתאם לגחמות סקטוריאליות ושיקולים פוליטיים צרים ובניגוד לעצות של מומחים לרבות במשרד האוצר.

"הורדות דירוג האשראי משפיעות על האג"ח הישראלי, על חוסנו של המשק הישראלי, ויגרמו לעליות מחירים נוספות ולפגיעה בשירותים הציבוריים הקריטיים לחברה הישראלית (חינוך, בריאות, רווחה, תשתיות ועוד). כל משפחה בארץ, כל אזרח ואזרחית יישאו בנטל ובתוצאות ההתנהלות המופקרת לאורך שנים ארוכות.

"אנו קוראים לשר האוצר, לעסוק בתפקידו הרשמי, לבטל לאלתר תקציבים פוליטיים ומשרדים מיותרים ולנתב כספים לצרכי מלחמה ישירים ולערוצי צמיחה. יש לקיים דיוני עומק עם אנשי המקצוע ולעשות את הצעדים הדרושים גם במחיר הפוליטי שעומד לנגד עיניו של שר האוצר, ולחשוב של עתיד המדינה והכלכלה הישראלית שכבר נפלה לתהום, ולא לעתיד הממשלה".

"בתקופות מורכבות יש לבצע מהלכי חירום"

נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, רו"ח חן שרייבר: "שר האוצר והממשלה לא עושים את המהלכים הנכונים בשביל להשפיע על חברות הדירוג לתת תחזיות טובות יותר. מה שנדרש עכשיו, ממש עכשיו, זו אחריות כלכלית. כבר תקופה ארוכה שאנו בלשכת רואי החשבון שמחוברים לעסקים בכל הגדלים ובכל הארץ ומתייעצים ביננו יום יום על המצב, מציעים מספר צעדים פשוטים והם לא מקשיבים. לא יכול להיות שגורמי המקצוע מציגים ומתריעים וההנהגה נשארת בשלה. צריך מייד לצמצם את המשרדים המיותרים ולהשאיר רק את מה שנכון להמשך המלחמה וניהול הכלכלה.

"בנוסף, כפי שטענו בעבר, בתקופות מורכבות צריך לבצע מהלכי חירום: למשל, היועץ הכלכלי של ראש הממשלה דיבר לא אחת על הורדת המס על הרווחים הכלואים. האם זה התרחש? למה מחכים מיליארדי שקלים יכולים להכנס לקופת המדינה מהמהלך. נושא נוסף הוא נוהל גילוי מרצון - אנו מצויים בקשר כל העת עם רשות המיסים בעניין ותוהים מה קורה עם זה? צריכים לעודד את הנישומים להביא את הכסף ולא רק לנסות להרתיע, מה שלצערי לא עובד מספיק טוב. תחום נוסף שהמדינה חייבת לפעול בו על פי מדיניות אחראית הוא הנדל"ן. אפשר להוריד את מס הרכישה מ8% ל-5% , כדי להתחיל להניע עסקאות ולעורר את השוק שנמצא במצב של הקפאה תקופה ארוכה".

עוד הוסיף שרייבר: "הקופה מדלדלת, המדיניות אינה מעודדת את האזרח להכניס כספים למדינה והממשלה לא סוגרת את המשרדים המנופחים, אז מה אפשר לצפות מחברות הדירוג?"

פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה: "הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל על ידי סוכנות הדרוג פיץ' מבטאת את המשך ההדרדרות של כלכלת ישראל מאז הקמת הממשלה הנוכחית. הורדת הדירוג על ידי פיץ' מצטרפת להורדות הדירוג של מודי'ז ו-S&P ומשקפת את העובדה שמדינת ישראל כבר משלמת ריביות גבוהות על חובותיה. הורדת דירוג האשראי והריבית הגבוהה אינן רק תוצאה של המלחמה שנכפתה על ישראל ב-7 באוקטובר, אלא הן פועל יוצא של שורה בלתי נגמרת של מחדלים של הממשלה הנוכחית.

  • שר האוצר מעכב היערכות והכנה של תקציב המדינה לשנת 2025, תוך התעלמות מהדרג המקצועי באוצר ואזהרות בנק ישראל.
  • שר החינוך מקדם העברת סכומי עתק למוסדות חינוך חרדיים שאינם מלמדים לימודי ליבה.
  • הממשלה פוגעת במוסדות שלטון והחברה האזרחית שהם חיוניים לשגשוג כלכלת ישראל, כגון השירות הציבורי, מערכת המשפט, אמצעי התקשורת, והאקדמיה.
  • סבסוד השתמטות המונית משירות צבאי של הציבורי החרדי, והכבדת נטל השירות הבטחוני על הציבור הכללי.
  • כל אלה ומחדלים נוספים מדרדרים במהירות את מדינת ישראל ואת כלכלתה. אזרחי ישראל צריכים להתעורר ולקרוא בהקדם האפשרי לשינוי יסודי בעבודת הממשלה, אחרת הנזקים שהממשלה גורמת עלולים שלא להיות בני תיקון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully