וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנכ"ל נהרג בעזה, חבריו נחושים להמשיך בסטארטאפ מציל החיים שהקים

עודכן לאחרונה: 16.8.2024 / 8:20

אדם ביסמוט ז"ל ראה טביעה טראגית והחליט להקים סטארטאפ מונע טביעות המבוסס על ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית. בינואר נהרג ביסמוט בעת שירות מילואים בעזה, ממשיכי דרכו מספרים על החזון שהשאיר ועל המאמץ לממש אותו, ומספרים על התוצאות המפתיעות ועל התקווה להציל חיים

אדם ביסמוט/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ב-22 בינואר אירע ברצועת עזה אסון קריסת המבנים, בו נפלו 21 לוחמי צה"ל. בין ההרוגים היה גם רס"ם אדם ביסמוט ז"ל, בן 35 במותו, מפקד כיתה בגדוד 6261 שבחטיבה 261. לפני מותו הספיק ביסמוט להקים ולהוביל את הסטארט-אפ SightBit, מערכת המתריעה מפני סכנת טביעה. כעת נחושים בחברה שהקים להמשיך את חזונו.

"התחושה להיכנס לנעליו של אדם היא באמת מורכבת, כי לפני שאתה מתחיל את התפקיד אתה חושב שהיה פה אדם בעל חזון, יזם, מייסד, ואתה מבין שחשוב שזה ימשיך. זו תחושה של שליחות מעבר לעבודה הרגילה", אומר איתן הדאיה, שמונה לאחרונה למנכ"ל הסטארטאפ. החברה, שהוקמה לפני מספר שנים, מפתחת טכנולוגיה מהפכנית למניעת טביעות באמצעות ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית. זאת לאחר ביסמוט נחשף למקרה טביעה טרגי שאירע בים המלח.

החברה, הפועלת במסגרת חממת InNegev, פיתחה מערכת חדשנית המשתמשת בשילוב של ראייה ממוחשבת, בינה מלאכותית וניתוח ביג דאטה כדי לנטר חופי רחצה בזמן אמת. המערכת מסוגלת לזהות מצבי סכנה, כמו למשל שחיינים במצוקה או זרמים חזקים, ולהתריע לצוותי ההצלה ולמנהלי החופים בזמן אמת.

אל מול המחסור הגלובלי במצילים והביקוש הגובר לפתרונות טכנולוגיים לשיפור בטיחות המים, SightBit מציעה פתרון משלים ומתקדם המרחיב את טווח הפעילות של המצילים באופן משמעותי, מנטר שטחים נרחבים יותר ובצורה מדויקת יותר של רצועת החוף ומזהה מצבי סכנה בזמן אמת. המערכת גם מסייעת לרשויות המקומיות לספק מענה גם בחופים לא מוכרזים, או בשעות בהן אין מצילים פעילים - ובכך מאפשרת להציל חיים. עד כה גייסה החברה כ-2 מיליון דולר מחממת InNegev וממשקיעים אסטרטגיים נוספים.

- רס״ם (מיל׳) אדם ביסמוט (Adam Bismut), בן 35, מקרני שומרון, מפקד כיתה בגדוד 6261, חטיבה 261, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.. דובר צה"ל
ביסמוט ז"ל. "היה פה אדם בעל חזון, יזם, מייסד, וחשוב שזה ימשיך"/דובר צה"ל

כריזמה בלתי רגילה

"עם אדם נפגשתי עוד לפני שנכנסתי לתפקידי", מספר ארנון קולומבוס, מנכ"ל חממת InNegev. "אני תושב קיבוץ חצרים והקמתי כמה עמותות לפעילות חברתית ברחבי הנגב, אחת מהן היא ראידאת (פורצות דרך), מכינה קדם אקדמאית לפיתוח מנהיגות בקרב נשים בקהילה הבדואית בדרום, שהוקמה יחד עם עמותת כוכבי המדבר. במסגרת פעילותה הכרתי את אדם".

החממה הוקמה ב-2020 במטרה לחזק את תעשיית ההייטק בנגב והיא תומכת ב-15 סטארטאפים בתחומי אקלים-טק ודיפ-טק, ומגובה על ידי גופי השקעה גלובליים ותעשיות מובילות מהדרום, כמו סודה סטרים ונטפים. InNegev פועלת בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון, מרכזי מו"פ ממשלתיים וגורמים נוספים לקידום החדשנות והיזמות בנגב. המיזם של ביסמוט היה הראשון מבין 15 הסטארטאפים שבהם תומכת החממה.

"הוא היה בעל שאר רוח וכריזמה בלתי רגילה", נזכר קולומבוס, המשמש גם כיו"ר דירקטוריון SightBit. "הערצנו אותו ואת הנכונות שלו להיות בשביל הסטודנטיות ולהדריך אותן. בספטמבר-אוקטובר 2021 נכנסתי להיות מנכ"ל החממה וגיליתי שביסמוט הוא המנכ"ל של החברה שהייתה הראשונה שם.
"SightBit זו חברה שנוסדה ברוחו של אדם, מתוך החזון שלו, אחרי שראה במקרה אדם טובע בים המלח", מוסיף קולומבוס.

"משם נוצר הרעיון שלו, שהטכנולוגיה חייבת לפתור את הבעיה ולהציל הרבה חיים ברחבי העולם. אדם היה היזם ומי שבעצם חשב על הרעיון, ואסף סביבו מספר אנשים טכנולוגיים שהתחילו לעשות את הנסיונות הראשונים של חיבור ראיה ממוחשבת יחד עם אלגוריטמיקה מורכבת (AI) והגיעו לתוצאות מפתיעות בכל הנוגע לאיזורי מים פתוחים, דהיינו חופי רחצה וכל ממשק של אדם עם מים שאינו בריכת רחצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אדם ביסמוט זל מימין וארנון קולומבוס. אינגב,
אדם ביסמוט ז"ל מימין וארנון קולומבוס. "הוא היה בעל שאר רוח וכריזמה בלתי רגילה"/אינגב

קולומבוס ממשיך ומסביר, שמדובר בעצם במערך מצלמות שמצלמות את החוף ו"מעבירות תמונה מאוד פשוטה שממנה ניתן להבין את המצב ולנתח סיכונים לטביעה בטרם היא מתרחשת. באמצעות בינה מלאכותית, המערכת מתריעה למציל דרך מסך שליטה שנמצא בסוכת המציל מתי קיים סיכון לטביעה.

למשל, במקרים בהם תינוק מתקרב לבדו לקו המים, או שחיין שמתקשה בשחיה או שמתקרב לזרם שעלול לסחוף אותו. כל תרחיש כזה מקפיץ התראה אצל המציל עוד לפני שהוא מתרחש בפועל, כלומר בטרם הטביעה - והמערכת מיד מגדילה את התמונה ומתחילה בהקלטה של האירוע. מפה המציל צריך לקפוץ ולהתערב.

זהו המוצר הבסיסי של החברה, ובימים אלה אנו נמצאים גם בפיתוחים נוספים, כגון התראה קולית למתרחצים בחופים לא מוכרזים והתראה על המסך למצילים בחופים צמודים. כבר קרה לנו מקרה בחוף באשדוד, שם אנחנו נמצאים בפיילוט, שהמערכת התריאה וטרקטורון עם שרותי הצלה הגיע לחוף שבו לא היו שרותי הצלה".

איתן הדאיה. יקולס סמירנוב - ארט ספוט,
איתן הדאיה/יקולס סמירנוב - ארט ספוט

"רוצים להיות הסטנדרט"

בישראל, כמו גם בכל העולם, רוב הטביעות מתרחשות בחופים לא מוכרזים, ללא שרותי הצלה. במקביל, יש פחות איוש של שירותי ההצלה. לדברי קולומבוס, אין מספיק מצילים מקצועיים "ולכן הרשויות מחפשות מערכת שתעזור. יש פיילוט שלנו שרץ כבר עונת רחצה שנייה באשדוד, וכרגע נמצאים בשלבי בחינה פיילוטים נוספים בשני חופים נוספים בארץ".

איך השפיעה המלחמה על החברה? "לפני המלחמה סגרנו כמה פיילוטים שונים בנקודות שונות בעולם, בהם בחוף המזרחי בארה"ב באזור ניו יורק, בחוף הצפוני של ברזיל ובחופי סינגפור, אוסטרליה ומדינות המפרץ. אלה פיילוטים שכבר היו על סף חתימה והפעלה, אבל הם נעצרו בגלל המלחמה. גם אדם וגם סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה גויסו, ואנחנו נכנסנו לעבודה מינימלית במצב חירום, מה שהוריד את הפעילות לשימור במקום פיתוח. לאחר שאדם נפל נאלצנו להיכנס לאירוע אחר לגמרי, של העברת ידע. אני נכנסתי זמנית כממלא מקומו עד בחירת מנכ"ל ראוי. עכשיו אנחנו מחדשים את כל ערוצי הפעילות במטרה להאיץ פיתוח ולחזור לשווקים. היעד שלנו הוא להפוך להיות הסטנדרט העולמי בחופי רחצה בכל העולם.

"בלוויה של אדם אמרתי שהוא היה מבחינתי כמו חצי בן מאומץ. היה לנו קשר מאוד מיוחד מעבר לקשר בין מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון. היו באדם הרבה דברים שהערכתי ואני אוהב אצל אנשים, ואצלו זה גם בא עם קסם אישי וכריזמה. אדם באמת האמין בלעשות טוב, ופעל בהרבה מאוד מעגלים. בכל מקום אליו הוא נכנס, איכשהו תמיד כולם חייכו. אדם היה איש נעים מאוד ובמקביל גם איש עסקים ממולח וקשוח. הוא היה איש מקסים, מיוחד".

למשרת המנכ"ל שפרסמו ניגשו 130 מועמדים, ובסופו של דבר נבחר הדאיה לתפקיד. "חיפשנו מישהו שיוכל להרים את החברה לפסגות הבאות. היה לנו חשוב מאוד שיהיה בו גם את הניצוץ של אדם, את האנושיות מעבר להיותו מנהל מוכשר, כפי שהיה אצל אדם", מספר קולומבוס ומודה שזה מאוד מורכב להרים חברה אחרי שהמייסד שלה נהרג. "במקרה הזה הייתה גם זהות של 100% בין אדם לחברה", הוא מסביר.

"המורשת של אדם זו החברה והיה לנו ולמשפחתו חשוב להמשיך אותה. חלק מההנצחה של אדם זו העובדה שהחברה תמשיך ותפעל. העובדה שהייתה לצד החברה חממה תומכת והיכולת לקחת את גוף החממה ולהפוך אותו לגוף תומך הוותה פתרון זמני ואיפשרה לחברה לעבור את אותו צוואר בקבוק. זו גם סיטואציה מאוד רגישה שמחייבת הרבה מאוד רגישות לאנשים, למצבים. אנחנו עדיין מעכלים דברים, חווים אותם, זה קשה לכולנו. אנחנו גם חושבים שהנצחה של אדם על ידי חברה ישראלית מצליחה, שאדם הקים אותה, זו התרומה שלנו להמשכיות, למה שהמדינה נלחמת עליו כרגע, למען מה שאדם מסר את חייו".

חזון של הצלת חיים

"עבורי זו שליחות, זו אחריות גדולה לקחת את החזון הזה ולהמשיך לרוץ עם זה. יש פה מייסד, יזם שהקים את החברה ונפל במלחמה ואנו ממשיכים את החזון שלו. עבורי זה מעבר לעבודה רגילה", אומר הדאיה. הוא בן 44, נולד בישראל אך גדל בחו"ל ועלה ארצה בינואר. הוא בעל תואר שני במנהל עסקים ופסיכולוגיה ארגונית, מומחה בליווי חברות בשלבי צמיחה ופריצה בינלאומית.

"החלטתי לעלות ארצה עוד לפני שפרצה המלחמה, והתחלתי בכל התהליכים הבירוקרטיים. כשהחלה המלחמה, הרגשתי עוד יותר את התחושה שאני רוצה להגיע לישראל, שזה הבית שלי", מספר הדאיה ומוסיף שאחרי עלייתו הבין שצריך, כדבריו, לעשות נטוורקינג כדי למצוא עבודה. בסופו של דבר הפנו את תשומת לבו למשרה, ואחרי מיונים הוא התקבל.

"בשנה אחת טובעים למוות ברחבי העולם בין 300-400 אלף איש. בישראל למשל, רק בחודשי עונת הרחצה של 2023, בין 29 במרץ ל-14 באוקטובר, היו 26 מקרי טביעה למוות בחופים", הוא מספר. "על כל טובע למוות ברחבי העולם יש עוד 7-8 שטבעו ושרדו, אך הזדקקו לטיפולים מורכבים בעקבות זאת. המטרה שלנו היא להיות עזרה למציל. אנחנו לא באים להחליף את המצילים, אלא לסייע להם לעשות את העבודה טוב יותר.

"יש הרבה עניין בפיתוח של החברה. מאז הקורונה אנשים התחילו לבלות יותר בחוץ, בפארקים וגם בחופי ים. גם הפוקוס של קברניטי הערים הוא לכיוון הוולנס, בריאות ואיכות חיים של אנשים. מקרים של טביעה מלווים בהרבה צער, ואם מסתכלים על ערים שיש בהן חופים, אז מבחינתן זה גם לא נראה טוב לתיירות אם יש המון טביעות במקום מסוים. אגב, יש התעניינות במוצר החברה לא רק בהקשר של טביעות, אלא בכלל כדי להבין את התנועה בחופים בכל הקשור לביטחון וארגון".

מהם היעדים שלכם כעת? "אנחנו רוצים קודם כל להמשיך לפתח את המוצר ולהגיע לרמה שהיא 'טופ', ובמקביל לעשות יותר ויותר פיילוטים ברחבי העולם, להפוך ערים בעולם ללקוחות שלנו. בקרוב אנחנו גם צריכים לצאת לגיוס כספים. יש פה חברה ישראלית שבונה טכנולוגיה חדשה במטרה להוציא לפועל את החזון של אדם, שרצה להציל חיים. אנו מודעים לאתגרים, אבל מאמינים בנחישות בצוות ובפוטנציאל העצום של הטכנולוגיה שלנו. אני רוצה שכמו שכולם יודעים כיום ש-Waze הוא פיתוח ישראלי, אז שבעתיד ברחבי העולם כולם גם ידעו שזו חברה מישראל שמצילה חיים בחופים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully