וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם לא נקבל סיוע בדחיפות, המסעדות בארץ יצטמצמו בחצי"

עודכן לאחרונה: 26.8.2024 / 8:33

בין אם מדובר בסגירה מוחלטת של בתי עסק ובין אם מדובר בצמצום פעילות - ענף המסעדנות בבעיה קשה. יו"ר איגוד המסעדות והברים בישראל, יקיר ליסיצקי, מנסה לדאוג למענה חלקי באמצעות תרומות מארה"ב, במקום הפיצויים שלא הגיעו. "מאות עסקים נמצאים כפסע מחידלון מוחלט"

קויק: כסף, אילוסטרציה/den.dreams, טיקטוק

מסעדנות וברים היא

בתחילת אוגוסט השיק איגוד המסעדות והברים בישראל בתמיכת הפדרציה היהודית ביוסטון, טקסס, קרן למענק סיוע כספי למסעדות בישראל. לדברי יקיר ליסיצקי, שהחל לאחרונה בתפקידו כיו"ר דירקטוריון האיגוד, "מטרת הקרן לסייע לבעלי מסעדות שנפגעו כתוצאה מהמצב הבטחוני ושהמדינה לא נותנת להם מענה או נותנת מענה חלקי". הוא מקווה שהקרן שהושקה תוכל לסייע לבעלי עסקים מהענף, להציל מקריסה את מי שניתן ולהוות סוג של חילוץ מיידי עבור מי שלדבריו נפלו בין הכיסאות בכל הנוגע למענקים מהמדינה.

"בתחילת המלחמה קישר אלעד שושן, קונסול ישראל לדרום מערב ארה"ב, ביני לבין המסעדן איתי בן אלי, שיש לו מספר מסעדות ביוסטון", מספר ליסיצקי. "איתי ארגן יום התרמה, רתם לכך את הפדרציה היהודית, הרבה מסעדות ביוסטון נרתמו למאמץ והפרישו אחוזים מהכנסותיהן למען העסקים הישראלים שחוו ירידה חדה בהכנסותיהם, אך אינם נכללים בתוכנית הסיוע המדינית. נאסף סכום של מאות אלפי שקלים. אנחנו באיגוד הקמנו ועדה לנושא, יצאנו לאחרונה בקול קורא לעסקים הרואים עצמם רלוונטיים להגיש בקשות לסיוע. הוקמה מערכת מקוונת להגשת בקשות, אותן היה ניתן להגיש עד ה-30 באוגוסט. הבקשות ייבדקו על פי הקריטריונים על ידי משרד רואי החשבון גוזלן-לוריא. הסיוע אמור להיות כ-20 אלף שקל למסעדה".

זו בעצם תהיה הפעילות הראשונה של הקרן, ולדברי ליסיצקי, "החזון שלי עם כניסתי לתפקיד הוא ליצור מעתה והלאה מורשת של קרנות סיוע למסעדות בישראל, להקים קמפיינים נוספים של התרמה לטובת הקרן ולסייע למסעדנים בתקופות משבר וחירום".

יקיר ליסיצקי יו"ר דירקטוריון איגוד המסעדות והברים בישראלקרדיט. לירן מור,
ליסיצקי. "בישראל אין תפיסה ציבורית שברמן או מלצר או מנהל מסעדה הם מקצוע"/לירן מור

איגוד המסעדות והברים בישראל הינו עמותה רשומה משנת 2001, הפועלת לטובת המסעדנים, ולדברי ליסיצקי, מייצגת כמה מאות מסעדנים, בהם הבכירים והוותיקים כגון חיים כהן, רותי ברודו, קבוצת ירזין סלע, דושי לייטרסדוף, שלומי סלמון, ניני נוף, איציק חנגל, אילן ואמיר אופנהיימר, איציק אדרי, מיכה סול, טל שטרן, עפרה גנור ועוד.

ליסיצקי, 39, נמצא בענף שנים ארוכות. הוא החל את פעילותו כבר בגיל 13, בפינוי כלים ברשת אפרופו ומילא מאז את כל שדרת התפקידים בתעשייה. כיום הוא הבעלים של מסעדת 85/15 בכיכר רבין בתל אביב ושל מתחם רעמסס בשוק היווני ביפו ופאב הבור בשדרות רוטשילד בתל אביב - עסקים שיחדיו מעסיקים ומפרנסים כ-100 עובדות ועובדים בשלל מקצועות ההסעדה.

"את המסעדה ביפו שעובדת מ-2016 עדיין לא פתחתי במתכונתה כמסעדה מתחילת המלחמה בגלל היעדר תנאי שוק", הוא מספר. "אני עושה שם כרגע בעיקר אירועים פרטיים סגורים. אני לא קורבן, לא מיועד לסיוע, אבל יפו נמצאת במצב של דילול עסקים מאוד משמעותי. אני ממתין עם פתיחת המסעדה, מקווה שבקרוב נפתח אותה.

"בכיכר רבין, לאור העובדה שלמסעדה קהל לקוחות קבוע והיא מאוד קהילתית, אז היא עובדת בצורה טובה. יש ירידה, אבל אנחנו עובדים, ואני מצליח לשמר את העובדים, שזה הישג. ואילו העסק השלישי ברוטשילד, שגם הוא ותיק מ-2013, עובד בפעילות חלקית בסופי שבוע".

לפי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ביוני 2023 היו כ-12 אלף עסקים פעילים בענף המסעדנות: 87.5% עסקים קטנים, זעירים או ללא מועסקים; 12% עסקים בינוניים; ו-0.5% עסקים גדולים.כ-44% מהעסקים בענפי שירותי אירוח ואוכל נמצאים במחוזות תל אביב והמרכז. יחסית לכלל ענפי הכלכלה, ענף שירותי מזון ומשקאות מאופיין בשיעורים גבוהים של פתיחות וסגירות של עסקים. בנוסף לכך, עסקים בענף זה מאופיינים בסיכון גבוה ובתחלופה גבוהה גם בשנים ללא משברים כלכליים.

"בקורונה, שבוודאי לא היטיבה עם הענף שספג אז מכה קשה, אלפי עסקים נטלו הלוואות לשנים ארוכות והם משלמים אותן עד היום", מדגיש ליסיצקי. "כלומר נכנסנו ל-7 באוקטובר במצב שבו מסעדות רבות עדיין לא סיימו להחזיר הלוואות שנטלו מתקופת הקורונה (וגם מימי מבצעים צבאיים שונים) על מנת לשרוד".

תאר את השפעת המלחמה על ענף המסעדנות.
"קודם כל, בפרוץ מלחמת חרבות ברזל הענף התכנס והפך את המסעדות למטבחים יצרניים לטובת צה"ל. במסעדות בישלו, ארזו, שילחו לבסיסים הצבאיים עד שהצבא התארגן. נרתמנו בערבות הדדית שלא הייתה כדוגמתה".

ואחר כך?
"אם מנסים לסכם את המצב לרוחבה של הארץ, הרי שבאזור הדרום, ביישובים שפונו על פי הוראה בתי עסק נסגרו, וגם בישובים שבהם תושבים בחרו לעזוב - בתי עסק או נסגרו או סבלו מהיעדר כוח אדם להפעלה גם כתוצאה מדילול כוח האדם וגם בגלל דילול הלקוחות הפוטנציאלים. גם קהל לקוחות פוטנציאלי מקומי עזב את האיזור, גם תיירות פנים לא התקיימה באיזורים אלה וגם תיירות חוץ איננה מאז תחילת המלחמה.

"המצב בדרום כרגע לא השתנה בהרבה, משום שלא כל המפונים חזרו ליישובים, אותם תנאים מאתגרים עדיין מתקיימים והחזרה לשגרה היא איטית ורחוקה מקיום שגרה עסקית. זאת בהחרגה של אילת שנהנית עכשיו מתיירות פנים".

גם מסעדות בצפון הארץ, מוסיף ליסיצקי, סובלות מתחילת המלחמה ועד היום מתנאים בלתי אפשריים לקיום חיי שגרה. "בנוסף למסעדות שנמצאות באיזורים מפונים, הרי שגם לאזורים שאינם מפונים בהגדרה, תיירות פנים לא מגיעה, כי הציבור נוטה לראות את כל הצפון כמקשה אחת וכמעט לא מגיע", הוא אומר.

באיזור המרכז המצב נראה מעודד יותר.
"במרכז כן מתקיימת פעילות עסקית עם ירידה פחות תלולה מבצפון ובדרום. אבל גם במרכז קיימות המורכבויות של הלך הרוח הציבורי שפחות יוצא לבלות וכאמור גם של היעדר תיירות חוץ, עליה מושתתת למשל תל אביב המוגדרת כעיר ללא הפסקה. תיירים מהווים עוגן כלכלי מהותי בפעילות ענף המסעדות בעיר. כמו כן, בערים המעורבות במרכז וגם באיזורים אחרים בארץ (כגון יפו, רמלה, לוד, חיפה, עכו, ירושלים) - הרי שמעבר לעובדה שאין תיירות חוץ, המתח השורר בימים אלה בשל המצב הבטחוני גם תורם לפחות מבקרים מקומיים ולירידה דרמטית בהכנסות".

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מסעדה סגורה בצפון הארץ. איגוד המסעדות והברים,
מסעדה סגורה בצפון. " "בנוסף למסעדות שנמצאות באיזורים מפונים, הרי שגם לאזורים שאינם מפונים בהגדרה, תיירות פנים לא מגיעה, כי הציבור נוטה לראות את כל הצפון כמקשה אחת"/איגוד המסעדות והברים

לפי הערכות האיגוד, מציין ליסיצקי, "אם לא נקבל בדחיפות את הסיוע הדרוש, הרי שאנחנו לפני צמצום של כ-50% מהפעילות הענפית.

ענף המסעדות בישראל הוא ענף מוטה תיירות, שהרווח התפעולי שלו טרם הכניסה למלחמה עמד על כ-7% לפני מסים. הענף נמצא כיום על סף קריסה ונקודת אל חזור, ואנו פונים וקוראים לאגף התקציבים שבמשרד האוצר לאשר בהקדם האפשרי החרגה ענפית מלאה של ענף המסעדות. בנוסף לכך, אנו גם סבורים שענף המסעדות שנמצא כיום תחת משרד הכלכלה אמור להיות תחת משרד התיירות ולקבל את אותה מעטפת זכויות הנוגעות לעסקים מוטי תיירות".

ליסיצקי מסביר שהסיוע לכלל העסקים במדינת ישראל היה עד חודש ינואר 2024, "ואילו מאז התוכנית הקיימת דלה מדי ביחס לעסקים במחוזות הדרום, הצפון ובערים מעורבות", הוא אומר. "בצפון למשל תוכנית הסיוע של המדינה אינה כוללת את כלל העסקים אלא רק את חלקם. עדכון תוכנית הסיוע החל ממאי 2024 המתייחסת ליישובים ואזורים נוספים בצפון אינה כוללת למשל סיוע בגין חודשי ינואר-אפריל 2024. כלומר, האיזורים הנוספים שכן הוכרו במאי כזכאים לסיוע, לא היו זכאים לכך מחודש ינואר ועד אפריל - ועבור עסק זה דרמטי".

ואילו בחזית הדרומית, הוא מוסיף, "החל מינואר 2024 קיים חוסר מענה מעבר ליישובי הספר ומספר ישובים נוספים - דבר המותיר עסקים רבים נוספים באיזור, וביניהם כמובן גם מסעדות, ללא מענה. בנוסף לכך, גם הערים המעורבות שספגו ירידה תלולה במספר המבקרים נותרות ללא סיוע".

"תוכנית הסיוע הקיימת כיום לעסקים היא דלה מדי, חורץ ליסיצקי", "ולכן כאמור אנו מבקשים לאשר בהקדם האפשרי החרגה ענפית מלאה של ענף המסעדות, שהוא גם ככה על סף סגירה. אנחנו נמצאים בקשר עם מאות בעלי עסקים, שמוצאים עצמם כפסע מן החידלון העסקי המוחלט. סגירת העסקים שלהם תסב נזקים רבים למדינה הן בגביית מסים והן בשיגור עשרות אלפי עובדים למעגל האבטלה".

מלצרית נושאת שלישיית צלחות. MNStudio, ShutterStock
מלצרית. "גביית מע"מ על טיפים מתישה בסופו של דבר גם את בית העסק וגם מבריחה את המלצרים"/ShutterStock, MNStudio

בעיה נוספת, לא חדשה, אך בהחלט כזו שהחריפה לדברי ליסיצקי לאור המצב, היא בעיית כוח האדם בענף. "בעיית כוח האדם היא בעיה הסטורית שמלווה את ענף המסעדנות בישראל בהיעדר תפיסה ציבורית שברמן או מלצר או מנהל מסעדה הם מקצוע", הוא אומר.

"הבעיה בעצם מתחלקת לשניים. למשל בעיית שוטפי הכלים. לאחרונה ועדת המנכ"לים לענייני עובדים זרים אישרה מכסה בהיקף של 2,000 עובדים זרים לענף המסעדות. הם עדיין לא כאן, אנחנו מחכים להם באופן בהול, וזה גם כלום, כי הצורך עומד על כ-20 אלף עובדים למטרות שטיפת כלים, שטיפת ירקות ומשימות ניקיון במטבח. צריך גם לזכור שהעובדים הפלסטינים שעבדו לפני כן במסעדות, לא יכולים להיכנס עכשיו".

בעיה נוספת בכל הקשור בכוח אדם בענף, מוסיף ליסיצקי, מתייחסת לכלל מערך נותני השירות, ביניהם ברמנים, מלצרים ועוד. בתחילת המלחמה, הוא מציין, בעיה זו אף החריפה כתוצאה מגיוסי מילואים נרחבים - מה שגרם לחלק מבעלי המסעדות לסגור את עסקיהם או לצמצם פעילות. "עובדים רבים גויסו והיה כמעט בלתי אפשרי לפתוח", הוא אומר ומספר שכיום קיים מחסור של מעל 10 אלף עובדים שעוסקים במתן שירות, כאשר לדבריו, "הפתרון יכול להיות על ידי הגדרת ענף המסעדנות כעבודה מועדפת. לא ייתכן שחייל משוחרר שעובד במסעדה בבית מלון - זה נחשב לו לעבודה מועדפת, ואם הוא עובד במסעדה שנמצאת מעבר לכביש - אז לא".

יש לכם עוד הצעות?
"אנחנו, האיגוד, מתנגדים להחלטת רשות המסים לגבות מע"מ על טיפים של מלצרים החל מינואר 2025 ופועלים לבטל את רוע הגזירה. שכרם של המלצרים עלול להיות מופחת באופן משמעותי בגלל זה וכתוצאה מכך גם האטרקטיביות של המקצוע, שגם ככה סובל מהיעדר ביקוש ביחס לפוטנציאל, ביחס למשל לנתח העובדים הסטודנטיאלי שיכול לעבוד בענף. ההחלטה הזו של גביית מע"מ על טיפים מתישה בסופו של דבר גם את בית העסק וגם מבריחה את כוח האדם בענף. איגוד המסעדות בשיתוף לשכת יועצי המס, ובראשה הנשיא ירון גינדי, מוביל באמצעות ח"כ אליהו רביבו הצעת חוק בנושא למתן פטור מע"מ על הטיפים".

אבל למרות כל המורכבויות שהענף חווה בימים אלה, ליסיצקי מודה שהמסעדנים הם עם אופטימי. "אנחנו בוחרים לעשות את מה שאנחנו עושים", הוא אומר. "זו זכות גדולה גם במצב של היום לגעת בפנאי של אנשים, במה שהם טועמים, מריחים. לייצר להם אסקפיזם נותן לי דרייב לעבור את המשברים האלה וממלא אותי במוטיבציה, כי בסופו של דבר הצלחת זה המכנה המשותף שמחבר את כולנו. כולנו אוכלים, כולנו שותים. התרבות הקולינרית היא אורח חיים, לא מותרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully