וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתינוק ועד קשיש - זה ההון הממוצע של כל ישראלי

עודכן לאחרונה: 30.8.2024 / 7:21

הריבית בשמיים, המלחמה לא עוצרת, אי הוודאות חוגגת, אבל הישראלים קונים דירות ללא הפסקה. אמנם ההון שלנו גדל בשנים האחרונות לסכום לא יאומן, ועדיין מי שקונה כעת, בעיקר על הנייר, מביע ביטחון ואמונה כי ימשיך להתפרנס בהצלחה ומשכורתו אף תגדל

בווידאו: בולען נפער באתר בנייה בהוד השרוןעיריית הוד השרון/עיריית הוד השרון

הבנייה למגורים במשבר עמוק, ושום פתרון בזמן מלחמת "חרבות ברזל" הארורה לא נראה באופק - מה שאינו מפריע למרבה הפלא לישראלים לרכוש חלומות בדמות דירות "על הנייר", שאי אפשר לגור בהם עד שהנייר יהפוך לבטון, פלדה, חרסינה ומטבח.

מהיכן הכסף והביטחון לרכישת דירות גם בימים קשים אלה? על כך נענה בהמשך. בינתיים נספר שבחודש יוני השנה, 62% מרכישות הדירות היו על הנייר. במיוחד באזור תל אביב אוהבים דירות על הנייר ו-84% מהדירות שנרכשו ביוני היו כאלה. הבנקים שמחים להשתתף בחגיגה, ותאבי הרווח ממשיכים ביד רחבה להעמיד משכנתאות בשעורי מינוף הולכים ועולים ככל שמחירי הדירות נוסקים.

הזוגות הצעירים ישלימו את תשלום המשכנתא רק בעוד 25 שנה. עד אז בין 25%-30% מהם יספיקו להתגרש לפחות פעם אחת. וככל שהבנייה למגורים נסוגה, באופן תמוה שיעורי המימון מערך הדירה (Loan to Value - LTV) - עולים.

בנייני מגורים, בת ים, 7 באוגוסט 2024. יוסי אלוני, פלאש 90
העלייה בצורכי המימון לרכישת דירה נובעת מחידוש העלייה במחירי הדירות, ישנות כחדשות/פלאש 90, יוסי אלוני

ברבע השני של השנה הייתה עלייה בשעור שנתי של 23.5% בבנייה למגורים, כך עפ"י נתוני הלמ"ס, אבל עדיין הבנייה למגורים הייתה נמוכה ב-32% מאשר ברבע השלישי של 2023, ערב ה-7 באוקטובר.

בחודש מאי הועמדו משכנתאות בהיקף 7.8 מיליארד שקל לאחר 5.9 מיליארד שקל באפריל, 6.2 מיליארד שקל במרס ו-5.4 מיליארד שקל בפברואר. הנתון המדהים הוא כי במאי 45% מהמשכנתאות היו בשיעור LTV של מעל 60% ועד 75%, לעומת 43%-44% בחודשים הקודמים המוזכרים.

מספר ההלוואות הגיע לשיא בחודש אפריל, 6,270, ומשכנתא ממוצעת לרכישת דירה עמדה על כ-943,00 שקל. הריבית הממוצעת לאורך חיי המשכנתא הייתה באפריל 5.84%, הבנק הבינלאומי עם הריבית הנמוכה ביותר - 5.52% - ואחריו בנק הפועלים - 5.63%. ביולי הריבית הממוצעת כבר עלתה, כתוצאה מהמשך העלייה בגרעון הממשלתי למימון המלחמה שגורר לעליה בריבית בשווקים, ל-5.95% ועדיין הבינלאומי והפועלים הזולים ביותר לנוטלי המשכנתאות - 5.73% ו-5.82%, בהתאמה. יקר במעט בנק לאומי עם 5.89%. שאר הבנקים גובים ריבית עוד יותר גבוהה.

החזר המשכנתא החודשי למי שנטל הלוואה בשעור ממוצע באפריל למשך 25 שנה הוא כ-6,000 שקל לחודש. מי שקונה היום דירה בשווי 2.5 מיליון שקל, במימון של 75% מערך הדירה, צריך להחזיר מידי חודש כ-12,000 שקלים. כמובן שמעטים יכולים להתחייב להחזר כה גבוה מידי חודש לאורך 25 שנה.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
נתוני המשכנתאות ב-2024. מערכת וואלה, מערכת וואלה
נתוני המשכנתאות ב-2024/מערכת וואלה, מערכת וואלה
השכר הממוצע במשק. מערכת וואלה, מערכת וואלה
השכר הממוצע במשק/מערכת וואלה, מערכת וואלה

בונים על העתיד

העלייה בצורכי המימון לרכישת דירה נובעת מחידוש העלייה במחירי הדירות, ישנות כחדשות, בשיעור 5.3% בחצי השנה לחודש מאי/יוני לאחר ירידה של 0.6% במשך חצי שנה קודם לכן. במחירי הדירות החדשות הייתה עליה של 0.9% במחיר לאחר ירידה של 3.1% בחצי השנה שקדמה. עלינו לזכור כי במחירי הדירות החדשות נכללים דירות בסבסוד ממשלתי המהוות כ-20% מכלל הדירות החדשות.

כך בעוד שמחירי כלל הדירות החדשות ירדו בשעור של 0.6% בחודש מאי/יוני, מחירי הדירות החדשות למעט דירות בסבסוד ממשלתי עלו ב-0.3%. בשנה האחרונה למאי/יוני עלו כלל מחירי הדירות כולל חדשות וכולל בסבסוד ממשלתי ב-4.7%, מדד המחירים לצרכן עלה בשנה הזאת ב-2.9%, כך שהעלייה הריאלית במחירי כלל הדירות הייתה כ-1.7% בלבד.

על מה בונים רוכשי הדירות בבואם לקנות את הנכס החשוב ביותר בחייהם? על כך כי השכר הריאלי שלהם ימשיך לעלות והם יוכלו לעמוד ביעד של תשלום המשכנתא לאורך רבע מאה. אכן השכר הריאלי עלה בשנה האחרונה לחודש מאי ב-3.2%, אבל העתיד אינו כה ורוד, ודאי אם המשק ייכנס לקשיים ככל שהמלחמה תתארך ותוצאותיה יזיקו לפעילות המשקית. צורכי הממשלה למימון המלחמה הולכים ונערמים, לכן לא יהיה מנוס מהעלאת מס הכנסה, אם ישירות, אם בעקיפין, אם באמצעות העלאת שיעורי מס הכנסה, או בעקיפין באמצעות עדכון חלקי בלבד של מדרגות מס הכנסה, כך שחלק גדול יותר מהכנסתו של ציבור השכירים ייכנס למדרגות מס גבוהות יותר.

אפשרות נוספת: הקפאת נקודות הזיכוי וגם הקפאה חלקית של קצבאות ילדים, הכל יביא לתוצאה של ירידה בהכנסה הפנויה של הציבור, כך שתישאר לו פחות הכנסה פנויה חודשית לתשלום השוטף של המשכנתא. עוד עלינו לזכור כי השכר הממוצע במשק אומנם בעלייה, אך עיקרה בשנים האחרונות נובע מענף ההייטק. השכר הממוצע כרגע עומד על 13,044 שקלים לחודש, אבל לעובדים והשכירים בענפי האירוח, למשל, השכר נמוך מאוד ועומד על 6,192 שקלים לחודש. שרותי ניהול ותמיכה עם שכר ממוצע של 8,037 לחודש, שרותי בריאות וסעד 9,070, חינוך 9,792, מסחר סיטונאי וקמעונאי 10,793 ובינוי 12,625 שקלים לחודש.

קבוצות אלה בסיכון רב אם ייקחו עליהן עול משכנתא עם מינוף גבוה לאורך שנים, שכן משברים כלכליים יאיימו על כח ההשתכרות שלהם. לא זו בלבד, עד אשר יקבלו הדירה הנכספת בעוד מספר שנים, רק להוזים פתרונות מי יבנה את הדירות באין פועלים, מי יישלם על העלייה בעלות חומרי הגלם לקבלני הביצוע בעוד שהתשלומים לקבלנים אינם צמודים למדדים בד"כ. הממתינים לדירות ייאלצו בינתיים גם לשכור דירה, שעלות השכרתה נמצאת בעליה בשל התרכזות הישראלים במרכז הארץ עקב המלחמה.

נכון, ישנן שכבות שיכולות ליטול סיכון עם משכנתאות בשעורי מימון גבוהים, כגון בהייטק, שם השכר הממוצע הוא 28,822 שקלים לחודש, או אצל הבנקים ועובדי הביטוח עם שכר של 23,613 לחודש ועד לעובדים בשרותי החשמל והמים (23,610). מי שנמצא במצב המיטבי הם עובדי מינהל מקומי, ציבורי, בטחון וביטוח לאומי, גם שכר גבוה של 18,013 שקלים לחודש, ובעיקר משרה בטוחה לאורך שנים. בטחון תעסוקתי שווה כסף, בייחוד אם שני בני הזוג עובדים במינהל הציבורי המתגמל.

שטרות של שקל. ShutterStock
הקבלנים זקוקים לכסף הישראלי כמו אוויר לנשימה/ShutterStock

חוסר של 140,000 עובדים

עוד נדבך בביטחון של הישראלים שיאפשר להם לעמוד בתשלומי המשכנתא לאחר המתנה של מספר שנים לדירה הוא תיק הנכסים של הציבור, וצבר ההון האדיר של הישראלים לאורך שנים לא יאומן. רק השנה גדל צבר ההון של הציבור הישראלי ב-6% ל-5.738 טריליון שקל. מאז תחילת שנת 2020 ועד מאי השנה עלו ערך תיק הנכסים של הציבור, בתוך 41 חודשים, ב-27.6% - תוספת של 1.24 טריליון שקל.

הקורונה בתחילה ואחר כך המלחמה הביאו בעקיפין לעלייה בשיעור החסכון של הציבור, שאינו יכול להוציא עוד ועוד כסף אפילו אם ירצה. ההון הממוצע של כל ישראלי מתינוק ועד זקן מגיע ל-585,000 שקלים. חלקו הרב של ההון אצל האוכלוסייה המבוגרת והזקנה המאריכה חיים, שיש לה מקורות לעזור לאלה מהצאצאים שייקלעו למצוקה, לבטח לחלק מנוטלי המשכנתאות. גם לנוטלי המשכנתא עצמם ישנם נכסים כספיים סמויים ליום סגריר בדמות קרנות השתלמות, חסכונות סגורים, אפשרות ליטול הלוואות מקרנות גמל ופנסיה וכן ירושות.

נדבך נוסף בביטחון הישראלים רוכשי הדירות הוא התעסוקה. למרות המלחמה, המשק בתעסוקה מלאה, הביקוש לידיים עובדות גבוה ונמשך לאורך חודשים. שיעור האבטלה בפועל מזערי ביותר ביולי רק 2.8% - מהנמוכים בעולם. מכונת המלחמה של ישראל זקוקה לידיים עובדות בכל התחומים, גם היום וגם בשנים הקרובות עד להשבת המשק לעוצמתו טרם המלחמה ואף מעבר לכך. הישראלים טסים הרבה פחות, הפעילות המשקית הפנימית העכשווית, למרבה הצער לא השקעות חדשות, במלוא עוצמתה. בחודשים האחרונים היצע מקומות העבודה עומד על בין 140,000-145,000, וכרגע חסרים 141,700 עובדים.

צילום ארכיון לשכת שירות התעסוקה. שירות התעסוקה, אתר רשמי
לשכת התעסוקה. חסרים 141,700 עובדים/אתר רשמי, שירות התעסוקה

מעבר לכך התרחשה בישראל מהפכה שקטה בעשורים האחרונים: מהפכת הנשים. הן נהיו יותר משכילות, ומטבע הדברים השתתפותן בכח העבודה והתעסוקה משתווה בשנים האחרונות לאלה של הגברים. כל זה נותן בטחון למשקי הבית, שיוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא האדירים. שיעור התעסוקה בקרב הגברים היה ביולי 64.3%. שיעור ההשתתפות בכח העבודה של הגברים 66.6%, כמעט קבוע ואף נמוך מעט לעומת שנים עבורו. מנגד, שיעור התעסוקה בקרב נשים היה ביולי 57.7%, ונמצא בעליה של ממש בשנים האחרונות. שיעור ההשתתפות של נשים בכח העבודה - 59.5%.

הכח הנשי כרגע נתקע מעט בשל הצורך לטפל ולתפעל את משקי הבית כאשר מאות אלפי בני זוג במילואים. ברגע שהמלחמה תסתיים, אזי נצפה לחידוש העלייה בשעור התעסוקה וההשתתפות בכח העבודה של הנשים, מה שייתן בטחון גבוה יותר לכושר ההחזר של התא המשפחתי של נטל המשכנתאות.

הנדבך הסוגר ברכישת דירה נמצא אצל קבלנים, שם יש יתרון נוסף לעומת רכישת דירה מיד שנייה: התשלום המיידי, שלעתים יכול לעמוד על עשירית ממחיר הדירה, והשאר סמוך לכניסה לדירה המיוחלת ולרוב כמעט ללא הצמדות של התשלומים. אפשר לחסוך עד ליום קבלת הדירה ונטילת המשכנתא, מה שיקל על תשלומי המשכנתא לאורך שנים ארוכות. ביד שנייה אין מסלול עוקף תשלום מיידי - רוכשים דירה ומשלמים מיד, כולל תשלום למדינה של מס רכישה.

הקבלנים זקוקים לכסף הישראלי כמו אוויר לנשימה. בעבר היו להם לקוחות אחרים שהתחרו על ליבו של הישראלי המקומי, כמו יהודים מהעולם שרכשו דירות בישראל ליום סגריר. לאחר מכן התברר כי היום הסגריר הוא דווקא בישראל, ורכישת הדירות ע"י זרים בשפל: ביוני רכשו תושבי חוץ, נטו (רכישה פחות מימוש) רק 116 דירות, בעיקר בירושלים עם מחצית מהרכישות וקריית אונו עם רכישה של 20 דירות.

הנה כי כן, נדבך על גבי נדבך, קומה ועוד קומה, קורות בטחון, חלונות זכוכית, גרם מדרגות, בלוק ועוד בלוק, טיח ועד לדלתות חדשות לדירה המיוחלת של הציבור, שסומך על עצמו שיוכל להסתדר גם בשנים הקרובות. שיהיה בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully