וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיאים של אנטישמיות: סטודנטים יהודים גורשו מהמעונות, ירקו עליהם ותקפו אותם

עודכן לאחרונה: 1.9.2024 / 15:53

דוח פנימי של אוניברסיטת קולומביה מתבסס על כ-500 עדויות ומראה תמונה קשה של פגיעה בסטודנטים יהודים וישראלים; התגברות האנטישמיות תודלקה על ידי מימון נרחב מקטאר לתוכניות לימוד שונות ואנשי סגל

קויק: מהומות באוניברסטית קולומביה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

סטודנטים יהודים באוניברסיטת קולומביה גורשו מהמעונות שלהם, קיבלו איומים על חייהם, ירקו עליהם, עקבו אחריהם והצמידו אותם לקירות, זאת בעת שבית הספר היוקרתי הפך לבית להפגנות פרו פלסטיניות ומעודדות חמאס. כך עולה מדוח חדש של אוניברסיטת קולומביה אשר נכתב על ידי הצוות שהוקם למאבק באנטישמיות.

ביום חמישי פורסם מסמך ארוך בן 91 עמודים הכולל פרטים חדשים ומטרידים על השנאה נגד יהודים וישראלים ועד כמה היא חלחלה במוסד, לסטודנטים וכן לאנשי סגל שהיו מעורבים בתקריות שונות.

כך לדוגמה, "סטודנטים תיארו כיצד נדחפו, נדחפו לרצפה, ננזפו על כך שהביעו תמיכה במטרות ציוניות וצפו בדגלי ישראל נשרפים", כתבו מחברי כוח המשימה.

"הם סיפרו שראו ציורים של צלבי קרס במעונות שלהם, סטודנטים צועקים קריאות בעד חמאס, ונמנעה מהם גישה למרחבים ציבוריים ולהזדמנויות רק בגלל שהם יהודים או ישראלים".

פינוי המפגינים הפרו-פלסטינים מהאולם שבו התבצרו באוניברסיטת קולומביה, 1 במאי 2024. רויטרס
פינוי המפגינים הפרו-פלסטינים מהאולם שבו התבצרו באוניברסיטת קולומביה, 1 במאי 2024/רויטרס

הדו"ח התבסס על עדויותיהם של קרוב לחמש מאות סטודנטים מקולומביה, וכולל סיפורים אישיים רבים וקשים. בין היתר יהודים הותקפו בעת שכנסו ויצאו מבית הכנסת ואף נתלשו מהם תכשיטים, אחרים סיפרו שירקו עליהם וכי ספגו השמצות אתניות בקמפוס.

סטודנטית אחת, שהיתה מזוזה על דלת חדרה, נאלצה לעזוב את המעונות לאחר שאנשים דפקו על דלתה בלילות באופן עקבי והפריעו להבמכוון.

"אם אני הולך עכשיו בקמפוס עם כוכב בחוץ או כיפה או אומר 'עם ישראל חי', אני יכול להתחיל מלחמת עולם שלישית", נכתב בעדותו של סטודנט אנונימי.

על פי הדו"ח, אנשי סגל ומדריכים לקחו חלק בהטרדות ותרמו לתחושת הבידוד ואי הנוחות בקרב יהודים וישראלים בקמפוס. אחד מחברי הסגל שהוביל קורס שעסק בסכסוך בין ישראל לחמאס כינה סטודנט ששירת בעבר בצה"ל רוצח. פרופסור אחר אמר בהרחבה כי זוג תורמים יהודים לאוניברסיטה "הלבינו" "כסף מלוכלך" ו"כסף דמים". בחלק מהמקרים אנשי סגל סירבו להאמין לתלונות הסטודנטים היהודים ואף הציעו כי יילכו לייעוץ פסיכולוגי.

בתקופה שבה היו בקמפוס הפגנות ומאהלים, מפגינים, כולל זרים וחברי קהילת האוניברסיטה, איימו על חייהם של סטודנטים יהודים ותקפו מפגינים שהחזיקו דגלי ישראל.

בנוסף מצוין כי חלה עלייה משמעותית בכמות תלונות השווא נגד סטודנטים יהודים כדרך לרדוף אותם ולפגוע בהם.

הדו"ח כלל המלצות להרחבת הגדרת האנטישמיות כל שתכלול גם אפליה נגד ציונות וכן עידוד אלימות נגד יהודים או ישראלים; הדרה או אפליה על בסיס זהות או מוצא יהודי או קשרים עם ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
מפגינים פרו-פלסטינים בהפגנה באוניברסיטת קולומביה, ארה"ב. 29 באפריל 2024. רויטרס
מפגינים פרו-פלסטינים בהפגנה באוניברסיטת קולומביה, ארה"ב. 29 באפריל 2024/רויטרס

השנאה האנטישמיות הגיעה בין היתר על רקע מימון קטארי נרחב וארוך שנים לתוכניות שהבליטו את הצד הפלסטיני. בדוח שנחשף באפריל האחרון התגלה כי קרן העושר הקטארית SWF מעבירה לשורה של מוסדות וארגונים בארה"ב ואירופה, ביניהם אוניברסיטאות עילית, סכום שנע בין בין 500 מיליארד דולר לבין טריליון דולר.

מחקרים קודמים גילו כי קטאר היא התורמת הזרה הגדולה ביותר לאוניברסיטאות בארה"ב, וכי לכסף שמועבר על ידי מדינות זרות כמו קטאר יש השפעה ישירה על התגברות האנטישמיות ועל עמדות ופעילות אנטי-דמוקרטיות. קטאר מתמקדת בתרומותיה במספר מוגבל של אוניברסיטאות אמריקאיות מובילות כדי להגביר את ההשפעה שלה.

בדו"ח נטען כי מיליארדים מועברים ללימודים גבוהים ללא חשיפת המקור כמדינת קטאר או דיווח אחר שיציג את הקשר בין מוסד הלימוד לבין המימון שהתקבל. סכומים גבוהים מועברים לאוניברסיטאות אמריקאיות שונות שביניהן טקסס A&M, קורנל, קרנגי מלון, נורת'ווסטרן ואחרות וכן אוניברסיטאות באירופה, כאשר בחלק מהמקרים אף קיימים שלוחה וקמפוס מקומיים של מוסד הלימוד בקטאר.

שיטות להעברת כסף לא מפוקח כוללות בין היתר שיתוף פעולה בין אוניברסיטאות אמריקאיות לחברות זרות באמצעות קידום פרויקטים משותפים. כך למשל, לפי הדו"ח, חברת האנרגיה הספרדית איברדרולה והסניף האמריקאי שלה אוונגריד, שימשו כלי להעברת כסף מקטאר לפרויקטים משותפים עם אוניברסיטאות אמריקאיות.

אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני בפתח פסגה אזורית בדוחא, קטאר, 5 בדצמבר 2023. רויטרס
אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני בפתח פסגה אזורית בדוחא, קטאר, 5 בדצמבר 2023/רויטרס

שיטה נוספת היא כנסים ויוזמות אחרות באמצעות גופים ששייכים לקטאר, כגון ארגון "wise" המוצג באתרו כ"פלטפורמה דינמית שמקדמת חדשנות בחינוך באמצעות פורטפוליו מגוון של יוזמות בתחומי המדיניות, מחקר, מנהיגות ותוכניות התמחות". לפי המחקר, יוזמות מסוג זה מקבלות חסות גם מגופים נוספים כמו בנק סנטנדר.

זרוע נוספת היא באמצעות פטנטים רשומים שנוצרו באוניברסיטאות אמריקאיות באמצעות תוכנית מחקר העדיפויות הלאומית של קטאר (NPRP) שהוקמה ב-1995, כלומר התוכנית מימנה פרויקטים ומחקרים שהובילו לרישום פטנטים באוניברסיטאות שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully