וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להכריח אותי לשבות, ומי ישלם לי על היום הזה?

עו"ד מיכל ספקטור דנינו

עודכן לאחרונה: 2.9.2024 / 10:36

השביתה היום תפסה חלק מהציבור לא מוכן, ולא יודע האם עליו ללכת עבודה, איך יגיע לשם ומי אמור לשלם על היום הזה. התשובות - במדריך המלא לזכויות עובדים ומעסיקים בזמן שביתה

שביתה בנתב"ג.2 בספטמבר 2024/ללא קרדיט

השביתה תפסה את הציבור לא מוכן כאשר חלק מהעובדים שובתים, אחרים עובדים כרגיל, ובתווך מסגרות חינוך, תחבורה ציבורית ושירותים במשק שחלקם עובדים וחלקם מושבתים. מי חייב לעבוד, מי חייב לשבות, ומי אמור לשלם על כל זה? קראו את המדריך המלא.

אני עובד בחנות במתחם בקניון. הבעלים החליט להשבית את הקניון. מי ישלם לי על יום העבודה? בעל החנות? בעלי הקניון? ההסתדרות? הממשלה?
המעסיק הוא זה שצריך להגיע להסדר אל מול מתחם הקניון בו מצויה החנות. אם השביתה היא בהסכמת ו/או יוזמת המעסיק העובדים זכאים לתשלום. צריך לזכור שהעובדים לא יזמו את ההשבתה והם נכונים היו להמשיך בעבודתם. גם מבחינת הדין הם זכאים לשכר במהלך ההשבתה. תיתכן גם שנראה חלוקת עבודה בין קרן השביתה של ההסתדרות לבין זו של המעסיקים לגבי תשלום השכר.

מה קורה אם אני נגד השביתה ואני רוצה להגיע לעבודה? מי יפצה אותי?
שביתה היא בחירה אישית של העובד. גם ההסתדרות וגם המעסיקים לא יכולים לכפות שביתה על עובד שלא מעוניין בה.

כל עובד רשאי להגיע באופן רגיל למקום עבודתו אם מתאפשרת עבודה למרות המחאה, אלא אם המעסיק מנחה אותו שלא להגיע מכל סיבה שלא תהיה. כל עוד העובד עומד לרשות העבודה ומעסיקו לא הנחה אחרת, הוא זכאי להגיע לעבודתו ולקבל את שכרו.

כל מקום עבודה פרטי רשאי לנהוג כראות עיניו תוך שמירת כללי חופש הביטוי, אי כפייה של דעות פוליטיות על עובדיו וכן אי פגיעה בעובדים על רקע השקפת עולמם - בין אם מדובר בעובדים המעוניינים להשתתף במחאה ובין אם מדובר בעובדים שאינם מעוניינים להשתתף במחאה המתגבשת.

מתחם ביג, חסום וסגור עם מאבטחים בכניסות בכדי למנוע כניסה בשל השביתה, פרדס חנה.2 בספטמבר 2024. TPS
שביתה הבוקר במתחם ביג/TPS

אני מעסיק: הקניון מחייב אותי לסגור החנות. האם עלי לשלם לעובדים שלי שלא מגיעים כמובן?
במחאות עבר בעלי הקניון הודיעו לשוכריהם כי לא יחייבו את השוכרים להשבית את הרשתות וכי ככל שיהיו שוכרים במרכזים שיבקשו לפתוח, הקניון יכבד את רצונם ולא ימנע זאת מהם. בעבר בכדי לעודד שוכרים להשתתף בשביתה פטרו חנויות שיצטרפו להשבתת המרכזים מתשלום שכר דירה על יום זה.

במחאה הנוכחית קבוצת עזריאלי למשל הודיעה כי תאפשר חופש פעולה לכל אחד מבעלי העסקים בנכסיה, לנהוג בהתאם לשיקול דעתו וצו מצפונו בכל הנוגע להשבתה המתוכננת.

אם סגירת החנויות נעשית ללא הסכם המתיר את הסגירה, לא ניתן לגבות מהחנויות דמי שכירות וגם ישנה עילת תביעה לבעלי החנויות, מעבר לדמי השכירות, בגין נזקים שעלולים להיגרם להם כדוגמת תשלום לעובדים, הפסד רווחים וכו'.

אני עובד בעיריית תל אביב/רשות מקומית/נתב"ג. אני נגד השביתה ורוצה להגיע לעבודה אבל לא נותנים לי לעבוד. מי יפצה אותי?
לגבי עובדי מדינה הם אינם זכאים לשכר עבור ימי השביתה בגלל שהמעסיק שלהם (המדינה) מתנגד לשביתה ובהתאם להוראות הממונה על השכר.

הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, הוציא מכתב שלפיו עובדים במשרדי הממשלה השונים שיבחרו לשבות מחר לא יהיו זכאים לתשלום בגין אותו יום, ולא יתאפשר להם לדווח על יום חופשה.

אני רוצה לשבות ולא מגיע לעבודה בעירייה או עסק פרטי שאינו שובת. מי יפצה אותי? יכולים לפטר אותי? (היפוטתית אני מנהל חנות בקניון ורוצה לשבות ואין מי שיפתח את החנות).

אם המחאה היא על חשבון זמן העבודה - העובד רשאי לבקש מהמעסיק יום חופש, ואם המעסיק אישר לו - הוא יכול להצטרף למחאה במקום לעבוד. מעסיקים פרטיים יכולים גם להצטרף ולהודיע לעובדים שהם תומכים בכך שייקחו חלק במחאה. מעסיק שלא אישר לעובד להיעדר ממקום העבודה חייב להתייצב לעבודתו ואם לא יתייצב ייתכן שהמעסיק יוכל לקבל החלטה לפטרו.

לגבי עובד עירייה הוא בכל מקרה לא יהיה זכאי לתשלום שכר בגין העדרותו, שכן כאמור המדינה מתנגדת לשביתה.

לפי הודעת ההסתדרות המקום בו אני עובד שובת ובכל זאת התבקשתי להגיע לעבודה כרגיל. מה לעשות?
אם המעסיק החליט להפעיל את מקום העבודה חלקית, ולתת לעובדים לבחור אם להצטרף למחאה או לא, מי שיתייצב לעבודה יקבל שכר, ומי שלא יתייצב יסכם עם המעסיק אם הוא נדרש להשלים את השעות, או שהמעסיק לא מנכה לו שכר. רק בשביתה שהיא בהסכמת ו/או יוזמת המעסיק העובדים יהיו זכאים לתשלום.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
עו"ד מיכל ספקטור דנינו. אילנה פלטונוב, דוברות משטרת ישראל
עו"ד מיכל ספקטור דנינו/דוברות משטרת ישראל, אילנה פלטונוב

אני רוצה להגיע לעבודה אבל הילדים שלי בלי מסגרות וגם התחבורה הציבורית משובשת. מה אני אמור לעשות. והאם ניתן לחייב אותי להגיע?
הרבה רשויות מקומיות הודיעו שהן לא לוקחות חלק בשביתה. כמו כן, רשויות מקומיות שכן הודיעו שישבתו אזי מדובר בהשבתה חלקית בלבד. קרי, המסגרות פועלות כרגיל עד השעה 11:45 ולאחר מכן יופעלו הצהרונים. לגבי התחבורה הציבורית זו כן פעילה, אך יהיו שיבושים.

מהאמור עולות שהנ"ל אינן מהוות סיבות לאי התייצבות עובד לעבודתו וניתן לחייבו להגיע.

המורים מלמדים רק בחלק מהרשויות ובאחרות לא - למרות שאמורה להיות החלטה גורפת כל רשות החליטה לעשות מה שרואה לנכון. אני מורה ברשות שלא שובתת מה אני עושה?
מורה ברשות שאיננה שובתת מחויב להתייצב לעבודתו כרגיל.

הטיסה שלי לא יצאה בזמן. האם אקבל פיצוי?
חוק שירותי תעופה קובע את זכויות הנוסעים אשר רכשו כרטיס טיסה, ולא טסו במועד שהיה נקוב בכרטיס הטיסה בשל ביטולה או שינויה. החוק קובע כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה וטיסתו בוטלה או נדחתה בשמונה שעות או יותר, זכאי לשירותי סיוע כגון מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שירותי הסעות מנמל התעופה לבית המלון, שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה. נוסעים שטיסתם בוטלה זכאים גם להשבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתם, ולפיצוי כספי ללא הוכחת נזק בסכום של אלפי שקלים.

יחד עם זאת נוסע שטיסתו בוטלה או נדחתה בפרק זמן של שמונה שעות או יותר בשל שביתה כללית במשק, לא יהא זכאי לפיצוי הכספי ללא הוכחת נזק. למרות זאת חברות התעופה חייבות לסייע לצרכנים שטיסתם בוטלה או עוכבה מעל חמש שעות לכל הפחות באמצעות שירותי הסיוע מהסוג שהזכרנו, ומתן החזר עלות הכרטיס שנרכש, או כרטיס חלופי ליעד שהוזמן.

הכותבת עו"ד מיכל ספקטור דנינו עוסקת בדיני עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully