וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אפשר לחסוך בהוצאה על מחירי הפירות והירקות?

3.9.2024 / 12:47

מחירי הירקות והפירות ממשיכים לעלות ללא הפסקה וחלקם כבר הפכו לרכישה שיכולה להכניס משק בית לצרות כלכליות. אז מה עושים ואיך אפשר לקנות פירות וירקות טריים בדרך יותר חכמה וזולה? כל הטיפים ב"וואלה פתרנו", בהגשת ליאת רון

בווידאו: שרון לוין מנהלת ההסברה של עמותת פעמונים בריאיון לליאת רון בתוכנית וואלה פתרנו על מחירי הפירות וירקות/צילום: אולפן וואלה

מבקר המדינה בדק ומצא כי מחירי הפירות והירקות הטריים לצרכן התייקרו בכ-24% ו-25% בהתאמה בפרק זמן של עשר שנים, מנובמבר 2013 עד אוקטובר 2023. זאת לעומת התייקרות של כ-10% במדד מחירי המזון ללא פירות וירקות ובמדד המחירים הכללי לצרכן. המצב הזה לא נרגע ורק בחודש יולי השנה מדד מחירי פירות טריים עלה ב-4.3% ומדד מחירי ירקות טריים עלה ב-3.1%.

בחודשים האחרונים כמעט כל משק בית בישראל מתח את היכולות הכלכליות שלו עד הקצה עם המשכנתא והשכירות שהתייקרו במקביל למחירי המזון, התחבורה הציבורית, הדלק והמים. רובנו ממש נחנקים כלכלית וכשאנחנו רוצים לאכול בריא ולהכניס לתפריט שלנו פירות וירקות אנחנו מבינים כמה זה יקר. אז מה עושים והאם יש דרכים בכל זאת לקנות פירות וירקות מבלי להתרושש?

שרון לוין, מנהלת ההסברה של עמותת פעמונים, עמותה לעזרה כלכלית אשר מספקת ייעוץ כלכלי למשפחות וליחידים, התארחה באולפן וואלה פתרנו עם ליאת רון והסבירה שיש דרכים בהן ניתן קצת להקטין את ההוצאה על פירות וירקות. היא אמרה ש"שם המשחק פה זה תכנון. אנחנו צריכים דבר ראשון לקנות במידה לפי מספר האנשים בבית - אנחנו בדרך כלל נוטים לקנות הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים - גם כדי שיהיה במקרר, אבל גם לפי מה שהילדים ושאר בני הבית אוהבים לאכול. אז דבר ראשון צריך לקנות במידה. אנחנו יודעים גם מהנתונים של הלמ"ס שאנחנו זורקים בערך 30% מהאוכל שלנו - אז אם אתם עושים קנייה של אלף שקלים אתם זורקים מהם שלוש מאות שקלים לפח. זה ממש ככה. במוצרים טריים הנתון אפילו עוד יותר גבוה. לכן אנחנו צריכים להיות מסודרים ולקנות לפי תוכנית".

פירות וירקות, שוק התקווה ת"א, 16 במאי 2023. ראובן קסטרו
הכל מתחיל בתכנון הקנייה/ראובן קסטרו

הדבר השני שהיא ממליצה עליו זה לתקצב את הקנייה, זאת אומרת "לקחת את סך ההוצאות המשפחתיות ןלהחליט כמה אנחנו מוצאים על סעיף מסוים. פה, בנושא של הפירות והירקות, באמת זה מאוד מאוד התייקר בחודשים האחרונים, אז אנחנו צריכים להחליט - או שאנחנו נקנה פחות או שנקנה את אותה הכמות, אבל נצטרך לוותר על דברים אחרים. אנחנו צריכים להסתכל בתוך כל סל התקציב ולהחליט מה חשוב לנו יותר ומה פחות ולפי זה להתנהל.

"מאוד מאוד חשוב גם לדעת למשל מתי לקנות", היא מסבירה, "ברשתות השיווק - יש ימים שהם ימי שוק שהם בדרך כלל בימי שלישי. בנוסף, אם מגיעים בסוף היום לסופר אז גם כן בדרך כלל המחירים יורדים כי הרשתות רוצות להיפטר מהסחורה, אז הרבה פעמים זו סחורה יותר זולה. אצל ירקנים למשל אם ניכנס יותר פנימה לחנות שהסחורה שם יותר זולה או לפעמים זו הסחורה שנמצאת בחוץ בשמש. בקיצור, צריך ממש להשוות מחירים כמו בכל דבר אחר בצרכנות ולראות מה נכון, איפה אפשר להוזיל את
העלויות. אז זה גם תלוי בשעות הקנייה, בימים, איפה זה ממוקם בחנות. גם תלוי גם למשל אם האבוקדו בתחילת העונה או דובדבנים בתחילת העונה - הם הרבה יותר יקרים אז ובוודאי שלא חייבים מיד לרוץ לקנות את הפירות שישר יוצאים בתחילת העונה. אפשר לחכות קצת ואז באמת המחירים קצת יורדים.

ומה עושים אם הילדים דורשים פירות יקרים? גם פה יש לה עצה. "צריך לשתף אותם בקבלת ההחלטות. כמו בכל דבר גם בנושא של כסף אנחנו בפעמונים ממליצים ממש לדבר עם הילדים על זה, גם לתת להם לבחור - אם אפשר לקנות פרי כזה או אחר. אנחנו צריכים להיות מאוד מאוד מחושבים וכן לשתף את הילדים - בלי לא להלחיץ אותם ולא להגיד להם משהו כמו 'אנחנו בחובות'.

"כמו כן אם נגיד נשארת בננה רכה במקום לזרוק אותה גם בה אפשר להשתמש - אפשר להכין מזה עוגות או תבשילים או אפשר להקפיא ולעשות מזה שייקים. אפשר להשתמש בפירות הטיפה יותר ישנים האלה שימוש כביכול נוסף ואז אנחנו גם נהנים מהם וגם לא זורקים ומבזבזים כסף".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

לסיכום - ככה תחסכו בהוצאות על פירות וירקות

1. לתכנן את הקנייה לפי הצריכה, לקבוע תקציב ולתווך לבני הבית.
2. לבצע סקר שוק ולחפש את המבצעים, הפירות הזולים שיופיעו בחוץ או במדפים הנמוכים.
3. לרכוש בהזמנות קהילתיות מחקלאים ישראלים ומילואימניקים.
4. לקנות בשוק או בחנויות בשישי אחרי הצהריים או בסוף היום.
5. לאחסן בצורה המתאימה לכל פרי, לעשות שימוש חוזר או להקפיא במקום לזרוק.

רוצים לראות עוד פרקים ותכניות של וואלה+? הורידו ללא עלות את אפליקציית וואלה + לטלוויזיה החכמה שלכם, ותוכלו ליהנות מעוד המון תכנים מעניינים ומגוונים.

ערוץ וואלה+ משודר גם בסלקום TV, פרטנר, יס + וסטינג TV.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully