וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשולי הדברים, בהערת אגב, התגלתה האמת המדהימה: המדינה לא השאירה שקל למלחמה בצפון

עודכן לאחרונה: 12.9.2024 / 8:55

אתמול התברר לאזרחי ישראל שקופת המדינה אינה ערוכה לאפשרות של מלחמה בצפון ומתייחסת אליה כאל אסון תיאורטי ולא כאפשרות שהופכת למעשית מיום ליום. מי יממן גבורות ישראל? בלי להבהיל, כנראה שאתם והחסכונות שלכם

שר הביטחון גלנט בסיכום תרגיל המדמה לחימה קרקעית בשטח לבנון/דובר צה"ל

איך להזהיר את אזרחי ישראל מבלי לעורר פאניקה? איך לכתוב "שימו עין על הכסף שלכם" מבלי לעורר ריצה אל הבנק? הרי אם לא יקרה כלום, יאשימו אותך שגרמת לבהלת שווא - ואם יקרה, ישאלו למה לא הזהרת...

אני מתכוון לכסף שלכם, שלי, שלנו - לא סכומי עתק אלא אותם שקלים ששמתם בצד, בעמל וביזע, שהשתכנעתם לוותר על חופשה בחו"ל או על החלפת הרכב כדי לסגור בפיקדון, קרן השתלמות או קופת גמל. אצל אחדים מדובר בעשרות אלפי שקלים, אצל אחרים מאות אלפים - ויש גם לא מעט עם מילונים.

תתפלאו, אבל אפילו הקבוצה האחרונה אינה מורכבת מעשירים מופלגים. אדם שחי ברמת חיים גבוהה, עבד עד גיל פרישה ורוצה להמשיך לתחזק את אותו סגנון חיים גם לאחריה - או להתנמנם לו על הכורסה במרפסת של דירה בפרויקט דיור מוגן איכותי, מבלי למכור את הבית - יזדקק לכמה מיליונים, כדי לחיות ברווחה עד 120.

למה נדרשנו לחיסכון הצנוע שלנו? כי מתעורר חשש כבד שממשלת ישראל עלולה לשלוח בו יד. לא, זה לא שיש החלטה כזאת, חלילה, אבל בשולי הודעת הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, בוועדת הכספים, על הגירעון הצומח ועל מה שמעוללת הורדת דירוג האשראי לתשלומי הרבית על הכסף שלוותה מדינת ישראל, הוא הוסיף דבר לא פחות ממדהים: הממונה על התקציבים מודה שמדינת ישראל לא ערוכה כלכלית למלחמה בצפון.

הוא לא אומר זאת במפורש, אלא רק מציין - בלשונם הצחה של פקידים בכירים - כי מלחמה אפשרית בצפון (ואנו נוסיף: עניין שהסיכוי לו נע בין רב לוודאי), כלל לא נלקחת בחשבון על ידי מדינת ישראל.

יוגב גרדוס. דוברות האוצר, צילום מסך
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים. הסביר בלשון צחה של פקידים בכירים כי מלחמה בצפון כלל לא נלקחת בחשבון/צילום מסך, דוברות האוצר

בתשובה לשאלות חברי הוועדה, הסביר גרדוס מדוע: מדובר במלחמה שקשה מאוד לכמת את עלותה: באיזו עוצמה תהיה? כמה זמן תימשך? לכמה תידרש המדינה לא רק כדי לממן את העלות הישירה של הלחימה (חימוש, אמל"ח וימי מילואים) אלא גם כדי לתחזק משק שפעילותו התקינה תופרע?

כל מילה בסלע - ובכל זאת, לא מדובר ברעידת אדמה, כלומר במשהו תיאורטי, אלא במה שמונח לפתחה של מדינת ישראל עד כדי כך שגם שרי הממשלה כמעט מאוחדים בדעתם שזה רק עניין של זמן.

לכן נשאל שוב: האם כאשר מדינת ישראל מתכוננת כלכלית לסוף שנת 2024 ולשנת 2025, האם זה הגיוני שלא להיערך כלכלית למלחמה שנראית קרובה מאי פעם?

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תקיפות נרחבות לבנון. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תקיפת חיל האוויר בלבנון. צה"ל עלול לגלות שממשלת ישראל לא השאירה בצד אפילו שקל עבור המלחמה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שתיקת הימ"חים והמט"חים

תארו לכם שביום פקודה, יום פרוץ המלחמה, היה מתברר שבמחסנים אין מספיק פגזים, שהלוחמים יוצאים לשדה הקרב במחסניות ריקות ולטנקים אין די דלק כדי להגיע לחזית - מישהו יכול להעלות על דעתו פארסה טראגית שכזאת? למה זה לא יקרה? כי מערכת הביטחון, אפילו בימים שבהם נפגם אמון האזרחים בצבא, לא תאפשר למצב כזה להיווצר.

רק שבמקביל, זה בדיוק מה שעושה ממשלת ישראל. לכן דמיינו לרגע שביום שבו צריך להמשיך במלחמה, מתברר שאין מאיפה להביא את הכסף כדי לעמוד בהוצאותיה, שאף אחד לא דאג לשים משהו במחסנים של הכלכלה הישראלית?

אחרי שעוררנו קצת בהלה, זה המקום להרגיע - כסף צבוע מראש בתקציב המדינה אינו המקור היחיד לשעת חירום. לבנק ישראל יש עדיין יתרות של מט"ח למצב כזה, יש לו נגיד שאמור לצלצל בפעמוני האזהרה, סיוע מידי מצד ארה"ב צריך גם הוא להילקח בחשבון - ובכל זאת, מלחמה ממושכת תאיים על המשק הישראלי כלכלית לא פחות משמאיימים טילי חיזבאללה על חיי התושבים במרבית אזורי הארץ.

דמיינו מצב שבו ישראל, שמנהלת מלחמה כבר במשך שנה, בעלות (ממש לא סופית!) של 250 מיליארד שקל, תצטרך לנהל מלחמה בעוד חזית (במלחמה שעלותה, על פי כל הערכה, תהיה גבוהה יותר), מאחר שהמצב בצפון הוא כבר מזמן בלתי נסבל.

דמיינו (ולא צריך בשביל זה מוח יצירתי מדי) שההתלקחות ביהודה ושומרון היא רק המבוא למה שהתחולל שם בעת מערכה רב זירתית. מה יקרה אז למדינה שדירוג האשראי שלה נמצא בנסיגה מתמדת - והגירעון בתקציבה מתוח כבר עד לקצה?

מה יקרה אם המשבר יגיע אל אגרות החוב שמוכרת ממשלת ישראל כדי לגייס את הכסף הדרוש לשמירה על חייה...? כן, מדובר בתהום, לא פחות.

איך ייצאו מהמצב הזה? יטילו גזרות קשות על הציבור: בהתחלה ישיתו עלינו עוד מסים. אחר כך יכריחו את הגופים המכונים "מוסדיים" להשקיע באג"ח של מדינת ישראל, שזה בעצם הימור על הפנסיות והכספים המנוהלים של כולנו.

אחר כך יכריזו על צעדי חירום נוסח פוטין - למשל הגבלת כמות הכסף שמותר להוציא לחו"ל... נשמע מופרך? נודה שזה נשמע קיצוני, אבל במציאות הישראלית עם הפנים לרבעון האחרון של 2024, שום דבר כבר לא בגדר מופרך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024.. חיים צח/ לע״מ, עיבוד תמונה
נתניהו וסמוטריץ'. כבר נגמרו הסופרלטיבים בכדי לתאר את ההפקרות הכלכלית/עיבוד תמונה, חיים צח/ לע״מ

אברכים או תותחים?

במציאות שבה אסור לפגוע בתקציב הביטחון (שרק יגדל), אסור לפגוע בחינוך (גם ככה בקושי מסתדרים), אסור לפגוע בכספים הקואליציוניים - ממיליארדים לישיבות ועד ל"משרד ההתיישבות מעבר לקו הירוק" - ובטח שאסור לפגוע בתקציבי המשרדים השונים, שהרי כל אצבע של מי שקיבל פחות מהאחרים, עלולה להפיל את הממשלה - על מי לדעתכם ייפול התיק?

בהתחלה יפגעו (כבר פוגעים) בשירות שניתן לציבור. תתפלאו לשמוע, אבל המערכה הזאת גבתה כבר יותר קורבנות מכל זירה אחרת. הכיצד? ובכן, את הקורבנות כתוצאה מטרור או מלחמה, קל לנו למנות - דובר צה"ל מוציא הודעה, עיני כולנו מתמלאות בדמעות מול המסך וכך הלאה, במצב שלמרבה הצער היה כבר לשגרת מלחמה. את מספר ההרוגים בחזית קיצוצי התקציב, לעומת זאת, איש אינו סופר.

את מי שאפשר היה להציל אחרי שנפגע בתאונת דרכים, אבל מאחר שמצב התחבורה בארץ מוזנח, האמבולנס לא הגיע בזמן. את תושבת הפריפריה שלקתה בליבה - אבל השדרוג המובטח של המרפאה האזורית נתקע בגלל קיצוץ רוחבי, את מי שכן הצליח להגיע לחדר המיון, אבל לא היו די רופאים כדי להציל את חייו - ולכל אלה אפשר להוסיף לא רק את ההרוגים אלא גם את הפצועים:

המשפחה המוכה שלא חולצה בזמן למקלט, אחרי שזה נסגר בגלל קיצוץ בתקציבי הרווחה. על הילדים שהולכים לבית הספר כדי לא ללמוד בו כלום, כבר הפסקנו לדבר - די לנו בכך שייקחו אותם לשמרטפייה כדי שאנחנו נוכל להתפרנס. במילים אחרות: הנפגעים במערכה האזרחית, על אף שהם רבים מהנפגעים בחזית, לא נספרים על ידי אף אחד.

ועכשיו לכסף שלנו: נראה לכם הגיוני שמישהו באמת ישלח את ידו בקניין פרטי? אז זהו, שלא מיד. בהתחלה יגידו שרוב הכסף הוא ממילא של "סמולנים" - הייטקיסטים-ליברליים-אשכנזים-קפלניסטים - יו ניים איט. "מה יש?" ישאלו, למשל בערוץ 14 ויוסיפו שאחרי כל כך הרבה שנים שבהם הם הרוויחו פה הון בזכות נתניהו, שייתנו משהו בתמורה... כן, זה מופרע, אבל שוב - בישראל 2024, כבר לא לגמרי מופרך.

הפגנה למען עסקת שחרור חטופים, שער בגין, תל אביב. 10 בספטמבר 2024. ניב אהרונסון
ומה יגידו בקואליציה? שהקפלניסטים-הייטקיסטים-אשכנזים ישלמו/ניב אהרונסון

מועלים באמון הציבור

חושב מי שחושב שמדינת ישראל בוגדת בערכיה בכך שהיא מפקירה חטופים ושבויים למען איזה "ניצחון" שהוא כקו-האופק, ככל שיתקרבו אליו כך ילך ויתרחק.

ובכן, מסתבר שבוגדים פה לא רק בערכי המוסר, אלא גם בשכל הישר: אם מדינה שצועדת בעיניים פקוחות לקראת מלחמה חמורה בהרבה מזו שידעה בשנה האחרונה (מוצדקת ככל שתהיה!), לא שאלה את עצמה אפילו פעם אחת כמה מלחמה כזאת תעלה ואיך היא תישא בעלויות, הרי שזו מעילה בכל מה שממשלה אמורה לעשות. בחיי שכבר נגמרו הסופרלטיבים בכדי לתאר את ההפקרות הכלכלית ששוררת בכל אשר נפנה.

תחשבו על ההורים שלכם, חלקם חסכו ודאי מפיהם כדי שתוכלו לרכוש השכלה ומקצוע, שמו משהו בצד כדי שיוכלו לעזור לכם - במימון חתונה, ברכישת דירה, בשכר לימוד. על כך בנויה כל השיטה שלנו, ממשקי הבית וכלה במוסדות המדינה.

לשים משהו בצד, אפילו צנוע, כדי שיהיה ליום המאושר שבו תוכלו לסייע לילדים ברכישת דירה, או חלילה ליום גשום שבו תהיה איזו הוצאה בלתי צפויה. אני לא מדבר אפילו על הוצאה רפואית, אבל משהו קטן - למקרה שהילד יצטרך יישור שיניים, הרכב ישבוק חיים, הבוילר יתפוצץ...

חוסר האחריות של מדינת ישראל הוא משווע. המדינה משולה לאדם שאוכל כבר במשך שנה את החסכונות שלו, חי על הרזרבות ששם בצד, אבל מתרברב בכל יום בנכונותו לבצע השקעות ענק, כמו שרי הממשלה שלא מפסיקים לדבר על מה שנעשה ללבנון אם רק... כאילו לא מספיק מה שקורה בצפון כבר עכשיו.

ולמען הסר ספק - תושבי הצפון ראויים להגנה שתושבי הדרום לא זכו לה לפני שנה, אבל בשעה ש"כל האופציות נמצאות על השולחן" כמו שאוהבים לומר בתדרוכים, ראויים גם כלל אזרחי ישראל לממשלה שתדע להשתמש בכלים שיש לה - לא להעביר מיליארדים לתחזוקת הקואליציה ובמקביל לאיים בארנק ריק על אויבינו.

לא, אל תרוצו עדיין אל הבנק - את הפאניקה הזאת לפחות אולי באמת מוקדם לעורר, אבל איך נגיד בזהירות? תהיו ערניים, כי החתולים ששומרים על השמנת עלולים ללקק אותה עד תום ולהיות רעבים לכסף שלנו.

אפוקליפסה עכשיו? אולי זאת הגזמה, אבל, עם הממשלה הזאת ועם יד על הלב, כמה פעמים כבר אמרתם לעצמכם בשנה האחרונה: "לא יכול להיות גרוע יותר, באמת שכבר הגענו לשיא", רק כדי לגלות, למחרת, שעוד לא ראינו כלום?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully