וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא אבטל את חוק סימון המחירים, אלא את האופן שבו יוצג לצרכנים"

18.9.2024 / 13:43

תנ"צ בדימוס קובי זריהן, הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, חותר להצגת מחירים דיגיטלית ובריאיון ראשון מסביר: "חייבים להתמודד עם טכנולוגיה", אבל יש מי שמאוד לא אוהב את המהלך: "כשמשרד הכלכלה לא אכף את סימון המחירים הם זינקו, שינוי השיטה יפגע בצרכן אנושות"

שר הכלכלה ניר ברקת בהודעה מיוחדת בכנסת: ״פוליטיקאים מנסים להכשיל את רפורמת ׳מה שטוב לאירופה׳ - כדי להכשיל אותי ופוגעים בציבור/ערוץ הכנסת

אחרי שנה ללא ממונה ומאבק סביב כניסתו לתפקיד בטענה לכשלים בתהליך המינוי וחוסר ניסיון והתאמה, אושר באמצע יוני מינויו של תנ"צ בדימוס קובי זריהן לממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן. הצעד הראשון שבחר לקדם שנוי במחלוקת: שינוי שיטת סימון מחירים ומעבר לתצוגה דיגיטלית על המדפים.

בראיון ראשון לתקשורת, מסביר זריהן מדוע בחר להתמקד בשינוי שיטת המדבקות, אחת ההגנות האחרונות שנותרה לצרכן הישראלי, בשוק ללא תחרות, עם מחירים שעולים ללא הרף, ויוקר מחיה ששובר ששיאים. בסוף אוגוסט פרסמה הרשות להגנת הצרכן פניה להתייחסות הציבור, בנוגע לשינוי השיטה הנהוגה ומעבר לסימון מחירים דיגיטלי. ביום חמישי יסתיים שלב איסוף התגובות והיחל שלב גיבוש התוכנית שתוצג לשר הכלכלה, שיחליט אם לאמץ אותה.

קובי זריהן. דוברות הרשות לצרכנות,
קובי זריהן/דוברות הרשות לצרכנות

"זו לא מכבסת מילים"

בניגוד לפרסומים בתקשורת, לפיהם המעבר לסימון מחירים דיגיטלי הוכרע, שר הכלכלה עדיין לא גיבש עמדה סופית בנושא, והוא ממתין לגשת ההמלצות כדי לבחון האם הן מטיבות עם הצרכן, או פוגעות בו.

"נכנסנו למהלך כדי לנצל את מעבר הרפורמה של 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל'", זריהן, "וחשבנו איך אפשר למנף אותה לתכנית גדולה ומקיפה יותר".

אבל לא כל מה שטוב לאירופה טוב לישראל. מונופולים שולטים בשוק המזון, והם מפעילים לחצים על כל שר כלכלה לעבור לצגים דיגיטלים, שיאפשרו להם לשנות מחירים ביתר קלות, תוך חיסכון משמעותי בהוצאות שלא יגולגל לצרכן.

"אני לא מתכוון לבטל את חוק סימון המחירים הקיים, אלא לשנות את האופן שבו הוא יוצג לצרכנים, וזאת לא מכבסת מילים. אין לנו שום כוונה לפגוע בזכויות הצרכנים. זאת בדיוק הסיבה שבגללה פנינו לציבור".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
סופרמרקט בישראל. ShutterStock
יקחו לצרכן את היתרון היחיד שנשאר לו?/ShutterStock

חובת סימון המוצרים נחקקה בשנת 1998 ומאז עשו הקמעונאים מאמצים לבטל אותה, אלא שזה לא עלה בידם. שרי הכלכלה בעבר, נפתלי בנט ואלי כהן, שעברו את מסע הלחצים שעובר ברקת, עמדו בפניו בגבורה. ברקת, שבא מעולם הטכנולוגיה, ונוטה לחדשנות, לא דוחה על הסף את המעבר לדיגיטציה, אבל שומר על זהירות.

"ביקשתי שתיעשה עבודת מטה בשיתוף ציבור, לראות איך אנחנו מאמצים שיטות מודרניות בקמעונאות ומסחר. לשם להערכתי נלך", אמר בכנס של לשכת המסחר, "אנחנו נגיע לשם, אנחנו בדרך לשם".

מלשכת ברקת נמסר, ששר הכלכלה טרם קיבל החלטה בעניין: "וכל פרסום אחר הוא שקרי. השר ברקת ממתין לממצאי הוועדה שהקים ראש הרשות להגנת הצרכן, שבוחנת את הנושא לעומק וצפויה להגיש את מסקנותיה בשבועות הקרובים.

"לכשיתקבלו מסקנות הועדה, יקיים השר תהליך עומק ובסופו יחליט אם לאמץ את המלצותיה. השר ברקת יקבל החלטה שתיטיב עם הצרכנים ותוזיל את המחירים לעם ישראל".

עוד" רחל גור, סמנכ"לית "לובי 99" אומרת שהפניה לציבור היתה ספציפית, הפליגה בשבחי המעבר לתצוגה דיגיטלית על המדפים, אבל לא נתנה אפילו טיעון אחד לתועלת שבהדבקת המדבקות על המוצרים. "הרי בתצוגה הדיגיטלית אפשר לשנות את המחירים כל שתי דקות, בלי הצרכנים ישימו לב, פה עשר אגורות, שם עשרים, והשיטה הזאת לא מתאימה לכל האוכלוסיות, בעיקר לאלה שמתקשות עם טכנולוגיה.

"נכון שהשיטה שלנו היא נדירה בעולם, אבל גם אין שוק לא תחרותי כמונו בעולם. אם תכנס תחרות והמחירים ירדו אז, אז אפשר לשקול את זה. לעשות לקמעונאים חיים קלים כדי שיעלו מחירים, במיוחד בזמן מלחמה, ועל רקע הנסיון המר בתחילתה, כשמשרד הכלכלה לא אכף את סימון המחירים והם זינקו, שינוי השיטה יפגע בצרכנים אנושות".

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, אוגוסט 2024. ראובן קסטרו
לא קיבל החלטה סופית. ניר ברקת/ראובן קסטרו

זריהן לא מסתיר את הכוונה שלו לכוון את הציבור לאופציה הדיגיטלית, בה הוא תומך בה בהתלהבות. "קיבלנו יותר מ - 300 תגובות ואני מקווה שביניהם יהיו רעיונות יוצאי דופן. בסוף השבוע נתחיל לנתח ולעבוד. ננסה למצוא פתרונות לכל הבעיות שעולות, כמו סימון המחיר באופן ברור, אולי גם עם מדבקה בנוסף, ונבחן האם אפשר לנצל את הטכנולוגיה כדי לעקוב כמה כסף הוציא הצרכן בכל נקודה במהלך הקניה".

האוכלוסיות שאין להם יכולות דיגיטליות יפגעו אנושות.

"מי שיש לו בעיה דיגיטלית, ננסה למצוא לה פתרונות הטכנולוגיה שאנחנו בוחנים היא פשוטה ומלווה בסרטונים וציורים. אם אגיע למסקנה שאנחנו הולכים לכיוון של קטסטרופה, ההמלצות שלי לשר יהיו בהתאם, כי בסוף הכנסת והממשלה יקבעו אם יהיה שינוי בחוק. בכל מקרה מדובר בתהליך שיקח חודשים רבים, ולא יפגע בשום אופן בצרכנים. אחד העקרונות שקבענו לעצמנו, הוא שבלי קשר לטכנולוגיה, לא נאפשר העלאת מחירים במהלך יום העבודה".

אז הקמעונאים יעלו את המחיר בלילות.

"נצטרף לפקח שזה לא יגרום לעליית מחירים".

יש לכם 25 חוקרים של הרשות, שמפקחים על 650,000 עסקים. גם אם תהיו בפסגת הטכנולוגיה, לא תוכלו לפקח על המערכת הזאת. הקמעונאים יעשו מה שהם רוצים.

"ונצטרך להתמודד עם זה, גם בעזרת הטכנולוגיה, אבל גם בשינוי חקיקה והטלת קנסות. מה שאני מנסה להגיד, שהעסק הזה כל כך מורכב ודקדקני ואני מאוד מקווה שהוא יקרה, כי בסימון המחירים אנחנו משתמשים בנוקיה עם סנייק, כשבכל העולם כבר עברו מזמן לסמארטפון משוכלל. אין בעולם מדינות שמדביקות מדבקות".

נדיר, אבל בצרפת ומדינות בארה"ב, עדיין מדביקים מדבקות.

"אני באמת חושב שצריך לעבור לדיגיטל, אבל שוב, אם נמצא שהמעבר פוגע בצרכנים, לא נמליץ עליו. נחכה ונראה".

  • עוד באותו נושא:
  • צרכנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully