וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הידרדרה ישראל לשורה אחת עם קזחסטאן, פרו ואנדורה

צח קסוטו

עודכן לאחרונה: 28.9.2024 / 16:47

פעמים ספורות בהיסטוריה מדינות חוו ירידה כפולה בדירוג האשראי, למשל במשבר החוב שהפיל את יוון, וחזרה מצניחה כזו יכולה לקחת גם עשור ויותר. קברניטי המדינה חייבים להבין - אם נישאר בדירוג הנוכחי לא תהיה כלכלה וגם לא ביטחון

סמוטריץ' תוקף את נגיד בנק ישראל אמיר ירון/מעריב

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה בשישי בערב על הורדה קיצונית של דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות, מרמה של A2 לרמה של BAA1, ולא זו בלבד, אלא גם הוסיפה תחזית שלילית.

כפי שנאמר כבר לא אחת בעבר, כמו כל אזרח ומשקיע, גם חברות הדירוג עדות למציאות הפוליטית, החברתית, הביטחונית והכלכלית בישראל, ועל כן איננו יכולים להיות מופתעים מהורדת הדירוג.

יתר על כן, סוכנויות הדירוג כולן אף נמנעו מלגעת בדירוג האשראי של ישראל במשך חודשים ארוכים, אף שבהחלט שקלו לעשות זאת עוד מימיה הראשונים של ההפיכה המשפטית, אבל משהבשילו והתהליכים ואף נוספה להם המלחמה המתישה שבה מצויה ישראל, נראה כי לא נותרה כל ברירה הגיונית בידי חברות הדירוג, והימנעות משינוי הסטטוס של ישראל הייתה מהווה למעשה החלטה תמוהה. האקלים הכלכלי הישראלי ברור וקשה, וכעת הגיע השלב שבו אנו מקבלים את ההכרה בכך.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכלכלה בכנסת

16 בספטמבר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ'. כרטיס צהוב בוהק/פלאש 90, יונתן זינדל

ברמה העקרונית, כאשר מדברים על הורדות דירוג, היסטורית הוכח כי הורדות דירוג אשראי של מדינות לא הביאו לקטסטרופות בשוקי ההון, וראינו זאת גם בהורדות הדירוג הקודמות של שלוש הסוכנויות, אשר לא השפיעו דרמטית על בורסת תל אביב.

נזכיר כי עוד הרבה לפני החלטותיהן של מודי'ס ופיץ' בנוגע לדירוג האשראי של ישראל, השווקים כבר עשו את העבודה בעצמם, וישראל כבר מזמן משלמת הלכה למעשה ריביות התואמות דירוג נמוך יותר ומדינות בעלות כלכלות חלשות יותר. לכן, אין ודאות כי נראה השפעה קשה ומתמשכת על השווקים המשויכת ספציפית להורדת הדירוג גם הפעם.

עם זאת, לא נוכל גם להתעלם מהחיווי הקשה מאוד שקיבלנו בליל שישי. מדובר בדירוג הנמוך ביותר לישראל אי פעם. דירוג האשראי שלנו (בשלב זה במודי'ס בלבד, אבל מן הסתם גם השתיים הנוספות יישרו קו בקרוב) זהה כעת לדירוג של מדינות כמו קזחסטן, פרו, אנדורה, תאילנד ובולגריה, ונמוך יותר ממדינות דוגמת סלובקיה, ברמודה, מלזיה, בוטסואנה ועוד.

יתרה מכך, פעמים בודדות בהיסטוריה חוו מדינות הורדה של שתי מדרגות דירוג בבת אחת ודבר כזה קרה במקרים כמו משבר החוב במדינות כמו יוון וספרד ב- 2010. חזרה מצניחה שכזו בדירוג עשויה לקחת לא פחות מעשור.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
צח קסוטו. יחצ,
צח קסוטו/יחצ

נזכיר את המובן מאליו: טבלאות דירוגי האשראי אינן לצרכי פיקנטריה בלבד, ומשמעותן הכלכלית כבדת משקל. כסף זר נכנס להשקעות בישראל בהיקפים הולכים ויורדים, ושיעורי הריבית שמשלמת ישראל על הלוואותיה מאמירים.

סוכנויות הדירוג, המשקפות את הסנטימנט של שוקי העולם, מבהירות לנו כי מצבנו אינו מזהיר - ומעבר לכך, שכל הורדת דירוג שאנו חווים אינה סוף דבר, כל עוד המציאות אינה משתנה לטובה.

מדובר בכרטיס צהוב בוהק, ועל קברניטי הממשלה להתייחס אליו בבהילות, וברצינות שאינה פחותה מהמשבר הביטחוני, משום שהמשמעויות ברורות - במדינה שתשהה בדירוג BAA1 או נמוך ממנו לאורך זמן, לא תהיה כלכלה וגם לא יהיה ביטחון.

הכותב הוא שותף מנהל בחברת Moore Financial Consulting מקבוצת ליאון-אורליצקי ושות' Moore ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully