וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשד למימון טרור": העליון פסק נגד העמותה האסלמית שחשבונה נחסם

6.10.2024 / 18:48

באוקטובר שעבר חסם בנק לאומי את חשבונה של עמותת "אלקלוב אל רחימה", מחשש שמשמש להעברת כספים לטרור. לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את עתירת העמותה לסעד זמני, כעת דחה אותה גם העליון: "מצב המלחמה מצדיק בחינה מחודשת של פעילות העמותה שעה שעל הפרק חשד למימון טרור"

אורי יוניסי ראש חטיבת משכנתאות בבנק לאומי/צילום: יותם רונן

בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) את בקשת הערעור של עמותת אלקלוב אלרחימה, שחשבונה נחסם על ידי בנק לאומי באוקטובר שעבר מחשש שהוא משמש להעברת כספים לטרור. לאחר תחילת המלחמה הגביל הבנק את חשבונה של העמותה.

העמותה עתרה בגין החסימה וטענה כי עיקר פעילותה הוא איסוף תרומות למען ארגון טורקי שמסייע לפליטי מלחמת האזרחים בסוריה. העמותה הגישה עתירה נגד לאומי בטענה "לרדיפה משוללת יסוד", אולם שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב יהושע גייפמן דחה את הבקשה והשית על העמותה הוצאות משפט.

עוד בדיון בבית המשפט המחוזי עלו "מספר היבטים המקימים חשש ממשי לכך שהעמותה משתמשת בחשבון לצורך מימון טרור, שלא נסתרו או הובהרו על ידה. בין היתר, התייחס בית המשפט להעברות כספיות לפליטים סוריים, דרך עמותה המאוגדת בטורקיה; להתקשרות עם עמותה אחרת המנהלת יחסים עם ארגונים שהוכרזו על ידי מדינת ישראל כארגוני טרור; להעברות כספים למשפחות ברשות הפלסטינית; לסיוע לתושבים בעזה; ולהיות עובד עמותה לשעבר פעיל בפלג של התנועה האסלאמית, שהוצאה מחוץ לחוק". עוד נקבע כי "העמותה לא הוכיחה כי היא לא תוכל לנהל את פעילותה בדרכים
אחרות או כי הנזק שעלול להיגרם לה איננו בר פיצוי כספי".

בעקבות כך ביקשה העמותה זכות ערעור לעליון, אך נדחתה גם על ידי שופט העליון עופר גרוסקופף.

שלט חוצות עם תמונתו של מנהיג חמאס שמונה לאחרונה, יחיא סינוואר, מוצג על בניין ברחוב בטהראן, איראן. 12 באוגוסט 2024.. רויטרס
החשבון נחסם בין היתר כי העמותה מעבירה כספים למשפחות בעזה/רויטרס
"חשש ממשי שנעשה שימוש בחשבון הבנק לצורך מימון טרור עשוי להוות טעם סביר לחסימתו"

גרוסקופף קבע בהחלטתו כי בדומה למה שהחליט בית המשפט המחוזי, "חסימת החשבון נעשתה בשים לב למצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל בשנה האחרונה, אשר מצדיק בתורו בחינה מחודשת של פעילות העמותה שעה שעל הפרק חשד למימון טרור".

עוד ציין כי "נקודת המוצא היא כי החובה למתן שירותים בנקאיים איננה מוחלטת, ותאגיד בנקאי רשאי לסרב להעניקם בהתקיים טעם סביר. לעניין זה נפסק, כי חשש ממשי שנעשה שימוש בחשבון הבנק לצורך מימון טרור עשוי להוות טעם סביר לחסימתו".

עוד נקבע בפסק הדין כי "בית המשפט קמא בחן באופן ראשוני את התשתית העובדתית שנפרסה
בפניו, וקבע כי סיכויי התביעה אינם מצדיקים את מתן הסעד הזמני. זאת, בהתחשב חלק מפעולותיה של העמותה, דוגמת העברות כספים לפליטים סוריים דרך ארגון המאוגד בטורקיה ולמשפחות ברשות הפלסטינית".

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

עיקר פעילותה של עמותת אלקלוב אלרחימה, לטענתה, הוא בסיוע לנזקקים וחולים במגזר הערבי. עם זאת, לפני כשנה, זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, הגביל בנק לאומי את חשבון העמותה לאחר שהתעורר חשש ממשי לכך שכספי העמותה עוברים לידי גורמי טרור. העמותה ערערה לבית המשפט המחוזי - שדחה בחודש יולי האחרון את בקשתה למתן סעד זמני ואישר לבנק לחסום את חשבונה.

שופט בית המשפט המחוזי גייפמן קבע אז בהחלטתו כי "העמותה לא הוכיחה לבנק שהכספים לא מועברים למשפחות של מחבלים, בין אם המדובר במחבלים אסירים ובין אם שמדובר במחבלים שנהרגו בפעולות טרור, או שמבצעים פעולות טרור, והמדובר בתקופת מלחמה". עוד ציין, כי "במידה ויתברר שפעילות העמותה נגועה בפעולה של מימון טרור, חשוף הבנק לנזקים וסנקציות, ועל כך יש להוסיף את הסיכון לשלומו של הציבור בתקופת מלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully