וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוח שטוען: זה סכום העתק שישראל קיבלה מארה"ב מאז תחילת המלחמה

עודכן לאחרונה: 9.10.2024 / 9:03

מדלק דרך רובים ועד כמות עצומה של ארטילריה - דוח חדש של אוניברסיטת בראון שפורסם ב-AP ממפה את הסיוע הבטחוני שקיבלה ישראל מארה"ב מתחילת המלחמה ונוקב בסכום עצום של 17.9 מיליארד דולר. האם מחברי הדוח לקחו בחשבון כי לא כל הסיוע הועבר לישראל? כלל לא בטוח

שיגורי כיפת ברזל .23 בספטמבר 2024/עסיף 27 א

ארצות הברית הוציאה לפחות 17.9 מיליארד דולר בסיוע צבאי לישראל מאז פרצה המלחמה בעזה, כך לפי דוח חדש של אוניברסיטת בראון, שדווח בסוכנות הידיעות AP. לפי הדיווח מדובר בסכום השנתי הגדול ביותר אי פעם שניתן לישראל כסיוע בטחוני.

בנוסף לסיוע ישיר לישראל, ההערכה היא שארצות הברית הוציאה עוד 4.86 מיליארד דולר בחיזוק הפעילות הצבאית שלה באזור, במטרה להגן על כוחותיה ועל כוחות ישראל מפני תקיפות פוטנציאליות מצד איראן ובני בריתה, ובסך הכל לפחות 22.76 מיליארד דולר מתחילת המלחמה.

חלק מהסיוע כלל מימון ישיר לנשק ותחמושת - כמו פגזי ארטילריה, פצצות מדויקות ופצצות חודרות בונקרים במשקל טון. כמו כן, הדוח חושף כי לפחות 4.4 מיליארד דולר מתוך הסיוע היוו משיכות ממאגרי הציוד האמריקאי ומשלוחי ציוד משומש.

חלק מהציוד האמריקאי שנשלח לישראל כולל גם מערכות הגנה מתקדמות כמו "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים" (מערכת "קלע דוד"). כאשר ארצות הברית השקיעה ארבעה מיליארד דולר במילוי וזיווד מחדש של התחמושת למערכות אלה. בנוסף, הסיוע כלל מימון לנשק קל ודלק למטוסים.

שיגור כיפת ברזל. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
שיגור של כיפת ברזל. ארבעה מיליארד דולר במילוי וזיווד מחדש של התחמושת למערכות הגנה/עיבוד תמונה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בדוח מפורט כי "חלק מהרכיבים בארסנל של ישראל מורכבים בעיקר מציוד שסופק על ידי ארה"ב. כך למשל, מאות מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי מורכבים אך ורק ממטוסי F15, F16 ו-F35 שסופקו מארה"ב. לישראל יש גם יותר מ-40 מסוקי תקיפה אפאצ'י שמקורם בארה"ב. מלאי הטילים הטקטיים של ישראל כולל מערכות אוויר-קרקע וטילי אוויר-אוויר בינוניים מתקדמים, וכן פצצות שסופקו על ידי ארה"ב".

עוד מפורט החלק המשמעותי של ארה"ב במערכות ההגנה המיירטות את הטילים הנורים על ישראל: "כל מערכות ההגנה מפני טילים של ישראל, כולל כיפת ברזל, חץ וקלע דוד, פותחו במימון משמעותי שסופק על ידי ארה"ב, כמו גם בקו-פרודוקציה בארה"ב ובישראל. משמעות האחזקות הנרחבות של נשק אמריקאי בארסנל הישראלי היא שחלק גדול מהציוד האמריקני המשמש את הכוחות הישראליים כבר היה ברשות צה"ל לפני אוקטובר 2023. וושינגטון גם אישרה מיליארדים נוספים בפלטפורמות נשק מרכזיות שיימסרו בעתיד, במקרים מסוימים בעוד שנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
ארה"ב העבירה לישראל מיליוני קילוגרם של דלק מטוסים, עשרות אלפי פריטי ארטילריה מסוגים שונים, 20 אלף רובים, אלפי אמצעי ראיית לילה, יותר מ-100 רחפנים, ו-75 רכבים טקטיים

הדוח מציין סיוע בטחוני נוסף של 14 מיליארד דולר שאישרה ארה"ב לישראל במלחמה, אך לא מציין שמספר מיליארדים מסיוע זה לא הגיעו בסופו של דבר ועדיין מעוכבים, כך שבהחלט ייתכן שהמספר הסופי נמוך, ובכל מקרה לא מדובר בכסף שכבר הועבר (או הוצא על ידי רכישת נשק אמריקני כמקובל), וכי לא מן הנמנע כי הסכום שצוין בדוח לא מדויק. גם הכותבים מסבירים כי יש קושי לעמוד על הסכום המדויק.

בחודש שעבר הודיע נציג האוצר בוועדת הכספים כי סכום של כ-4.5 מיליארד דולר שהיה אמור להגיע השנה מסכום הסיוע לא הועבר: "הסיכון של אי הגעת מלוא הסיוע הוא קרוב לוודאי. השאלה היא כמה כן מגיע, הסוגיה הזו לא ודאית", אמר.

בדוח מפורט כי בין היתר העבירה ארה"ב לישראל מיליוני קילוגרם של דלק מטוסים, עשרות אלפי פריטי ארטילריה מסוגים שונים, 20 אלף רובים, אלפי אמצעי ראיית לילה, יותר מ-100 רחפנים, ו-75 רכבים טקטיים.

נושאות המטוסים האמריקניות פורד ואייזנהאואר בים התיכון, 4 בנובמבר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
נושאת מטוסים אמריקנית. הוצאה של מיליארדים על חיזוק הפעילות במזרח התיכון/עיבוד תמונה, רויטרס

ישראל היא המדינה המרכזית שמקבלת סיוע צבאי אמריקאי מאז 1959, ונהנתה מסיוע אמריקאי מצטבר בשווי 251.2 מיליארד דולר (במונחים מתואמים לאינפלציה) - אך הסיוע שהוענק מאז תחילת המלחמה מהווה כאמור את השיא השנתי הגבוה ביותר.

בנוסף לסיוע הישיר לישראל, מאז תחילת המלחמה בעזה הגדילה ארצות הברית את נוכחותה הצבאית במזרח התיכון, והוצאותיה באזור הגיעו כאמור ל-4.86 מיליארד דולר. מדובר במאמץ שנועד להרתיע מתקפות אפשריות מצד איראן ובעלות בריתה, ובייחוד מצד חיזבאללה והחות'ים בתימן.

המאבק בחות'ים "מורכב באופן לא צפוי"

מהדוח עולה כי ארצות הברית הגדילה את מספר כוחותיה מ-34 אלף במזרח התיכון בשבעה באוקטובר - לכ-50 אלף באוגוסט האחרון, בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן - המיוחס לישראל. כוחות אלו כללו נושאות מטוסים, טייסות קרב ומערכות הגנה אוויריות שפוזרו בים התיכון, הים האדום ומפרץ עדן בים הערבי.

אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני הצבא האמריקאי במזרח התיכון הוא המאבק נגד החות'ים בתימן, השולטים בצפון המדינה ותוקפים ספינות סחר בים האדום. הדוח מכנה את העלות של המאבק בחות'ים כ"אתגר מורכב באופן לא צפוי ויקר בצורה א-סימטרית", מאחר וארה"ב נאלצת לפרוס מערכות נשק יקרות, כמו נושאות מטוסים וטילים יקרים, כדי להתמודד עם רחפנים מתוצרת איראנית שמחירם נמוך - כ-2,000 דולר. על פי הנתונים, המאבק הימי המתמשך הזה הפך להיות הקרב הימי האינטנסיבי ביותר שעמד בפני הצי האמריקאי מאז מלחמת העולם השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully