וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיירטי הלייזר מגיעים לצה"ל: מערכת "מגה אור" תגן עלינו מטילים וכטב"מים

עודכן לאחרונה: 28.10.2024 / 11:20

משרד הביטחון מרחיב דרמטית את ההצטיידות במערכת יירוט הרקטות והכטב"מים "מגן אור", שתוזיל משמעותית את עלויות היירוטים ותגדיל את כושר היירוט. מערכות ראשונות יימסרו לחיל האוויר בשנה הבאה

בווידאו: סיור שר הביטחון, בני גנץ ברפאל/צילום: דוברות משרד הביטחון

משרד הביטחון מרחיב דרמטית את ההצטיידות המתוכננת במערכת הלייזר "מגן אור" ליירוט רקטות וכטב"מים. בנוסף לחוזה בסך כמה מאות מיליוני שקלים לרכישת מספר מערכות בודדות, נחתם אתמול חוזה נוסף עם רפאל ואלביט על סך 2 מיליארד שקל, להאצת והרחבת רכש המערכת המהפכנית.

רפאל היא המפתחת הראשית של "מגן אור", ואילו אלביט מספקת את תותח הלייזר של המערכת. חלקה של אלביט בעסקה יעמוד על כ-800 מיליון שקל.

מגן אור (Iron Beam) היא מערכת לייזר בעוצמה של כ-100 מגה וואט להגנה אווירית מהקרקע, כנגד איומים אוויריים, החל מרקטות, פצצות מרגמה ועד כלי טיס בלתי מאוישים וטילי שיוט ועוד. יחידת המו"פ במנהלת אמצעי פיתוח אמצעי הלחימה של משרד הביטחון (מפא"ת) מובילה את הפרויקט, יחד עם רפאל ואלביט. מערכות ראשונות מההזמנה הקודמת ימסרו לחיל האוויר בשנה הבאה.

חטיבת המו"פ במפא"ת במשרד הביטחון וחברת רפאל השלימו בהצלחה סדרת ניסויים פורצת דרך במערכת יירוט באמצעות לייזר. אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
מגן אור - מערכת לייזר עוצמתית נגד איומים אוויריים, החל מרקטות, פצצות מרגמה ועד כלי טיס בלתי מאוישים וטילי שיוט/משרד הביטחון, אגף דוברות והסברה

מגן אור מתבססת על סדרת פיתוחים של רפאל להגברת ומיקוד עוצמת הלייזר, וליכולת לעקוב אחרי מטרה מעופפת ולפגוע בה עם הקרן לזמן הדרוש כדי להשמיד באוויר.

אב הטיפוס של המערכת הוכיח את יכולותיה בסדרת ניסויים בדרום לפני כשלוש שנים להשמיד רקטות ממרחק של קילומטרים, ומאז מפתחות רפאל ואלביט את המערכת המבצעית, שתתאים להצבה בשדה הקרב ולתפעול בידי לוחמה מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

מערכת הלייזר תתגבר את סוללות כיפת ברזל, שתמשיך לפעול לצידן. היירוט בלייזר אמור לחולל מהפכה בכלכלת החימושים, משום שהיא אינה זקוקה למלאי יקר של מיירטים, וכל יירוט שהיא מבצעית זול בהרבה מאשר באמצעות טילים. מחירו של טיל הטמיר, המיירט שמשגרת כיפת ברזל, עומד על כ-100 אלף דולר. עלות היירוט באמצעות מגן אור עומד על כמה שקלים, מחירו של החשמל הנצרך. גם בתוספת עלויות הבלאי והאחזקה של מערכת הלייזר, מדובר בחסכון כספי אדיר.

מנגד מערכת הלייזר מוגבלת יותר מכיפת ברזל ביכולת שלה להתמודד עם מטחי רקטות גדולים, והלייזר מוגבל בפעולתו בימים של ראות משובשת, עקב עננות, גשם או סופות חול, שפוגעות בעוצמתו.

ההסכם נחתם אתמול בתל אביב בידי מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, חתם אמש (א') על הזמנה להרחבת הייצור הסדרתי של מערכת היירוט בלייזר הראשונה מפיתוח ישראלי, 'מגן אור' ובהשתתפות ראש מפא"ת, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס, ראש אגף הכספים במשרד הביטחון, רו"ח דקל כהן, היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד איתי אופיר ובכירים נוספים.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
טקס החתימה על רכישת מגן אור, רפאל ומשרד הביטחון. מימין לשמאל: בוצי מכליס, יואב תורג'מן, אייל זמיר ודני גולד. משרד הביטחון
טקס החתימה על רכישת מגן אור, רפאל ומשרד הביטחון. מימין לשמאל: בוצי מכליס, יואב תורג'מן, אייל זמיר ודני גולד/משרד הביטחון

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר: "מפרוץ המלחמה חתם משרד הביטחון על מאות הזמנות בעשרות מיליארדי שקלים, לחיזוק עצמאות הייצור 'כחול לבן' ולבניין כוחו של צה"ל. עסקת 'מגן האור' היא מהעסקאות החשובות שחתמנו, שכן היא היא מבשרת על תחילתו של עידן חדש בשדה הקרב- עידן הלייזר. יכולת ראשונה של מערכת הלייזר הקרקעית, שפותחה בשיתוף פעולה בין מפא"ת לתעשיות גדולות וחברות סטארטאפ, צפויה להיכנס לשירות מבצעי בעוד שנה מהיום. עסקת 'מגן אור' תבטיח את המשך והאצת ההצטיידות במערכות לייזר רבות נוספות".

ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד: "מערכת 'מגן אור' היא עדות נוספת למקצוענות העל של התעשיות הביטחוניות בהובלת מפא"ת, ליצירתיות, חדשנות וכושר המצאה מחד וליכולות ניהול וביצוע מאידך. הגענו לעליונות עולמית, בטכנולוגיה וביישום מבצעי שלה בשדה הקרב, בזכות השילוב בין תעשיות ביטחוניות לחברות סטארט אפ. 'מגן אור' תהווה מערכת משלימה למערכת 'כיפת ברזל'. השילוב בין יירוט בלייזר ליירוט באמצעות טילים, יהדק עוד יותר את מעטפת ההגנה מפני רקטות, טילים, כטב"מים, טילי שיוט ואיומים נוספים".

מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "לאחר שנים רבות של מחקר, פיתוח ופריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות בתחום הלייזר ברפאל וסדרה ארוכה של ניסויים בהם הוכחה יכולת 'מגן אור' תגיע בקרוב לבשלות שתאפשר את הצבתה המבצעית. מבצוע המערכת הוא אבן דרך משמעותית בשדרוג יכולות מערך ההגנה האווירית של ישראל והיא תצורף לכיפת ברזל וקלע דוד".

נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס: "היכולות שמפותחות באלביט וישולבו ב'מגן אור' מהוות קפיצת מדרגה בהגנה עתידית כנגד איומים שונים. פיתוח הלייזר ושילובו בפרויקט לאומי בהובלת משרד הביטחון הוא שלב נוסף ומשמעותי בהבשלת מגוון יכולות מבית אלביט מערכות אשר משנות ומובילות את אופי ההגנה והלחימה לעידן חדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully